Funderingar om det går att kombinera ovanstående utan att de kommer i konflikt med varandra, samt allt annat som jag snubblar över i framtiden.

Rädda bogserbåten!

Det var inte så svårt att få mer information om bogserbåten Frej, lite "googlande" så fick fram den här texten nedan som hittade jag på en hemsida >> http://www.tugboatlars.se/Frejsvartv.htm << där kan ni även hitta lite mer bilder på bogserbåten.. Hoppas att dom räddar båten till eftervärlden, den är värd det tycker jag.

 

 FREJ

Byggd 1898 vid okänt varv (osäkert) (järn) 13,34 x 3,28 x 1,63 m - 16,23 / u.10 (SV 1915)

Maskin: Okänd ångmaskin på 50 Ihk - ersatt av en okänd dieselmotor på 80 Ehk (1964)
En båt som många frågar efter är den lilla FREJ som ligger på kajen i Svartvik, strax söder om Sundsvall. Vart denna båt byggdes är okänt, likaså byggår, men 1898 nämns hon i några papper. För vem hon byggdes är också okänt, i vart fall 1911 ägdes hon av Schebo Bruks AB, Häverö med namnet FREJ. Hon övertogs året efter av Hallsta Sågverk (som ägdes av Holmens Bruk), Häverö och 1913 köptes hon av Sandö Sågverks AB, Nya Dal. Båten förekommer i Sandö Sågverks AB;s böcker för första gången 1913 men inga inkomster redovisades dock förrän 1915. Sandö Sågverks AB, från Norrtälje inköpta bogserbåten 'Frej', anlände i förra veckan till Dal. Det är en däckad båt om 12 Nhkr (VA 1/9 1915). Dalssågen köptes av Strömnäs AB 1933, som i sin tur 1948 uppgick i Kramfors AB som den 31 dec. 1954 uppgick i SCA. Då behövdes inte längre lilla FREJ, utan hon såldes 1969 till Einar Andersson, Lövvik som lät motorisera henne 1964 vid Lunde Varv och mest använde henne till strandrensning. 1977 köptes båten av A.Skogström, Sundsvall och drogs upp på slip i Svartvik. Där ligger hon ännu 2005, i allt sämre skick.

Text: Bengt Westin

Inlagt 2008-11-18 18:33 | Läst 2857 ggr. | Permalink
Ingen dålig historia. Lite spännande också med allt som är okänt =) Passande text till din utställning =)
Tackar, då fick jag veta lite mer om den lilla båten. Hoppas också att någon vill rädda båten till eftervärlden.

/Gunnar