Spontana tankar som inte är förutbestämda.

Har Facebook tagit över fotovänner från Fotosidan eller............

Jag känner det som det blir mer respons på bilder som jag har på Facebook än det är samma bilder som jag har här på Fotosidan...........

Facebook blir enbart större och större vad skall hända här på denna sida om det fortsätter så.......

Det är kanske jag som har helt fel det är just det jag vill veta annars hade jag inte skrivit denna blogg.

Ha en fin söndag allesammans och lyckliga ni som kunde komma till Fotomässan

Gun-Inger

Inlagt 2012-11-25 00:13 | Läst 5362 ggr. | Permalink

"Jag tror att det delvis beror på att vännerna på fejjan inte är fotografer. Jag har bara en liten del av mina fotovänner på fejjan, resten är släkt och " andra " vänner. Om man är fotograf så är man nog mer kritisk och ser bilder med andra ögon. Men jag håller med dig om att kommenterandet på fotosidan har saktat ner betydligt. Men det är ju du som ska vara nöjd med din bild och stolt över den. Visst är det kul att få kommentarer, men då vill i alla fall jag att dom ska vara konstruktiva. Ha en skön söndag Marianne"


(visas ej)

Hur många stjärnor ser du här? * * *
Skriv svaret med bokstäver
Själv har jag blivit mindre aktiv med att lägga upp bilder här, tyckte det var ganska länge sedan trenden mot färre och färre kommentarer började. Nu är det mest min egen och andras bloggar som intresserar på fotosidan för min del. facebook är ju en lite annan sak tycker jag, framför allt har man ju där kontakt med en massa människor utanför fotosidan-världen.
-affe
Svar från Gun-Inger Arvidsson 2012-11-26 23:30
Detta med att ha kontakt med så många fotografer i de olika temagrupperna på Facebook är givande tycker jag. Som du skriver från hela världen.

Jag tror det behöver rensas upp alla inaktiva grupper här men redaktionen törs inte för då kan de mista avgifter till Fotosidan vilket jag kan förstå då den måste vara affärsdrivande som allt annat.

Jag har haft det uppe en gång men det har inte hänt något mer än att "jag skall titta över detta" fick jag till svar.

¤¤¤//Gun-Inger
Trender kommer och de ändras över tid, på Fejan kan man bara trycka tumme upp om man vill. Det skulle kanske bli mera synlig respons på samma bilder på Fotosidan om den funktionen fanns här.
Men visst har flera flyttat över hela verksamheten till Fejan.
Jag har personligen svårt med Facebook, som jag upplever som obestämd och glidande. Har en liten vänkrets som redan krupit utanför familj och vänner, så det går inte att skriva vad som helst. Mitt nyhetsflöde bombas med inlägg av totalt ointresse och fotografier blir bara som en liten del av det stora ihopblandade innehållet.
Fotosidan har också blivit mera anonym och det är mest i bloggarna som jag tycker att man får respons.
Är själv inte alls bekväm varken med Fejan eller Fotosidan så som den utvecklats....
Kul bild du illustrerar texten med! Och jag är rätt nöjd med besöket på fotomässan också.... :-)
Svar från Gun-Inger Arvidsson 2012-11-26 23:48
Fotomässan om jag får vara frisk nästa år måste jag boka in den. Tror jag skulle ha mycket glädje är säkert många fotokompisar jag känner som är där. Borde boka in mig då på hotell.

Intressant kommentar du skrivit. Jag har exakt samma problem som du med Facebook. Det är en syster till mig som måste vara sjuk som hon gjort mot min mor och mig. Lite ömtåligt det där minsann.

Det jag tycker är intressant med Facebook är när jag har bilder som fotografer från hela världen kan se på. Jag tycker också om att titta på deras bilder särskilt intressant tycker jag sidan med gatubilder är.

Det är svårt att få till det lagom. Att Fotosidan blivit mer anonym än tidigare tycker jag också på många sätt.

Det som jag är glad för är att åldern inte tar från mig min kreativitet vilket jag trodde när jag var yngre.

Önskar dig allt gott
¤¤¤//Gun-Inger
Hej,
Jag finns inte på fajan, jag har ingen aning om vad det är. Fotosidans blogg räcker för mig, det är kul med kommentarer där.
Din bild borde locka kommentarer, jag tycker om skyltar i alla former.
Ha en fin helg
Bob
Svar från Gun-Inger Arvidsson 2012-11-26 23:52
Fick en lugn helg på alla sätt för vädret gjorde att jag kom inte ut på söndagen. Lördagen var jag tvungen ägna en stund till att hjälpa hembygdsföreningen som har stora problem då medlemmar saknas som ställer upp.

Jag har samlat på mig många bilder med motiv som denna. Håller på sortera och kasta dia när jag skannat dessa.
Hoppas du hade det bättre där nere i södern.

Detta med Facebook är på ont och gott som så mycket annat.

¤¤¤//Gun-Inger
Hej Gun-Inger..Jag lägger alltid mina bilder först på fotosidan.se och efter par 3 dagar på Facebook.
Jag har många vänner som inte går in på fotosidan fast jag har talat om att vi finns till...men Facebook det vet dom.
Ha en trevlig helg hemma. Jag kom inte heller till fotomässa.
MVH Anita
Svar från Gun-Inger Arvidsson 2012-11-26 23:57
Intressant höra lite vad ni andra har för er på fotosidan och Facebook. Jag tycker på något sätt Fotosidan * utom en del grupper jag är med i - har somnat in mer enbart sedan 2010 när jag vaknade till liv igen.

Jag gick med 2004 men blev sjuk så jag var inte inne här på många år. Nu vill jag vara med ett tag till så länge jag känner att det ger mig något och det gör det för dagen faktiskt.

Bloggarna är intressanta och jag önskar jag gav mig mer tid att läsa fler och kommentera dessa.

Ha det gott
¤¤¤//Gun-Inger
Jag tror att det delvis beror på att vännerna på fejjan inte är fotografer. Jag har bara en liten del av mina fotovänner på fejjan, resten är släkt och " andra " vänner. Om man är fotograf så är man nog mer kritisk och ser bilder med andra ögon.
Men jag håller med dig om att kommenterandet på fotosidan har saktat ner betydligt. Men det är ju du som ska vara nöjd med din bild och stolt över den. Visst är det kul att få kommentarer, men då vill i alla fall jag att dom ska vara konstruktiva.
Ha en skön söndag
Marianne
Svar från Gun-Inger Arvidsson 2012-11-29 22:39
Så du tycker också så att Fotosidan har mattats av. Jag tycker det är OK i Foqus och Kreativa gruppen men för övrigt är det ganska slappt.
Klart det skall vara konstruktiva kommentarer här på Fotosidan. På Facebook där vi är med är många från hela världen som ser våra bilder och vi ser deras. Jag får mycket inspiration för det är så många olika motiv.

Jag vet inte vad som skulle kunna förändras här men sidan är väl mest egentligen till för prylfotogarerna. Så fort det handlar om olika saker så är det många som är på bettet. Det har varit så i alla tider.

Jag är så irriterad på allt man skall skriva till sin bild vad har det för intresse. Vem läser det tror du. Det är därför jag tror att Facebook kommer ta över. Där är bilden huvudintresset på de olika "utställningarna".

Sov gott fotovännen min (jag kämpar nu med att gå ner med Xanor har ett helvete med abstinens).
¤¤¤//Gun-Inger
Så är det nog, bilder får mer uppmärksam het på Fb. tycker jag det känns som.
Fast mest blir det väl att folk klickar i gillaknappen. Men även en och annan kommentar trillar det väl in där och även då på dåliga bilder som ingen skulle ha tittat åt på Fotosidan.
Brukar länka blogginlägg där eftersom jag har vänner på Fejan som jag vet vill läsa men inte hittar in till fotosidan annars.
Svar från Gun-Inger Arvidsson 2012-11-29 22:43
Så är det. Att få en gilla betyder att vi vet någon tittat på bilden. Jag skrev precis till Marianne om detta att man här skall skriva en massa som är helt förlegat om bilden. Läser du det någon gång om vad fotografer har för kameror.

Jag är intresserad av bilder inget annat. Jag länkar också så de som vill kan läsa. Jag har inte varit inne här så mycket för jag gör bildspel av diabilder som jag sedan skall kasta.

¤¤¤//Gun-Inger Sov gott
Jag brukar lägga upp länkar till FS som "händelse" på fejan; då får man med en ingress och en klickbar länk - så hittar de icke bevandrade lätt till FS.

Ha det fint!
Johan
Svar från Gun-Inger Arvidsson 2012-11-29 22:53
Så gör säkert många av oss.

Det jag är så irriterad på eftersom för mig är det bilden som är det mest intressanta
är allt det som skall skrivas för att lägga in en bild.

Det slipper jag på Facebook när jag är med i de olika utställningarna där. En gilla betyder då att någon ute i världen set min bild åtminstone. Sedan är där en jury som också plockar ut bilder.

Vet inte men jag har en tanke att i framtiden kommer fler att ha sina mobiler till kameror så enligt yrkesfotografer använder mer avancerade.

Ha det gott
¤¤¤//Gun-Inger
Tror Johan Tornesel gör rätt...utnyttjar istället för "nyttjar" FB.
Jag föredrar FS för min del, inte för att jag har så mycket bilder. Är väl så att (rätta mig) du tappar rätten till dina bilder och även hittar de på Google om du lägger de på FB.
Hej /Stig
Svar från Gun-Inger Arvidsson 2012-11-29 22:54
Hoppas du vill läsa vad jag svarat Johan.
Ha ¤¤¤//Gun-Ingerdet gott
Tror inte riktigt att man kan jämföra FS med FB, det är så lätt på fejjan att bara klicka på "gilla". Men du kan ha helt rätt i att folk tycker det är intressantare eller roligare att hänga på fejjjan än här numera.
Ha det fint Gun-Inger!
ewa
Svar från Gun-Inger Arvidsson 2012-11-29 22:58
Jag tänker som så när jag har bilder i de olika utställningar på Facebook och någon utifrån världen trycker på gilla så vet jag att de sett min bild.
Där är så många fantastiska bilder som jag får inspiration av. Det blir så brett motiv område också.

I en del grupper här är det mycket aktiva fotografer med bra kommentarer men en del har totalt somnat in.
Sköt om dig väl
¤¤¤//Gun-Inger
Jag är ny på fotosidan men har haft FB ett tag. Här så läser jag bloggar mer och mer allt för att få inspiration och kunskaper om fotografering. På FB har jag en mycket liten fotogrupp med min bror och syster där vi delar utmaningar och kritiserar varandras bilder, så bägge sidorna fyller en funktion för mig. Men jag kan hålla med om att det ges i allmänhet väldigt lite kommentarer på bilder som läggs upp här. Kanske vi fastnat i fällan med att allt ska gå snabbt och att man inte "gitter" engagera sig i saker som kräver att vi ska engagera och formulera oss? / Jan
Svar från Gun-Inger Arvidsson 2012-12-05 00:16
Vi blir säkert mer och mer självupptagna på grund av den hastighet allt skall gå i. Den digitala världen är på ont och gott som så mycket annat.
Har du tittat in på de olika utställningarna du kan lägga bilder på Facebook till exempel Sverige i Foto kan kanske vara något för dig och dina syskon.
Där är många fler trevliga är du intresserad kan jag skriva ner några här.

Hälsningar från ett vitt Skåne
¤¤¤//Gun-Inger