Spontana tankar som inte är förutbestämda.

Inlandsbanan 2 ....allt är rivet i dag.

Jag är så glad att jag börjat skanna dessa filmer som legat på samma ställe sedan 1979. Det är så många som uppskattar bilderna bland de som är på FaceBooksidan "Järnvägar förr och nu". Jag har aldrig fått så positiv respons någonstans under alla år jag fotograferat.

Vill ni följa med på en tur med rälsbuss 3790  som skall ta oss från Gällivare till Luspebryggan på vår dokumentation 1976 av Inlandsbanan. Luspebryggan ligger  53 km från Gällivare

En fotograf  passar på att i vart fall knäppa händerna eventuellt be en bön för kommande vecka. Att det är jag går kanske inte ta miste på.

Vi närmar oss Luspebryggans stationshus som redan då var stängt.

Stationshuset vid Luspebryggan uppfördes 1946 och revs 1980. Under 1940- och 1950-talen började Luspebryggan fungera som plattform för fiskeverksamhet med sjöflygplan. Flygverksamheten försvann dock från Luspebryggan,  
då området översvämmades 1975 i samband med att Vattenfall höjde dämningsgränsen för Porjus kraftverk. Jag blir så illa berörd när jag läser om hur många gårdar som försvann på detta sätt.

I dag är där enbart en skylt där det står Luspebryggan på.
Det går få rälsbussen stanna där på sommaren för på/avstigande. En del vandrar härifrån till Stora Sjöfallet. 

Dörren var ordentlig låst med tre olika hänglås. Fanns kanske tjuvar även där i ödebygden.

Det är vanligt här att man låter allting stå ute året om. Har sett det på många ställen.

Efter en intressant dag där vi besökte några andra små stationshus, som även de blivit rivna,  blev det dags åka tillbaka till Gällivare igen. Där sov vi över på natten för att nästa dag fortsätta mot Porjus och Jokkmokk.

Inlagt 2017-06-02 23:47 | Läst 3531 ggr. | Permalink

"Du har en guldgruva i det bildarkivet, mycket fint! Hälsn, LO"


(visas ej)

Nämn en färg i den svenska flaggan?
Förstår mycket väl att du får positiva kommentarer! Fina bilder (inte tillkrånglade) från en tid som ju inte ligger så där himla långt bort men så mycket är borta.

Vattenkraftsutbyggnaden blev råare ju längre norrut man kom. I början och söderöver (Trollhättan) anlitades landets bästa arkitekter. Och då det skulle byggas ut höll riksantikvarie Sigurd Curman, en ledande kulturpersonlighet, pli på exploatörerna.

Norr om Dalälven blev det andra tag. Mot slutet blev förlusterna av naturvärden och bebyggelse oerhörda. Sår som ännu inte läkt.
Svar från Gun-Inger Arvidsson 2017-06-08 18:26
Tack för allt du delger mig om detta förfärliga för vi skall få el.
Jag minns min far arbetade i Trollhättan med någon bro där.
.
När vi vandrat i Padjelanta slutade vandringen i Ritsem. Då var där lågvatten så
allt som en gång funnits där av växtlighet syntes på olika kusliga sätt. Det går inte
glömma dels så grät jag för jag hade orkat vandra och stod vid Akka och dels för det
jag såg ...tänkte på alla gårdar som försvunnit med människor och djur.

Går inte krångla till dokumentära bilder då blir dokumentationen fel.
Ha fin helg på dig
Gun-Inger
Trevliga bilder från min hemtrakt. Kul att få se stationshuset, har inget minne av det trots att jag åkt "vägen västerut" många gånger. Det enda av värde att se i dag är fåglarna som samlas vid luspen på vår och höst, i övrigt är de som du skriver bara skylten kvar.
Svar från Gun-Inger Arvidsson 2017-06-08 18:29
Oj då är det din hemtrakt så glad jag blev träffa på någon som bott där.
Jag läste om dessa fåglar att de var mindre än de vi har här i söder.
Nu har jag glömt namnet men visst var det något med sparv.
Nu vet du hur stationshuset såg ut...visst var det så fint och låg vackert där.
Ha det bra
Gun-Inger
Hej,
Bra järnvägshistorisk dokumentation. Det måste finnas en stor publik, för de som vill minnas.
Ha en fin helg med Jonen
Bob och Ninni
Svar från Gun-Inger Arvidsson 2017-06-08 18:33
Det är som jag fått ett nytt liv inom fotograferingen när jag började ta fram dessa filmer som legat sedan 1979. Vi är båda mycket förvånade att vi två fått med så mycket på de olika ställena vi, dels stannade med övriga fotografer och dels blev utskickade för att dokumentera själv. Detta kändes ibland lite kusligt för mig som kvinna.

Det finns många filmer kvar nästa gång blir Jokkmokk där vi träffade udda trevliga människor.
Vi har haft det bra
med hopp ni också har det.
Gun-Inger
Jag tycker om dina tågbilder, dom berättar mkt och har ngn slags karaktär! En likadan rälsbuss har jag åkt en del med mln småsamhällena i Dalarna. Önskar er en trevlig helg, I och jag ska ut i skärgården och hälsa på barn och barnbarn ett par dagar/ Björn T
Svar från Gun-Inger Arvidsson 2017-06-08 18:36
Du har då haft en härlig helg med dessa barn barn som är det bästa som finns för oss...
Är där ibland rälsbuss i Dalarna nu också kanske från något museum?
Det känns så bra och värdefullt att jag tagit tag i dessa gamla filmer som inte vidrörts på så många år.
Snart helg igen ha skönt varje dag nu när sommaren kom
Gun-Inger
2017-06-03 11:24   Göte Ask
Roligt och vemodigt att se dina bilder. Det är tur att det finns sådana som du som har tagit och tar bilder på sådant som annars lätt försvinner helt, bilder i Sune Jonssons anda !
Svar från Gun-Inger Arvidsson 2017-06-08 18:40
Tack tack för du tycker om det arbete vi gjort. Filmerna har legat på samma ställe sedan 1979.
Jag gick med i den grupp på FaceBook som gillar tågbilder det gav mig energi skanna. Jag har många filmer kvar att skanna och det kommer jag göra för envishet är en egenskap jag har.
Ha fina sommardagar på dig
Gun-Inger
Du har en guldgruva i det bildarkivet, mycket fint! Hälsn, LO
Svar från Gun-Inger Arvidsson 2017-06-08 18:41
Det känns så nu som dessa filmer är värda mycket. Nu skall de slippa vila där de legat sedan
1979. Jag känner det som ett lyft att jag började med skanning av denna vår dokumentation.
Sköt om dig väl
Gun-Inger
Mycket fin dokumentation från inlandsbanan det var fint när fiskeflyg
hade sin bas där och även i Porjus de gamla See-Bee sjöflygplanen
var fina. Författaren Hans Andersson har skrivit flera böcker där
han berättar om människorna och livsöden i samband med
utbyggnaden av vattenkraften.
Vajkijaur järnvägsstation utanför Jokkmokk har kvar sin bockkran
samma typ som du fotad,kommer att passera Luspebryggan den
29/6 när vi åker på folkmusikfestival i Saltoluokta får ta en bild då.
//Bo-Lennart"
Svar från Gun-Inger Arvidsson 2017-06-08 19:03
Tack för information av Hans Anderssons böcker.
Finns klart på biblioteket. Undrar om vi har den bockkranen också på foto.....får se när jag kommer dit.
Du kan vara lycklig som skall till Saltoluokta på denna musikfestival. Deltar du själv?
Jag har läst om dessa festivaler. Det är vackra folkdräkter många har på sig. Du måste
lägga ut bilder då blir jag så glad. Det är så när man varit på ett ställe uppskattar mer
bilder därifrån som du vet. Saltoluokta ligger väl på leden när man vandrar i Padjelanta eller..
har en del bilder från lappkyrkan bland annat..
Nästa skanning blir Jokkmokk där vi träffade två udda personligheter som är värda berätta om.
Ha nu fina dagar på dig
Gun-Inger
blj 2017-06-08 19:28
Hej! Saltoluokta ligger mellan Stora Sjöfallet och Kvikkjokk efter Kungsleden,
Staloluokta ligger vid sjön Virihaure i Padjelanta och kyrkkåtor finns på
bägge ställena.Jag spelar ej själv men det är roligt att se och höra musken
i denna fina fjällmiljö.Vi ska även titta på Naturum Lapponia i St. Sjöfallet
byggd 2014. hälsar Bo-Lennart"