BengtsBilder

Diverse bilder från min vardag och lite annat. All photographs in this blog © Bengt Gustafsson, Bengts Bilder.

3-7 Tokyo - Kyoto

I går hann jag inte med något blogginlägg. Dagn rusade iväg och när vi kom till hotellet stängde de ned Internet.
Resan med Shinkanzen var snabb och fin, som att flyga, men med bättre plats för benen.
Från Tokyo gick tåget kl 11.00, vårt tåg anlände till perrongen 10.45, då klev alla passagerare av. På perrongen stod en arme av städpersonal som på 10 minuter städade tåget, vände alla stolar så man fick åka i färdriktningen. 10.55 var det påstigning och 11.00.00 avgick tåget.

Vårt tåg anländer till Tokyo Station

Städpersonalen väntar på att få borda tåget.

SJ har mycket att lära om hur man sköter tågtrafik här. Det är en enorm precision i att hålla tider, rent och snyggt på alla tåg och t-banaor vi åkt med. Överhuvudtaget är det väldigt rent här trots att det finns en stor brist på papperskorgar, men mycket snabbmat. Folk tar med sig sina sopor någonstans, vi tar med till hotellen.

Kommer kanske mer i kväll.

Postat 2009-07-10 02:19 | Läst 3285 ggr. | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera

3-6 Tokyo 11

Sista dagen i Tokyo, i morgon reser vi till Kyoto med Shinkansen.
Vi gick upp tidigt för att åka till Fiskemarknaden, som skall vara sevärd och fotogenisk. Laddade med dricka och gotthumör gav vi oss iväg strax före 05.00, resan tog nästan en tmme inkl gångtid.
Vad vi inte visste var att den 7 juli är någon slags helgdag, dagen efter dvs idag är fiskmarknaden stängd.

Så var det med det. Vi åkte tillbaka till hotellet, tog det lugnt, packade för morgondagens resa innan vi gav oss iväg ut på stan. Idag besökte vi trädgården vid kejsarens palats. Den skall man nog se tidigare på året.
Sedan pkte vu till Okidai, en konstgjord ö i hamnen med spektakulät arkitektur. ut till ön åker man med förarlösa tåg. En spännande upplevelelse, vi köpte dagskort och åkte hela banan fram och tillbaka. Vi steg av vid en strand där det fanns ett antal köpcenter med restauranger vars utsikt var mot Tokyo och solnedgången. En japansk middag med utmärkt utsikt fick vi.

Mätta och glada så begav vi oss tillbaka till hotellet för att ta igen lite sömn, packa det sista och förbereda morogndagens resa.
Inga bilder idag, utan de kommer förhoppningsvis i morgon istället.

Postat 2009-07-08 14:57 | Läst 2276 ggr. | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera

3-5 Tokyo 10

I dag vart det shopping, ja inte kamerashopping men kläder mm. Vi gjorde en del fynd på olika reor, och en del utan rea. Ny Yakata blev det, suveränt plagg på vår och sommar i stället för morgonrock i frotte.
Vi började i Shibuya där det var rea i Shibuya 109, en butiksvaruhus i 8 våningar för ungdomar. En ljudmiljö som skulle få arbetsmiljöverket att skrika och stänga hela stället tror jag. När man står utanför tre butiker som spelar tre olika låtar med gissningsvis 80-90 decibel var vet man inte vart man skall ta vägen. Sedan står det några glada tjejer och vrålar i en liten plastmegafon om vilka fynd som finns i respektive affär. Efteråt så är gatuljuden rena smekningen.

Efter Shibuya bar det av till Ginza, lyxiga affärer men en hel del kul också. Fast dyrt är det där, vi fikade på eftermiddagen och det kostade mer än lunchen vi åt lite tidigare. Fast det var väldigt gott te...

Det är väldigt tyst och ganska lugn trafik upplever i. Man stannar snällt för gångtrafikanter och det är sällan man hör någon tuta. Intensiv trafik är det, men inte samma tempo som i Stockholm vad vi har sett.
I morgonbitti skall vi åka till fiskmarknaden på morgonen, det skall bli kul. Upp strax före fem på morgonen, men det skall det vara värt.

Lite av dagens bilder:

Shibuya 109, ser Ni att solen sken idag! Ca 30 grader varmt i skuggan

Butiksbiträde

Stilbrott?
Vi hann även med en bokhandel, en fotobok blev det, Araki på Shinbuju. Sedan tittade jag länge på annat.

Rolleiflex på framsidan! Något för Thomas M?

Höll den i handen länge, kostar cirka 400:-

Postat 2009-07-07 13:42 | Läst 5103 ggr. | Permalink | Kommentarer (0) | Kommentera

3-4 Tokyo 9

I dag har jag och Sara varit i en finare del av Tokyo, Roppongi, närmare bestämt i Tokyo Midtown. Det är ett enormt byggnadskomplex som innehåller mycket exklusiva affärer, restaturanger, museum mm mm. Det kändes dyrt bara att gå in i lokalerna. Vi kikade runt lite i butikerna, men det var inga prislappar som passade oss.
Dagens lunch var den dyraste vi ätit hittills drygt 100 per person. Gott var det och mycket mat.

Då vi tröttnade på butikstittandet gick vi vidare till Tokyo International Art Center. En verkligt spektauklär byggnad. De har en konstig ordning här tycker jag när det gäller museum ibland. Det var gratis inträde till själva byggnaden, men ville man se någon utställning fick man betala vid ingången till respektive sal. Så hade man varit intresserad av att se alla aktuella utställningar där hade det kostat 250:- per person. Vi valde en sal med målningar, fotografier och skulptur av mindre kända konstnärer. Inget särskilt spektakulärt eller nytt. En hel del fina naturbilder från Japan bland fotografierna. Bara färgbilder var det också.

Tillbaka till hotellet för att möta upp med Maria som återkom från sin vistelse på landet. Lite berättande om våra upplevelser och sedan gick vi ut för att äta middag. Vi hamnade på en lite restaurang med meny på enbart japanska. Personalen pratade bra engelska men att översätta maträtter var inte helt lätt. Då vi även hade sällskap av Marias vännina Sanna som är vegetarian beslöt vi att köra helt vegetariskt. Vi fick förslag på ett antal olika rätter och allt var mycket gott. Först en pizzaliknade rätt med olika grönsaker på. Mycket god, sedan en omelett med riven ingefära, inte heller dumt. Grönsalladen var ett litet problem eftersom vi inte ville ha dressing på. Det löste sig till slut och vi fick en skål dressing vid sidan om. Lite tempura knyten och stekta nudlar avslutade det hela. Mätt och belåtna begav vi oss hem till hotellet igen.

Trumslagare gör reklam för ett event i ett varuhus

Inne i Tokyo Midtown

Tokyo Midtown

En av butikerna

Tokyo National Art Center

Allt för idag, ha en bra eftermiddag
Vi skall snart sova

Postat 2009-07-06 14:41 | Läst 3878 ggr. | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera

3-3 Tokyo 8

Söndag i Tokyo, vad gör man då? Ja det är som i alla andra storstäder, man går på stan och shoppar, man letar rätt på en park och hämtar lugn, man gifter sig mm mm. Jag hade inställt mig på att fotografera s.k. Cosplay på den bro där dessa ungdomar skall samlas. Vi var där "tidigt", kl 10.00, men då var det ganska tomt, satt ett par tjejer och sminkade sig i ett hörn. Vi vandrade vidare till Mengji templet, det är en modern kopia då originalet förstördes under andra världskriget. Vackert placerat i en stor park och en plats att hämta andan från stressen och kommersen utanför området. Vi hade tur så det pågick ett bröllop, och jag hann ta lite bilder på brudparet och deras följe.
Själva cermonin missade vi då den hölls inne någonstans. Det var som i många andra tempel här fotoförbud av det heligaste, här gick det dessutom omkring vakter och sa till så fort man pillade på kameran.

Efter besöket vid templet gick vi tillbaka till den omtalade bron, inga aktörer på plats nu heller så då gick vi vidare till gatorna i närheten där de säljer tillbehör till Cosplay. Sara hittade en butik med REA och köpte två klänningar, ett par skor, strumpor och en underkjol. Det var rejäl REA, priserna var sänkta från 1300- 1800 till 199 resp 399 för klänningarna. Vi har sett i andra butiker att priserna ligger på drygt 1000 kronor. Så hon blev glad. JAg har inte fått henne att posera i kläderna ännu, men får väl tjata lite.

Tillbaka till bron och nu hade de dykt upp några fler ungdomar, bl.a. en tjej från Holland. Hon var på besök här med sin mamma och hade liksom Sara fyndat kläder. Nu skred hon stolt över bron och visade upp sig. Ett TV-team från Brasilien var där och folamde och intervjudae henne. Jag passade på att ta lite bilder på henne och några av de andra som poserade på bron.

Då det inte verkade hända så mycket där vid bron vandrade vi vidare för att äta lunch. Sedan strosade vi runt i Shibuya området och tittade på folk, butiker och hus.

Varför tråkiga grå skåp på järnvägsstationerna?

Tänkvärt

Lugn och ro

Nygifta

Inte så lugnt.....

Sov gott

Postat 2009-07-05 13:46 | Läst 3416 ggr. | Permalink | Kommentarer (0) | Kommentera