Persongalleriet
Persongalleriet #190: Gatufoto NYC #11 B&W
Tillbaks från Coney Island till Manhattan och dagen var inte slut! Vi tog oss till fots längs Broadway från tunnelbanestationen vid 28th Street ner mot berömda Strand Bookstore (för mig) och dess granne Forbidden Planet (för Elin). Boklådorna ligger vägg i vägg något kvarter söder om Union Square mellan 12:e och 13:e gatan. Kör på med färgbilder igen i morgon, men nu blir det svartvitt för hela slanten!
Huka er ....... för nu laddar dom om!
Det var marknad på Union Square!
Och även schackspel igång.
Persongalleriet #151: Torontos gator, del 6
Händer.
Ridande polisen och deras stålhästar.
Rökpaus.
/Niklas
Persongalleriet #148: Torontos gator, del 3
Fortsätter bildkavalkaden från Toronto med bilder tagna den 18:e juni under en heldags strövtåg runt om i stadens centrala delar.
Utanför Toronto Eaton Centre.
/Niklas
Persongalleriet #146: Torontos gator, del 1
Här kommer en första fotografisk rapport från Torontos gatuliv. Vi var där den 17-20/6 och jag fick några tillfällen att ägna mig åt gatufotointresset. Tänkte börja trappa upp tempot i bloggandet efter en maklig start på sommaren med bara fem inlägg i juni och bara sju hittills i juli. Håller nere antalet bilder per gång och ska försöka uppdatera oftare i stället.
Med morgonkaffet i högsta hugg.
Tasty Food.
I korsningen.
Vid macken.
Ha det gott!
/Niklas
Persongalleriet #142: Nick Cave and the Bad Seeds - Bonnaroo, 14th of June 2014
Tillresta från Europa, hade vi valt just Bonnaroo, bland alla festivaler, utifrån att Nick Cave skulle spela där.
Själv har jag lyssnat på Nick Cave sedan '96 då albumet "Murder Ballads" med singeln "Where the Wild Roses Grow", där Kylie Minogue sjunger tillsammans med Nick, fångade min uppmärksamhet. Ungefär sedan '05 har jag lyssnat mer intensivt på hans skivor och hans låtar har figurerat flitigt i mina spellistor och blandskivor. Tipsade mina barn om hans musik och sonen Sam har haft honom som en av sina favoriter sedan 14-årsåldern, för fem år sedan.
Vi prioriterade bort Jack White, känd från, bland annat, The White Stripes, för att få en bra plats nära scenen till Nick Cave. Vi var där redan två timmar innan och bredde ut vår filt mitt framför scenen. En handful människor hade hunnit före oss, så vi var inte allra längst fram, men nästan. Fler människor anlände allt eftersom och fler filtar breddes ut. Till slut var det dags och spelningen drog igång.
Traveling from Europe, we chose Bonnaroo in particular, out of all the festivals, since Nick Cave was going to play there.
I've been listening to Nick Cave since '96 when "Murder Ballads" came out with the hit single "Where the Wild Roses Grow", where Kylie Minogue sings along with Nick, and this song caught my attention. Since around '05 I've listened more frequently to his records and his songs have often been included in my playlists and mix CD:s. I played his music to my kids and my son Sam became a big fan at the age of 14, which was five years ago.
We chose to skip Jack White, to get a good spot close to the stage for Nick Cave. We were there two hours ahead of the show and spread our blanket a few yards from mid-stage. A handful of people had gotten there ahead of us, so we were not right up front, but almost. More people arrived by the minute and more blankets were spread out. Finally it was time and the show started.
Det började med en bedrägligt lugn låt, "We No Who U R", men det gick inte att ta miste på den underliggande intensiteten i framträdandet. Låten inleder även det senaste albumet "Push the Sky Away".
It started with a deceptively calm song, "We No Who U R", but the underlying intensity in the performance was obvious. This song also starts off the latest album, "Push the Sky Away".
Nästa låt var "Jubilee Street", också från senaste albumet. Den började lugnt, men med en oerhörd intensitet i Nicks framträdande som sedan matchades fullt ut i ett musikaliskt crescendo! En video av detta finns här. Ljudet i videon är väldigt överstyrt, men man får verkligen en känsla av hur nästan manisk stämningen var. Efter denna urladdning kände jag mig upprymd, på gränsen till chocktillstånd. Kombinationen av musikens hypnotiska tyngd, artistens besatthet och mitt tillfälle att få fotografera detta från bästa tänkbara position, tror jag var det som hade sådan inverkan på mig.
The next song was "Jubilee Street", also from the latest album. It began rather quietly, but with an enormous intensity to Nick's performance, which was then matched in full in a musical crescendo. You can find a video of this here. The sound is very distorted, but you really get feel for how there was an almost manic atmosphere. After the song I felt exhilarated, almost in chock. I think it was the hypnotic heaviness of the music, the possessed artist and also the possibility for me to photograph this from the best possible vantage point, that had this effect on me.
I de följande låtarna kan man inte påstå att glöden falnade direkt. Snarare tvärtom. "Tupelo", från 1985, och "Red Right Hand", från 1994, är klassiker ur Nick Caves tidigare repertoar. I en video släppt som reklam för den kommande turnén i nordamerika pratar Nick om sin publikkontakt. Hur han söker upp och agerar direkt gentemot de som står just framför scenen. En-mot-en-konserten. Att ta direkt ögonkontakt och även fysisk kontakt med en enda person i publiken. Detta var något vi fick uppleva på Bonnaroo. Killen som stod direkt till vänster om mig, en muskulös, flintskallig man med en "Bad Seed"-T-shirt fick agera fysiskt stöd när Nick klättrade upp på staketet och lutade sig fram, långt förbi den punkt där hans tyngdpunkt skulle ha skickat ner honom på golvet bland publiken, om det inte vore för stödet. Under fortsatt framförande av låtarna. Det här var enda gången under festivalen då deras restriktioner om max 50 mm (två tum) långa objektiv fick mig att önska mer vidvinkel och inte mer tele.
I wouldn't say that the fire was out during the following songs. Rather the opposite. "Tupelo", from 1985, and "Red Right Hand", from 1994, are classics from Nick Cave's back catalogue. In a promotional video for the upcoming tour of North America, Nick speaks of the one-on one contact he seeks in his shows and the tension it creates. We got to experience this at Bonnaroo. The guy standing to my left, a bald muscular guy in a "Bad Seed" T-shirt, got the job to be Nick's main physical support for the night.
(Hi there, hope you're reading this! And I hope you like the shots I got! Have you washed your hands yet? ;-) )
Nick then leaned far across the point where he would fall flat onto the floor into the crowd if it wasn't for this support. All the while continuing to sing the songs. This was the only time where Bonnaroos rule of a max of 2 inch lenses made me wish for more wide angle and not for more telephoto.
Jag återvänder om någon dag med färgbilderna från denna konsert. Alla bilder tagna med en Nikon D800 och ett 50 mm 1.4G.
I'll return in a day or two with the color version of this concert. All images captured with a Nikon D800 and a 50mm 1.4G lens.
/Niklas