Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på program för videoredigering för nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)

BertilB

Medlem
Behöver tips på program för att redigera videofilmer. Vill göra enkla saker som klippa, ändra ljus och kontrast, lägga till stillbilder, lägga till text mm. Vill kunna spara projekt och fortsätta redigera senare.
 

bildsten

Aktiv medlem
Här kanske:
 

apersson850

Aktiv medlem
Finns en app, åtminstone till Android, om du vill redigera på surfplatta, som heter YouCut. Den fungerar, men jag tycker det är lättare att göra på datorn.
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Du kan testa KDEnlive. Det är lagligt gratis, och finns till alla relevanta system.

Det har dock en liten nackdel: det kan göra mycket, så du kommer att ha en liten tröskel att komma över. Dock behöver du ju inte lära allt, bara det du själv vill.
 

Ventures

Aktiv medlem
Om det inte är ett enstaka projekt utan några större krav så är det värt att betala för ett "riktigt" redigeringsprogram. Gratisprogrammen brukar ha någon störande begränsning som om inte annat dyker upp när man lagt ner många timmar på att lära sig använda det.
 

dasa1203

Aktiv medlem
Hej! Jag använder mig av Premiere Rush som ingår i min Adobe prenumeration. Programmet fyller de krav som TS ställer d.v.s. att kunna redigera, lägga till stillbilder och text m.m. Programmet har, liksom de flesta andra videoredigeringsprogram, en viss inlärningströskel. Men när man väl har kommit över den tröskeln så går det att få hyfsat bra videor. Lycka till önskar Dag
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag har läst någonstans att Shotcut inte kan animera titlar. Det är i alla fall en funktion jag använt flera gånger.
 

AWid

Aktiv medlem
Jag har läst någonstans att Shotcut inte kan animera titlar. Det är i alla fall en funktion jag använt flera gånger.
Vill man lära sig animera text (titlar) i Shotcut kan man t ex titta på denna video.
Fast Shotcut är väl inte det bästa programmet just för animerad text. Man får väl helt enkelt pröva sig fram för att hitta det program som passar de egna behoven. Det finns massor av gratis redigerigsprogram att välja mellan. Själv kämpar jag med att lära mig lite mer än grunderna i DaVinci Resolve men har tidigare använt Shotcut rätt mycket. (DaVinci ska man nog inte ge sig på om man inte har rejält med tid över för inlärning.)
 

apersson850

Aktiv medlem
Ja, det går ju uppenbarligen. Antingen visste den som skrev att det inte gick hur man gör, eller så gick det inte då. Programmen uppdateras stup i kvarten.
Dock ser jag att det inte är lika smidigt som i det program jag brukar använda.
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag rekommenderar DaVinci Resolve.

Till och med gratisversionen är mycket kapabel. Använde gratisvarianten i flera år innan jag köpte ett litet redigeringstangentbord från dom, som kom med en licens för betalvarianten.
Betalvarianten har lite mer ljudfunktioner (Surround), funktioner för att sammarbeta och stöd för att rendrera med flera grafikkort.
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag använder Davinci till det, men har du bara ljud och ingen video så är det kanske inte optimalt.

Jag spelar ofta in ljudet separat med en Zoom, men jag har alltid video också så jag gör allt i Davinci. Davinci är det bästa ljudredigeringsprogammet jag har.
 

Ludvig Johansson

Aktiv medlem
Jag använder Davinci till det, men har du bara ljud och ingen video så är det kanske inte optimalt.

Jag spelar ofta in ljudet separat med en Zoom, men jag har alltid video också så jag gör allt i Davinci. Davinci är det bästa ljudredigeringsprogammet jag har.
Jag har laddat ned och testat programmet någon timme. Extremt svåranvänt är första intrycket. Nästan så det blir komiskt faktiskt för mig som IT-proffs. Fanns en nybörjare-tutorial som ägnade en timme åt metadata på filer. Inget mötte något slags användarbehov. Om vi leker med tanken att jag bara vill göra en film med ljud, kan jag göra det med gratisversionen eller måste jag köpa den riktiga versionen på chans? Genom att kombinera flera kortare filmer? Ta bort bakgrundsbrus i ljudet? Det verkar vara ett avancerat program med mycket funktionalitet men det är svårt att avgöra givet att jag inte vet vad det kan göra eller hur man gör det.
 

Ludvig Johansson

Aktiv medlem
Jag använder Davinci till det, men har du bara ljud och ingen video så är det kanske inte optimalt.

Jag spelar ofta in ljudet separat med en Zoom, men jag har alltid video också så jag gör allt i Davinci. Davinci är det bästa ljudredigeringsprogammet jag har.
Samtidigt, det verkar vara ett riktigt seriöst program på många sätt.
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag skulle säga att det är det mest kompetenta som finns just nu. Sedan kan du säkert hitta något där Premier är bättre.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Alltså INGET videoredigeringsprogram är enkelt.
Alla har en tröskel.
O råkar det vara så att det inte har en tröskel..... ja då är de så enkla att du i princip inte har kontroll över ngt mer än att klippa o klistra.

Har du en Mac så finns det väl medskickat ett videoprogram om jag kommer ihåg rätt.
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Jag har laddat ned och testat programmet någon timme. Extremt svåranvänt är första intrycket. Nästan så det blir komiskt faktiskt för mig som IT-proffs. Fanns en nybörjare-tutorial som ägnade en timme åt metadata på filer. Inget mötte något slags användarbehov. Om vi leker med tanken att jag bara vill göra en film med ljud, kan jag göra det med gratisversionen eller måste jag köpa den riktiga versionen på chans? Genom att kombinera flera kortare filmer? Ta bort bakgrundsbrus i ljudet? Det verkar vara ett avancerat program med mycket funktionalitet men det är svårt att avgöra givet att jag inte vet vad det kan göra eller hur man gör det.
Prova KDEnlive, det finns lagligt gratis på nätet, och finns för alla platformar du kan önska dig.

Det finns en del tutorials på Youtube, och personligen gillar jag Arkengheist, men hon förutsätter att du redan kan de mest grundläggande sakerna.
 
ANNONS