Flatljus
Gapskratt
En gammal reklamfilm, men fortfarande vansinnigt rolig. (Det kan ta en stund innan filmen laddas).Ny fotocommunity!?
Photo.com skall bli något i hästväg när det gäller en "mötesplats för foto" enligt Justin Jarvinen som är en av grundarna. Sajten sägs redan har 600.000 personer (jag är en av dem) som lagt in sin epostadress inför launchen.
“We envisioned the ultimate consumer experience and it was one where consumers felt empowered but not overwhelmed; it was simple but elegant; and it had everything a consumer wanted, from user-generated product reviews to advanced photo enhancing tools, an easy to use e-commerce platform, fun ways to share pictures, and more,”
Skall bli spännande att se vad de har att bjuda på. De är redan 10 dagar sen utlovad launch så vi får väl se. Just nu känns det inte ett dugg mer kreativt än Gabocorps tio år gamla flashsite (som också bjöd på lite snurrande layoutelement och musik).
Photo.com jämförs en del med Getty Images "consumer site" - Viewimages.com (som är en Betaversion).
Super Week
Ibland känns det extra coolt att vi driver Fotosidan.se. Det är de gångerna när man inser att andra nyttjar sajten väldigt mycket. Igår var vi på pressvisning med Nikon och Johan Kling (marknadschef) öppnar presentationen med två olika "slides", båda med citat från medlemmar som skrivit i Fotosidan.se:s forum om förväntningarna på Nikons nyheter. Det var riktigt kul! Tack alla medlemmar för att ni gör forumet så livaktigt!
Kamera&Bild var ju självklart på plats. Här är en fin dokumentärbild av Göran Segeholm. Filmerna är intressanta och ett nytt grepp, men är det bara jag som tycker mikrofonen är obscent stor!?
Sen fick vi självklart känna på sakerna. Christer får här äran att testa D3:an. Första intrycket är att det är gedigen pjäs med samma känsla som D2x. Displayen är dock något hästväg. Fotosidan kommer att testa kameran så snart vi bara få tag på ett ex.
Versioner av samma bild
Häromdagen kommenterade jag Magnus bussbild. Jag funderade på om kraftledningarna bidrog eller drog ner kompositionen. För att verkligen veta vad jag tyckte så flyttade jag in bilden i PS och klonade bort kraftledningarna. Insåg direkt att bilden blev plattare och det var bättre att de fanns kvar.
Funderade lite mer på det där och tänkte att så skulle vi naturligtvis ha det på kritikbilderna också, dvs att jag som fotograf skall kunna ladda upp två versioner och så kan medlemmarna verkligen komma på kritik utifrån två varianter av bilden. Sagt och gjort. Vi skulle ändå uppdatera bilduppladdningssidan igår så då la vi till att man kan ladda upp en nu variant och behålla den gamla.
Ta detta som exempel. Jag har två bilderna och i den ena har jag kraftigt överdrivet färgerna. Genom att ladda upp båda kan medlemmar verkligen komma med input på vilken de tycker är bäst. Så här blir det när bilden ligger i kritikpoolen .
90/9/1
Hittade en intressant länk på Åkestam & Holst , som handlar om studier om sociala webbplatser. De berättar om en amerikansk studie som myntat begreppet 90/9/1, dvs 90% av nätanvändarna producerar inget innehåll, 9% ibland och 1% gör det hela tiden. Frågan är hur man applicerar detta på Fotosidan.
Via Åkestam & Holst