Spontana tankar som inte är förutbestämda.

Här kommer rälsbussen sista sommaren den körde på järnvägen Älmhult - Sölvesborg

Dokument från 1984 då rälsbussen gick sista gången den 30 september. Detta är den lilla orten Duvhult som ligger 20 km  från Älmhult.  Stationen var riven men den lilla banvaktstugan fanns kvar. Där hade  det bott en familj med tretton barn. Det berättade Nanny Olsson för mig när jag gjorde en intervju med henne. Hon hade själv en gångbiljett så hon kunde gå på järnvägen när hon skulle  ta sig till skolan.

När Jonen min och jag dokumenterat färdig samt jag sovit en stund gick vi på spåren utan gångbiljett till Lönsboda som det var tre km till. 

I dag är det mellan Olofström och Älmhult godstrafik med Volvotåg.  Denna del av järnvägen har rustats upp.  För mig är det underligt  att inte rälsbussen då kunde få vara kvar när vi bör samåka så mycket som möjligt. Jag var med på sista resan där det var många resenärer som var så ledsna för att rälsbussen skulle försvinna. 

Jag håller nu på att göra layout till en bok då många är mycket intresserade av våra bilder. De som är med i olika grupper om järnväg på FaceBook har gett oss många  glädjande kommentarer.

Inlagt 2018-03-01 22:57 | Läst 3032 ggr. | Permalink

""Gångbiljett" ett för mig okänt begrepp. Den gav om jag fattar rätt tillstånd att till fots nöta på banvall och spår. Kostade den något? Vemodiga bilder. Fin dokumentation!"


(visas ej)

Vad heter hufvudstaden i Sverige?
Intressanta dokumentärbilder! Det är verkligen synd att inte de här järnvägarna och rälsbussarna har fått vara kvar! Sverige är ju ändå ett 'välfärdsland' och har väl nästan alltid haft bra ekonomi.. ändå blir det så här.. det är trist! Gillar sista bilden där man ser elstolparna med isolatorerna för elledningarna.. det ser man inte heller idag..
Hälsn!
Svar från Gun-Inger Arvidsson 2018-03-02 22:37
På denna delen från Olofström mot Älmhult är rälsen kvar då som jag skrev Volvotågen kör här.
Däremot är alla hållplatskurar rivna.
De skall bygga en ny järnväg mellan Olofström ner till Karlshamn så kommer det transporteras mindre på vägen dit.
Ha en fin helg
Gun-Inger
Bra dokumentärbilder ,såna här väntkurer finns det kvar än
på inlandsbanan även dom är värda att spara.
Tror att det kan vara kopparnätet för telefon på
ledningsstolparna men är ej säker på det.
Svar från Gun-Inger Arvidsson 2018-03-02 22:40
De har rivit alla dessa väntkurer på denna järnvägslinje på södra delen är där cykelväg så där är
ingen räls kvar så det är uteslutit att åka rälsbuss där som veterantåg någon helg.
Visst är det så trist.
Du har säkert rätt när det gäller stolparna att de var till telefon men jag gissar de är utbytta nu.
Det är många år sedan jag var där.
Ha det bra på alla sätt just här i Hässleholm har vi ingen snö.
Hälsningar
Gun-Inger
Margaret Engdahl 2019-06-22 11:17
Visst är det kopparnätet och stolpar med tråd finns kvar, men snart kommer de att försvinna. Fiber är på väg till dem som vill ha.

Det är jag som bor i banvaktstugan numera. En storrenovering pågår just nu, så jag väntar med bilder.
Fin dokumentär med stämningsfulla bilder! Lycka till med boken!
Svar från Gun-Inger Arvidsson 2018-03-02 22:43
Tack det kan jag behöva.
Har dålig rutin sätta text runt till bilderna då jag arbetar i windows 7 word 13 men har tidigare gjort
en bok. Då lyckades jag lära mig det så jag får läsa på igen.
Jag tycker så mycket om just göra layout till böcker.
Ha go helg på dig
Gun-Inger
Hej,
Bra reportage från gångna tider då tåget gick.
Ha det gott
Bob
Svar från Gun-Inger Arvidsson 2018-03-02 22:45
Det var underbar tid när denna lilla rälsbussen fanns. Tänk så smidigt det var för många som skulle till sitt arbete samt för alla skolbarn.
Jag förstod det sista dagen vi reste.
Många berättade då om alla år de åkt med rälsbussen.
Vi har fick enbart en cm snö i dag.
Underligt.
Ha det gott helgen på er.
Gun-Inger
"Gångbiljett" ett för mig okänt begrepp. Den gav om jag fattar rätt tillstånd att till fots nöta på banvall och spår. Kostade den något?

Vemodiga bilder. Fin dokumentation!
Svar från Gun-Inger Arvidsson 2018-03-02 22:47
Gångbiljetten var inte gratis men vad den kostade vet jag inte men jag borde kunna ta reda på det.
Då återkommer jag.
Mycket vemodigt att de lade ner resandet med rälsbuss när de rustade upp spåren
till Volvotågen. Det är marknaden som styr allt.
Ha go helg
Gun-Inger
Verkligen kul att se de här bilderna från 84. Sista är som tagen ur en film! Jag åkte med de fyra sista turerna som kördes innan nedläggningen. Lite längre tåg då, för det var många som ville åka. Kul och spännande med boken!
Hälsningar, Bjarne
Svar från Gun-Inger Arvidsson 2018-03-03 22:06
Så du tog också bilder där i vart från dina resor. Vi åkte rälsbuss. ibland bil. så gick vi längs järnvägen..nu är ingen räls kvar från Sölvesborg till Olofström men du kan cykla där till sommaren säkert en stor upplevelse. Jag har ingen cykel sedan mina hand o ryggoperationer.. min nyckel gömdes då tyckte jag de kunde ta cykeln också.
Jag är bra på sätta bilder men tyvärr måste jag lära mig det där med textrutor igen har helt glömt hur jag gjorde sist men envis som jag är kommer jag nog klara det med.
Med hopp jag får vara frisk i år skall jag även göra layouten till en bok om Inlandsbanan. Gävle museum hjälper mig skaffa förlag.
Ha fin söndag på dig vi har ingen snö att tala om i Hässleholm.
Gun-Inger
2019-06-22 11:25   Margaret Engdahl
Hej!

Det är kanske inte viktigt, men enligt den yngsta dottern till banvaktaren hade de 11 barn. De var tretton i familjen. Alla bodde inte där samtidigt, en del dog och någon var säkert utflugen när den siste föddes. Jag har bott i banvaktstugan i 14 år och har det nu som ett sommarställe. Ibland har dottern till banvakten kommit på besök, och därför vet jag att det var 11 barn.

Ha det bra Gun-Inger

Vi sågs senast på Lokalhistoriska arkivet i Hässleholm