Intryck Avtryck från gator och torg . Buskis!

. Gatufoto för mig är inte att köpa en avtryckare i fickan trycka av hundratals bilder, och kolla, blev någon i skärpa, vilka kan jag behålla.

 Gatufotografi är.Jag vill berätta vad jag såg.Sen om det är intressant eller inte,är en annan sak. Men en sak vet jag för guds skull lura inte bra unga begåvade fotografer till sådana tankar och sånt skit, som du tipsade mig om.Typ, Om du köper en sån här kan du ta hur många bilder som helst utan att någon märker det.

 Jag var så oerhört mesig när jag tipsades om den tekniken. Jag höll färgen, men tänkte innerst inne Hjälp! hur tänker han???

Gatufoto är en händelse eller vardagsbild som kan vara känslomässigt  laddad, eller estetisk, humor eller almänt berättande. En kul bild behöver inte vara buskis.

Gatufoto kan också vara  någon bild man minns efter något år en bild som fastnat,Typ, där är den där bilden., den har jag sett tidigare.

 Hur många gatubilder  minns vi från en på måfå smattrande kamera med kort skärpedjup på Västerlånggatan tagen med en utlösare i fickan

 Jag minns ingen.  Ha det så bra. Bengt H.

Inlagt 2021-04-29 03:30 | Läst 938 ggr. | Permalink

"Gatufoto är verkligen inte sportsfotografi (alltså 8 bilder/sek) - det är en form av dokumentärfotografering, enligt min mening. Men det finns många tolkningar på Gatufoto. Vilken som är rätt, är upptill var och en att tycka. Fast för mej är det att "frysa" en händelse I min närhet, inte med tele 10-20 meter bort. Att fånga bilder med bara ryggar på, är inte heller vad jag strävar efter. Min "ideal" bild är ett foto där betraktaren, känner att hon/han är närvarande vid tagningsögonblicket. Att innehållet i bilden gör att den som tittar på bilden, stannar kvar en stund. OCH det lyckas man inte alla gånger göra - men det är vad jag jobbar fotografiskt med att fånga. // Conny"


(visas ej)

Hur mycket är tolv minus två?
Skriv svaret med bokstäver
Gatufoto är verkligen inte sportsfotografi (alltså 8 bilder/sek) - det är en form av dokumentärfotografering, enligt min mening.
Men det finns många tolkningar på Gatufoto. Vilken som är rätt, är upptill var och en att tycka.
Fast för mej är det att "frysa" en händelse I min närhet, inte med tele 10-20 meter bort. Att fånga bilder med bara ryggar på, är inte heller vad jag strävar efter.
Min "ideal" bild är ett foto där betraktaren, känner att hon/han är närvarande vid tagningsögonblicket. Att innehållet i bilden gör att den som tittar på bilden, stannar kvar en stund.
OCH det lyckas man inte alla gånger göra - men det är vad jag jobbar fotografiskt med att fånga.
// Conny
Svar från bassa 2021-04-29 09:34
Hej. Vi är överens.och ser det på samma sätt.
/ Bengt H.
Hej,
För mig är en bild en berättelse som skall upplevas också av betraktaren. Precis som din bild här. Om sedan bilden har humor och kan glädja någon då är det bra.
Det är underordnat hur bilden togs, bara den fastnar på sensorn.
Sedan är också fotograferandet en mental lisa för fotografen. Man blir mentalt upplyft av plåtandet och det behöver man i dessa tider.
Plåta på
Bob
Svar från bassa 2021-04-29 09:45
Hej Bob. Så är det. Att promenera en dag och se något som inresserar, och få en bild är glädje.
Jag har däremot svårt att tänka mig, att jag skulle känna mig nöjd, om ja filmade med Samsungs senaste telefon en dag, och sen gå hem till datorn och plockade ut någon bild, vilket Samsung gör reklam för just nu.
Filma, frys ett ögonblick och plocka ut en bild från filmen. Hur kul blir det efter ett tag?
/ Bengt H.
Hej Bengt H.
Tack så mycket för den texten - håller helt med. Nu är jag så fri för att "lægge ryg til" i den debatten med et eget inlägg:-) :-) hi hi.
Du är också mycket bättre rustad för detta med din omfattande erfarenhet och kompetens - jfr. ditt foto här.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
Svar från bassa 2021-04-29 15:16
Tack Erik.Vi ser det här med fotografi på samma sätt.
Plåta på!
/ Bengt H.
Hej! Jag kan inte annat än hålla med dig i din beskrivning ang gatufoto. Och du gör det med ett skarpögd blick och känsla. Bilden är är super ba.
/Sven
Svar från bassa 2021-04-29 19:14
Hej Sven Tack. Hoppas vi ses på stan någon dag.
/ Bengt H.
Jag kör aldrig serietagning förutom om jag plåtar sport (och det gör jag nästan aldrig längre). Med det sagt är en bra bild en bra bild oavsett hur den blir till. Vill man vara "renlärig" och köra med 35mm och hyperfokal får man göra det, och kör man zoom med snabb autofokus och serietagning går det också bra. Det är nog dock få gatufotografer som sprejar vilt med serietagning utan snarare några få bilder åt gången (precis som vid sportfotografering) för att få just det ögonblick de vill ha.

Vilken kamera (eller mobil) som använts spelar i allmänhet nästan ingen roll alls ...
Svar från bassa 2021-04-29 22:06
Hej Jag håller med dig, men att se det som en nytt riktigt sätt att plåta med kort skärpedjup och en liten aparat i fickan att trycka på på´måfå känns lika tokigt som vara totalt låst vid ett 35mm objektiv. Det som har fått mig att använda 35mm-eller 50mm, är att jag tycker bilden känns som jag är närvarande när jag tar bilden, och inte har kollat i en kikare., där någon person i en grupp är skarp, och resterande i oskärpa. Men som sagt. Det är jag som valt 35mm eller 50mm när jag plåtar på stadens gator och torg.
Bengt H.
Den här bloggen har jag läst flera gånger utan att tidigare kommentera. Bara för att du gillar den metod du använder ser jag ingen som helst anledning att raka ner på dom som använder andra metoder. Att argumentera för sin egen metod är naturligt men att ge sig på dom som valt andra metoder förstår jag inte alls. Får inte dom andra välja dom metoder dom vill? Då är det alltså inte bilden som gäller utan vilken teknik man använder. Det du uttrycker här är tvärtemot det du beskriver i kommentaren till Bob idag, den här bloggen är ju ett direkt påhopp mot dom som använder en annan metod med fjärrutlösare, utan att du skriver något namn känns den ändå tydlig vilken person du dissar . För mig är det ointressant vilka kameror, vilja objektiv och övriga metoder fotograferna använder, antingen gillar jag en bild eller så gör Det spelar inte. Ens någon roll vem fotografen är, gill,ar jag en bild gillar jag den. Hälsningar/ Björn