Malmbanan
Jag är lite tågnörd och tycker malmtågen som går häruppe är imponerande. Hör här vad LKAB säger om Malmbanan, direkt från deras hemsida.
"Transporten av LKAB:s järnmalmsprodukter sker på den 50 mil långa Malmbanan och Ofotenbanen. Från Narviks hamn i nordväst till Luleå hamn i sydöst sammanlänkar Malmbanan verksamhetsorterna med hamnarna.
Med relativt korta avstånd till utskeppningshamnarna ger LKAB:s tågtransporter klara konkurrensfördelar vad gäller såväl kostnadseffektivitet som hållbarhet. Med ett av världens starkaste lok, IORE, som är särskilt designade för extremt tunga transporter, klarar ett tågsätt att transportera så mycket som 6 800 ton järnmalmsprodukter.
Med en dragkraft på 1 200 kilonewton är IORE-loket världens starkaste lok. Med hjälp av lokets asynkronmotor omvandlas rörelseenergi till elkraft när tågen motorbromsar. Det möjliggör en nästintill energineutral körning då loken har en förmåga att återmata energi.
LKAB har 17 IORE lok i drift, som trafikerar Malmbanan året runt. De imponerande tågsätten är 750 meter långa, har 68 vagnar och en lastkapacitet på 100 ton per vagn.
Varje dag avgår 10 tåg till Narviks hamn och 5 till Luleå hamn. På returresan fraktas tillsatsmedel till förädlingsprocessen så att logistiksystemet utnyttjas så hållbart och effektivt som möjligt.
Tågtrafiken på den 50 mil långa Malmbanan på svenska sidan och Ofotbanen på norska sidan sker i LKAB:s egen regi genom det svenska dotterbolaget LKAB Malmtrafik och det norska dotterbolaget LKAB Malmtrafikk."
så fort man ser ett sånt här tågsätt dra fram genom landskapet vill man fotografera det. Kanske för att de bryter av mot landskapet men också tror jag för den kraft de verkar utveckla. Sen tycker jag faktiskt att loken är ganska snygga... / mvh mats
Två av min frus morbröder var lokförare på banan, men det var med de tidigare loken. Sådär 1950-70 tal. / mats
/ mvh mats
Jo det hade varit spännande i nerförsbackarna från Riksgränsen.
Men som du kanske vet går det malmtransporter från Kaunis Irons gruva i Pajala till en omlastningsstation i Svappavaara. Sedan med järnväg till Narvik. Lastbilstrafiken är inte helt incidentfri om man säger... Nu talas det om att vägen ska bli elektrifierad. Antar att det blir något i stil med en teststräcka som funnits kring Sandviken.
/mvh mats
Morfar var med och byggde järnvägen till Kiruna och sen malmbanan. Omskolade sig till elloksförare och körde malmtåg innan han och mormor och de yngre barnen flyttade söderut.
Då har han haft min frus morbröder till kollegor kan jag tänka.
/mvh mats
Har inte åkt lastlok men på malmbanan narvik ner boden luleå.
Såg mycket vackert på vägen
Jag älskar att åka tåg. Finns en del fina partier efter vägen mot Luleå, fast mer spektakulärt mot Narvik förstås. En gång såg jag en björn nånstans söder om Gällivare. Kul. / mvh mats
Upplevelse se björn så. Det gjorde jag ovan strömsund vildmarksvägen i somras. Hann inte samla mig till foto bara tittade storögt
Jag är lyckligt lottad som fått vara med på två stora tågdokumentationer.
Ha det gott finfin bild få se från ett älskat ställe.
///Gun-Inger