EXPONERAT/ Äntligen skarpa bilder.

"Vad skönt det var när autofokus kom så att man äntligen fick skarpa bilder."
 
Bengt hade glimten i ögat när han tittade på mig och sade det, för visst vi fick för det mesta skarpa bilder även manuellt. En gång för länge sedan hade vi en firma ihop och jobbade som freelance fotografer. Nu hade vi träffats och pratade gamla minnen och naturligtvis kom vi in på hur kamerorna hade utvecklats tekniskt och förenklat fotograferandet. 

Kom att tänka på vårt samtal igår när jag var ute en sväng med med kameran och tog några bilder. Hur bekvämt det är numera att låta kameran sköta det mesta med det tekniska (den gör det i de flesta fall bättre än jag) och kunna koncentrera  sig på bilderna. Och idag när jag är äldre och ser sämre skulle jag nog få ägna mig åt stilleben om jag inte hade autofokus på min Fuji, körde jag manuellt skulle motivet vara borta innan jag var klar.  

Skärpa är inte det viktigaste säger säkert någon nu och så är det ju, innehåll, budskap, form o s v är viktigare för att skapa en bra bild.

Och skulle någon anmärka på att en bild inte är riktigt skarp kan man alltid dra till med Cartier-Bressons ord:  "Sharpness is a bourgeois concept"

/Krister

PS Är du trött på snack om skärpa och bara vill titta på bilder, klicka på den här länken: fyrafotografer.se

Inlagt 2016-10-10 09:08 | Läst 1918 ggr. | Permalink


(visas ej)

Hur många stjärnor ser du här? * * *
Skriv svaret med bokstäver
Jo, mina ögon börjar väl bli lite tröttare också. Jag älskar den manuella fokuseringen med en M-Leica, men det tar lite längre tid för vart år. Så förr eller senare hamnar man väl i "AF-träsket"...;-)

Instämmer starkt i länkrekommendationen: ni fyra visar verkligen vad foto är till för och vad som är viktigt! Och det är sällan skärpan som är viktigast!
Svar från Krille-K 2016-10-11 15:38
Förr eller senare hamnar vi alla i AF-träsket;).
Tack för kommentar Per, kul att du gillar våra bilder.
/Krister
Jo det är enklare att få sina bilder som man vill ha dem idag, skärpa eller ej. Om man vill ha oskärpa så vill man ju gärna styra även det själv i någon mån. :)
Svar från Krille-K 2016-10-11 15:39
Skära eller oskärpa, allt är enklare idag.
/Krister
Visst är det bra att tekniken kan sköta så mycket vad gäller skärpan numera, nu när man blivit äldre och ser sämre.. Själv så skruvade jag på ett 36 år gammalt manuellt FDn objektiv på min Nikon 1 för en vecka sen, och det var trots det 'manuella' riktigt kul trots allt! Det blev en utmaning att lyckas få till skärpan rätt, det krävdes mer av mig helt enkelt.. och känslan att få vrida den mekaniska fokuseringsringen var rätt längesedan jag kände.. 20 år sen kanske! Själv så förstod jag inte riktigt Cartier-Bressons citat.. jag kanske är för ung för det.. Håller ändå med angående skärpan!
Hälsn!
Svar från Krille-K 2016-10-11 15:41
Kan förstå att det kan vara kul någon gång och vrida på fokuseringsringen men själv föredrar jag AF.
/Krister
Kanske är det autofokusens fel att allt fler fotografer förlorar jobbet? Nej, det var nog långsökt i överkant. Jag får ta och skärpa mig:-) För övrigt blir det väl inom kort en vanlig standard på kameror att man bestämmer skärpan i efterhand.
Svar från Krille-K 2016-10-11 15:43
Man vet aldrig, kanske det blir som du säger att man kan bestämma skärpan i efterhand.
/Krister
2016-10-10 16:26   Per-Erik Åström
I en tid då vissa t o m menar att en iFåån är lika bra som en KAMERA, blir jag förtvivlad. Det är den nämligen inte, kan aldrig bli. Samma sak med dem som tror att objektiven var bättre förr och envisas med att skruva på gamla manuella objektiv på moderna digitala kamerhus. På sin höjd kan det vara motiverat om man är ute efter en särskild effekt.
Sanningen är att kameror och digital efterbearbetning är så otroligt mycket bättre nu än förr. Det digitala mörkrummet (lightroom, Photoshop, Silver efx osv) ger så mycket mer möjligheter än under den analoga tiden. Jag vet att det är så. Efter att ha stått i ett analogt mörkrum en hel vinter med Christer Strömholms negativ, efter att ha lyckats pressa Tri-X till 1600 asa (och ändå inte vara nöjd) och efter att ha svurit oändliga gånger över att ha missat skärpan med min gamla Nikon F, så är jag numera hellycklig med en snabb, lätt och superskarp Fuji-kamera. Jag tror f ö inte att bilder handlar om skärpa. Det handlar om att kunna översätta ljus till bild, skarpt eller inte är sekundärt. Därför bläddrar jag alltid förbi alla objektivtester och försjunker hellre i de stora mästarnas fotografier målningar, försöker förstå hur de gjorde och vad de tänkte. Ljuset är vad det handlar om och där är Krister Klereus bilder verkligen enastående. Plus hans förmåga att "vara där". Look and learn kan man säga.
elgenper 2016-10-10 19:24
Håller helt med; teknikens framsteg är en god sak! Men den skall användas för att frigöra fotografen från tekniska bekymmer till förmån för bildinnehåll, inte för någon slags tekniska uppvisningar. Längtar inte ett ögonblick tillbaka till "silvertiden".

Men: råkar man ha lite gamla gluggar i skåpet, är det faktiskt rätt kul att sätta dem på en kamera ibland och se resultatet. För min del gör jag det ofta, men när det är dax för "produktion", då åker gamlingarna in i skåpet och de nya grejorna följer med i väskan. Och att försöka plåta på allvar med en telefon... Det är väl som att försöka spela klassisk musik på kam: en prestation att kunna göra det, men vad ska det vara BRA för???
Svar från Krille-K 2016-10-11 15:49
Huvet på spiken Per-Erik, instämmer helt i det du skriver.
Vore kul att ses på en fika någon dag, och prata bild, inte skärpa.
/Krister
Just för att skärpa och teknik inte är det viktigaste i en bild tycker jag det är så skönt att tekniken kan hjälpa mig med det. Bäst är när jag helt kan glömma tekniken under själva fotograferandet, och det bara direkt blir som jag vill ha det på den fronten :)

Mycket mycket bra bilder (som vanligt)!
Svar från Krille-K 2016-10-11 15:51
Visst är det skönt när man kan glömma tekniken och bara koncentrera sig på bilden.
Kul att du gillar bilderna Anders.
/Krister
Jag saknar inte den manuella fokuseringen. Minns hur jobbigt det var med rasterskivan på min gamla SLR. I stort sett enda gången jag fokuserar manuellt är vid riktigt nära makrobilder.
Men, också upprepande mitt gamla mantra: Det är bilden som är viktigast.
Sen är ju bilderna du visar, både här och på er hemsida förstås hög klass!
//GöranR
Svar från Krille-K 2016-10-11 15:55
Visst är det så, bilden är viktigast. Därför är det skönt att de moderna kamerorna gör att man kan koncentrera sig på bilden.
Kul att du gillar bilderna Göran.
/Krister