F o t o & L i v e t

Fick testa en Porsche...

Vilken skojig eftermiddag och kväll!

Det kom förbi en vän som jag känt i många år, han frågade vilken tid jag slutade...

Jag kommer förbi med Porsche´n och hämtar dig när du slutar så får du testa köra lite sa han!
så på klockslaget kom han in genom dörren till mitt företag, jag var nästan klar, för Porsche är ju inte varje dag jag kör i varje fall.

Jag fick nyckeln, nyckel och nyckel, ser mer ut som ett USB minne, kröp ner i sittbrunnen, ja i den bilen så sitter man verkligen nära vägen, man kryper ner i stolen, känner nästan asfalten framme vid tårna.
Nu söker jag förbryllat över vars jag ska stoppa nyckeln bland alla mätare och sådant...

(klicka på bilderna för större och bättre kvalité )

Han förklarar att Porsche alltid har nyckeln på vänster sida, så stoppar in "usb" minnet och radion startar, och alla instrumenten tänds, vrid om nyckeln nu får du höra ett härligt ljud säger han...

Sagt och gjort, så vred jag om tändningen och Wrooom, så startade bilen och vilket vackert ljud, väldigt dovt och med mörk stämma så brummade det rejält när jag tryckte lite på gasen, kände mig som nyss fyllda arton år igen, och just klarat körkortet, för kände hur hårstråna på mina armar reste sig av extas :-)

Jag körde iväg, inte fort men inom den lagliga hastighetsbegränsningen som gäller i tätbebyggelse och körde bort mot "obebyggelse" ( vi sätter alltid O framför i Norrland, Ogjort är inte gjort etc, tror ni förstår

Jag kommer utanför samhället och börjar plocka lite växlar, dom sitter perfekt, väldigt tätt, skön känsla, fjädringen är väldigt hård och jag får lite gokart känsla när jag börjar komma in i lite kurvor, väldigt skön känsla må jag säga! den är helt enkelt perfekt för min smak, allt satt där det skulle och blev smått förälskad ganska snabbt kan jag säga!

Att få köra Porsche Cab och testa dra ut växlarna lite var verkligen en skön känsla, när man passerat 4000 varv och ökar, man känner hur boxermotorn jobbar i ryggen bakom en, man närmar sig 6000 varv,  pillar in nästa växel och det känns som man växlar helt perfekt, nackhåret reser sig och man hamnar i extas när man pillar in ännu en växel och bilen bara ökar... WOW! Jag är såld, kommer nog att ligga och brumma under min nattsömn gissar jag, haha...

Porsche Boxer S knuffar på riktigt bra trots sina 315 hk, men den är så lätt med sina 1395 kg, så hästkrafter per kilo är det som gäller bilar.

Jag minns en gång när jag var ung för länge, länge sedan det var på 1900 talet :-) då köpte jag en ny Honda CRX, det var en liten sportbil, en helt ny modell, snabbare än aldrig förr ( på den tiden ) den hade inte så många hästkrafter, om jag inte minns helt galet så var det ca 139 hk, men bilen var så lätt under 1000 kg, så man åkte ifrån det mesta då. Jag hade en kompis som hade en Ford Mustang V8, som frågade om vi inte skulle "kappköra" visst sa jag, du har inte en chans sa jag, men han bara skrattade och sa att det begriper du väl att du inte har en chans grabben, du har bara en 4-cylindrig japanbil och jag har en Amerikansk Muskelbil med V8, 8 Cylindrar i stället för 4st...

Så sagt och gjort så ställde vi upp oss en sen kväll, sida vid sida och en tjej som stod i mitten, klara färdiga gå...  gissa vem som vann? Jo den lilla lätta 4-cylindriga bilen, för jag hade fler hästkrafter per kilo än hans mycket tunga Amerikanska muskelbil hade då! 

Nåväl tillbaka till kvällens Porsche Boxer S nu...

Luftintag bak till motorn, tyvärr tog jag inga bilder på hur den ser ut i "skuffen" men när man öppnar bakluckan så rymmer man nog två stycken kameraväskor som jag har ( stor ryggsäck ) man ser ingen motor alls, utan det är filtklädd och ser ut som mitt vardagsrum, dvs prydligt värre där bak, man kan dock fylla på olja och spolarvätska, det är allt som sticker upp från filtmattan längst fram mot motorväggen. Jag frågade hur man kollar oljan? - man tittar på instrumentpanelen säger han snabbt!

På tal om instrumentpanelen...
Man kan få in i den högra lite allt möjligt, eller vad sägs om kolla G-kraften, GPS, Tidtagarur, förbrukning och mycket annat skoj där du!

Denna modell är av 2014 och ser lite annorlunda ut mot dom Boxer S som fanns i början av 2000 talet, tror denna modell lanserades 2011 om jag inte har fel? jag är dock ingen Porsche expert, så ska inte uttala mig om det, men tror att där någon gång kom denna eller kanske 2013? någon som vet?

Dom har kvar piporna mitt monterade där bak, sexigt värre tycker jag om man nu kan tycka en bil är sexig ;-)

Porsche Boxer S, så ser den ut i modellen utan tak, vet inte om dom har tak på dessa modeller? för jag är som sagt ingen expert alls.

Jag gillar formen på den i alla fall

Snygg tycker jag! fast jag gillar former och linjer

Porsche är kända för att ha mycket bra bromsar, för man kan komma upp i mycket höga hastigheter och då gäller det att kunna stanna fort också...

Gillar även sjön och bron i bakgrunden av denna skönhet

Här ser man återigen luftintaget...

Så ser den ut med suffletten uppfällt

Kanske inte lika snygg, men ger ett väldigt kaxigt intryck tycker jag i varje fall!

Så ser jag ut när jag kört Porsche, tror inte bara det var håret på armarna som reste sig :-) ( bilden på mig har ägaren av kärran tagit )

Hoppas Ni drömmer och sover lika gått som jag i natt!

//Ricke

Inlagt 2016-08-23 23:17 | Läst 3920 ggr. | Permalink


(visas ej)

Nämn en färg i den svenska flaggan?
Trevligt reportage och fina bilder på en sjysst bil. Har iofs lite svårt för konceptet motorn längst bak. Men Porsche har visst tagit och gjort en mittmotorbil numera, den kanske man skulle ta och kika lite på ;-)
Svar från RickE.nu 2016-08-24 10:38
Hej Tack!
Denna modell har motorn monterad direkt bakom där man sitter, så tror nog det är mer mittmotor på denna modell, för är ett bagage längst bakom motorn, och motorn går inte montera längre fram än den sitter på den, så måste ju vara så mycket mittmotor som bara går få?

//Ricke
ATJ 2016-08-24 12:33
Du har rätt, trodde att det bara var Porsche Cayman som hade mittmotor