Flatljus
Testat dimensioner - jag tror faktiskt det är en bra sak
Bildkritik är inte lätt och det är lätt att fastna i gamla banor och sätt att ge kritik. Häromdagen släppte vi på dimensioner i nya Bildkritik 2.0 och jag måsta säga att det kittlar lite bra.
Jag skrev kritik på denna bilden precis http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/3565380.htm och dimensionerna tvingande mig att dels fundera vad jag tyckte om respektive dimension men också hur de relaterade till varann och likaså gav det ett bra stöd till att skriva en kort textmotivering. Det kändes både kul och givande för mig. Och förhoppningsvis gav det fotografen något också.
Så testa att ladda upp någon bild och ge lite kritik på andras bilder. Det känns bra och utmanande!
Fotosidans kritikpooler blir en (1) grupp
Fotosidan har ju funnits sen 2001 och det finns därför lite olika sätt att göra olika saker på som kan nog idag kan upplevas otydligt och inkonsekvent. En sån sak är hur man delar sina bilder för att få bildkritik här på Fotosidan.
Som det är idag så sker bildkritiken främst genom olika grupper (eller att personer Följer varandra och ser när de publicerar nya bilder). Utöver det så finns det två officiella bildkritik-pooler. De är officiella på så vis att det är Fotosidan som "äger" dem och ingen grupp. Vad som mer skiljer dem åt från grupper är att de just inte tillhör någon grupp utan flyter bredvid. Man kan tex inte hitta dessa viktiga kritikpooler via Gruppsidan som är den sidan vi hänvisar till för att få bildkritik.
Men detta kommer vi nu ändra. Ändringen kommer bli att de två gamla kritikpoolerna kommer finnas kvar men att stängas för nya bilder, och en ny grupp kommer skapas Fotosidan bildkritik 2.0. Den kan alla som vill få kritik gå med i. Vi kommer skrota mjukkritik-poolen utan använder oss endast av en grupp med tillhörande pool framöver för att förenkla och renodla. Vill någon medlem starta en grupp som handlar om mjukkritik så är det fritt fram.
Vad som också lanseras i samband med detta är kritik via dimensioner. Detta kommer bli ett stöd för dig som ger kritik. Vi kommer ha fyra dimensioner på kritiken:
Komposition / Kreativitet / Teknisk kvalitet / Innehåll
Dimensionen komposition handlar om hur du uppfattar kompositionen. Utifrån hur fulländad du upplever kompositionen desto högre butik sätter du. Dimensionen kreativitet handlar om hur pass nyskapande du upplever bilden. Är bildvinklar, motiv, kamerateknik mm utöver det vanliga? Teknisk kvalitet handlar mer om tekniska aspekter som skärpa, exponering, vitbalans mm. Innehåll är en mjuk dimension där du tänker kring vad du ser. Är det en bild du aldrig sett? Fick du fundera lite extra vad du ser mm? Då kanske betyget kan bli högre. Och summeringen av detta redovisas tillsammans med bilden.
Faller detta väl ut så kan vi lägga ut detta generellt på alla bilder.
Spara fil som .jpg
Ibland får vi frågor om att det är något fel med bildfilen när man försöker ladda upp den. Här är ett bra sätt att spara filen som .jpg och med största sannolikhet bli av med problemet.
(1) Öppna Photoshop. Välj Arkiv - Öppna. Leta fram bildfilen.
(2) Bilden är öppnad i Photoshop
(3) Välj - Arkiv - Exportera - Spara för webben (gammal). Gör inställningarna enligt nedan. Kvalitet = Hög, Längsta sidan ca 1500px. Spara. Klart. Ladda upp bilden på Fotosidan och mest troligt så är det inga problem längre.
Nästa vecka händer det grejjer
Nästa vecka kommer vi sitta och bygga klart lite saker. Det är framsidans utseende, medlemskapen, medlemsbutiken, Fotosidan bildkritik-poolerna och allmän puts. Planen är ett släppa allt torsdagkväll. Så håll utkik då.
Idag är det premiär på ny utseende på nyhetsbrevet
Vårt nyhetsbrev når ca 120.000 epostadresser varje vecka och nu är det dags för brevet att få lite kärlek. Vi vet att fler och fler läser Fotosidan via mobilt och då är merparten via mindre enheter som telefoner.
Nyhetsbrevet behöver därför vara tydligt och lättläst i telefonen men likväl på datorn. Så nu har vi byggt om nyhetsbrevet så det har en responsiv design, dvs att den anpassar sig för den klient man läser brevet i. Borta är designen med två kolumner utan nu är det en kolumn, det blir lite mer scroll men å andra sidan så är det så väldigt mycket mer läsbart. Så under dagen kommer du nås av vårt nyhetsbrev och då kommer (förhoppningsvis) se ut så här i din mailklient i telefonen.
Lite grafer
Så här ser förresten fördelningen ut igår:
Operativsystem
Webbläsare