Flatljus
Jag spanar en vattentrend
Jag tycker mig se att en trend är att modellen befinner sig i vatten, och där vattnet skapar mjuka effekter i kläder och kan fungera som fond. Jag ser det i modellfoto, reklamkampanjer, porträtt etc. Det kan vara allt från prylreklamer till tvålreklam, och jag tycker det börjar bli allt mer vanligt. Det känns som lite som trenden där man gjorde bilden i svart/vitt förutom själva produkten/modellen som syntes överallt för 3-5 år sen.
Kanske jag spanar fel?
Fredagsfniss
Kanske inte så kul för fotografen men det är rätt roligt med killen som plockar upp delarna..På upptäcktsfärd vid slussen
Eftersom Fotosidans redaktion ligger på gångavstånd från Slussen i Stockholm var vi ju bara tvungna att promenera dit och knäppa lite bilder till den nybildade intressegruppen Slussenbilder. Och efter att ha pratat om det i några veckor blev äntligen dags, såhär mitt i snökaoset.Slussen känns överlag som en ganska inspirerande miljö att fota i, i alla fall om man gillar gatufoto och människor. Det finns många skrymslen och vrår att utforska, och många människor som är på väg. Det är också en variation av olika sorters människor. Man kan hitta allt från stora folkmassor till en ensam dam som väntar på bussen. Man kan också hitta lite torghandel, små affärer eller gamla vanliga pressbyrån. Allt samsas på denna gamla Stockholmsstation. För den som gillar lite ruffiga, urbana miljöer är det dessutom alldeles utmärkt.
Slussenbild tagen med vårt testexemplar av Canon G10. En känna-på artikel kommer inom kort. Klicka på bilden för större version.
Och bilderna då? Jo, det kändes mer som en första test-runda. Nu har man sett ut de bra spotsen, sen får man gå dit någon eftermiddag när man har mycket tid, och ta lite fler bilder. David har dock redan hunnit lägga ut sin första bild (se ovan). Mina bilder får nog vänta lite, eftersom jag tog dem med min analoga mätsökarkamera. Jag måste ju testa och se hur det blir med färgfilm i den!
/Ingrid- I Davids blogg
Solen skiner men flitens lampa skiner också
Vi sitter och bygger på Fotosidan hela helgen, med start igår morse. Redan nu syns lite nytt (ny logga och lite nya bilder i toppmenyn). Resten är lite större saker (vi bygger bla på medlemsprofilsidan). Imorgon eftermiddag hoppas vi kunna släppa ut lite.
Erik är trött och har mössa inomhus.
Christer och Jim tycker det är superkul att koda.
Konsten att mäta trafik
I en nyhetsnotis idag slår sig en branschkollega sig för bröstet med fina siffror, men är det så?
I tidningsbranchen finns det ett par officiella företag som mäter tidningarnas statistik. Tidningarna vill vara med i den statistiken för det är via den statistiken som annonsköparna letar efter bra annonsplaceringar. Nackdelen för en tidning är dels att det kostar att vara med och dels att man riskerar att få dålig statistik och det då blir publikt.
Den statistik som Orvesto presenterar kallas räckvidd*. I senaste statistiken från Orvesto så är de tre största fototidningarna i räckvidden för 60-80% manliga läsare:
Foto: 105 000
Digitalfoto för alla: 104 000
Digitalfoto: 65 000
Ett annat viktigt index är TS och deras begrepp TS kontrollerad upplaga**. Den siffran är en kontrollerad siffra på en tidnings upplaga, och tanken med detta är att annonsörer verkligen skall veta den riktiga upplagan och inte den upplaga som tidningen själv uppger (inte sällan haussad för att tidningen skall verka större än vad den är). Nackdelen med indexet är att det är ganska dyrt att vara med och tidningar med lite upplaga (brukar vara under 15.000 i tryckt upplaga) står därför över det, dels för att det är dyrt och dels för att annonsören kan få en exakt uppgift på upplaga som ofta är betydligt lägre än vad tidningen uppger. Nu gäller detta självklart inte alla tidningarna. I TS upplage statistik för 2007 hittar man bara:
Digitalfoto för alla: 22 400
FOTO: 22 900
När det gäller webbtrafik så finns det motsvarande officiella statistikindex så att en annonsör via en oberoende källa kan verifiera besökststatistiken på en webbplats. Det officiella branschindexet heter KIA index, och där finns bland annat vi med. På KIA index så mäter man lite olika saker och det är framförallt unika webläsare, antal sidvisningar och hur många sidor varje besökare besöker per besök. De som köper webbannonser är mest intresserade av unika besökare och antalet sidvisningar. Ibland förväxlar mindre erfarna webbplatser unika besökare med sidvisningar och det kan för stunden ge väldigt trevliga siffror.
Vi har de senaste tre veckorna ett medel på strax över 48.000 unika webbläsare om man kikar på KIA index.
När man jämför två olika sajter så är branschstandard att man tar medelvärdet för de tre senaste veckorna och sen jämför sajterna. Är man en mindre webbplats som vill få verksamheten att se bättre ut än vad det är och vill haussa sin sajt så gör man så att man plockar sitt rekord och sen jämför man med en lämplig vecka för den andra sajten. Det gör ju en spännande nyhet och man lurar säkert en och annan läsare. Dock så blir det rätt pinsamt när annonsörerna ringer och undrar varför man skriver en siffra i nyheterna och en annan visas via det officiella branschföretagets statistik.
Vill man följa kommentarer om mediasverige och trender så är bloggen vassaeggen.se mycket intressant.
*Räckvidd. Hur många i en given målgrupp man har möjlighet att nå med ett genomsnittligt nummer
av en tidning.
** TS-upplagan är ett standardiserat mått för upplageredovisning för
svenska dagstidningar och tidskrifter. Den anger er genomsnittliga
upplaga för den period ni redovisar.