Färghantering är ett ämne som ofta dyker upp här på Fotosidan. För de flesta verkar det mest vara något obegripligt, något som bara trasslar till saker. Stefan Ohlsson reder ut.
Få obegränsad och direkt tillgång till denna och alla Plus-artiklar för bara
20 kr
för en månad
Redan Plus? Logga in så kan du läsa denna artikel.
Direkt efter genomförd beställning så kan du läsa denna artikel.
Dessutom får du som Plus-medlem:
Fri uppladdning av bilder
Obegränsad tillgång till alla artiklar, nyheter och video
* Beställningen gäller ett löpande medlemskap om en månad och som sedan automatiskt förlängs med två månader i taget för 79 kr. Ingen uppsägningstid men betald avgift betalas inte tillbaka. Du säger upp enkelt online.
Jag skulle vilja att du reder ut vad det är för skillnad på att använda en färgprofil för en enskild bild, och att profilera hela systemet (Win XP) med en spyder eller likn.
Och hur hanterar man en dator vars system är profilerat när man ska arbeta mot internet... Frågor som jag aldrig riktigt förstått!
Jättebra artikel!! =) Men hur gör jag för att ställa in skärmen efter PhotoShop? Är det endast med en skärmkalibrerings apparat eller? Jag har nämligen problemet i PS att "gråskala" ser lite bruntonat ut i programmet, men är sv/v i windows bildvisningsprogram... Något tips??
Bra artikel. Det här med färg är så otroligt svårt! Du har lyckats förklara det på ett pedagogiskt sätt tycker jag. Men jag måste nog läsa det en gång till för att förstå fullt ut. Ser fram emot nästa artikel.... //Bee
Ang Rickards fråga om man alltid utgår från en perfekt svart färg. I de arbetsfärgrymder, alltså de färgmodeller som du arbetar med internt i Photoshop, utgår man alltid från en perfekt svart färg. Men om du tittar på en skrivarprofil har den en svartpunkt som stämmer överens med hur djup svärta den kombinationen av skrivare och papper kan skapa.
Tack så mycket Stefan.
Nu ska jag också försöka lära mig det "omöjliga".
Skönt att se att man inte är ensam om att inte förstå varför inte bilden ser likadan ut som utskrift som på skärmen.
Ser fram emot fler fler artiklar i ämnet.
Mvh Inger
Jovisst tycker jag att man ska använda en skärmkalibrator. Det blir så mycket mer exakt än om man försöker kalibrera själv genom att titta på skärmen och avgöra vilken färginställning som är rätt.
Det finns många olika kalibratorer för skärmar. I en nyligen genomförd test fick EyeOne-kalibratorn bäst resultat, därefter Monaco Optix och Colorvision Spyder.
Tack skall du ha Stefan!
Här fick man sig en uppfriskare vilket är bra ibland.
o`johan
PS: Återkommer då det gäller ngra bilder från Budapest, som jag skulle behöva hjälp med att få utskrivna till min portfolio.
Extremt pedagogiskt! Bra! Även om jag redan var bekant med många begrepp kändes det bra att få en bekräftelse att jag förstått det rätt. Särskilt tack för förklaringen om konverteringsmetoderna.
Om jag förstått det hela rätt:
1. Om man en gång konverterat till en mindre arbetsrymd är det ingen idé att konvertera tillbaka.
2. Konvertering från mindre till en större rymd påverkar inte bilden.
Till Timour
1. De färger som försvunnit när du gör en konvertering till en mindre färgrymd går inte att återskapa om du konverterar tillbaka till en större, så det är ingen idé att konvertera tillbaka.
2. Om du konverterar från en mindre till en större så blir färgerna i bilden oförändrade.
Suveränt! Precis vad jag letade efter, både denna del och de andra efterföljande. Kanonbra skrivet och rätt så lätt att förstå. Öh, tja, lätt o lätt, det här är verkligen inte lätt alltså.
Men varför kan inte alla kameratillverkare ena sig om t.ex Adobe RGB, varför ska man behöva räkna om hela tiden, Om sen alla skärm och skrivaretillverkare hängde på så va de ju klart!
Säkert en dum fråga men...
Till Mats
En bra digitalkamera idag har ett betydligt större färgomfång än vad Adobe RGB kan hantera. Om vi bestämde oss då för att bara använda denna färgrymd skulle vi då inte kunna utnyttja den fulla kapaciteten som kamerorna har. Framförallt skulle det ju inte finnas någon anledning att ta fram ännu bättre kameror, skrivare eller skärmar.
Hej! Vi ser att du kör med AdBlock. Vi förstår att man kan ogilla annonser men det är en viktig
inkomstkälla för att driva denna sajt och täcka de kostnader vi har. Om du inte vill slå av
Adblock för just Fotosidan så stöd oss gärna genom att till exempel köpa
ett Plus-medlemskap.
28 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Och hur hanterar man en dator vars system är profilerat när man ska arbeta mot internet... Frågor som jag aldrig riktigt förstått!
Fotosidan borde ha flera artiklar om fototekniska
inlägg.
Jag kommer i följande artiklar att skriva om detta med att profilera skärmar och skrivare. Men först kommer det en omgång om skannrar och kameror.
Stefan
Stefan
Nu ska jag också försöka lära mig det "omöjliga".
Skönt att se att man inte är ensam om att inte förstå varför inte bilden ser likadan ut som utskrift som på skärmen.
Ser fram emot fler fler artiklar i ämnet.
Mvh Inger
Jovisst tycker jag att man ska använda en skärmkalibrator. Det blir så mycket mer exakt än om man försöker kalibrera själv genom att titta på skärmen och avgöra vilken färginställning som är rätt.
Det finns många olika kalibratorer för skärmar. I en nyligen genomförd test fick EyeOne-kalibratorn bäst resultat, därefter Monaco Optix och Colorvision Spyder.
//TROX
/Uffe
/Martin
Här fick man sig en uppfriskare vilket är bra ibland.
o`johan
PS: Återkommer då det gäller ngra bilder från Budapest, som jag skulle behöva hjälp med att få utskrivna till min portfolio.
Om jag förstått det hela rätt:
1. Om man en gång konverterat till en mindre arbetsrymd är det ingen idé att konvertera tillbaka.
2. Konvertering från mindre till en större rymd påverkar inte bilden.
1. De färger som försvunnit när du gör en konvertering till en mindre färgrymd går inte att återskapa om du konverterar tillbaka till en större, så det är ingen idé att konvertera tillbaka.
2. Om du konverterar från en mindre till en större så blir färgerna i bilden oförändrade.
Stefan
Säkert en dum fråga men...
En bra digitalkamera idag har ett betydligt större färgomfång än vad Adobe RGB kan hantera. Om vi bestämde oss då för att bara använda denna färgrymd skulle vi då inte kunna utnyttja den fulla kapaciteten som kamerorna har. Framförallt skulle det ju inte finnas någon anledning att ta fram ännu bättre kameror, skrivare eller skärmar.
Stefan