Bilden i främsta rummet!

Jag fortsätter öva med rawformatet, idag med några blombilder i all enkelhet...!

Ja, jag fortsätter traggla med mina raw-bilder fast jag inte är övertygad om rawformatets förträfflighet. Inte alls, faktiskt! Igår blev jag jättebesviken när jag tittade på mitt blogginlägg. Flera bilder blev jättefula, tycker jag. Fel färg och fel ljus. Man kan säkert skylla på att jag jag har så dålig utrustning och på att jag inte är van. Man kan ju också säga att det alltid går att göra om och göra rätt med rawbilderna. Det ligger det ju nånting i. Men det är himla svårt att få till färger, kontrast och ljus när man inte har något att utgå ifrån. Visst skulle jag kunna fota i Raw+, så har jag ju både en jpeg och en rawbild, men då tror jag att jag kommer att välja jpeg iallafall... Well, well, vi får se... Här är dagens bilder, få se om jag kommer att vara lika betänksam i morgon!?

1. 

2. 

3. 

4.                           

5. 

6. 

7. 

8. 

9. 

Blommorna växer på Västanfors hembygdsgård, fotograferade idag. 

Inlagt 2019-07-23 22:10 | Läst 2599 ggr. | Permalink

"Jag tycker du har alldeles utmärkt kvalitet på dom här bilderna, fin kontrast och sköna färger med briljans. Bättre än såhär tycker jag knappast det kan bli! Sen vill jag gärna säga att jag själv inte valt RAW för att det alltid ger bättre bilder. Har man exponerat rätt, valt ljus och motiv exakt som man vill ha det, tror jag jpeg ger lika bra kvalitet. Däremot visar det sig för mig att jag väldigt ofta har ett annat resultat, ett annat ljus, en annan lyster i tankarna än det den obearbetade bilden har och har jag då fotat i RAW finns goda chanser att få den som jag vill ändå. Nu menar jag ändå inte att RAW bara är bra för att rädda bilder, där finns alla chanser att lyfta mörka områden, att ändra förgmättnad och förgton lokalt eller totalt, osv osv, därför ger RAW i slutändan bättre resultat tre gånger av fyra för mig. Tucker Peters kommentar att skaffa en el några grundinställningar ät bra, hälsningar och lycka till!/ Björn T"


(visas ej)

Hur mycket är tre plus två?
Skriv svaret med bokstäver
Fina bilder tycker jag, men är du osäkert på raw kör parallellt med jpg ett tag och försök börja med att justera in dina raw bilder så att de är liknade dina jpg, om du använder LR så kan du därefter göra en egen preset för liknade jpg, därefter kan du göra en preset för natur en för porträtt etc, jag utgår alltid från en sådan stadardpreset och så kan jag finjustera därifrån
Svar från Tovok 2019-07-26 20:21
Tack Peter! Ja, jag kanske får lov att gå över till Raw+jpeg ett tag... ska bara byta dator och bildbehandlingsprogram först. Nu kör jag Photoshop elements 10, bara. Får se om jag går över till Photoshop CC och Lightroom, fast då blir det ännu mer som jag behöver ta tag i och lära mig. (förutom att det blir dyrare i längden.) /Tommy.
Hej Tommy - jag kan bara upprepa det jag har skrivit många gånger: färguppfattning är något subjektivt. Till exempel gillar jag dina färger här. Och då förstår jag inte ens idén att redigera en RAW-fil så den LIKNAR jpg-filen som du redan har från kameran ??? Jag trodde att det handlade om att få ett mycket bättre resultat från RAW-filen. Men vad ved en amatör om det :-) :-)
Med många vänliga hälsningar från Erik.
JPG-fotograf.
Svar från Tovok 2019-07-26 20:25
Tack för din kommentar Erik! Det är precis det här jag försöker utforska om färgerna kan bli bättre med en behandlat Raw-format. Det går ju att göra rätt mycket med en jpeg-fil också, men där utgår man ju från någon slags "facit". Och som sagt, jag är inte alls övertygad! Häslngar: /Tommy.
Jag tycker att Du har fått mustiga färger i Dina bilder! Jättesnyggt!
Meningen med raw är ju att Du ska bestämma allt själv och inte" japanen" som har gjort jpeg-programmet i Din kamera.
Det tar lite tid att veta vilken färg som man gillar själv, man har ju många möjligheter.
Raw betyder ju "rå", och Du bearbetar (grillar) en rå (raw) kyckling för att den ska bli färdig och god att äta, och det kan göras på olika sätt. En färdiggrillad (jpeg) kan Du köpa i en affär, och Du får ta den som den är.
Ursäkta jämförelsen :-)
Svar från Tovok 2019-07-26 20:35
Tack Wolfgang, roligt att du gillar mina bilder! För att fortsätta på liknelsen om kycklingen; om jag då marinerar kycklingen med en marinad som blir fel, eller grillar den för hårt, eller för lite, då blir den ju oätlig. Jpeg bilden är ju dessutom inte heller färdig, utan ska också justeras. Det går ju att göra rätt mycket även med en jpegbild, och man har någonting att utgå ifrån. Det finns ju dessutom fler som lägger sig i hur min bild ser ut i slutänden. Kameratillverkaren har väl en del i även hur rawbilden ser ut från kameran. Det är ju kameran som registrerar bilden på sensorn, med allt vad det innebär. Datortillverkaren, processorkraft, skärm och programvara är ju också delar som jag tänker mig ger olika resultat... /Tommy.
Erik Madsen 2019-07-27 13:46
Det er helt rigtigt Tommy. Lige mine ord.
Mvh. Erik.
Hur som helst, nu har dina bilder en helt annan lyster och klarhet (med undantag av bild 4 som är oskarp)!
Svar från Tovok 2019-07-26 20:38
Tack Ragnar, det var snällt sagt! (Även om jag inte riktigt förstår det där med "en annan lyster..." Du har helt rätt att jag har missat med skärpan i bild 4! :) /Tommy.
Jag tycker du har alldeles utmärkt kvalitet på dom här bilderna, fin kontrast och sköna färger med briljans. Bättre än såhär tycker jag knappast det kan bli!
Sen vill jag gärna säga att jag själv inte valt RAW för att det alltid ger bättre bilder. Har man exponerat rätt, valt ljus och motiv exakt som man vill ha det, tror jag jpeg ger lika bra kvalitet. Däremot visar det sig för mig att jag väldigt ofta har ett annat resultat, ett annat ljus, en annan lyster i tankarna än det den obearbetade bilden har och har jag då fotat i RAW finns goda chanser att få den som jag vill ändå. Nu menar jag ändå inte att RAW bara är bra för att rädda bilder, där finns alla chanser att lyfta mörka områden, att ändra förgmättnad och förgton lokalt eller totalt, osv osv, därför ger RAW i slutändan bättre resultat tre gånger av fyra för mig. Tucker Peters kommentar att skaffa en el några grundinställningar ät bra, hälsningar och lycka till!/ Björn T
light 2019-07-24 19:18
"Nu menar jag ändå inte att RAW bara är bra för att rädda bilder, där finns alla chanser att lyfta mörka områden, att ändra förgmättnad och förgton lokalt eller totalt, osv osv, därför ger RAW i slutändan bättre resultat tre gånger av fyra för mig."

Jag har fotat i jpeg i ett par år nu. Och jag brukar också regelbundet "lyfta mörka områden" och allt annat du nämner. Men visst, det sägs att raw kan gör detta ännu mer. Och det stämmer säkert, men jag ville bara nämna att bara för att man fotar i jpeg så betyder inte det att man inte skulle kunna redigera sina bilder på ett mer djupgående sätt. För det är min erfarenhet att man kan. Och du har inte sagt något annat heller, så vi är säkert överens. 😉
Khalad 2019-07-24 22:59
Det är precis som du säger, såklart går det också i jpeg men inte lika mkt och inte heller alla variabler. I RAW kan jag tex lätt ändra färgtemperatur, det går inte så bra i jpeg, plus en hel del annat. Men det finns ingen anledning att övertyga den som inte vill eller tycker sig behöva RAW. För egen del vill jag bara lägga till att det finns ju ett skäl att fortsätta med RAW för oss som gör det.Jag, liksom de flesta av oss, har ju kört eller åtminstone provat jpeg också. Och trots att jpeg ur kameran är otroligt mkt snabbare, enklare och mindre utrymmeskrävande går vi som jobbar i RAW tillbaka dit. Det skulle vi inte göra utan skäl. Men kör man tex bara i svartvitt är skälen till RAW mycket svagare, om ens några. Och även om man kör i färg men håller sig till huvudsakligen en bildstil eller en genre som man är väl inkörd på är nog skälen för RAW också svagare. Men jag har provat och kommer stanna kvar med RAW, hälsningar/ Björn T
light 2019-07-25 07:37
Jag kände mig lite dum när jag läste ditt svar, för jag har haft en motsatt väg, jag började med raw, och testade sen jpeg, och stannade kvar där! Färgtemperatur/mättnad m.m. har jag heller inga svårigheter att ändra i jpeg tycker jag. Kanske beror vår skillnad i upplevelse delvis på att jag kör med Fujikamera, och de ska ju vara kända och uppskattade för sina utmärkta jpeg filer. Sen beror det nog också på redigeringsprogram hur duktiga de är på raw resp jpeg.
Svar från Tovok 2019-07-26 20:44
Tack Björn! Jag inser helt och fullt att det finns större chans att "rädda" en "misslyckad" bild som är tagen i Rawformat. Jag har själv gjort det vid något tillfälle. Å andra sidan brukar jag strunta i hopplösa bilder och inte gräma mig alltför mycket över det. Dessutom (som Ragnar säger nedan), så kan man göra rätt mycket med en jpeg-bild också...! /Tommy.
Svar från Tovok 2019-07-26 20:46
...och ändå! Jag håller med er både Björn och Ragnar! Jag tycker att ni har goda argument båda två och jag kommer att fortsätta experimenta, framför allt när jag kommit i ordning med nya datorn! :) /Tommy.