Fotografering & Napoleonbakelser
Hämtade bilen idag ...
Idag så var jag hos bilhandlaren och hämtade min nya bil. Eftersom jag inte kollat på motorn så öppnade jag motorhuven och upptäckte då att det bara var tre (3) cylindrar, ska det inte vara minst fyra? Bilhandlaren tröstade mig och sa att jag fått ett extra handskfack i stället eftersom dom behövde en cylinder till en annan bil, vad snälla dom är bilhandlarna!
Idag har jag blivit med bil ...
Idag den 26 november 2008 har jag köpt en ny bil! Har aldrig betalat mer än 16 000 kronor men idag tog det slut, betalade 125 800 kronor (inkl. vinterdäck). Under många år så har jag haft bilverkstad, efter att ha lagat en himla massa skrotbilar till mint-condition genom åren har jag alltså köpt en helt ny, sprullans oanvänd bil, icke använd av någon annan! F-n vad glad jag är och så här ser den ut:
Här står den alldeles ensam och övergiven i en bilhall! Lugn och fin, jag kommer att befria dig ur din fångenskap, Fabia, på fredag!
Och så var det fotograferandet ... när det gäller Dogma 07 så måste jag fundera lite till om jag var förhastad vid mitt val av kamerakombination? Nu finns det en M6:a som jag hellre vill ha med en 35:a som jag också vill ha ... frågor frågor men inga svar! Måste fundera till i morgon vad beslutet blir ...
Tack till Svartvitt att jag fick komma med och tack till Gatufotografi att jag platsade, kommer med bilder bara nybils köpet har lagt sig och jag kan koncentrera mig på fotograferandet.
Hittade en bild som farsan har tagit med Kodak Brownien, den första kameran han ägde efter inköpet av en Svalan bicykletas. Ska ta reda på var den är fotograferad men jag känner redan igen skulpturen, kan bara inte placera den.
Fotografiet är taget cirka 1943-45 eller ... tycker faktiskt att det är en vacker bild - men jag är nog partisk, vad tycker ni?
Har ytterligare ett projekt på gång! Ska återskapa innehavet av alla kameror som jag har ägt från 1966 till dags dato ... intressant eller hur? Kommer han att lyckas?
Emma elektrisk
Svårt att sova så jag satt uppe nu tidigt på morgonen och tittade igenom lite bilder i arkivet och hittade den här på Emma. En sjuåring på stan med morbror och nytvättat hår. Fika och shopping, vad mer kan en flicka önska sig? Förutom att man kanske behöver balsam i håret!
Rädda bogserbåten!
Det var inte så svårt att få mer information om bogserbåten Frej, lite "googlande" så fick fram den här texten nedan som hittade jag på en hemsida >> http://www.tugboatlars.se/Frejsvartv.htm << där kan ni även hitta lite mer bilder på bogserbåten.. Hoppas att dom räddar båten till eftervärlden, den är värd det tycker jag.
FREJ
Byggd 1898 vid okänt varv (osäkert) (järn) 13,34 x 3,28 x 1,63 m - 16,23 / u.10 (SV 1915)
Maskin: Okänd ångmaskin på 50 Ihk - ersatt av en okänd dieselmotor på 80 Ehk (1964)
En båt som många frågar efter är den lilla FREJ som ligger på kajen i Svartvik, strax söder om Sundsvall. Vart denna båt byggdes är okänt, likaså byggår, men 1898 nämns hon i några papper. För vem hon byggdes är också okänt, i vart fall 1911 ägdes hon av Schebo Bruks AB, Häverö med namnet FREJ. Hon övertogs året efter av Hallsta Sågverk (som ägdes av Holmens Bruk), Häverö och 1913 köptes hon av Sandö Sågverks AB, Nya Dal. Båten förekommer i Sandö Sågverks AB;s böcker för första gången 1913 men inga inkomster redovisades dock förrän 1915. Sandö Sågverks AB, från Norrtälje inköpta bogserbåten 'Frej', anlände i förra veckan till Dal. Det är en däckad båt om 12 Nhkr (VA 1/9 1915). Dalssågen köptes av Strömnäs AB 1933, som i sin tur 1948 uppgick i Kramfors AB som den 31 dec. 1954 uppgick i SCA. Då behövdes inte längre lilla FREJ, utan hon såldes 1969 till Einar Andersson, Lövvik som lät motorisera henne 1964 vid Lunde Varv och mest använde henne till strandrensning. 1977 köptes båten av A.Skogström, Sundsvall och drogs upp på slip i Svartvik. Där ligger hon ännu 2005, i allt sämre skick.
Text: Bengt Westin