WOLFGANGs BLOGG

Min digitala dag

I går gjorde jag en utflykt med mitt barnbarn Emil till Brösarp på Österlen, där vi åkte gammalt ångtåg.

Jag tog med den digitala Z6:an för fotograferingen skulle bli smidig, men stilenligt skulle jag egentligen fotograferat med en analog kamera.

Postat 2022-08-01 11:59 | Läst 1353 ggr. | Permalink | Kommentarer (5) | Kommentera

Allt var länge sedan

För 25 år sedan gjorde jag en oförglömlig vandring med 11 kollegor tvärs genom Sarek från Aktse i söder  till Änonjalme/Akka i norr. Förutom 22 kg i ryggsäcken hade jag med min Nikon F3, 50 mm samt 10 rullar Kodachrome 64 diafilm.

Utsikt från Skierfe som är  en bergstopp i den sydöstra delen av Sarek.  Dess västra sluttning stupar nästan lodrätt 700 meter ned till Rapadalen Höjden över havet är 1179 meter. Stigen upp till toppen betraktas som lättvandrad.

Första kvällen Suovas, saltat och lätt rökt renkött som steks hastigt.

Självporträtt

Vandring 800 m ovanför Rapadalen över korta snöfält. Plötsligt kom dimman.

Vi tar oss ned till Rapadalen, vilket var inte så lätt.

Genom Rapadalen

Renar i Ruotesvagge

Regn i Ruotesvagge

Medan vi fikade!

Postat 2022-07-16 12:57 | Läst 1420 ggr. | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera

3000 år tillbaka i tiden

Gyllhögarna är fyra stora gravhögar från bronsåldern från tiden för ungefär 2500-3800 år sedan. De ligger på en rad söder om kyrkbyn Gylle i Trelleborgs kommun.
Den största högen mäter 27 meter i diameter och här finns ett stenblock med en hällristning, en inhuggen bild av en fotsula.
Postat 2022-07-14 12:33 | Läst 1316 ggr. | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera

Tour de France i Köpenhamn

Igår (1 juli) startade Tour de France med prologen på 13 km, ett individuellt tempolopp. Segrare blev Yves Lampaert, Belgien, med tiden 15:17 som gav en genomsnittshastighet på 51,4 km/tim. Två danskar, Mads Petersen och Jonas Vingegaard blev 6:a resp 7:a.

176 startade. Det regnade lätt. En härlig stämning längs banan som var kantade med många människor hela vägen. Ett imponerande arrangemang! Grattis Danmark!

Jag var där med min sons familj.

Postat 2022-07-02 00:34 | Läst 945 ggr. | Permalink | Kommentarer (5) | Kommentera

Skegrie dös

Norr om Trelleborg finns Skegrie dösen.

Dösen är den äldsta formen av en magalitgrav i Norden. De  anlades under bondestenåldern för runt 5000 år sedan och är därmed äldre än pyramiderna!

De finns bara längs Skånes kuster och längs Västkusten i Sverige, dock även i Danmark och Tyskland.

Postat 2022-06-26 10:21 | Läst 1644 ggr. | Permalink | Kommentarer (5) | Kommentera