Merläsning
Fotosidan Magasin 5/2024
Fotosidan Magasin
Sveriges enda fototidning som finns i butik och som bevakar allt inom foto. Att se bilder på papper är något speciellt! Ett nytt inspirerande, vackert och fullpackat och extra tjockt nummer av Fotosidan Magasin i butik. Välskrivna artiklar och noggranna tester på lyxigt papper. Varje köpt nummer bidrar till att vi kan fortsätta göra den finaste fototidningen. Intervju, Bildkritik, Reportage, Tips och tricks och Tester. I butik från 19/9.
Läs mer...
Kan man verkligen tävla i fotografi utan att förlora dess själ?
Blogg
Från bloggen "Måla med ljus" av Mikael Good: Jag läste precis på ettan att årets finalister i SM i fotografi är klara, artikeln satte igång mina tankar och jag började att fila på en kommentar. Men ju mer jag skrev, desto längre blev den, och till slut insåg jag att den blev för lång för att vara en kort kommentar. Därför bestämde jag mig för att lägga upp mina tankar om att tävla i fotografi i bloggen istället.
Läs mer...
Födas och att föda, Emilia Bergmark-Jiménez
Utställning
Välkommen in i det innersta rummet och en unik inblick i svenska förlossningar. I Födas och att föda som öppnar på Fotografiska Stockholm 13 september, följer fotografen Emilia Bergmark-Jiménez med flera familjer genom födandets olika stadier. En utställning som är kraftfull, intim, känsloladdad och djupt berörande.
Läs mer...
10 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Mvh
JB
Somliga, antagligen merparten av både fotografer och konsumenter, har ju ändå någon sorts moralisk spärr som säger att "Är inte det här att gå för långt?".
Samtidigt har vi i Sverige (i mitt tycke) rätt bra lagar för att skydda kränkning av privatlivet, såsom PuL exempelvis.
Sedan kan man alltid debattera i oändlighet huruvida personerna X och/eller Y är så pass intressanta att det går att publicera bilderna ändå.
Som Jan Burman påpekar så åligger det ju faktiskt den ansvarige utgivaren att tillse att de publicistiska lagarna och sederna efterföljs, och han skall i sin tur kontrolleras av JK.
De som har makten är ju faktiskt konsumenterna, iaf i mångt och mycket. Om det inte finns någon efterfrågan på snaskiga bilder med feta rubriker om kungligheter och kändisar, så finns det heller ingen anledning att ta sådana bilder.
Det är ju bra isf. då kan de göra precis vad/hur de vill!