Här publicerar jag mina foton, utan tanke på vem som kan tänkas gilla dom eller inte. Allt möjligt som fastnar i "skottgluggen" kommer hamna här.

Diverse spårbundet i Mora

Jag var i Mora häromdagen i ärenden, och passade då på att ta en titt på de rälsbundna fordon som kommer och går där. Detta eftersom ju Malung förlorade sin trafik för 5 år sen, pga kortsiktigt tänkande i landstinget, en inte alltför ovanlig aktion i dagens politik där det är viktigare att tjänstemännen blir fler än att invånarna får vad dom behöver. Nåja, nu har jag skällt nog över Dalarnas landstings misslyckade ekonomiska situation. Nästa bild!

Den övre bilden föreställer en Y1 1356 på stationen i Mora, med all säkerhet på väg mot Orsa och ännu längre bort. Den nedre föreställer ett dieselelektriskt lok av typen T66, med numret 713. Detta lok är till för att dra tung godstrafik, en ersättare för de äldre T-44:orna alltså.

En gång i tiden var järnvägar och det som rullar på dom ett stort intresse i mitt liv, ett som fortfarande poppar upp i huvudet på mig och då är det bra att kameror finns, eller hur?

Inlagt 2017-04-27 09:49 | Läst 3365 ggr. | Permalink

"Att Västerdalsbanan bara ligger där till ingen nytta är synd och skam och det är ett monument över kortsiktuig dumhet att först implementera det nya signalsystemet på banan och sedan inte köra tåg. Man hade, med litet framsynthet, kunnat köra turister upp mot Sälen t ex. Lade ut bilden nedan på min blogg (om det fungerar): http://www.fotosidan.se/blogs/grytbloggen/svartvitt-fran-malung.htm"


(visas ej)

Hur mycket är tolv minus två?
Skriv svaret med bokstäver
Det här kortsiktiga e nog typiskt för hela samhället i dag. Man tror sig ha hittat ett sätt att spara pengar på, men sparandet blir ofta en utgift i en annan pengapåse! Och i många fall, bidrar det till ett delat Sverige, på flera sätt!

Har åkt Rälsbuss mellan Mora och Östersund ett antal år på 1980 och 1990-talet!
Det är resor jag aldrig glömmer! :)
/B
Svar från snoreeler 2017-04-27 11:55
Det bidrar verkligen till ett delat Sverige. Men i slutändan blir även mellanstora städer lidande, då storstäderna kommer att sluka allt.

Den resan är på min lista att göra. Tack Bengt för att du påminde mig om det. Jag ska nog åka nästa sommar. Det kommer jag säkerligen aldrig glömma.

/Carl
Benganbus 2017-04-27 12:27
Å på den tiden det begav sig, så vid stoppet i Åsarna, gick föraren runt och frågade om man vill ha kaffe i Hackås? Så vid stoppet i Hackås, så fanns en kaffekorg att hämta med kanna och macka/kaffebröd!
Det va samma rutin vid återresan, i Östersund gick föraren runt innan avgång!
Det kallar jag för att åka tåg! :)
/B
Att Västerdalsbanan bara ligger där till ingen nytta är synd och skam och det är ett monument över kortsiktuig dumhet att först implementera det nya signalsystemet på banan och sedan inte köra tåg. Man hade, med litet framsynthet, kunnat köra turister upp mot Sälen t ex. Lade ut bilden nedan på min blogg (om det fungerar):
http://www.fotosidan.se/blogs/grytbloggen/svartvitt-fran-malung.htm
Svar från snoreeler 2017-04-27 11:59
Ja Anders, det är verkligen synd och skam. Jag går förbi den nästan varje dag och den ser så sjavig ut att man bara vill gråta. Inte blir det väl bättre för att den där som var ytterst ansvarig i landstinget för detta problem har avgått.

Väldigt fina bilder i din blogg. Spåren ser väldigt ledsna ut i svartvitt.

/Carl
Jag är också intresserad av järnvägar samt tåg har därför
gått med i Facebookgrupp om tåg mm. Känner mig så
glädjefull vara där liksom se dina bilder...häftiga är de.
Gun-Inger
Svar från snoreeler 2017-04-30 00:12
Det är nåt visst med järnvägar och tågen på dessa spår. Väldigt härligt.

/Carl