Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dpreview stänger ner?!

Produkter
(logga in för att koppla)

Hans Österlind

Aktiv medlem
Hej!
Jag läste precis att dpreview stänger 10 april.



Vad sägs om det?

Dåligt och för tidigt första april skämt…..?
 
Ägaren Amazon är "tech" och den som inte har befunnit sig under en sten har förstås noterat att särskilt sådana bolag ser över hur stor kostymen är nu. Jag har aldrig riktigt förstått varför Amazon köpte DPR och nu kanske de själva inte förstår det heller. Sidan har onekligen haft en särställning och det kanske också blir problemet med en större kostym, men ändå en plutt som är lätt att stryka för att rationalisera.

Det som blir extra tråkigt när dylika sidor försvinner är inte bara att det inte kommer något nytt innehåll, utan all historia raderas också ut när servrarna fimpas. Jag noterar att en annan pionjär, Steve's Digicams inte heller finns längre.

Frågan är vad som händer med Youtube-kanalen respektive Chris och Jordan?
 
Ja det Chris o Jordan jag tänkte mest på för det är deras innehåll som varit mest till behållning. Dem omfattande testerna från de tidigare åren har spelat ut sin roll i takt med allt bättre utrustning. Det borde finnas ett intresse från kameraindustrin att hålla just dpreview igång för dem var primus motor för att hålla igång intresset och tillfredsställa nörderiet bland kamerafolket.
 
Nu vet jag inte hur mycket merförsäljning DPR har genererat åt Amazon under alla år men om vi säger så här. DPR är väl den största mötesplatsen för världens alla fotografer med fokus på teknik. Hit vänder man sig för att prata ny utrusting, läsa tester och ladda ner exempelbilder. Av diskussionsforumen att döma så är det inte sällan köpglada medlemmar. Samtliga lär i ren ilska och besvikelse bojkotta Amazon. Hoppas detta finns med i deras kalkyler.

Vad blir nästa steg - lägga ner sin marknadsföring?
 
Sedan Amazon tog över har dpreview mer och mer blivit en reklampelare för prylar.
Chris och Jordan var fräscha och kändes seriösa i början men har börjat flippa ur tycker jag.
 
Det som blir extra tråkigt när dylika sidor försvinner är inte bara att det inte kommer något nytt innehåll, utan all historia raderas också ut när servrarna fimpas. Jag noterar att en annan pionjär, Steve's Digicams inte heller finns längre.
Dags att köpa en stor disk och starta "wget -r -l 9999 -nc www.dpreview.com" (eventuellt med fler parametrar).
 
Jag har aldrig riktigt förstått varför Amazon köpte DPR och nu kanske de själva inte förstår det heller.
Phil Askey kanske inte förstod det heller, men förmodligen frågade han inte. Han kunde väl göra precis vad som helst som föll honom in efter försäljningen.
 
Tråkigt. Men å andra sidan lär Dpreviews läsare leta rätt på nya ställen och kanaler att hänga på… och det kan ju lika väl vara något gott…
 
Det tog inte länge... Ja, de var förstås förberett i förväg, så att det låg i pipan. Chris och Jordan flyttar in under Peta Pixel när DPR stänger framöver:


Tredje gången gillt, som de påpekar, då de började med The Camera Store (där de jobbade), rekryterades till DPReview och nu blir det Peta Pixel, utan att de har bett om det.

 
Jag hoppas att Amazon inte dumpar programvaran som användes för att driva dpreview i /dev/null. Dpreview är/var en av de snyggare webplatserna. Dessutom riktigt bra ur användarsynpunkt.
 
Ägaren Amazon är "tech" och den som inte har befunnit sig under en sten har förstås noterat att särskilt sådana bolag ser över hur stor kostymen är nu. Jag har aldrig riktigt förstått varför Amazon köpte DPR och nu kanske de själva inte förstår det heller. Sidan har onekligen haft en särställning och det kanske också blir problemet med en större kostym, men ändå en plutt som är lätt att stryka för att rationalisera.

Det som blir extra tråkigt när dylika sidor försvinner är inte bara att det inte kommer något nytt innehåll, utan all historia raderas också ut när servrarna fimpas. Jag noterar att en annan pionjär, Steve's Digicams inte heller finns längre.

Frågan är vad som händer med Youtube-kanalen respektive Chris och Jordan?
Youtube är jobbigt att använda tycker jag men det är säkert billigt att göra varje inslag så det får vi leva med. Mest förvånande är nog hur stora bildfiler man kan använda i forum. På andra forum är de löjligt små. Kan inte komma ihåg att bildfilerna var så stora under Phil Askey i London. Men fullständiga kamera-analyser är få. Ser bättre ut på Imaging Resource. Hoppas den får leva vidare. Hur klarar de sin ekonomi?
 
Du har uppenbart aldrig besökt Fotosidan.se. Den är i en egen klass! :)
Ett lite seriösare svar än ett skratt som gillakommentar:

Forumet på dpreview tycker jag är ett av de bättre: Jag bedömer inte kvaliteten på innehållet, förstås, utan funktionen …
Växlingen mellan trådad vy och rak vy är snyggt gjord, och bildvisning är integrerad i forumen på ett flexibelt sätt.
Det kanske finns en del andra liknande därute, men jag frekventerar inte så många webforum att jag kan veta det.

DPreviews kameradatabas är också av hög klass, dels omfattningen (i stort sett alla digitala kameror finns med) men framförallt vad en användare kan göra i form av utsökningar.

Testerna höll också oftast hög klass med noggranna mätningar av kamerornas prestanda.
 
Känns overkligt - att tänka sig en värld utan DPReview... Tur att fotosidan.se finns kvar. Hoppas ingen köper kameraprylar på Amazon nu. Lova mig det!
 
OBS! Det finns inga sidor att ladda ner. Jag försökte med Sony A7R2 o annat. Det är allaredan väck. Så är det med det foto biblioteket.
Dags för en eller två gravöl ,SKÅL.
 
ANNONS