"Hjärtats tankar & funderingar"

Sekretess och Integritet

 

Jag har funderat mycket på lagen om sekretess och integritet. Tycker det är en väldigt svår balansgång. Vad är det egentligen som gäller? Tänker framför allt på det här med att ladda upp bilder och filmsnuttar på andra människor på Internet. Är det tillåtet eller måste man ha personens godkännande?

Jag skrev i ett tidigare inlägg "När djur far illa..." om en hund som jag befarade for illa. Jag vågade då inte lägga upp en bild på hunden och dess matte med tanke på sekretess och integritet. Hade jag enligt lag kunnat göra det? Jag tycker att även om det är lagligt, så kanske man skall behandla andra som man själv vill bli behandlad... Vad tycker Du?

Jag vet att man inte får lägga upp andras fotografier utan tillåtelse, men får man lägga upp bilder/filmsnuttar på vem som helst, bara man tagit dem själv?

I måndags såg jag ett tv-program som heter "Medium", där var det en liten flicka som lade upp filmsnuttar på en granne, utan hans vetskap och godkännande. Den mannen stämde då flickans familj. Detta var visserligen i USA, men gäller samma sak i Sverige? Tacksam för svar.

Kram Milla

 

Bilden är tagen vid Häringe Slott juni 2008


Foto: Kjell Eriksson


Inlagt 2010-05-05 08:59 | Läst 3194 ggr. | Permalink


(visas ej)

Vad heter hufvudstaden i Sverige?
Ja, detta är knepigt! Vet tyvärr inte hur det ligger till med denna lag, men mitt förnuft säger mig att man skall ta det väldigt försiktigt och verkligen ta sig i akt för vad man skriver eller publicerar.
Kram
Svar från Trullan 2010-05-05 10:18
Precis :o)
Tack för Dina rader Anders!
Kram Milla
Egna bilder och filmer tror jag gäller samma, att du kan lägga ut

//Leffe
Svar från Trullan 2010-05-05 10:17
Ok, men det känns lite konstigt i vissa fall...
Tack för Ditt inlägg Leif!
Mvh Milla
Hundbilden kan du nog inte lägga ut. I alla fall inte om ägaren är med på bilden. Du vet ju inte säkert vad som ligger bakom hundens tillstånd. Risk för förtal om du anklagar någon.
Det du kan göra är att anmäla hundägaren. Då kan du nog bifoga en bild i anmälan. :o)
Svar från Trullan 2010-05-05 10:25
Det var precis så jag också tänkte,
därför valde jag att låta bli... ;o)
Jag får se om jag gör en anmälan,
funderar vidare.
Tack för Ditt inlägg Monica! :o)
Mvh Milla
Jag sade åt en ung kille att sluta rycka i hundens koppel. Det var en valp som inte hade lärt sig att gå fot och killen ryckte och slet i kopplet. Då blev jag hotad med stryk. *suck*
Han märkte att jag inte blev rädd så det blev inget stryk. ;-)
Tyvärr hade jag inte kameran med då.
Svar från Trullan 2010-05-05 11:15
Stackars hund...
Vissa människor borde inte få ha husdjur.
Jag är tyvärr inte lika modig som Du :o(
Jag lider i tysthet istället (inte bra vare sig för mig eller djuren).
Stå på Dig!
Mvh Milla
Det ska mycket till för att en bild inte ska vara tillåten att publicera på internet. Det krävs att du avslöjar känslig information om personen som sexuell läggning, politiska preferenser eller hälsoläge.

Att någon går i pridefestivalen är knappast känslig info, men att någon går in på en HIV-klinik.

Bilderna får inte vara kränkande. Och då menas kränkande i lagens mening, inte att någon tycker att bilden är jobbig.

Bilder som är en del av journalistiskt eller konstnärligt arbete undantas. Typiska hobbyfotobilder borde räknas in där.

Att publicera en bild på en hund som behandlas illa kan nog anses som journalistik om det skrer på ett civilicerat sätt.
Svar från Trullan 2010-05-05 12:31
Tack för Din informativa kommentar Magnus! :o)
Mvh Milla
När det gäller lagar så finns det ju en hel massa sådana (och en hel del undantag etc) så det blir inte så lätt att hålla tungan i rätt mun.
Här kommer några lagtexter som kan tillämpas:

Det är tryckfrihetsförordningen eller i detta fall "Lagen om ansvar för elektroniska anslagstavlor" som blir tillämpbar.

i princip handlar dessa om att Du får skriva och publicera vad Du vill så länge de inte innehåller uppvigling, hets mot folkgrupp, barnpornografi, olaga våldsskildring eller uppenbara intrång i upphovsrätten.

PUL gäller inte om texten är skriven ur ett journalistiskt ändamål (kan även göras av privatpersoner) MEN det KAN bli problem om personen upplever publiceringen som kränkande.

Vad som sen är lämpligt att publicera är kanske en helt annan fråga.

Vet inte om detta hjälpte på något sätt eller om jag bara rörde till det i grytan.

/Peter