Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på program för videoredigering för nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu är det en smaksak, men jag tycker inte om övergångseffekter. Enligt mig ger dom en komisk eller amatörmässig look. Jag klipper alltid hårt, dvs ett klipp så pang nästa.

Var inte rädd för att använda mobilen också som en kamera, dom ger ofta ok resultat numera för vidvinklade översikts vyer. Om huvudkameran tappar fokus eller något annat händer kan man klippa in bild från mobilen.

Tänk på att ha gott om diskplats. Min 4TB-disk blev snabbt full, 8TB disken också och 16TB disken är nog också full i slutet av året.
 
Ludvig Johansson

Spontant efter att tidigare idag ha sett en god bit, om än inte hela videon:

Min känsla är att en del av bristerna helt enkelt beror på bristfällig eller frånvarande planering. Förvisso har det varit populärt att bara snacka hej vilt in i en kamera dagarna i ända och sedan försöka klippa ihop det, men... Ska man röra kameran så behöver man ligga steget före kamerans rörelse, och ännu hellre ha tänkt ut hur den ska röra sig redan från början. "Oj, titta där!" närmar sig "whip pans". På det synes det vara högst begränsat med bildstabilisering och när det läggs ihop med alldeles för snabba, ryckiga och spontanta panoreringar/kamerarörelser blir den som tittar i det närmaste snurrig.

Sedan har en del förvisso haft skakig kamera o dyl för att skapa någon slags autenticitet. Se t ex serien NYPD Blue som hade det som ett stilgrepp, men det var rimligen mycket mer planerat skakigt än vad det var menat att se ut som.

Nu är jag förstås gnällig och kritisk och just att det här är svårt och kräver tankeverksamhet är en anledning till att jag inte har varit så intresserad av video. Särskilt som kamerorna länge var helt odugliga vad gäller att fokusera automatiskt i video, vilket gjort att man behövt vara ett avancerat "enmansband" för att få bra resultat.

Ett råd är att titta på film* med andra ögon än bara underhållningen och se hur man faktiskt har gjort och hur man har rört kameran. Sedan är det klart att man inte har en dolly, lång arm o dyl i trädgården, men normalt sett ligger man väldigt långt ifrån ADHD-panorering (om uttrycket tillåts, för det är ju lite så det funkar). För att inte göra den som tittar snurrig är det mer ägg under gaspedalen än binärt av/på. Har man det minsta anlag för rörelsesjuka så kan man till och med bli åksjuk av rör(l)ig video om skärmen täcker en stor del av synfältet.

*Och i viss mån förstås även tv, men det brukar vara en klassskillnad på hur genomarbetat det är. Man kan inte köra en högbudget-Hollywood efter Lyxfällan-koncept. Sedan får man förstås välja ambitionsnivå, och Hollywood blir det ju inte i trädgården, men fundera över vad de faktiskt har gjort, hur det är komponerat osv. Det senare skiljer sig givetvis delvis i och med bildförhållande etc.

På tal om det här med långa tagningar, så drar jag mig till minnes ett gammalt exempel som en lärare en gång drog/visade (det här är den i huvudsak onda analoga tiden, så givetvis VHS ;)). Även om kameran rör sig en del så finns det inte en chans i glödheta att lyckas utan planering:


Som en notering är ett annat exempel jag minns från samma årtionde, just angående hur man kan lägga upp en "story", apropå Hollywood: ett trick är att visa eller antyda slutet redan i början och exemplet var filmen "A perfect world".

Ta det som inte som en sågning, utan mer raka synpunkter. Jag vet att det inte är lätt.
 
Senast ändrad:
Här kommer del två i min videodagbok om min trädgård, hoppas ni tycker det är ett steg åt rätt håll. Tack för alla kloka synpunkter. I slutändan är det förstås en avvägning mellan förmåga och tid. Förhoppningsvis ökar den första vart efter.
 
Ludvig Johansson

Spontant efter att tidigare idag ha sett en god bit, om än inte hela videon:

Min känsla är att en del av bristerna helt enkelt beror på bristfällig eller frånvarande planering. Förvisso har det varit populärt att bara snacka hej vilt in i en kamera dagarna i ända och sedan försöka klippa ihop det, men... Ska man röra kameran så behöver man ligga steget före kamerans rörelse, och ännu hellre ha tänkt ut hur den ska röra sig redan från början. "Oj, titta där!" närmar sig "whip pans". På det synes det vara högst begränsat med bildstabilisering och när det läggs ihop med alldeles för snabba, ryckiga och spontanta panoreringar/kamerarörelser blir den som tittar i det närmaste snurrig.

Sedan har en del förvisso haft skakig kamera o dyl för att skapa någon slags autenticitet. Se t ex serien NYPD Blue som hade det som ett stilgrepp, men det var rimligen mycket mer planerat skakigt än vad det var menat att se ut som.

Nu är jag förstås gnällig och kritisk och just att det här är svårt och kräver tankeverksamhet är en anledning till att jag inte har varit så intresserad av video. Särskilt som kamerorna länge var helt odugliga vad gäller att fokusera automatiskt i video, vilket gjort att man behövt vara ett avancerat "enmansband" för att få bra resultat.

Ett råd är att titta på film* med andra ögon än bara underhållningen och se hur man faktiskt har gjort och hur man har rört kameran. Sedan är det klart att man inte har en dolly, lång arm o dyl i trädgården, men normalt sett ligger man väldigt långt ifrån ADHD-panorering (om uttrycket tillåts, för det är ju lite så det funkar). För att inte göra den som tittar snurrig är det mer ägg under gaspedalen än binärt av/på. Har man det minsta anlag för rörelsesjuka så kan man till och med bli åksjuk av rör(l)ig video om skärmen täcker en stor del av synfältet.

*Och i viss mån förstås även tv, men det brukar vara en klassskillnad på hur genomarbetat det är. Man kan inte köra en högbudget-Hollywood efter Lyxfällan-koncept. Sedan får man förstås välja ambitionsnivå, och Hollywood blir det ju inte i trädgården, men fundera över vad de faktiskt har gjort, hur det är komponerat osv. Det senare skiljer sig givetvis delvis i och med bildförhållande etc.

På tal om det här med långa tagningar, så drar jag mig till minnes ett gammalt exempel som en lärare en gång drog/visade (det här är den i huvudsak onda analoga tiden, så givetvis VHS ;)). Även om kameran rör sig en del så finns det inte en chans i glödheta att lyckas utan planering:


Som en notering är ett annat exempel jag minns från samma årtionde, just angående hur man kan lägga upp en "story", apropå Hollywood: ett trick är att visa eller antyda slutet redan i början och exemplet var filmen "A perfect world".

Ta det som inte som en sågning, utan mer raka synpunkter. Jag vet att det inte är lätt.
Klockrent, jag gick runt och pratade och filmade. Ingen planering alls. Vågade inte heller lita på bilderna utan hummade konstant. Samt fel exponering.
 
Nu är det en smaksak, men jag tycker inte om övergångseffekter. Enligt mig ger dom en komisk eller amatörmässig look. Jag klipper alltid hårt, dvs ett klipp så pang nästa.
"Hårda" klipp kan bli lite onjutbara när det gäller ljudet. Ofta blir det bra om man låter ljud tona ut och tona in även om man klipper "hårt".
 
"Hårda" klipp kan bli lite onjutbara när det gäller ljudet. Ofta blir det bra om man låter ljud tona ut och tona in även om man klipper "hårt".

Jag använder nästan aldrig ljudet från kamerorna. Även ljudet gör jag oftast hårda klipp, men med ljudet kan det hända att man måste göra något.
 
Här kommer del två i min videodagbok om min trädgård, hoppas ni tycker det är ett steg åt rätt håll. Tack för alla kloka synpunkter. I slutändan är det förstås en avvägning mellan förmåga och tid. Förhoppningsvis ökar den första vart efter.

Hoppa över "Ack värmeland du sköna" i introt. Dels blir introt lite långt, dels blir det ett abrubt skift i tempo. Med tanke på att du använder jussi även senare i filmen kanske du ska välja mellan att ha lugn stämningsfull musik, eller något mera rytmiskt genomgående i filmen. Måste säga att jag gillar det rytmiska bättre än raspig Jussi, men det är ju en smaksak. Förutom att just din version av jussi är lite raspig, är det svårt att kombinera din speakertex med sång i bakgrunden vilket blir tydligt när du pratar framför västhuset. Rytmisk musik har även fördelen att det kan användas för att styra rytmen i bildväxlingar, även om jag inte direkt ser några sådana element i din film.

Tänk på att man kan avända ljud för att förbereda tittaren på vad som komma skall. T.ex skulle du kunna använda ljudet från vattenfallet för att inleda berättelsen om kvarnen och sedan gå in med en närbild från fallet så skulle de slippa det ganska händelselösa traskande längs med väggen på väg mot fallet. Efter närbilden på fallet zoma ut och berätt om byggnader m.m.

Liksom att du har bilder som intro, skulle du även kunna ha några slutsener där du nämner vem som står för musiken, vem som eventuellt sponsrat produktionen och vem som kokat kaffe och därigenom gjort produktionen möjlig-:)
 
Nu är det en smaksak, men jag tycker inte om övergångseffekter. Enligt mig ger dom en komisk eller amatörmässig look. Jag klipper alltid hårt, dvs ett klipp så pang nästa.
Nja, så behöver det inte vara, men det kräver planering, det också.
Jag brukar göra pang-på klipp när det bara handlar om olika vinklar eller så på samma sak. Sen har jag kanske något slags övergång om jag flyttar till en annan sak/parallell handling, för att markera att tiden har gått eller liknande. Det blir lättare för den som tittar att förstå om det är skillnad på "annan vinkel på samma motiv" kontra "ny plats/handling/vad det nu är.

Just det där med planering är mycket viktigt för att det ska bli bra.
Jag gjorde en film med två av barnbarnen. Lite inspiration från Jönssonligan, fast de här bovarna (barnbarnen) ska försöka sno godis från mormor istället.
Funderade ut handling (en dag), skrev storyboard (varje klipp hur det ska filmas och vad som ska hända) samt plockade fram en del rekvisita (en dag) och så filmade och redigerade (en dag). Tre dagars jobb, med andra ord. Blev elva minuter film.
 
  • Gilla
Reaktioner: PMD
Gjorde en tredje film idag "Växter i nöd". Försökte använda all klokskap ni gett mig hittills. Tacksam om ni även kollar igenom den och ger feedback. Jag har ännu inte fått skydd för micken men det blåste inte mycket idag.
 
Hoppa över "Ack värmeland du sköna" i introt. Dels blir introt lite långt, dels blir det ett abrubt skift i tempo. Med tanke på att du använder jussi även senare i filmen kanske du ska välja mellan att ha lugn stämningsfull musik, eller något mera rytmiskt genomgående i filmen. Måste säga att jag gillar det rytmiska bättre än raspig Jussi, men det är ju en smaksak. Förutom att just din version av jussi är lite raspig, är det svårt att kombinera din speakertex med sång i bakgrunden vilket blir tydligt när du pratar framför västhuset. Rytmisk musik har även fördelen att det kan användas för att styra rytmen i bildväxlingar, även om jag inte direkt ser några sådana element i din film.

Tänk på att man kan avända ljud för att förbereda tittaren på vad som komma skall. T.ex skulle du kunna använda ljudet från vattenfallet för att inleda berättelsen om kvarnen och sedan gå in med en närbild från fallet så skulle de slippa det ganska händelselösa traskande längs med väggen på väg mot fallet. Efter närbilden på fallet zoma ut och berätt om byggnader m.m.

Liksom att du har bilder som intro, skulle du även kunna ha några slutsener där du nämner vem som står för musiken, vem som eventuellt sponsrat produktionen och vem som kokat kaffe och därigenom gjort produktionen möjlig-:)
Tack! Bra tankar. Hittade en gratisversion som var väl raspig, och ett av mina barn tyckte den rytmiska musiken (som jag gillar) lät som bebisdisko från 80-talet. Man ska nog inte ta råd från morgonsura tonåringar. Måste genast fixa någon som kokar kaffe åt mig, kanske annonsera under "Fika sökes". :)
 
Nja, så behöver det inte vara, men det kräver planering, det också.
Jag brukar göra pang-på klipp när det bara handlar om olika vinklar eller så på samma sak. Sen har jag kanske något slags övergång om jag flyttar till en annan sak/parallell handling, för att markera att tiden har gått eller liknande. Det blir lättare för den som tittar att förstå om det är skillnad på "annan vinkel på samma motiv" kontra "ny plats/handling/vad det nu är.

Just det där med planering är mycket viktigt för att det ska bli bra.
Jag gjorde en film med två av barnbarnen. Lite inspiration från Jönssonligan, fast de här bovarna (barnbarnen) ska försöka sno godis från mormor istället.
Funderade ut handling (en dag), skrev storyboard (varje klipp hur det ska filmas och vad som ska hända) samt plockade fram en del rekvisita (en dag) och så filmade och redigerade (en dag). Tre dagars jobb, med andra ord. Blev elva minuter film.

Jo, för och efterarbete vida överstiger antal minuter film man brukar få. Jag filmar mest konserter, så storyboardandet sköts av andra. Jag brukar lägga 3 timmar på att kolla lokal någon dag innan om möjligt samtidigt som generalrep och då ställa in nivåer och sedan 1-2tim riggning, filma med 7 kameror, en timme ihoppackning och sedan har jag en dag i efterarbetet. Men då brukar jag ha en 2timmar film efteråt.
 
Här är en film som jag gjort. Den har förstås inget intresse för icke-yrkesfolk, men det går i alla fall att se hur jag gör när jag gör en dokumentationsfilm. För yrkesfolk är det intressant att se hur buntarna som kommer ut ser ut. Därav den långtråkiga bevakningen av den delen.


Den är i alla fall tillräckligt bra för att ha blivit dubbad till koreanska. Så jag kan skryta med att vara internationellt publicerad.
 
Senast ändrad:
Gjorde en tredje film idag "Växter i nöd".
Tycker du redan har avancerat långt, jämfört med första försöket. Antingen är du en talang eller så är det alla goda råd du får.

Strax före två minuter, innan du går över till Rhododendron, pratar du om samma bambu ett bra tag. Inget fel i det, men du kunde filmat den från några olika vinklar, så hade det blivit intressantare. Kanske någon närbild inklippt i det hela.
Om du håller käften när du filmar, klipper ihop klippen och sen pratar till dem i efterbehandlingen, så får du en sammanhängande kommentarstext som körs samtidigt som filmklippen rullar på i sin ordning.
 
Här är ytterligare en jobbrelaterad film som jag gjort. Den blandar även in stillbilder, alltså inte något som är filmat där kameran stått still, utan inklippta stillbilder.
Syftet med filmen var att visa den för personal som jobbar på ett annat ställe och därför aldrig hade sett en sådan maskin i verkligheten.

 
Tycker du redan har avancerat långt, jämfört med första försöket. Antingen är du en talang eller så är det alla goda råd du får.

Strax före två minuter, innan du går över till Rhododendron, pratar du om samma bambu ett bra tag. Inget fel i det, men du kunde filmat den från några olika vinklar, så hade det blivit intressantare. Kanske någon närbild inklippt i det hela.
Om du håller käften när du filmar, klipper ihop klippen och sen pratar till dem i efterbehandlingen, så får du en sammanhängande kommentarstext som körs samtidigt som filmklippen rullar på i sin ordning.
haha, ja det är ett malande. Funderat på det förstås, att prata i efterhand, men vet faktiskt inte om det skulle funka. När jag är bredvid mina växter blir jag inspirerad. Vid datorn är det inte alls lika kul. Hur som helst håller jag med om att det blev lite svagt där vid bambun. Borde ha klippt om och tagit växterna i ordning eller skippat bambun. Tack också, tycker att den senaste var mycket bättre än den första, och kan se det själv.
 
haha, ja det är ett malande. Funderat på det förstås, att prata i efterhand, men vet faktiskt inte om det skulle funka. När jag är bredvid mina växter blir jag inspirerad. Vid datorn är det inte alls lika kul.
Man behöver nog skriva ett manus för att det ska bli bra att prata efter videoinspelningen.

Du skulle kunna prova att göra som vanligt, dvs prata när du videoinspelar bredvid växterna, och sen göra ett manus utgående från det du sa då. Fixa till manuset så att eventuella kantigheter försvinner och sen prata in det.
Manuset behöver bara bestå av stolpar. Det går ju alltid att tala in det på nytt om det inte blev så lyckat som man hoppades.

För att ovanstående ska fungera krävs att du spelar in ljud och bild separat.
 
Att prata samtidigt som man filmar och sen ersätta pratet med annat prat är ingen bra idé alls. Du vill oftast ha kvar ljudet från den porlande bäcken lite i bakgrunden, tillsammans med det i efterhand pålagda pratet, men då vill du inte ha något originalprat som också hörs tillsammans med porlandet.

Såvida du inte gör en helt separat inspelning av porlandet hjälper det inte att du har en separat ljudinspelare.
Mitt videoredigeringsprogram kan dessutom separera ljudet från bilden i efterhand, så det blir som en separat ljudinspelare hanteringsmässigt. Inte ljudkvalitémässigt, men det behöver du inte bry dig om i det här skedet.

Jag ser till att filma varje sak jag ska prata om tillräckligt länge för att det ska räcka till det jag sen pratar. Bara att klippa bort överflödet.
Alltså, om jag har tänkt prata i två minuter filmar jag mer än tre, så är det lätt att bara kapa filmen när jag håller käften, även om det inte inträffar förrän efter två och en halv minut.

Jag skriver manus med exakt allting jag ska säga i efterhand, inte bara stolpar. Jag har konstaterat att det tar mindre tid och blir bättre än att göra om ett antal gånger.
 
Jag kan dock hålla med Ludvig att det är lättare att göra det medans man går omkring och är inspirerad. Att göra det efteråt krävs träning, det är svårare att få det bra rent innehållsmässigt och att få det att låta spontant efteråt, även om det tekniskt är överlägset på alla sätt.
Ludvig verkar vilja göra en videodagbok, med ett avsnitt per dag. Att då skriva manus etc är att begära rätt mycket från någon som inte livnär sig på det.

Ludvig kan kanske bekräfta, men jag tror att han vill göra det bästa av den tid han har för projektet.
 
Jag kan dock hålla med Ludvig att det är lättare att göra det medans man går omkring och är inspirerad. Att göra det efteråt krävs träning, det är svårare att få det bra rent innehållsmässigt och att få det att låta spontant efteråt, även om det tekniskt är överlägset på alla sätt.
Ludvig verkar vilja göra en videodagbok, med ett avsnitt per dag. Att då skriva manus etc är att begära rätt mycket från någon som inte livnär sig på det.

Ludvig kan kanske bekräfta, men jag tror att han vill göra det bästa av den tid han har för projektet.
Precis, hellre snabbt och slarvigt, än perfekt och inte alls. Planen just nu är att hitta på ett tema att filma och tala om. De två första var bark och växter i nöd. I framtiden kan man tänka sig blad, blommor, djungelperenner osv. Filmerna blir som korta föreläsningar. Jag kommer säkert varva mellan prata direkt och pålagt i efterhand, men manus blir det inte. Däremot får jag bli bättre på att vara sträng mot mig och ta bort onödigt och långrandigt blaj. Vore kul att få med lite upplyftande humor och spänning ibland. Även om jag vill att de som ser filmerna tycker de är intressanta och okej har jag ingen ambition mer än att visa upp trädgården och berätta om växter. Jag har en liten plantskola så indirekt är det reklam för den. Mycket tacksam för era synpunkter och klokskap.
 
Nu begär jag ju inget, jag bara tipsar. Man ska samtidigt tänka på att någon ska titta på ens alster. Det finns en närmast oändlig mängd videor att titta på, så är det man gör inte bra nog går folk snabbt vidare.
 
ANNONS