Spontana tankar som inte är förutbestämda.

Har funderat på detta "Vad är konst" i fotovärlden............

Jag har en bok av Ernst Billgren som heter "Vad är konst". Det var när jag läste den som jag började fundera på detta med fotobildkonst. Jag är så trött på att höra att vi sysslar  med "avfotografering".

Förvisso men det är  inte så. Om tio fotografer skall fotografera av samma motiv blir det ofta tio olika bilder. Var och en skapar sin bild.

Denna bild av ett skånskt landskap anser jag är bildkonst. Jag har arbetat med bilden dels för att få fram det korniga sedan vill jag ha den så här svart där det inte blir täckning överallt. 

På frågan hur blir man självständig är svaret: "Lita inte på någon". Sedan Vilket sätt är det bästa att visa sin konst?" Svar: Alla sätt är bra och dåliga.

Jag känner ofta numera för att visa min bildkonst här på Fotosidan. Särskilt när jag får ärliga kommentarer så jag kommer vidare..............

Försökt härma Andy.

Är detta bildkonst eller inte?

Bert Johnny Nilsson (född i Hässleholm )
blev med tiden en känd konstnär. Han målade mycket bisarra konstverk. 

Jag har i Photoshop gjort denna bild för att se om jag kan få fram hans budskap.  Detta bildkonstverk är jag inte riktigt färdig med men vill visa det ändå. 

För att ge er något annat så hittade jag denna sköna stol utanför en blomsteraffär.

Var god sitt ner.

Hälsar

Gun-Inger

Inlagt 2013-01-06 22:49 | Läst 5074 ggr. | Permalink

"Hm, det verkar som att även rent dokumentära bilder blir fotokonst i synnerhet när de fått några decennier på nacken. Jag har med behållning läst Billgrens bok. Kloka ord. Jag tror att fotografen oftast behöver göra mer mer än att bara trycka på avtryckaren. Exempelvis efterarbeta för att förstärka ett uttryck eller en känsla. Kanske mina fotograffiska bilder kan anses som konstnärliga. Många bildköpare och några gallerister har tyckt det. http://www.fotokonst.net/html/utstallning_2012.html"


(visas ej)

Hur mycket är tre plus två?
Skriv svaret med bokstäver
Hm, det verkar som att även rent dokumentära bilder blir fotokonst i synnerhet när de fått några decennier på nacken. Jag har med behållning läst Billgrens bok. Kloka ord.
Jag tror att fotografen oftast behöver göra mer mer än att bara trycka på avtryckaren. Exempelvis efterarbeta för att förstärka ett uttryck eller en känsla.
Kanske mina fotograffiska bilder kan anses som konstnärliga. Många bildköpare och några gallerister har tyckt det.
http://www.fotokonst.net/html/utstallning_2012.html
Svar från Gun-Inger Arvidsson 2013-01-06 23:29
Jag har varit inne och tittat på dina bilder och skulle skriva följande i din gästbok."Detta är helt fantastiska underbara konstbilder du har. Jag önskar dig lycka till i framtiden så du får sälja många bilder. De är suveränt fina att få ha i olika hem samt andra miljöer också naturligtvis." men det verkar inte som det gick skriva där.

Du har så rätt att jag borde arbeta mer med varje bild om det inte är så att jag vill visa rena dokumentära bilder som jag inte vill göra något med. Jag är egentligen inte någon bildkonstnär som du är för jag har alltid sysslat med ren dokumentärfotografering. Förvisso kan dessa bilder också bli konstverk ibland men när det gäller fotografera av barn i miljö så skall det gå så himla snabbt. Jag fotograferade av en skolklass i fyra år det var häftigt.

Alltså tack för du kommenterade och hänvisade till dina bilder. Jag skall visa dessa i morgon för min livskamrat som är analogfotograf och sysslat med ädelförfarandet. Jag skall titta mer själv också.
God natt sov gott
Gun-Inger
Hej,
Fåtöljen är konst! Bilden alltså.
Ha det bra
Bob
Svar från Gun-Inger Arvidsson 2013-01-07 11:59
Härligt Bob det glädjer mig för visst är det så.
Gatufoto är mycket konstnärligt kring men jag strävar inte efter
att kallas bildkonstnär som du om någon vet.
Jag kände nog i går för att provosera eller .....................
ibland är det skönt skriva om något som jag har burit inom mig.
Nu är det gjort............jag skall ta mig ur sängen för jag är hängig i dag.
Önskar dig en härlig dag i Lund.
Gun-Inger
Detta är en fråga som man kan vrida och vända på i all evighet.
Först tror jag att man ska skapa sig en egen stil och inte kika så mycket över axeln på andra.
Det är lättare sagt än gjort, för varje bild man ser ger inryck och skapar inspiration.
Vad som sen är konst får väl bli upp till betraktaren att avgöra.
Ha det gott
Marianne
Svar från Gun-Inger Arvidsson 2013-01-07 11:55
Precis så är det Marianne. Jag tycker både du och jag har skapat våra egna sätt att fotografera. Jag har en gång varit mycket intresserad av macro för där finns en värld som inte ögat kan se. Det är så spännande därför se alla er macrofotografers bilder.
Det är bra få inspiration från andras bilder men absolut man skall inte för den skulle släppa sin egen kreativitet.
Du och jag tycker nog lika.
Det var den där boken som gjorde att jag kände för att få skriva om detta.
Skönt ibland få skriva om något som jag hade inom mig.

Önskar dig en fin dag. Jag är hängig men måste ta mig ur sängen där jag sitter och skriver till dig.
Kramis igen.
Gun-Inger
2013-01-07 12:29   Bengan
Ernst Billgrens bok är bra att ha! Den svarar på en massa onödiga frågor på ett kul sätt! ;)
Läser man boken så spar man tid alltså! :)
Svar från Gun-Inger Arvidsson 2013-01-07 21:51
Hi hi det har du rätt i den är verkligen fyndig på många sätt...
Hälsningar
Gun-Inger
2013-01-07 12:30   Bengan
Ernst Billgrens bok är bra att ha! Den svarar på en massa onödiga frågor på ett kul sätt! ;)
Läser man boken så spar man tid alltså! :)
Bengan 2013-01-07 12:31
Internet/FS stannade upp en längre tid, därför två kommentarer! :)
Den sista bilden gör mig glad och jag gillar Warhol-bilden!
Jag vet inte vad jag ska tycka, att kategorisera underlättar mycket men sätter onödiga gränser också. När jag fotar så blir det allt ifrån abstrakt till att avbilda fast det lutar nog mer åt att försöka försköna det jag ser kanske. Äh, jag vet inte så noga, men roligt är det! :-) Kram och ha en fin kväll!
ewa
Svar från Gun-Inger Arvidsson 2013-01-07 21:56
Visst är stolen häftig jag menar kanske mest blomsterhandlaren som ställt den där. Först gick jag förbi men sedan vände jag mig om ...gick så jag fick miljön med... tog så bilden med min mobil.....

Det är viktigast att var och en har glädje av sin fotografering på sitt eget sätt.

Jag har varit med så länge så jag kände för att få skriva om just detta i går kväll. Min livskamrat och jag har samma uppfattning. Mysigt för han är analogfotograf som jag kanske berättat tidigare tillika har han varit med i en grupp där de sysslat med gummitryck med mera. Inget för mig. En bild tar en vecka att skapa.

Tänk om jag kom på detta som Andy gjorde...då hade jag haft råd trycka fler böcker som jag så gärna vill.
Gun-Inger
Hej
Din frågeställning är jätteintressant tycker jag. Jag har inte läst Ernst Billgrens bok men det kanske blir en vårläsning. Själv är jag autodidakt i det mesta av det som kan karaktäriseras konst och anser mig inte äga någon större tyngd i en offentlig debatt. Dock har jag tankar och ideér vilka jag tänkte dela med mig lite av här nu.

Alla bilder är i sig bildkonst enligt mitt sätt att se det. Oavsett om man avfotograferar eller avmålar objekt så finns det ett bakomliggande syfte. Väljer man att publicera dessa alster offentligt i någon mån så har man i den korrespondensen med betraktaren påbörjat en dialog som oundvikligt lyfter en bild till att kunna betraktas som bildkonst. Syftet i sig är en parameter vilket Du beskriver i Din text men det finns även en betraktare som lägger en egen värdering på alstret. För flertalet av betraktarna blir de flesta alstren en lättglömd vindpust i en rasande tornado av bildinformation som omsluter oss betraktare, en uträkning jag tror mig minnas är att vi utsätts för runt 4000 reella bildintryck per dag i genomsnitt. Dock så finns det för det mesta en berörd betraktare per alster vilket i den kommunikationen skapar det som är bildkonst. Vad det är som berör är egalt, det är att det berör betraktaren som räknas.

En tanke jag har är nämligen att oavsett vad konstnären har för intentioner med sitt alster så är betraktaren den som sätter det slutliga "värdet" (detta i ett generellt perspektiv). Så om ett alster, låt oss säga en kaffepaus vid havet, läggs ut på Fotosidan som en beskrivning av ett litet samkväm utan några andra tankar så kan det beröra en betraktare till att tänka andra tankar, relatera till andra alster, skapa en känsla vilket för betraktaren höjer det mentala estetiska värdet till att bli mer än en kaffepaus. Bildkonst är skapat.
Så vad det handlar om, tror jag, är hur dialogen mellan betraktare och konstnär fungerar. Har konstnären ett syfte vilket gör att alstret efterbehandlas för att förstärka ett budskap eller känsla så måste det finnas betraktare som kan läsa det syftet, förstå och uppskatta eller för den delen även ogilla det som konstnären presenterar, finns den dialogen så är det bildkonst. Likväl är det för en enskild betraktare enkom denne att lägga sin personliga tolkning på ett alster som i sig kanske inte är menat att fungera som ett konstnärligt alster men som i sig berör denne till att reagera emotionellt. Alltså, allt som publiceras offentligt är bildkonst (sic) .
Följdfrågorna blir ju då vad det är som särskiljer en erkänd konstnär och en hobbykonstnär i den mån viss avkastning från alstrerna skapas. En streckgubbe som jag målar blir aldrig lika mycket värd som en streckgubbe som Ernst Billgren ritar. Min bild av floden Rehn kommer aldrig att säljas för 24 miljoner. Det är kanske där som Din fråga egentligen är. Vad är en erkänd konstnär? Jag har också (kanske naiva) ideér och tankar som jag vill få ut på alster vilka jag hoppas skall påverka folk som t ex detta alster.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/2816538.htm

Du har ju också ett klart syfte med Dina alster och i mina ögon är de bildkonst. Frågan är om vi kan få så många att tycka om våra alster att de alster vi skapar får en bildkonststämpel inte för vad dom utan för vem det är som skapat dem? :-)
Ursäkta detta lite långa och förvirrade inlägg men som sagt, Dina funderingar är intressanta.
//Peter\\
Svar från Gun-Inger Arvidsson 2013-01-07 22:02
Det var mycket intressanta funderingar du har. Absolut på intet sätt förvirrade. Jag har varit inne på din sida och kikat på album. Det jag fastnade för var kanske självfallet det av dina föräldrar. Varför förstår du när du läst vad jag skrivit.

De bilder du hänvisar till är bildkonst som måste komma inifrån din själ på något sätt. Jag är mycket imponerad av dem det skall du veta.

Ha det gott
Gun-Inger
Hej jag ska fota "konstnärliga bilder" ute på stan och motivera vad som är konst med dem.
Skulle du kunna komma med exempel? mejla mig gärna