Intryck avtryck från gator och torg. Några tips hur du blir en bättre gatufotograf.

Här är några tips hur du blir en bättre gatufotograf.

1.  Undvik ram! Det tar för mycket av innehållet.

2.Undvik att bilden lutar, som här lite åt vänster!

3. Unvik en stökig bakgrund, som här, som drar intresset från personen i förgrunden. 

4. Se till att inte fötterna kapas! Eller att bilden är för snålt tilltagen upptill! Gäller inte här.

5.Undvik att stolpar och dyligt genomborrar huvudet eller strax intill. .  Gäller särskilt porträtt. Förödande om du tagit ett förövrigt bra porträtt! Porträtt kan också med fördel tas i svartvitt.

6. Låt personen som här gå in i bild.Undvik att personen går ut ur bild, eller placeras mitt i bild!

7. Taket på tältet i bakgrunden känns utfrätt! Exponera rätt!  Överskatta inte dig själv!Ha koll på skärmen eller sökaren! Särskilt om du plåtar i jpg.

9. Lägg inte till någon rubrik,eller text!Låt bilden tala för sig själv!

Några små tips som kanske kan vara till hjälp.. Här en bild, med bristerna jag nämnt, med undantag att han går in i bild., och inte är för snålt tilltagen upptill. Ha det bra Lycka till/ Bengt H :-):-)

Men ingen regel utan undantag. Se bild Nr 2./ Den dansande kvinnan. Apropå genomborrade skallar. Men men det är ju inte något porträtt., så den kan väl godkännas.

Inlagt 2020-01-07 06:58 | Läst 2422 ggr. | Permalink


(visas ej)

Nämn en färg i den svenska flaggan?
Kul det där! 😀 Och bilden är härligt laglös!
Svar från bassa 2020-01-07 08:06
Tack Ragnar.Bakgrunden känns aningen stökig.
Många av dessa tips och påpekande har jag fått lära mig under åren i gatufotopoolen. Jag har lagt till en bild Den dansande kvinnan. Ingen regel utan undantag.
/Bengt H
2020-01-07 08:17   Peter Hennig
Bestämt är det så!! Fundera noga på saken medan motivet försvinner i fjärran... ;-)
Svar från bassa 2020-01-07 08:25
Hej Peter.
Den risken får man ta. Jag har lagt till en bild, när det gäller genomborrade skallar. Ingen regel utan undantag
Ha det bra /Bengt H.
Peter Hennig 2020-01-07 10:25
Ha, ha - den var suverän!!
Svar från bassa 2020-01-07 10:42
Tack Peter Kul!
/Bengt H.
He he, du har rätt.. men reglerna gäller väl för gatufoto.. och det här är väl klassiskt fint 'dokumentärfoto', som är en lite högre nivå! Utan regler blir allt bra, och det här är riktigt bra!
Hälsn!
Svar från bassa 2020-01-07 11:13
Tack ska du ha Janne. Jo det här är dokumentärfotografi, men fick ändå visa på missar som bör undvikas inom gatufotografi.
Ha det fint.
/ Bengt H.
Bra tankar, rent allmänt.
Men, när det gäller bild #1: Bild på herre som äter korv. I bakgrunden sopberg - rester av julskyltning? Granförsäljning? Av bakgrunden anar man också torghandel. Han är snyggt klädd, inget uppseendeväckande, överrock och keps. Bortsett från lite klippta fötter och möjligen något utfrätt tälttak , som egentligen inte gör nåt, är bilden bra exponerad. Mannen går dessutom in i bilden vilket ju lär vara bra. Att den lutar ser jag bara om jag blir medvetandegjord om det.
Men, vad är meningen med bilden? Varför tar man en sådan bild? Vad såg du när du tog den, och vad vill du visa med den? Jag frågar seriöst, eftersom jag inte riktigt förstår. Jag ser inte det där riktiga "punctum" i bilden, jag ser bara en rätt så snygg bild som inte berör mig särskilt mycket. Eller också vet jag för lite om gatufoto för att kunna uppskatta den fullt ut?
Det kan förstås vara en dokumentär bild, vilket gör det lite lättare att förstå. Men fortfarande säger den mig inte så mycket.
Bild #2 är sanslöst bra, förstås, med det genomborrade huvudet. Arrangerat eller ej spelar i mina ögon ingen roll, den är bra ändå!
Gatufoto är svårt. Bra regler i och för sig, men inte allenarådande, förstås.
Hälsningar//GöranR
Svar från bassa 2020-01-07 17:33
Hej Göran .Det här är inte något gatufoto. snarare ett dokumentärt foto, som jag har använt som ett exempel på tydliga missar, som jag ville påvisa om det hade varit ett gatufoto.
Bilden i sig är inte märkvärdig. Varför jag just använde den här bilden,var att jag tydligt kunde påvisa misstag, som säkert noggranna gatufotografer skulle kunna påvisa..
Men ok. Farför? Kanske att bilden som en dokumentär bild berättar lite om överflödet, trots dom klara bristerna.

När det gäller bild nr 2. Du skriver.:Arrangerat eller ej spelar i mina ögon ingen roll, den är bra ändå!
Jag borde lagt till. I gatufoto arrangerar vi aldrig bilder! Dumt av mig.

Tror du eller tänker du att jag skulle gå fram till en kvinna som jag inte känner ställa frågan. Hej! Kan du dansa så jag får ta en bild så det ser ut som du får en lyktstolpe nerkörd i halsen?

Jag skulle skämmas ihjäl om ja bluffade så. Nu vet jag inte, men jag tror inte du skulle gör det heller, om du visste hur stränga reglerna är.när det gäller gatufoto.
Men jag ser det som ett väldigt stort beröm från dig Göran. När en sådan "fullträff", ses lite tveksamt som om, kan den vara arrangerad?. Bättre betyg kan man inte få.
Ha det fint och tack. / Bengt H.
gorred 2020-01-07 20:23
OK, jag förstår. Och jag läste för övrigt din utmärkta krönika om att vara gatufotograf eller inte.
Grejen är bara att man ser ofta såna här bilder i gatufotosammanhang, och det är därifrån , dvs hur jag uppfattar dem, som mina tankar och frågor emanerar.
Och det här med punctum är viktigt, jag behöver nåt att "ta tag i" när jag ser på bilder. Vilket i och för sig är olika för olika betraktare.
//GöranR
Svar från bassa 2020-01-08 01:16
Hej Igen Göran. Hur man ser på gatufoto är ju väldigt olika.
Renodlat klassiskt gatufoto är nog ganska nära dokumentärt fotografi.
Skillnaden är nog att den genuina gatufotografen ser mer till komposition, där bilden är uppdelad på ett tilltalande sätt, utan att berättelse måste finnas där, även om jag tycker mig ha märkt att kontraster i bilden när en gatufotograf har mognat också söker sig till ett budskap.
När det gäller dokumentär fotografi är det viktiga berättelsen något man ser i vardagen och vill förmedla, .
Det innebär inte att man därför struntar i komposition eller kunskap . Vi lär av varandra.
En bild slarvigt gjord, som i mitt exempel här, var ett exempel på bild som jag normalt inte hade publicerat.
Gatufotografen lär sig se mönster, estetiska, vackra former som gör att vi fastnar vid bilden, ibland utan att veta varför. Detsamma gäller dokumentärfotografer, som med tiden och tränat öga ser händelser, berättelser, som har gått andra förbi. Var man nu tycker sig befinna sig är det lika svårt, och kräver sin tid och ett tränat öga, och ett brinnande intresse för bilden.
Men att klanka på dom som ännu kanske inte har kommit så långt ,och indirekt uppmana dem med en underton, att du är en av tusentals likasinnade som enbart är ute efter likes. Eller att det är väl ingen konst, med de nya kamerorna, som man kan ta hur många bilder som helst. Sådant gör mig väldigt irriterad!
Jag ska ge ett exempel på hur jag själv var, när jag som femtonåring började studera kontrabas på Borgarskolan, och efter fyra år blev yrkesmusiker. Då tyckte jag och många med mig att elbasen var bara skit. Det var väl ingen konst att spela elbas! Det är ju inte något riktigt instrument! Tänk om jag fortfarande skulle lite sarkastiskt påstå samma sak i dag när elbasen har blivit en självklarhet på i stort sett varenda skivinspelning på jordklotet. Tur att jag inte har fastnat i sådana tankar. Sen till sist. Alla som fotograferar har väl inte tankar på att gå till historien.
Mot nya bilder.
/Bengt H.
Så det kan bli.......Och svärdslukare kan ju ta sig i brallan, en del klarar lyktstolpar! Ha det gott / Björn
Svar från bassa 2020-01-07 17:45
Hej Björn. där hade jag tur när jag tog några bilder på den här dansande kvinnan som övade i Kungsträdgården.
Ha Det Bra Bengt H.
Hej.
Bra regler för den som vill följa dem.
Jag bryter mot allihopa för det mesta. En och annan kan väl följas då och då.
Såg en video med Sveriges jazzband på Youtube där fotografen ställt kameran helt fel.
Ha regelbrott
Bob
Svar från bassa 2020-01-07 17:55
Hej Bob. Var jag med eller var det efter jag slutat?
/ Bengt H
Bob Bovin 2020-01-07 18:17
Hej,
Du var med bakom ett notställ.
Ha det väl
Bob
Svar från bassa 2020-01-07 18:26
Som Basist står man inte i fronten.
/ Bengt H.