Prylnytt
Köln, Tyskland
Det var med spända förväntningar som
jag vaknade, relativt utvilad på mitt hotellrum i Köln. Hela staden
andas foto med reklamskyltar precis överallt. Mässan öppnade klocka
10:00 och det är bara branschfolk som har tillträde de första dagarna,
vilket gjorde det betydligt lättare att ta sig fram än förra gången jag
var här. Då besökte jag nämligen mässan över helgen, när den öppnas för
allmänheten.
En av mässans fyra ingångar. Naturligtvis valde jag samma som alla andra...
På edra platser...fääärdiga...
Gåååå...
Förmiddagen
tillägnades åt fritt strövande, mässområdet innefattar ändå 196000
kvadratmeter, utspritt på 12 hallar. Mitt första möte var med Gunnar
Wahlbeck från Canon. Fotosidans medlemmar har ju diskuterat ett och
annat om just Canon den senaste tiden. Canons monter, ja om man nu ska
kalla det för en monter. De hade helt enkelt inrättat sig i hall 2 och
upptog halva hallens yta.
En del av Canons gigantiska monter
Gunnar
presenterade de senaste nyheterna av vilka det bara fanns två som inte
är så kända. Jubileumsmodellen IXUS 900TI och Canon M30/M80 Media
Storage. I vaje fall så var Canons Media Storage helt ny för mig. Det
är en lagringsenhet för digitala filer och ser ut ungefär som en Epson
P-4000. Men Canon-ägaren känner snabbt igen sig. Knappar och kontroller
är placerade precis som på en Canon-kamera.
Något för den Canon-frälste digitalfotografen?
Den
rymmer 80 respektive 30GB och hanterar allt från Canons RAW-filer till
wav och mpeg och mp3-filer. Den 3,7" stora LCD-skärmen har en
upplösning på 307000 pixlar (640x480) och fungerar väldigt bra, även om
solen skulle lysa på displayen. Den har ingångar för USB2 (High-Speed)
och klarar läsa från CF (även microdrive) och SD-minnen. M80 Media
Storage är inte prissatt ännu, men en inte allt för avancerad gissning
är att den hamnar runt 7500 kr i butiken (ca 4500 kr för
30GB-versionen), vilket är vad lagringsenheter med skärm och hårddisk i
den storleken kostar.
Canons testpodie med objektiv - passa på att testa
En
del frågor hade kommit in rörande Canon och vissa kunde besvaras,
medans andra förblev obesvarade. Canon har en officiell policy att inte
diskutera kommande modeller, så därför är alla frågor rörande hur
Canons framtid ser ut rena spekulationer från min och Gunnars sida.
Gunnar började med att berätta om 400D och de nya funktionerna och den
förbättrade prestandan. Canon har genom att förbättra bildbehandlingen
lyckats med att höja upplösningen med hjälp av mindre pixlar (5.7 um
jämfört med 6.4 um för 350D). Trots detta så har man behållt det låga
bruset tack vare den förbättrade signalbehandlingen. Canon fortsätter
att använda sitt 3-lagers lågpassfilter för att undvika moiré-effekter
i vissa mönster. Nackdelen är att bilden blir lite mjukare, men det är
inget som inte en lätt uppskärpning inte tar bort.
Dammborttagninsfunktionen
är utformad ungefär såsom Olympus har gjort. Man låter filtret framför
sensorn vibrera bort dammet, varpå det faller ner och fastnar i en
tejpremsa. Funktionen är aktiv en sekund när du sätter på kameran och
en sekund när du stänger av. Vill du ta en bild snabbt, så gör du det -
funktionen stängs i så fall av. Eftersom dammet är tänkt att falla ner
på remsan så fungerar funktionen alltså inte om man håller kameran
uppåt, då hoppar dammet bara rundor på sensorn. Canon har också
implementerat en mjukvarumässig dammborttagning och den finns i den
senaste versionen av DPP. Man tar helt enkelt en bild på en vit vägg
och sedan analyserar programmet bilden och hittar besvärliga
dammfläckar som inte vill försvinna från sensorn. Programmet
subtraherar sedan dessa dammfläckar från bilden. Frågan som i varje
fall jag ställde mig var om inte ett bildbehandlingsprogram gör detta
bättre - vi får se, när jag testat.
Nya ixus 900TI
Nästa
nyhet är en litet jubileumsmodell för Canon - 10 år med IXUS. Det firas
med en specialmodell i titan. 10 megapixlar har canon lyckats trycka in
på sensorn och tack vare Digic III-processorn så ska bruset hållas på
en relativt låg nivå, trots att den nya processorn tillåter hela
ISO1600. Tillsammans med den avancerade brusreduceringen så lanserar
även Canon face detection - ansiktsigenkänning, vilket verkar vara
årets gimmick på Photokina-mässan. Båda dessa funktioner är alltså ett
resultat av Digic III-processorn, vilket också ger svar på frågan
varför den inte sitter i 400D. Lilla diamanten IXUS i5 har fått en
liten uppdatering. Numera har den 7.1 megapixlar vilket avslöjas
framförallt på modellnamnet, som är IXUS i7. naturligtvis har även i7
blivit utrustad med Digic III-processorn. Rekommenderat ca. pris på i7
är 4800 kr.
Sist ut bland de stora kameranyheterna är Canon
Powershot G7. En helt underbar modell som ger kraftiga retrovibbar.
Inställningsrattar i metall för ISO och programval, genomsiktssökare
och en avtryckare som för tankarna tillbaka till åttiotalet. En rolig
detalj är att man kan välja om man vill att kameran skall låta som en
F1 eller som en T90 (eller inte alls) när man tar bilden. 10 megapixlar
med en bildstabilserad 6x zoom med ett omfång från 35mm till 210mm
tordes den vara den perfekta extrakameran i väskan för fotografer. Det
är bara ett problem - Canon har tagit bort RAW-formatet!!! Förklaringen
är lika enkel som felaktig. - Kameran tar så bra bilder att det bara
behövs jpg. Men både jag och Gunnar är rörande överrens. Gör Canon en
G8 så snälla Canon, ta tillbaka RAW-formatet, inte för att det behövs,
utan för att det efterfrågas.
Nya G7 - utan RAW
Det
var allt som Canon hade att visa i kameranyheter. Jag vet att många av
er därhemma är besvikna på att inte se en ny 40D, 3D eller en ny
1D-modell. Men Canon har hela detta året hävdat att det är ett
utvecklingsår och att de tar det lugnt. De produkter som de visat upp
idag är ganska logiska efterföljare. Tittar man på prosumer så hävdar
en del att de har halkat efter. Jag skulle vilja ställa frågan: Har de?
- Jag tror inte det. Att Nikon släppt sin D80, Sony sin Alpha, Pentax
sin K10D har ju medfört att Canon har släppt ut 400D som i sin nya
tappning kändes klart bekvämare i handen än 350D. Greppet har blivit
strävare och kameran känns, trots sina små mått riktigt bra i handen.
Canon sydde kläder i en av de många avdelningar de hade
På
frågan angående bildstabilisering i huset svarde Gunnar så här: -
Problemet med att ha bildstabilisering i huset är att bildcirklen som
objektiven ger inte täcker en stabilisering i sidled, om man har en
sensor i fullstor småbildsstorlek. Sensorn kan i extrema fall röra sig
någon mm, vilket leder till att sensorns hörn hamnar utanför
bildcirklen. Att stoppa in bildstabilisering i konsumenthusen är inte
heller aktuellt, eftersom utvecklingskostnaderna då skulle drabba
enstaka modeller och medföra en mycket högre kostnad som konsumenterna
inte hade varit beredda på att betala. Gunnar fortsätter med: - Det
kommer säkert att komma fler billiga objektiv med stabilisator, för att
möta efterfrågan. Frågan om framtiden för 1D-serien gick inte att få
svar på eftersom Canon inte kommenterar framtida modeller. Men Gunnar
gjorde en personlig reflektion så som han ser på det: - Så länge det
finns behov och köpare för antingen en snabbare kamera med lägre
upplösning (1D MkII) och en kamera med högre upplösning (1Ds MkII) så
kommer Canon att producera modellerna.
Nu var det dags att få
lite svar, så jag konfronterade Gunnar med frågan om optiken. Den är ju
lite si och så när det gäller vidvinkel och fullstor småbildssensor.
Jag ställde denna fråga redan på förra Photokina och då var svaret att
det inte var några problem enligt Canon. Så nu var det dags att bekänna
färg. Så, hur blir det? - Jo, Canon håller på och tittar på just
vidvinkelobjektiven. Det står klart nu att de inte ger önskad kvalité
åt en del. Så det är bara att hålla ögonen öppna efter nyheter på
objektivsidan från Canon.
Nya EF 70-200/4L IS och gamla utan IS bakom.
Med
detta så lämnade jag Canons monter för att bege mig bort till Fujis
monter. De ville inte vara sämre än Canon, så de tog nästan 3/4 av hall
4. Nu har ju Fujifilm förstås lite större maskiner än Canon när vi ser
till labbdelen, så det är inte så konstigt att de behöver utrymme.
Fujis stora nyhet blev lite av en besvikelse när den stod inlåst i en
glaskub, utan möjlighet att provköra den. Men det är en D200 som Fuji
har fått köpa in från Nikon. Detta ger Fuji två fördelar. Dels slipper
de kostnaden för att utveckla ett eget kamerahus och dels så tillverkar
de en produkt åt en redan färdig målgrupp - Nikonägarna, eller
åtminstonde de som funderar på Nikon-systemet. Fördelen med Fujis
teknik enligt dem själva, ligger i deras sensorteknik. Super CCD, SR
Pro som den kallas har istället små och stora pixlar, så kallade S- och
R-pixlar. Där S-pixlarna har hand om huvuddelen av sensoromfånget och
R-pixlarna ger ett utökat dynamiskt omfång med upp till 400%. 6.17
megapixlar av varje sort finns på sensorn, vilket ger ett totalt antal
av 12.34 megapixlar, eller 4256x2848 om man så vill.
Se men inte röra - nya Fujifilm Finepix S5 Pro
Priset
på S5:an var inte satt, men efter den något överprissatta och inte så
eftertraktade S3:an så måste Fuji tänka både en och två gånger innan de
sätter priset. För även om Fuji själva säger att de hellre gör en bra
kamera än flera mindre bra, så finns det en gräns för hur mycket
konsumenterna är beredda att betala. Fuji har även, som en av de få som
finns kvar inom detta segment, två modeller i långzooms-segmentet,
eller hybridkamera-segmentet. kalla det vad du vill, men det där
jag-vill-egentligen-vara-en-systemkamera-segmentet. S9600 och S6500fd
heter modellerna som efterträder S9500 och S5600-modellerna. S6500fd
har som namnet antyder facial detection - som sagt, årets gimmick. Mina
egna tester och kanske inte så långtgående erfarenhet säger mig att
canons version funkar bättre, eller åtminstonde snabbare. Men det som
är intressant med S6500fd är att den går att ställa in ända upp till
ISO3200. Något som jag kommer att testa i morgon. Det var knappt om tid
idag på eftermiddagen. Vidare så har både S6500fd och S9600 ett
28-300mm objektiv, men medans S6500fd har 6.3 megapixlar så är S9600
utrustad med 9 miljoner av de små liven. Men vänta, det är mer. Kameran
har även Fujis RP-processor för förbättrad brusreducering och när de
andra tillverkarna pushar för bildstabilisering så pushar Fuji för
högre ISO istället. Eftersom slutartider fryser rörelser. S9600 har
dessutom möjligheten att fotografera i RAW-format, vilket ytterligare
höjer kvalitén ett snäpp. Så passa på och beställ inom 10 minuter så
slänger vi med hyper Utility Software HS-V2....
För ungefär
sådär lät Fujis säljsnack. Trevliga killar, men avsaknaden av S5:an var
för mig lite nedslående. Speciellt som jag frågade om kameran, men de
visst inte mycket mer än det som stod i broscyrerna och att det stod
ett exemplar i en glaslåda. Fast minuterna senare så var det en
fotograf som demonstrerade S5:an i en fotosession tillsammans med en
modell. Inte för att man fick se så mycket av vad kameran presterade.
Men det hade varit kul att få prova den lite för att se vad den går
för.
Fujifilms S5 Pro in action, så att säga. Men så mycket mer blev det inte...
Fujis facial detection in action. Med förhoppningar om att tekniken skall hjälpa till att förbättra? bilderna.
Glad tjej i Fujis monter
Förutom
kameror så bjöd fuji på två nya filmer. T64 som är en tungstensfilm och
nya Provia 400X. Fujifilm själva säger att filmtillverkningen
fortfarande bär sig och att de faktiskt settt en liten ökning i antalet
sålda filmer. Det var ändå ganska imponerande att se en 120x180 cm
utskrift från en scannad Provia 400X ruta. Kornet var tydligt men
knappast störande.
Nya Fujifilm Provia 400X
Snabbt
vidare mot Sony. Tiden började ta slut och det var en del frågor som
skulle besvaras av Ola Gustafsson från Sony. Alpha 100 är kameran som
skall konkurrera i den lite mer avancerade budgetklassen. Med det
uttalandet kan man tolka att det kommer ett ännu billigare och mer
strippat kamerahus från Sony. Ola fortsatte med att förklara att Sony
ser en framtid med ännu fler hus som spänner från prosumer-klassen och
sedan ner över hela spektrumet av fotointresserade. Ola förklarade att
det här med bildstabilisering inte alls var så självklart för den breda
publiken, varför? - Jo, för att megapixlar och zoom och andra rena
prestandasiffror, det klarar konsumenterna av att jämföra och bedöma.
Men just bildstabilisering är ganska svårt att få konsumenterna att
köpa. De flesta har ingen aning om varför 1/100 ger en skarpare bild än
1/20.
Bildstabiliseringssystemet som Sony har, är utvecklat av
Minolta och eftersom det kom nu, med digitaltekniken så var detta deras
sätt att implementera tekniken. I Canons fall så handlar det om en
teknik som fanns redan innan digitaltekniken. Men i vilket fall som
helst så visade Ola mig runt bland alla dessa tillbehör som blivit
ommärkta från KM till Sony och det var imponerande att testa
zeiss-optiken som kvalitetsmässigt - kändes dock lite malplacerade på
Alpha 100. Zeiss/Sony 135/1.8 var klart tyngre än huset, vilket gav en
minst sagt skum viktfördelning. Man höll mer i objektivet än i
kamerahuset.
Ola Gustafsson med Alpha 100 och Zeiss 135/1.8
Något
vertikalgrepp är inte framtaget. Mycket beroende på att kameran inte
riktigt riktar sig till den målgrupp som skulle kunnas tänka sig att
använda ett sådant. Dessutom har Sony lyckats bra med
batterikapaciteten som är 700 bilder enligt CIPA. Men vänta nu här
säger ni kanske. Nikon har ju redovisat upp emot en 2000 bilder med sin
D80. Ja, men med ett annat testförfarande. Ola förklarade att om man
skulle göra enligt den metoden, så skulle Alpha 100 kunna ta upp emot
4000 bilder på en laddning. Imponerande, för ett så litet batteri.
Annars satsade Sony väldigt mycket på design och vad hittar vi i nya
Cybershot T10 som är en liten tunn sak. 21mm tjock och med en
upplösning på 7.1 megapixlar så tordes den attrahera de som vill ha en
liten smidig och diskret kamera med god prestanda. Naturligtvis kommer
optiken från Zeiss och är ett 3x zoom som göms inuti kameran, tack vare
en speciell konstrution.
Sony T10
På
den lite obekväma frågan om Sonys priser på objektiv så blev Ola lite
förvånad över att höra prisskillnaden till övriga konkurrenter. Han
hade t.ex. ingen aning om att Canon tog 13000 kr för sitt 70-200/2.8L.
Men visst, ska man göra en rättvis jämförelse så kanske man ska titta
på IS-modellen. Men det skiljer ändå 5000 kr upp till Sonys 70-200/2.8
SSM. På frågan angående fler SSM-objektiv så fanns det inget direkt
svar, De nya objektiven kommer från Zeiss och det är i så fall en
uppgift för Sonys egna optikfabrik som ingick i KonicaMinolta förvärvet
som får sätta sig in i den frågeställningen. Det är väl tveksamt att
zeiss kommer att ta på sig den uppgiften, även om de har ett nära
sammarbete.
Sony GPS-modul - för den som måste veta
En
annan liten uppfinning från Sony är en liten GPS modul som är lika
enkel som genialisk. Den loggar positionen var 15:e sekund och när man
sedan kommer hem från fototuren, så jämför den medföljande mjukvaran
tidsangivelsen i bildernas exif-information med tidsangivelserna i
GPS-loggen. På så sätt kan man få ut exakt var varje bild är tagen.
Sony lovade att jag skulle få testa den, så fort den kom ut på
marknaden. Den är inte riktigt färdig ännu.
Så, lika plötsligt
som man vaknade, lika plötsligt var klockan 18:00 och mässan stängde.
Detta var allt som hanns med idag. Det blev väldigt mycket Canon och
mindre av Fuji och Sony, vilket förklaras av tidsbristen som helt
plötsligt uppstod.. Imorgon kommer jag att träffa Nikon och Pentax för
att höra vad de har att bjuda på. Kommer att fylla på med mer bilder
allt eftersom.
23 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Fortsätter läsa nästa imorgon bitti =)
/Nicke
Mezzo mix!!! Hmm, den innehåller väl bara naturliga aromämnen :-)
Grymt kul, hoppas nästa rapport blir lika bra.
Ser fram emot att läsa lite om Nikon och vad de har att säga om deras nyheter...
Mvh. Mattias Bucht
En undran bara. I alla andra specar jag sett anges G7 till motsv. 35-210 mm. Här anger du de mycket mysigare siffrorna 28-167. Är alltså de som gäller?
Tycker bara att det är skrattretande att han (Sony Ola) inte visste prisskillnaden till konkurrenterna.
Trevligt att någon vill göra grovjobbet.
mvh/Stefan