Få ut mer av Fotosidan som inloggad
Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm
Merläsning
Panelsamtal: Retuschör – Ett yrke på utdöende?
Föreläsning
Håller AI på att ta över produktionen av bilder – och vad innebär det för retuschyrkets överlevnad och för bildbranschen i stort? Bilddesign befinner sig just nu i en stor förändringsfas. Vilken roll spelar en yrkesutbildning för att driva utvecklingen åt rätt håll? Den 20 november bjuder Fotoskolan STHLM in till ett panelsamtal på Fotografiska med experter inom branschen som ger sin bild av framtiden.
Läs mer...
27 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Andreas, jag beskriver hur man gör ett justeringslager i mitten av artikeln, titta på fjärde bilden uppifrån. Hoppas det räcker som instruktion.
Inte som en skola från A-Ö utan mer små fria grejer.
Vad gäller vinjettering med Photoshops filter för linskorrigering är det bra att ni tar upp det, jag skrev inte om det för att hålla artikeln kortare och mer allmän.
Jag använder ofta metoden att vinjettera i Camera RAW eftersom jag fotograferar i råformat.
Nackdelen med filtret är att vinjetteringen blir cirkelformad och jag föredrar en ellipsformad för mina bilder.
Undrar om det bara är jag som vill se den sura tjejen dessutom? ;)
Hobbe, nej, det är inte bara du. :-D
Eventuellt kanske möjligen troligen kan det bli om softning.
Makron har jag faktiskt redan skrivit om.
Animera eller inte animera är frågan, jag skall fundera på saken.
1.fotografera en jämnt belyst ljusgrå yta.
2.Invertera bilden och lägga samman den med en bild man vill korrigera, i photoshop.
Skall man vara riktigt noga så skall man göra tre sådana "gråbilder", en på tre olika fokuseringsavstånd, beroende på vilket avstånd den "riktiga" bilden är tagen på.
Jättebra å nyttit , men jag håller med andreas, kunde vara lite bättre förklarat kanske
men tack =) glad vart jag
Tack för detta tipset. Har provat på en bild jag hade och lade ut som version 2. Det blev ett lyft för bilden.
Jag brukade också efterbeylysa kanterna (eller i alla fall den högra kanten) när jag kopierade i mörkrum, just för - som du sa - hålla betraktarens blick kvar i bilden.
Men när jag skaffade en Leica-M med ett Summicron som nästan helt saknade vinjettering så kunde jag bara inte fortsätta med denna synd, utan började istället köra konsekvent med svarta kanter runt bilden istället!
Men det kanske är beroende lite av vilken typ av bilder man tar. Som du sa kan man ju använda det för att få betraktaren att inte fladdra bort från själva motivet.
Men när man sysslar med t ex gatuto där kanske motiven inte är lika utpräglade, utan mer helheten (motiven kan finnas över hela bildytan, även i kanterna), så kanske pålagd vinjettering inte är lika lyckad!