Mats Erikson fotografier
Uti snöyran
Jodå, vi har turister i Kiruna även i dessa tider. Häromdagen, i ett riktigt yrsnöväder, dök det här gänget upp från ingenstans. Undrar ur mycket de hann se av trakten kring Jukkasjärvi?
Granar, sol och moln
Måndag 8 februari. Premiärtur för 2021 upp till Aptasvaara. Jag blir alltid lika glad att få träffa på de här resliga figurerna. En lite sval dag, -14C när jag började skida ut men det blev varmare ju högre jag kom. SMHI hade lovat en kallfrontspassage kring lunch och de fick rätt. Det hyfsade vädret med lite disig sol förbyttes till ett snabbt snöfall från nordväst. Det är snöfallet på inkommande som man ser lite av på den sista bilden.
Hyr ett lok!
I maj förra året inträffade ett stort skalv i LKAB:s Kirunagruva. Fortfarande har man inte kunnat återuppta brytningen av malm i det området skalvet skedde utan man måste fylla på med malm från Svappavaara-Merttainen för att någorlunda ligga i takt med produktionen på pelletsverken. För transporten från Svappavaara har man hyrt in lok från Alphatrains.eu Loket heter Bombardier Traxx BR186. Så här ser de ut. Vagnen mellan lok och malmvagnar är en sorts adaptervagn eftersom malmvagnarna är anpassade efter malmloken.
25 januari 2021
LKAB gruvan - 25C, molnfritt...
Malmbanan
Jag är lite tågnörd och tycker malmtågen som går häruppe är imponerande. Hör här vad LKAB säger om Malmbanan, direkt från deras hemsida.
"Transporten av LKAB:s järnmalmsprodukter sker på den 50 mil långa Malmbanan och Ofotenbanen. Från Narviks hamn i nordväst till Luleå hamn i sydöst sammanlänkar Malmbanan verksamhetsorterna med hamnarna.
Med relativt korta avstånd till utskeppningshamnarna ger LKAB:s tågtransporter klara konkurrensfördelar vad gäller såväl kostnadseffektivitet som hållbarhet. Med ett av världens starkaste lok, IORE, som är särskilt designade för extremt tunga transporter, klarar ett tågsätt att transportera så mycket som 6 800 ton järnmalmsprodukter.
Med en dragkraft på 1 200 kilonewton är IORE-loket världens starkaste lok. Med hjälp av lokets asynkronmotor omvandlas rörelseenergi till elkraft när tågen motorbromsar. Det möjliggör en nästintill energineutral körning då loken har en förmåga att återmata energi.
LKAB har 17 IORE lok i drift, som trafikerar Malmbanan året runt. De imponerande tågsätten är 750 meter långa, har 68 vagnar och en lastkapacitet på 100 ton per vagn.
Varje dag avgår 10 tåg till Narviks hamn och 5 till Luleå hamn. På returresan fraktas tillsatsmedel till förädlingsprocessen så att logistiksystemet utnyttjas så hållbart och effektivt som möjligt.
Tågtrafiken på den 50 mil långa Malmbanan på svenska sidan och Ofotbanen på norska sidan sker i LKAB:s egen regi genom det svenska dotterbolaget LKAB Malmtrafik och det norska dotterbolaget LKAB Malmtrafikk."