SportSkjutaren

Uppdaterad! Min "vinnarbild" som fine-art - för att skapa fler vinnare - genom socialt entreprenörskap

Uppdaterat!
Bilden har förärats med ett "Gold Award" av Budapest International Foto Awards 2020.
https://budapestfotoawards.com/winners/bifa/2020/5164/

Nyligen upptäckte jag att mitt bidrag till klassen "ögonblick" tog hem förstaplatsen i den första deltävlingen i Fotosidan Masters.
Jag vann för övrigt månadstävlingen med den i Sportfotogruppens "corona-anpassade" månadstävling för Oktober.
Den är sedan tidigare invald i Galleri FS, samt One Exposure/1x.com

Huntington Beach surfer

Bilden tog jag i Huntington Beach, som ligger i Södra Kalifornien den 31:a Oktober 2016.

I samband med att jag fick ackrediteringen till den stora fotbolls-festen i Ryssland, tillika Världens största sport-event 2018.
Varifrån mina bilder publicerade över precis hela Världen, i ett flertal stora publikationer samt några av Världens största TV-kanaler.
(Sports Illustrated, Huffington Post, The Guardian, The Times, The Sun, ESPN, BBC, ABC, NBC, Fox Sport m.fl.).
Portfolio samt några tear sheets (exempel på publiceringar) finns här.

Så föddes en längtan hos mig att göra något av mina erfarenheter som kan inspirera, uppmuntra, och utmana andra att ta tillvara på sina talanger och sin potential.
På ett sätt som bidrar till en hållbar utveckling för både individer och samhällen.

Detta ledde till att jag har utbildat mig som mentor. (Mer om det här).

The dead tree from above.

På grund av Covid-19 viruset så har jag, tillsammans med många andra av Sveriges företagare fått känna på tuffa tider och ekonomiska utmaningar av det tuffare slaget.
Det har dessvärre också lett till att en hel del personer, framför allt ungdommar. Tvingats ut i arbetslöshet.
För tillfället ligger arbetslösheten bland Sveriges unga på närmare 10%.

När Corona slog till i våras så började jag att leta efter en väg framåt.
För att byta inriktning på mitt företag.
Med en djup vilja att inte bara få ordning på min egen situation. Utan också kunna bidra till att hjälpa andra.
Under resans gång så fick jag möjligheten att gå en "E-handels accelerator" anordnad av Science Park i Jönköping.

Det ledde i sin tur till att jag byggde en webshop med fine-art printar i begränsade upplagor.
Där varje bild trycks först efter beställning. Samt levereras med ett signerat och numrerat äkthetsintyg. 
Bilderna trycks på Hahnemühle Photo Rag med Giclée-teknik. Vilket ger dem en fantastiskt hög kvalitet samtidigt som de får en mycket lång livslängd.

Speedway i kvällsljus

Syftet med webshoppen är att jag ska kunna ta ut en högst normal lön. Där varje timmes lön som jag kan ta ut.
Ska användas för att agera mentor åt någon som är arbetslös och har förutsättningar att bli entreprenör.
Målet är att andra ska starta företag som kan bidra till en hållbar tillväxt för både medmänniskor, miljö och samhället som helhet.
För att minska arbetslöshet, utanförskap och fattigdom.
Skulle försäljningen gå riktigt bra som kommer jag att använda delar av vinsten för att sponsra organisationer som arbetar med socialt företagande.

För att möjliggöra detta så kommer jag att samarbeta med Itzinya.
En organisation som arbetar med affärscoachning av arbetslösa ungdomar.
De har erfarenheter och goda resultat som lett, och leder till företag där unga anställer andra unga.

Samtliga bilder i den här bloggposten finns del i Galleri FS samt 1X.com.

Webshoppen finns här: https://art.provim.store/


Postat 2020-11-26 22:25 | Läst 2538 ggr. | Permalink | Kommentarer (0) | Kommentera

PFK Östra ställer ut pressfoto på Vadstena konstrunda!

Kommande helg. Den 11-13 September så går Vadstena konstruna av stapeln.
Då kommer PFK Östra (ett av distrikten i Pressfotograferna Klubb i Sverige) att ha pressfotografier utställda.
Vi är 18 fotografer som kommer att ha totalt 50 bilder utställda.
Förutom alla andra som ställer ut olika former av konst.

Speedway i kvällsljus

Bilden ovan är en av de tre bilder jag själv kommer att ställa ut. I formatet 50x70 centimeter. 
(Den kommer också att vara till salu på plats under själva konstrundan).

Självklart kommer det att vara "Corona-säkert" vilket innebär att vi kommer ha begränsningar på hur många som vistas i lokalen samtidigt. I enlighet med myndigheternas regler och rekommendationer.

Just PFK Östras bilder kommer att finnas i det som normalt sett är ett kameramuseum. 
Detta är beläget vid Slottsgården. på Hamngatan 3 i Vadstena. Precis vid vattnet och det vackra slottet.

Utställningen är öppen följande tider:
Fredag (11/9): 17-20
Lördag (12/9): 11-17
Söndag (13/9): 11-17

Mer information om själva konstrundan finns här: https://vadstenakonstrunda.com/

Postat 2020-09-06 15:29 | Läst 3824 ggr. | Permalink | Kommentarer (0) | Kommentera

Tennis & 1 porträtt med Sony A9 & 135/1,8 GM

Nyligen så var jag en av 30 sportfotografer från Norden på Sony Pro Imaging Conference i Köpenhamn.
Där jag hade förmånen att få lyssna på den mycket meriterade sportfotografen Bob Martin.
(Bob har fotograferat ett stort antal OS, är fotochef för Wimbledon, något han också var på OS i London 2012).
Han visade en del av sin portfolio, berättade om hur han tagit dem. Varför han använder utrustning från Sony.
Det han gillar med det, och vad han tycker kan förbättras.

Den duktige videografen Philip Bloom berättade om sin karriär.
Varför även han använder kameror från Sony, vad han gillar med det, och vad han tycker kan/bör förbättras.

Vi fick också chansen att fotografera en fotbollsträning och tennis för att testa Sony-utrustning.
Inspirerad av en fantastisk tennisbild som Bob Martin tagit på Wimbledon med ett Sony 135/1,8 så beslöt jag mig för att testa just det.
I kombination med den fantastiska Ögon-AF på Sonys A9.
Gillar verkligen hur det går att jobba med det extremt korta 
skärpedjupet och samtidigt få skärpan att sitta klockrent på ögonen.
Även när motivet/modellen rör sig snabbt.



Eftersom jag verkligen gillar porträtt med riktigt kort skärpedjup. Så testade jag även att gå så nära som möjligt på ett ansiktsporträtt:

Sony informerade också om sina planer på att förbättra servicen för professionella sportfotografer.
Bland annat så kommer de att närvara på fler stora sportevent. Vilket inkluderar nästa års Fotbolls-EM (som faktiskt är riktigt stort ur ett internationellt perspektiv).
Samt OS i Tokyo.

Dessutom så hörde jag ett samtal mellan en representant för Sony och en annan deltagare på eventet.
Som "mellan raderna" bekräftade att det kommer en uppföljare till A9:an innan OS.
(Allt annat hade i ärlighetens namn varit mycket förvånande).
Som vanligt i sådana här sammanhang så fick vi inga som helst detaljer i övrigt.
(Och jag tänker absolut inte ägna mig åt några spekulationer).

Med tanke på att representanter för Sony vid upprepade tillfällen frågat mig om vad som kan förbättras.
Så ser jag goda chanser till att uppföljaren blir ännu bättre än den redan imponerande A9:an.

Jag tycker att det är mycket bra att de etablerade märkena inom professionell sportfoto får ordentlig konkurens.

Som jag skrev om i mitt förra inlägg, så ligger Sony bra till hos mig i framtiden.

Postat 2019-09-23 14:39 | Läst 3401 ggr. | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera

Jag är överraskad (mina intryck av Sony A9 med tillhörande objektiv).

FE 400/2,8 GM OSS, F/2,8 1/1000 sec ISO 125. RAW, redigerad och beskuren i LR (Lightroom).
Klicka på bilderna för att se dem i större format!

Först en kort bakgrund till den här utvärderingen:
Efter fotbolls-VM i Ryssland förra året, där jag bevakade totalt 10 matcher. Som gick långt bättre än förväntat. (Några bilder och teer sheats finns här).
Så beslöt jag mig, av flera anledningar, för att ta en ordentlig timeout från all form av fotografering för ett tag.
Dessutom sålde jag kameror och objektiv.

För ett par månader sedan så blev en kompis inbjuden av Sony till ett event på Teneriffa där han tillsammans med ett antal andra sportfotografer fick möjligheten att testa Sony A9 med den nyaste mjukvaran (Firmware 5.0) och Sonys 400/2,8.
Han var imponerad, och hjälpte mig att få kontakt med rätt person på Sony.
Detta ledde till att jag fick möjlighet att låna hus och objektiv under 14 dagar för utvärdering.

Dessutom så blev jag inbjuden till ett event som Sony anordnade i London.
Detta var samma dag som de båda objektiven FE 600/4 GM OSS samt FE 200-600/56-6,3 G OSS lanserades. 
Så jag fick möjlighet att testa båda.

När det gäller 600/4 så tog jag endast några få bilder med det:
FE 600/4 GM OSS, f/4 1/2000 sec ISO 500, Jpeg fine. justerat skuggor och beskuren i LR.

FE 600/4 GM OSS, RAW, f/4 1/2000 sec ISO 500, redigerad och beskuren i LR.

Baserat på det fåtal bilder jag tog så måste jag säga att det är rent overkligt snabbt och skarpt.
Jag upplevde kombinationen av skärpa och snabbhet som närmast overklig.
Det verkar som att Sonys "Ninja-teknik" för att styra objektivets fokus. (Samma som i deras 400/2,8) gör en rejäl skillnad här.

Jag testade FE 200-600/5,6-6,3 G OSS lite mer ordentligt.
FE 200-600/5,6-6,3 G OSS, RAW, 600mm, f/6,3 1/1000 sec ISO 320. Redigerad och beskuren, i LR.

FE 200-600/5,6-6,3 G OSS, RAW, 559mm, f/6,3 1/1000 sec ISO 400. Redigerad och beskuren, i LR.

FE 200-600/5,6-6,3 G OSS, RAW,  261mm, f/5,61/3200 sec ISO 100. Redigerad och beskuren, i LR.

Med utgångspunkt i priset och det stora zoom-omfånget så tycker jag att det presterar riktigt bra. 

Innan ni läser vidare så vill jag påpeka att innan utvärderingen, så var jag skeptisk till flera saker när det gäller Sony.
Det gäller främst batteritid, objektiv och EVF. (Elektronisk sökare).
Samtidigt så ville jag ge Sony en ärlig chans.

I låneutrustningen som jag hade för utvärdering ingick FE 400/2, 8 GM OSS, just 400/2,8 är sedan tidigare en personlig favorit för sport.

FE 400/2,8 GM OSS, RAW, f/3,2 1/1000 sec ISO 125. Redigerad och beskuren, i LR.

FE 400/2,8 GM OSS, RAW, f/2,8 1/1000 sec ISO 100. Redigerad och beskuren, i LR.

FE 400/2,8 GM OSS, RAW, f/3,2 1/2000 sec ISO 2000. Redigerad och beskuren, i LR.

Kombinerat med A9 så är det här objektivet galet snabbt i AF, och skärpan är overkligt bra redan på största bländare.

När det kommer till EFV, så trodde jag att det skulle uppstå problem med upplösning och fördröjning.
Men fördröjning har inte varit något problem alls. Och det faktum att det inte uppstår något "blackout" när jag tar bilder.
Inte ens med imponerande 20 bilder per sekund. Gör att jag faktiskt föredrar EFV för optiskt sökare.
(När jag testade en spegellös kamera från en annan tillverkare så uppstod det en "blackout" i samband med att jag tog bilderna).

Efter eventet i London så åkte jag vidare till Nice, där jag testade 16-35/2,8 och 70-200/2,9 lite mer nogrant.
Båda är objektiv som jag använt en hel det genom åren.
Först FE 70-200/2,8 GM OSS, som jag tycker presterar riktigt bra.

FE 70-200/2,8 GM OSS, RAW, 155mm f/2,8 1/3200 sec ISO 100.

FE 70-200/2,8 GM OSS 195mm, RAW, f/2,8 1/1000 sec ISO 125. Redigerad och beskuren, i LR.

FE 70-200/2,8 GM OSS, RAW, 90mm f/2,8 1/1000 sec ISO 125. Redigerad och beskuren, i LR.

En annan sak som verkligen imponerat på mig är Sonys "AI-fokus" där kameran känner igen ansikten och ögon.
Beroende på avstånd. I första skedet så letar den efter ansiktet, och därefter närmaste öga. 
(Det finns vissa möjligheter att ställa in vilket öga den ska fokusera på).
Jag testade det på en vän, och fokuserade på ögat, när fokus låst på ögat kunde jag komponera om bilden hur jag ville.
Eftersom jag gillar att ta porträtt med så kort skärpdjup att delar av ansiktet blir oskarpt är det här något jag verkligen gillar och ser praktisk nytta av. 

 FE 70-200/2,8 GM OSS 95mm, RAW, f/4,0 1/1000 sec ISO 1000. Redigerad och beskuren, i LR.

Eftersom jag gjort en del jobb åt mäklare, så testade jag 16-35/2,8 rätt ordentligt. Inte minst vad det gäller motljusegenskaper.
Då det är viktigt att det inte förekommer "bleeding". Just de bilderna visar jag inte här. Men objektivet klarar det riktigt bra. Och är dessutom rejält skarpt.
När jag testade det så provade jag även den vinklingsbara skärmen. (Något som definitivt är användbart för just mäklarfoto).
En klart smidig funktion jag aldrig haft tillgång tidigare.

Foto: Karin Malmqvist (iPhone 8+, beskuren i LR).

FE 16-35/2,8 GM, RAW, 26mm f/9,0 1/1000 sec ISO 125. Redigerad och beskuren, i LR.

FE 16-35/2,8 GM, RAW, 16mm f/9,0 1/1000 sec ISO 200. Redigerad och beskuren, i LR.

Vad det gäller batteritiden så använde jag batterigrepp med två batterier i. Som mest användes 80% av ett batteri på de fotbollsmatcher där jag testade utrustningen, och då hade jag även tagit en del andra bilder. Vilket innebär att jag med batteri bör klara minst två matcher utan problem.

Avslutningsvis så har jag gått från att vara skeptiskt till att bli imponerad.
Det är min uppriktiga åsikt, att Sony har produkter som är mogna för seriösa sportfotografer.

Dessutom så arbetar Sony på att utveckla deras service för professionella fotograger ordentligt.
Inte minst så kommer de att vara närvarande på större sportevenemang i framtiden.

Därtill, när jag var på eventet i London så fick jag flera gånger frågor om vad jag tycker kan förbättras, och blev uppmuntrad att återkoppla med det efter utvärderingen. Det kag kunde komma på i London hade framförts av andra fotografer redan tidigare.
Och det är något som Sony redan arbetar på att implementera i framtiden.

I jämförelse med det märke jag använt tidigare så framstår Sony som avsevärt mer intresserade av just det här med återkoppling om vad som kan förbättras. Något jag verkligen uppskattar personligen.

Nu är jag i ett läge där jag kommer att behöva bygga upp en ny utrustning från start.
I skrivande stund ligger Sony bra till för att bli det märke jag kommer att använda framöver.

FE 16-35/2,8 GM, RAW, 16mm f/9,0 1/1000 sec ISO 200. Redigerad och beskuren, i LR.

Postat 2019-06-24 16:46 | Läst 7871 ggr. | Permalink | Kommentarer (23) | Kommentera