Annons

Dpreview stänger ner?!

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag hoppas att Amazon inte dumpar programvaran som användes för att driva dpreview i /dev/null. Dpreview är/var en av de snyggare webplatserna. Dessutom riktigt bra ur användarsynpunkt.

Tycker tvärtom, helt horribelt användargränssnitt. Speciellt forumet ogillade jag så mycket att jag aldrig använde det.
 
En stor fördel med dpreviews forumgränssnitt är att man lätt kan se vilket inlägg ett annat inlägg är kommentar till. Sånt finns även i andra forumprogramvaror men oftast klumpigare.
En del forum saknar det helt.
 
Hur bränd i roten är man om man stänger ner en etablerad hemsida istället för att sälja den eller skänka bort den? Lite som att bränna böcker, bara totalt vansinne.
 
Då jag började fota digitalt använde jag aldrig manualen som kom med kamera då det fanns mycket bättre förklarad på Dpreviews sidor. Om du av en eller annan anledning gärna vill gå på djupet med en digicam från 2001 så finns det mycket att hämta i forumen och i recensionerna . Eller om kameran inte beter sig som den borde har jag många gånger fått hjälp på forumen.
Dpreview har varit en stor tillgång och tråkigt att den upphör!
Fotosidan är ju också bra...!
 
Priset för att köpa DPReview är nog inte det avgörande. Det som spelar mest roll lär vara om dpreview.com drar in tillräckligt med pengar för att gå runt.
 
Priset för att köpa DPReview är nog inte det avgörande. Det som spelar mest roll lär vara om dpreview.com drar in tillräckligt med pengar för att gå runt.
Å andra sidan så gör archive.org snapshots även av dpreview.com med (o)jämna mellanrum. Ser OK ut, men CSS-filerna verkar inte komma med. Åtminstone inte alla.
En del sidor fungerar inte heller helt och hållet, av andra skäl.
 
Senast ändrad:
Priset för att köpa DPReview är nog inte det avgörande. Det som spelar mest roll lär vara om dpreview.com drar in tillräckligt med pengar för att gå runt.
Det behöver inte "gå runt" bara för att man låter bli att radera hela sajten. Finns säkert mängder med folk som är villiga att köpa en server eller upplåta plats bara för att husera innehållet i sitt nuvarande skick.
 
Om det går att hitta en mecenat som står för kostnaderna så vore det ju bra, men jag tvivlar lite på att det är lätt. Det kostar också Amazon pengar att försöka. Pengar som inte ger någon avkastning.

Jag har inte undersökt hur stor mängd data som är lagrat eller hur stora mängder data som serveras varje dygn men jag skulle bli förvånad om det är billigt (även om trafiken förmodligen går ner efter ett stopp av uppdateringar).
 
Om det går att hitta en mecenat som står för kostnaderna så vore det ju bra, men jag tvivlar lite på att det är lätt. Det kostar också Amazon pengar att försöka. Pengar som inte ger någon avkastning.

Jag har inte undersökt hur stor mängd data som är lagrat eller hur stora mängder data som serveras varje dygn men jag skulle bli förvånad om det är billigt (även om trafiken förmodligen går ner efter ett stopp av uppdateringar).

Bezos har ju sagt att han ska skänka bort det mesta av alla sina miljarder (till välgörande ändamål) , så pengar kan ju knappast vara problemet. Det handlar nog inte alls om pengar utan om att intresse fullständigt saknas.

dPreview verkar fortfarande vara uppe.

Sony a7 IV review: Digital Photography Review (dpreview.com)

Det är 10:e april som är slutdatum vad det verkar, så klockan tickar men än har de inte dragit ur kontakten.
 
Jag har svårt att tro att Bezos överhuvudtaget är inblandad i det här ärendet. Troligen är han inte ens medveten om det. Han har ju inte med driften av Amazon att göra sen ett par år.
 
Finns det något sätt att ta reda på hur mycket data som serveras? Det är intressant för att bedöma driftskostnader. Antalet besökare är mest intressant ur reklamförsäljningssynpunkt.
 
Finns det något sätt att ta reda på hur mycket data som serveras? Det är intressant för att bedöma driftskostnader. Antalet besökare är mest intressant ur reklamförsäljningssynpunkt.

Det går väl att göra en grov uppskattning gissar jag:
Forumen har 4,3 milj. trådar och 45,7 milj poster. Vissa saknar bilder medan andra har massor. Om varje tråd har en bild typ EOS 5D så får vi 4,3X6=26TB
Sample galleries är typ 70/år med jpg och raw. GFX 100 har jpg=41MB och raw=200MB men EOS 5D är nog mera typisk jpg=6 raw=14 dvs 20MB
24x70x20MB=34 GB
Textmasssan är troligen liten jämfört med bilderna
Grov skattning 25-100 TB...
 
Lagringsmängd är förvisso också intressant, men trafikmängd tror jag ändå är en större kostnad.
 
ANNONS