Annons

Tips på program för videoredigering för nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)

Falumas

Aktiv medlem
Jag har laddat ned och testat programmet någon timme. Extremt svåranvänt är första intrycket. Nästan så det blir komiskt faktiskt för mig som IT-proffs. Fanns en nybörjare-tutorial som ägnade en timme åt metadata på filer. Inget mötte något slags användarbehov. Om vi leker med tanken att jag bara vill göra en film med ljud, kan jag göra det med gratisversionen eller måste jag köpa den riktiga versionen på chans? Genom att kombinera flera kortare filmer? Ta bort bakgrundsbrus i ljudet? Det verkar vara ett avancerat program med mycket funktionalitet men det är svårt att avgöra givet att jag inte vet vad det kan göra eller hur man gör det.
Skall du ha något superenkelt, köp Premier Elements. Men ljudredigeringsdelen där lämnar mycket att önska.

Davinci är definitivt inte svårare än något annat som är i närheten av att vara lika kompetent.

En annan fördel med Davinci är att du hittar bättre tutorials för Davinci än för något annat program.

Gratisversionen klarar det mesta, skall du ha något i högre upplösning än 4k eller tänker lägga surround sound behöver du fullversionen.
 

krisljungberg

Aktiv medlem
Jag har använt Audacity när jag vill göra enkla ljudredigeringsgrejer, men vet inte hur det är med brusreducering osv. :D Jag har mest använt det när jag klippt grejer. Det är gratis och väldigt straight forward iaf. Men det är bara till ljud då, förstås.
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag har använt opensource och light versioner av olika program som kommit med saker jag köpt. Ingen av dom är i närheten av Davinci. Enda gången jag skulle använda något annat är om jag inte skall ha ljudet i en film i slutändan.

Skall du ha det i en film i slutändan så är det jätte smidigt att editera ljudet i videoredigeringsprogrammet, då kan du ändra och förbättre längs projektets gång.

Syncar du ihop en video och ljud och sedan börjar klippa i det, blir det ett helvete att sedan importera ett nytt ljud och försöka få ljud och bild syncront. Att man vill ändra ljudet lite under projektets gång är för mig ganska vanligt. Ibland behövs det verkligen och ibland lär jag mig något nytt som ger bättre resultat, ibland kommer nya funktioner i Davinci etc.
 

Falumas

Aktiv medlem
Här hittar du noice reduction, men ibland kan low-cut eller high-cut vara effektivt mot just vindbrus. Är det en symfoniorkester, så kan det dock vara så att du inte vill kapa frekvensområden.

1704213865556.png
 

gamleJ

Aktiv medlem
Jag har laddat ned och testat programmet någon timme. Extremt svåranvänt är första intrycket. Nästan så det blir komiskt faktiskt för mig som IT-proffs. Fanns en nybörjare-tutorial som ägnade en timme åt metadata på filer. Inget mötte något slags användarbehov. Om vi leker med tanken att jag bara vill göra en film med ljud, kan jag göra det med gratisversionen eller måste jag köpa den riktiga versionen på chans? Genom att kombinera flera kortare filmer? Ta bort bakgrundsbrus i ljudet? Det verkar vara ett avancerat program med mycket funktionalitet men det är svårt att avgöra givet att jag inte vet vad det kan göra eller hur man gör det.
Det finns både bra och dåliga instruktionsfilmer för Davinci men på tre timmar plus tid för att hitta rätt så klarar du nog det grundläggande. Jag såg en film för editpage, en för fairlight samt grundläggande om noder och colorpage. Efter det gick det att redigera både ljud och bild helt ok men utan massa specialgrejer. Utan instruktionsfilmer skulle uppförsbacken varit stor😃.
 

Ludvig Johansson

Aktiv medlem
Hade förmånen att få två timmars egentid på eftermiddagen och kunde i lugn och ro labba med DaVinci. I princip är det ett fantastiskt program så långt. Jag kör fast var femte minut, och mycket är fortfarande obegripligt, men helhetsintrycket är överväldigande, och positivt. Om man som jag hållit på en del med musikproduktion i Cubase känner man igen sig i arbetssätt. En lärdom för mig är att få ljudet rätt från början genom att skydda mikrofonen från vind. Rejäl vind kan dämpas men inte tas bort eftersom en del frekvenser sammanfaller med min röst. Jag har hittills fokuserat på ljudet, ska bli intressant att testa videodelen, om jag ens fattar hur jag växlar tillbaka från ljuddelen. Går det t.ex. att ändra exponering i film i programmet? Gissar det eftersom det är så avancerat på allt annat. Om jag fick önska något så är det väl någon slags enkelhetsinställning som skulle ge en nybörjare de grundläggande funktionerna och att man kunde sedan övergå till "medelmåttig". Men efter ca 4 timmars fipplande och goda IT-kunskaper ger jag DaVinci Resolve 10/10. Tror Adobe gnisslar tänder över att programmet finns.
 

Falumas

Aktiv medlem
Går det t.ex. att ändra exponering i film i programmet? Gissar det eftersom det är så avancerat på allt annat.
Ja, det kan du speciellt om du filmat med 10-bitar eller mer. 8-bitars film är som att försöka rädda något i en JPG-fil. Dvs lite går bra, men strax efter lite går det åt helvete. Det har dock inget med redigeringsprogrammet att göra.
 

PMD

Aktiv medlem
Nej, det går aldrig att ändra exponering i efterhand (om man inte har en tidsmaskin).

Vad man ofta kan ändra med efterbehandlingsprogram är bildernas ljushet.

[Ändring: rättat stavfel]
 
Senast ändrad:

unoengborg

Aktiv medlem
Jag skulle säga att det är det mest kompetenta som finns just nu. Sedan kan du säkert hitta något där Premier är bättre.
Detta kan eventuellt vara ett problem för TS. eftersom resolv är bra nog att göra nästa hollywod film, vilket gör att det kan kännas en aning överväldigande i början. Men programmet är uppdelat i flera vyer vilket skapar lite ordning.

Här exempel på hur man tar bort vindbrus
 

unoengborg

Aktiv medlem
Nu har jag satt ihop min första video och publicerat på youtube. Gå gärna in och titta. Det är en film om min djungel-trädgård på vintern:
Kul att du fått ihop något redan. Din film är dock lite skakig här och där. Davinci kan hjälpa dig att minska eller ta bort detta i framtida filmer. Det kanske inte fungerar i den här filmen eftersom programmet måste ha lite pixlar i kanterna att arbeta med. Använd gärna stativ där du kan, så blir det mindre efterarbete.


En annan reflektion är att det känns lite som om du går omkring och dammsuger din trädgård. Stanna upp då och då, zooma mindre och klipp in närbilder, t.ex när du pratar om löven som såg ut som krukväxtblad.

Ser fram emot fler filmer, skulle vara kul att se hur det ser ut när våren kommer
 

Ludvig Johansson

Aktiv medlem
Kul att du fått ihop något redan. Din film är dock lite skakig här och där. Davinci kan hjälpa dig att minska eller ta bort detta i framtida filmer. Det kanske inte fungerar i den här filmen eftersom programmet måste ha lite pixlar i kanterna att arbeta med. Använd gärna stativ där du kan, så blir det mindre efterarbete.


En annan reflektion är att det känns lite som om du går omkring och dammsuger din trädgård. Stanna upp då och då, zooma mindre och klipp in närbilder, t.ex när du pratar om löven som såg ut som krukväxtblad.

Ser fram emot fler filmer, skulle vara kul att se hur det ser ut när våren kommer
TACK, bra feedback! Måste fixa en vettig mikrofon också.
 

Falumas

Aktiv medlem
Nu har jag satt ihop min första video och publicerat på youtube. Gå gärna in och titta. Det är en film om min djungel-trädgård på vintern:
Trevlig video, bra jobbat. Som alltid finns det dock saker som kan förbättras.

Kör mer med manuell exponering. Du kan titta innan vad som fungerar bra ute och vad som fungerar bra i växthuset.
För ljudet behöver du en död katt som dom engelskspråkiga säger, vet inte vad det heter på svenska. Dvs ett lurvigt överdrag till mikrofonen. Jag använder en Zoom H2n, som jag har en död katt till.

När du går omkring så skulle kanske en gimbal vara bra, men för videon du nu gjorde hade jag nog faktiskt använt en GoPro. Dom större kamerorna gör sig faktiskt bäst på stativ.

Jag tror att en blandning av en GoPro för rundvandringen och en systemkamera som zoomar in på olika delar skulle bli väldigt proffisionellt.

Vill du få ljudet riktigt bra så är du tyst när du filmar, du behöver fortfarande den döda katten eftersom porlandet, snöknarret och kvittrandet i bakgrunden är en trevlig bakgrund.
Sedan kan du sjunga och skråla när du klipper ihop videon. När du är klar med det spelar du in talet medans du tittar på videon på ett väldigt tyst och vindstilla ställe med så lite eko som möjligt och lägger sedan till det i filmen. Dvs låter både talspåret och bakgrundsljudspåret vara aktiva, då kan du dessutom själv efteråt bestämma balansen mellan bakgrundsljud och talet.
 

Ludvig Johansson

Aktiv medlem
Trevlig video, bra jobbat. Som alltid finns det dock saker som kan förbättras.

Kör mer med manuell exponering. Du kan titta innan vad som fungerar bra ute och vad som fungerar bra i växthuset.
För ljudet behöver du en död katt som dom engelskspråkiga säger, vet inte vad det heter på svenska. Dvs ett lurvigt överdrag till mikrofonen. Jag använder en Zoom H2n, som jag har en död katt till.

När du går omkring så skulle kanske en gimbal vara bra, men för videon du nu gjorde hade jag nog faktiskt använt en GoPro. Dom större kamerorna gör sig faktiskt bäst på stativ.

Jag tror att en blandning av en GoPro för rundvandringen och en systemkamera som zoomar in på olika delar skulle bli väldigt proffisionellt.

Vill du få ljudet riktigt bra så är du tyst när du filmar, du behöver fortfarande den döda katten eftersom porlandet, snöknarret och kvittrandet i bakgrunden är en trevlig bakgrund.
Sedan kan du sjunga och skråla när du klipper ihop videon. När du är klar med det spelar du in talet medans du tittar på videon på ett väldigt tyst och vindstilla ställe med så lite eko som möjligt och lägger sedan till det i filmen. Dvs låter både talspåret och bakgrundsljudspåret vara aktiva, då kan du dessutom själv efteråt bestämma balansen mellan bakgrundsljud och talet.
Bra råd! Det är en del att fundera på här. Jag hade inte reflekterat över hur mycket ljudeditering det är för att göra film. Samtidigt är ljud det som ger "oumpf". Väl värt att lägga tid på. I den enkla filmen jag gjorde var det 6 ljudspår pålagda och mixade. Akilleshälen är förstås talet som är ojämnt, för lågt, försiktigt. Svårt att få till den rätta pondusen och glädjen i rösten. Lätt att det blir ett jämnt malande. Jag filmade en del två idag. Får se om jag kan göra den bättre. Har dock ingen död katt ännu, men det blåste mindre idag. Återkommer! Hoppas någon annan blir sugen på att filma som läser denna tråd.
 

Falumas

Aktiv medlem
Bra råd! Det är en del att fundera på här. Jag hade inte reflekterat över hur mycket ljudeditering det är för att göra film. Samtidigt är ljud det som ger "oumpf". Väl värt att lägga tid på. I den enkla filmen jag gjorde var det 6 ljudspår pålagda och mixade. Akilleshälen är förstås talet som är ojämnt, för lågt, försiktigt. Svårt att få till den rätta pondusen och glädjen i rösten. Lätt att det blir ett jämnt malande. Jag filmade en del två idag. Får se om jag kan göra den bättre. Har dock ingen död katt ännu, men det blåste mindre idag. Återkommer! Hoppas någon annan blir sugen på att filma som läser denna tråd.
Jag läste på rätt mycket innan, men gjorde ändå en massa misstag i början. Att göra misstag är i alla fall för mig den bästa skolan, efter ett tag får man till det.

Håller med om att ljudet är otroligt viktigt i en video, viktigare än bild faktiskt.

Lägger du talet efteråt kan du dessutom göra om det hur många gånger som helst, men det är trots allt viktigare att komma i mål än att bli 100% nöjd.

Rätt raggsockor kan fungera hjälpligt som en död katt.
 

apersson850

Aktiv medlem
Ja, det är en väldig massa man inser när man gjort några videosnuttar. Sånt som man inte tänkte på innan. Problemet är möjligen att det går att räkna upp så många saker som du kan göra annorlunda att risken är att du blir trött och lägger ner... Men jag tar risken. Gör så att du fungerar på det jag skriver och så kan du ju försöka fixa någon eller några punkter nästa gång, om du håller med om mina punkter. Du behöver inte ha som ambition att fixa allt på en gång.

  • Ljudet har flera redan nämnt. I mina enklaste försök brukar jag har bakgrundsmusik, omgivningsljud inklusive vad folk säger, om det finns några, och så speakerljudet.

  • Speakern lägger man på i efterhand. Då har du också möjlighet att ducka bakgrundsljudet, så man hör vad du säger.

  • Bra mikrofon med vindskydd är ett måste utomhus. Du kan komma rätt långt med att spela in ljudet i kameran, bara mikrofonen är bra. Separat ljudinspelare ger bättre ljudkvalité, men det kan komma senare. Tänk på att vindskyddet behöver sitta på även när du sitter framför mikrofonen och pratar in speakerljudet.

  • Jag brukar klippa färdigt bildsekvenserna först, i den ordning jag tror jag ska ha dem. Sen spelar jag filmen och läser det jag skrivit ner att jag ska säga till filmen, utan att spela in. Detta för att kolla att jag hinner med texten innan klippet tar slut. Justerar bildsekvensens längd och jobbar mig framåt genom filmen på det viset. När det är klart går jag tillbaka och spelar faktiskt in ljudet.

  • Där det går, fokusera manuellt. Autofokus far ibland omkring och letar efter något att fokusera på. Det är inte kul när det kommer med oavsiktligt i filmen.

  • Vimsa inte omkring med kameran annat än i undantagsfall. Det är motiven som ska röra sig, inte kameran (undantag finns, men som grundregel). Det är oftast bättre att filma i en riktning, stoppa, rikta om och filma igen, än svepa fram och tillbaka med kameran. Ska man svepa ska det gå lugnt och fint till.

  • Stativ, stativ, stativ... Med videohuvud på, så det går bra att hantera panoreringar i X- och Y-led. Panoreringar ser helt naturliga ut när man följer något som rör sig, men inte i samma grad när motivet står still.

  • När det skapas film kommersiellt är raden med medverkande närmast oändlig. Men det är av en anledning. Att filma sig själv blir kvickt Tik-Tok-aktigt. Invig någon mer i det hela, som kan filma dig, eller filma någon annan som öppnar dörren till växthuset osv. Då har du mycket bättre koll på hur det filmas.

  • Filma för mycket. Börja innan handlingen och fortsätt efter, så du har lite marginaler att leka med när du klipper ihop filmen, gör övergångar etc.

  • Be inte om ursäkt för vad du gör i filmen. Låt folk titta så ser de förhoppningsvis handlingen istället.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Vill du se riktigt superproffsig amatörfilm i absolut världsklass gjord av en person med vanlig systemkamera och bra mikrofoner så ska du ta en titt på Erik Normarks kanal. Du lär snart förstå att ett bra ljud är A och O för ett lyckat resultat. Studera också hur han klipper ihop sina filmer utifrån naturen. Speciellt hans kajak och skridskofilmer är helt magiska men skid- och vandringsfilmerna går heller inte av för hackor.

 

apersson850

Aktiv medlem
Vilket bara visar hur svårt det är att ge generella råd för hur man ska göra "bra" film.
Jag tittade på en av dem, om en vandring. Den är definitivt inte i någon världsklass, snarare ett halvdant hemma-försök.
Den hade vunnit mycket på att faktiskt ha någon som skötte kameran, för även om det är bättre att kameran står still och motivet rör sig, så ska kameran ibland åtminstone följa med motivets rörelse och kanske zooma in/ut för att det ska se bra ut.
Dessutom har han glömt speakern helt och hållet i filmen jag tittade på. Den blir fort tråkig, för man får inte veta var han är, vart han tänker gå, vad han tänker göra, hur han själv upplever vad han ser.
Alla klipp mellan scenerna är pang-pang-pang. Inte en övergång av annat slag någonstans, för att ge lite omväxling.

Faktum är att just den filmen åtminstone hade gjort sig minst lika bra, kanske bättre, som ett bildspel. Den använder ändå inte rörelsen till att berätta mycket med. Eller ett bildspel med några videoinslag - man kan ju mixa där.
 
ANNONS