Flatljus
Rörliga bilder i tidningar
Det verkar sakta vara på gång med rörliga bilder i magasin. Vega tipsar om en mycket intressant plåtning för amerikanska Outside där man både filmar och stillbildsfotograferar. Otroligt påkostat, och väldigt spännande att se. Tänk om man hade den budgeten på plåtningarna, klockrena locations och med såna modeller. Då är det svårt att misslyckas. :)
I filmen så är det både Canonkameror och Redkameror så det är riktigt tekniknörderi. :)
Living Magazine Cover & Spread - Outside Magazine from Alexx Henry on Vimeo.
RSS-läsare
Jag nämnde RSS i förra blogginlägget så jag slänger upp en blänkare om det direkt. RSS-läsare är mitt verktyg för att hålla koll på mängder av intressanta sajter. Allt från nyheter till fotobloggar och obskyra köp&sälj sajter med begagnade cykelprylar. Den webbläsaren jag använder heter NewNewsWire (tidigare NewsGator).
Det allra smartaste med den (förutom att den är snygg och snabb) är att den synkar mot mitt Google Reader konto. Det innebär att jag även i iPhonen kan läsa mina RSS:er och att "läst flaggan" uppdateras då mellan dator och iPhone. Otroligt smidigt.
Hur vet man om en sajt har RSS flöde!? Jo, kika i webbläsaren adressfönster och leta efter denna ikonen:
Klicka då på den och sidans RSS flöde kommer då läggas till i din RSS läsare.
Fotobloggar till RSS-läsaren
Via Vassa Eggen stötte jag på Svd:s fotograf Annika af Klercker blogg "den elaka fotografen ". Riktigt bra nyhetsbilder. Jag lägger genast till henne i min RSS läsare.
En annan fotograf jag till häromdagen var Pontus Höök som bor i N.Y. Också intressanta nyhetsbilder via hans blogg "A Swede in N.Y ".
Min typ av humor
Ibland trillar man över filmer som är riktigt roliga. Kanske inte alla har samma humor som jag men här är två filmer som gjorde att jag trillat ur soffan. Den här var riktigt rolig - Tim testar TENS apparat när han äter frukost:
men den jag ändå skrattar mest åt är denna när Östgöten (tror jag) Johan Börjesson har kramp i käken:
Bra kundservice
Ibland blir man förvånad över firmors kundservice. Jag har två stycken Iomega hårddiskar som backup och lagring av bilder. Den ena är en spegling av den andra. Känns ganska säkert.
Under våren så började de dock bli kinkiga och gav ifrån sig märkliga tickande ljud. Men så kom de igång igen. Detta gav mig en varningssignal att säkerställa att replikeringen mot min stora NAS verkligen rullade på. Och det gjorde den. Innan sommaren slutade den ena disken att svara helt (gick inte att starta den), och nu efter semestern var det samma med den andra. Jag var ganska cool för jag trodde att det var nätaggregatet som pajjat på dem. I veckan så köpte jag en ny sådan, men tyvärr visade det sig att det inte hjälpte. Suck.
Kollade på Dustin hur lång garanti produkterna hade. 1 år visade det sig. Kollade kvittot och de hade såklart gått 18 månader. Suckade ännu mer.
Dagen efter trillade dock Jonas Valtersson in på kontoret (han har skrivit en artikel som heter Bildakuten till nästa nummer av Fotosidan Magasin). Vi tog en kaffe och snackade lite. Sen pekade han på diskarna och sa - "har du haft problem med dem?". "Mm. det är helt döda, men garantin har gått ut så jag är lite bitter", sa jag.
Jonas berättar att han haft exakt samma diskar och också haft fel, och berättade att det var bara att logga in på iomega.com, klicka Support, skriva in serienumret och se om det trots allt inte var garanti kvar. Sagt och gjort. Det visade sig att disken hade garanti kvar. Klickade på 1-to-1 support (live chatt). Efter 46 sek så fick jag prata med Luc i Belgien som snabbt konstaterade att de kunde byta och skicka nya diskar. Han fixade även gratis frakt ner. Så tre minuter senare var allt löst.
Så diskarna har nu enligt UPS landat i Belgien och nu skall jag logga på mitt konto på Iomega där jag kan följa statusen på mitt ärende. Föredömligt.
(enda smolket är att dataförlust inte täcks av garantin. I mitt fall var det dock inga problem).