Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Another one bites the dust: Imaging Resource now offline

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Citat:


"After narrowly avoiding closure in 2019, Imaging Resource unceremoniously ceased publication on May 6, 2023. No statement or additional information was made available for the reason behind the closure. Many readers and the photo community at large first learned of the end of publication only after visits to the website returned an error message.

Launched in 1998, the same year as DPReview, Imaging Resource became a longstanding rival and friend in the chronicling of digital photography news, reviews and, ultimately, the history of photography over the past 25-ish years.

Like DPReview, Imaging Resource was based in the US and earned a reputation for in-depth reviews and industry news coverage that was rooted in technical knowledge and expertise rather than hype for everything new and shiny. Many of our editors came to know Imaging Resource’s team, and the two sites had a mutual respect for each other.

‘From the early days of digital photography, Imaging Resource has been one of the most authoritative sources for information about digital cameras,’ said DPReview editor Dale Baskin upon learning of the closure. ‘Long before joining the team at DPReview, Imaging Resource was one of my go-to sites for camera advice, and I bought more than a few cameras based on Dave Etchell’s informative analysis. This is a big hit for camera enthusiasts as well as the camera industry.’

As of Monday, May 8, 2023, Imaging Resource’s website had been offline for over two days with no explanation for why the site had been taken down after nearly 25 years."


Jag gillade Imaging Resouce och nu har även de kroknat vilket är fullt förståeligt för mig åtminstone. Det är bara att inse att systemkamerafoto är en döende branch.

... alla som besökt möten på någon gammal fotoklubb inser att det knappt finns någon återväxt. De två jag varit med i eller besökt har båda haft en väldigt hög medelålder och vad ska dagens unga med systemkameror till.

Både fotoklubbar och de mer eller mindre kommersiella nätsidor som finns kvar måste kanske försöka lyfta blicken och vara mer inkluderande än de varit med mobilfotograferna.

Det är allvarlig pyspunka på hela den systemkamerabaserade fotovärlden idag och det är nog hög tid nu att ta fram lagningslapparna och solutionen om man ska klara av att åka vidare utan att riskera att sabba hela innerslangen också.
 
Senast ändrad:
I min värld så har digitala systemkameror inte varit en grej på många, många år. Jag har i princip alltid sett foto (medelst annat än mobilen) som en väldigt nischad hobby. Det är dyrt, det är tungt och det är krångligt för den ovane och ointresserade.

När jag tänker på det så känns det inte som att den digitala systemkameran hade mer än några år få års riktig popularitet, mellan 2005-2010 kanske. Och då främst kompakta digitalkameror. Det fanns ju inga alternativ. Sen började smartphones dyka upp och ja, resten är ju historia.

Det är väl dags att vi slutar förvånas över systemkameras nedåtgående trend en gång för alla nu va? :D Det borde vi gjort för flera år sedan.
 
Senast ändrad:
Undrar om det är hela systemkamera branschen eller bara några få användare som hamnat i kris? :rolleyes:

... det kan man undra förstås och så tänker jag ibland när jag ser denna strida ström med nya objektiv som lanseras till exv. Sonys E-mount, men när två av de verkligt stora klassiska fotonätsidorna som lett och inspirerat mycket av världens fotodiskussioner i mer än 25 år går i graven, med några månaders mellanrum, så är det rätt uppenbart att något inte funkar längre som det länge gjort och det är egentligen det jag är mest intresserad av.

När dPreview meddelade att de givit upp var det ju en hel del här på Fotosidan som var rätt upprörda och ledsna och det var ju främst de jag tänkte på och en del av dessa gav väl visst uttryck för att krisa. Men jag brydde mig inte särskilt om dPreview för det har aldrig varit mitt forum.

Det kanske bara är så enkelt att många av de tongivande på dessa sidor precis som Mickael Reichmann på Luminous Landscape gått och dött eller kanske blivit pensionsmässiga och prioriterar andra saker i livet än att hålla igång någon fotosite med konstgjord andning. Det kan ju faktiskt vara så enkelt att de inte sett några vettiga arvtagare som kunnat driva det hela vidare. Luminous Landscape kämpar på fortfarande men inte är det som under Reichmanns dagar. Det var länge sedan jag gjorde ett besök där och vem vet de kanske står näst på tur.

Jag var ju som nämnts tidigare och besökte en av Stockholms gamla etablerade klubbar eftersom jag behöver byta klubb då jag flyttat och även där kändes det som om den klubbens fortlevnad hängde på en skör tråd. De kändes verkligen som om luften gått ur även den klubben.

Så jag tror personligen det här handlar om något betydligt allvarligare och mer grundläggande än att några få användare hamnat "i kris". Det är ju också konstigt att man när jag läste detta inte ens efter alla år av användarrelationer ens tagit sig mödan och tiden att säga "Hej då!" på ett hyfsat sätt till sina användare, med några passande avskedsord. Istället drog man helt enkelt bara ur proppen och drog.

Vi behöver ju inte gå längre än till oss själva. Jag vet ju fler än mig själv som inte längre köper kameror och kameragrejor på ett sätt vi gjort tidigare. Det är inte bara vi som länge sett an avtagande nytta på marginalen med att köpa nya grejor, då grejorna varit mer än tillräckliga för det vi gör sedan flera teknikgenerationer tillbaka och då stagnerar den ekonomiska basen för hela denna verksamhet och ovanpå detta så har vi haft en mångdubbel kris de senaste åren med Covid och nu ovanpå det krig, el- och drivmedelskris som drivit inflationen till helt nya höjder.

Så jag har svårt att se någon isolerad fotomarknadskris för kameror och andra fotoprylar, för det är nog det minsta folk prioriterar i dessa dagar och då finns det även en avtagande nytta med fotosidorna på Internet. Vi står nog inför en strukturomvandling av den fotobransch och fotokultur vi tidigare tagit för given. Jag är mer oroad för hur det ska gå för alla gamla fotoklubbar som kämpar med att förnya sig och överleva sedan länge, men ännu försöker vi oftast låtsas som att allt är som vanligt. Jag tillhör de som inte längre tycker det är helt riktigt "som vanligt".

Det är inte bara en av de riktigt stora över 25 år gamla portalerna och fotokulturinstitutionerna som vurpat nu inom någon månad i tid utan två och fler än så hänger säkert på repen utan att vi känner till det än. Så det behövs säkert fler ben att stå på nu än de reklampengar från tillverkarna som alla ska slåss om, för att överleva.
 
Senast ändrad:
Äsch, vem behöver fotosidor att surfa på. Nu finns det ju åsiktsbefriade killgissande robotar som ger oss alla sanningar vi behöver. Vänner i fotoklubbar likaså. Bara att byta ut mot maskiner.
(Forum-humor)
 
Senast ändrad:
ChatGTP säger att ”DSLRs still remain popular among professionals and enthusiasts, and manufacturers are continuing to release new models with improved features and capabilities”.
Bara så att ni har fått höra sanningen!

(forum-humor)
 
Det är de där mer krävande motiven som mobilerna kommer till korta på.
Långt bort, snabba rörelser, dåligt ljus, kort skärpedjup (på riktigt), blixtar behövs - det finns fortfarande en hel del som mobilkamerorna har svårare för.
Jag har fotograferat idag. En bild med mobiltelefonen, 13 stillbilder och 9 GB video med Canon R3, EF 16-35 mm f/2,8L II USM, EF 24-105 mm f/4L IS II USM och EF 70-300 mm f/4-5,6L IS USM. De senare skapelserna blev betydligt bättre, så det var värt att bära på prylarna.

Men det är helt riktigt att många idag inte bryr sig om att försöka med något bättre än mobiltelefonen. Alltså upptäcker de aldrig skillnaden.
 
Att DPReview och Imaging Resource lägger ner har nog mer med formatet ( skriven text med bilder) som de jobbat med numera är föråldrat. Nu ska det vara YouTubers och influerare på Instagram och TikTok.
Ingen orkar läsa en lång text. Sanningen är kort, tio sekunder, idag.
 
Äsch, vem behöver fotosidor att surfa på. Nu finns det ju åsiktsbefriade killgissande robotar som ger oss alla sanningar vi behöver. Vänner i fotoklubbar likaså. Bara att byta ut mot maskiner.
(Forum-humor)

Håller med!

Men det finns ju en viss sanning i detta kanske nu när AI kanske kan vara ett alternativ. Jag frågade både Chat GPT och Bings Copilot exakt samma sak:

"Vilka skillnader ser du mellan Sony A7 III och A7 IV? Vad finns för skäl att uppgradera? "

Bing svarade:


Sony A7 IV är en efterlängtad uppföljare till Sony A7 III och har en helt nyutvecklad 33 megapixel Exmor R-sensor, en processor som är åtta gånger snabbare än den som sitter i A7 III, mycket snabbare och mer exakt autofokus och flertalet andra förbättringar1. Enligt en recension på Ljud & Bild är Sony A7 IV mycket snabbare och mycket mer användbar än sin föregångare A7 III2. En annan recension på Cyberphoto.se skriver att det råder ingen som helst tvekan om att Sony A7 IV är en mycket bra och kompetent hybridkamera för både stillbild och video, och jämfört med tidigare A7-versioner har den blivit bättre på i stort sett allt i och med att den ärvt många egenskaper från sina professionella syskon av senare modell.

Tog emot meddelande. Sony A7 IV är en efterlängtad uppföljare till Sony A7 III och har en helt nyutvecklad 33 megapixel Exmor R-sensor, en processor som är åtta gånger snabbare än den som sitter i A7 III, mycket snabbare och mer exakt autofokus och flertalet andra förbättringar. Enligt en recension på Ljud & Bild är Sony A7 IV mycket snabbare och mycket mer användbar än sin föregångare A7 III. En annan recension på Cyberphoto.se skriver att det råder ingen som helst tvekan om att Sony A7 IV är en mycket bra och kompetent hybridkamera för både stillbild och video, och jämfört med tidigare A7-versioner har den blivit bättre på i stort sett allt i och med att den ärvt många egenskaper från sina professionella syskon av senare modell.

Läs mer:
1. scandinavianphoto.se2. ljudochbild.se3. cyberphoto.se4. youtube.com+2 mer

ChatGPT svarade:


"Som AI-modell baserad på information fram till september 2021 har jag ingen kunskap om specifika produktsläpp eller uppdateringar som har skett efter den tidpunkten. Därför kan jag inte ge dig exakta detaljer om eventuella skillnader mellan Sony A7 III och A7 IV.

Generellt sett kan uppgraderingar mellan kameramodeller inkludera förbättringar som högre upplösning, förbättrad autofokus, förbättrad bildstabilisering, bättre ISO-prestanda och andra funktionella förbättringar. Det kan också finnas förändringar i design, ergonomi eller användargränssnitt.

Om en uppgradering är värd det eller inte beror på dina specifika behov och prioriteringar som fotograf. Om du känner att de nya funktionerna och förbättringarna som erbjuds i A7 IV är viktiga för ditt arbetsflöde eller om de löser problem eller begränsningar du har upplevt med A7 III, kan en uppgradering vara fördelaktig för dig. Det är dock viktigt att överväga kostnaden för uppgraderingen i förhållande till de fördelar som erbjuds.

För att få mer detaljerad och aktuell information om skillnaderna mellan Sony A7 III och A7 IV rekommenderar jag att du kontrollerar produktinformationen från tillförlitliga källor som Sony's officiella webbplats, fotografiwebbplatser eller recensioner från auktoriserade källor."

Har man bråttom och vill ha en snabbsyntes så har ju Bing fångat det viktigaste medan ChatGPT i stort lämnar Walk Over och skyller på att den inte har koll på tidigare produktlanseringar före 2021 - så nu vet ni alla det att ChatGPT har ingen susning ens och verkar i dagsläget inte vara den bästa killgissningskompisen för fotonördar - åtminstone inte om de är Sony-användare.

1-0 till Bing!
 
Det är de där mer krävande motiven som mobilerna kommer till korta på.
Långt bort, snabba rörelser, dåligt ljus, kort skärpedjup (på riktigt), blixtar behövs - det finns fortfarande en hel del som mobilkamerorna har svårare för.
Jag har fotograferat idag. En bild med mobiltelefonen, 13 stillbilder och 9 GB video med Canon R3, EF 16-35 mm f/2,8L II USM, EF 24-105 mm f/4L IS II USM och EF 70-300 mm f/4-5,6L IS USM. De senare skapelserna blev betydligt bättre, så det var värt att bära på prylarna.

Men det är helt riktigt att många idag inte bryr sig om att försöka med något bättre än mobiltelefonen. Alltså upptäcker de aldrig skillnaden.

Visst och många som tar mobilbilder och kanske främst använder dem i sociala mediers flöden ser dem heller kanske inte som något man ska spara för en framtid utan mest som en del av ett obeständigt flöde och då betyder nog kvaliteten kanske inte lika mycket som för många systemkamerafotografer.

... men jag tycker fortfarande att mina mobilbilder oftast blir bättre än mina systemkamerabilder direkt ur kameran i JPEG om inte ljusvillkoren är alltför krävande och det finns ju många som vittnat om det på fotosidena genom åren. Det är inte helt ovanligt att mobilfotografer som tagit sina första systemkamerabilder visat på rätt stor besvikelse över resultatet.

Alla efterbehandlar ju inte sina bilder.
 
Att DPReview och Imaging Resource lägger ner har nog mer med formatet ( skriven text med bilder) som de jobbat med numera är föråldrat. Nu ska det vara YouTubers och influerare på Instagram och TikTok.
Ingen orkar läsa en lång text. Sanningen är kort, tio sekunder, idag.


Ja du säger det och då kan man ju undra hur det ska gå i framtiden för både människor och foto relaterad AI när denna kommer översvämma alla användare med både många och långa texter UTAN bilder oftast, om man nu dessa AI-siter ska leva i en värld där gemene man (män alltså) helt slutat läsa. det är ju en motsättning som heter duga. Visst, i Bing kan man särskilt be om korta texter och det blir väl kanske en viss räddning men då kommer man ju också avsäga sig en del av den info man annars skulle fått.

Jag hävdar nog trots allt att om du ska ha någon som helst chans att exv. teoretiskt bilda dig en uppfattning om ett objektivs prestanda, egenskaper och egenheter, så är det nog trots allt inte helt fel att kunna få en uppfattning om detta med hjälp av exv. MTF-diagram m.m.

Här ett exempel på en tre sidor lång artikel om ett objektiv i Optical Limits:

Sony FE 85mm f/1.4 GM - Review / Test Report (opticallimits.com)


I en annan jämförelse från Cameralabs jämförs en fem-sex olika telezoomar från olika tillverkare över fyra LÅÅÅÅNGA sidor:

Tamron 150-500mm f5-6.7 Di III VC review | Cameralabs


Jag tycker själv denna typ av recensioner varit väldigt viktiga för mig inför objektivköp men även jag inser ju att någonting måste hända för att användare av AI och dessa system ska kunna finna varann i någon form av symbios både nu och framöver. ChatGPT bygger på en språkmodell, smaka på det och ett sådant system är textbaserat. Hur ska det kunna funka med en manlig befolkning i västvärlden som i praktiken i stor utsträckning slutat läsa. Vi ska inte tro att detta är en svensk företeelse för jag ser precis samma syndrom på engelskspråkiga siter.

Att de kanske viktigaste infokällor i fotovärlden som länge jobbat med en mix av ord och bild i långa djuplodande artiklar späckade med fakta nu verkar gå i graven i tät följd beror nog på många faktorer. Om folk verkligen inte orkar läsa, så kommer besöken att glesna och färre delta i deras forum. Det ska då läggas ovanpå andra ekonomiska realiteter aktörerna på denna marknad nu lever under. Då blir dessa platser heller inte lika intressanta att hålla vid liv med reklampengar när även strömmen av dessa intäktsflöden sinar som en direkt följd av tillverkarnas problem.

Det råder nog inga tvivel om att det allmänna intresset för en egentlig nischmarknad som systemkameramarknaden länge varit i avtagande och säkert kommer få se effekterna ordentligt av de politiska och ekonomiska problem som världen just nu står inför. Få vill investera alltför hårt i en osäker tid när alla håller hårt i pengarna.

Vi hade ju några år då DSLR-marknaden verkligen peakade men egentligen har systemkameramarknaden alltid varit en nischmarknad och det har blivit allt tydligare att systemkamerorna är något som idag förknippas med de första efterkrigsgenerationerna (40- och femtiotalisterna främst). Det är precis samma folk som nu dör av allt eftersom i fotoklubbarna och med en tillväxt som är dålig så ser prognoserna för fotoklubbarna inte särskilt bra ut heller.

Jag har dock svårt att tro att bra informativ och djuplodande teknikinfo skulle helt upphöra att existera. De var många som förutspådde nyhetskvalitetsjournalismens snabba död för ca 10 år sedan men se på DN. Folk betalar idag ordentligt för denna info eftersom de inser att de behöver den i en allt högre grad när världen översvämmas av nyheter från Putins parallella universum och vad jag vet så går det faktiskt ekonomiskt bra för DN och artiklarna är längre än någonsin.

Jag tror att vi kommer få se kvalitetsjournalistik även för fotointresserade och jag betalar redan för webben och om Fotosidan skulle vilja gå än mer åt det kvalitativa hållet så är jag intresserad men Fotosidan publicerar ju även tidningar m.m. så de står nog på fler ben än dPreview och Imaging Resource gjorde och borde vara mindre sårbara och det är nog bra det i dessa fotovärldens skakiga tider.
 
Senast ändrad:
Hur ska det gå?

Man kan ju som jag skrev ovan undra hur det ska gå i framtiden för både människor och generell AI när denna kommer översvämma alla användare med både många och långa texter UTAN bilder oftast, om man nu dessa AI-siter ska leva i en värld där gemene man (främst många män alltså) helt slutat läsa. Det är ju en motsättning som heter duga. Visst, i Bing kan man särskilt be om korta texter och det blir väl kanske en viss räddning men då kommer man ju också avsäga sig en del av den info man annars skulle fått som ens konkurrenter i Fjärran Östern garanterat kommer tillgodogöra sig.

I just Fjärran Östern verkar trenden vara en helt annan. Där jobbar man stenhårt i stenhård lokal konkurrens för att slå sig fram till och få ta del av utbildningar som kräver än mer av dessa unga människor på alla plan. Så ser det ut i ett antal länder som ligger klart över Väst Europa och USA i genomsnittlig IQ. I Fjärran Östern verkar man ha en helt annan inställning till betydelsen av egna ansträngningar och den gynnas säkert även av att en del av dessa länder har uttalade samhällsprojekt som inspirerar och motiverar folk att anstränga sig hårt, som även vi tidigare hade en gång i tiden men nu i princip saknar helt.

IQ-POÄNG JÄMFÖRD MELLAN 184 NATIONER …

En forskningsrapport visar på stora skillnader i IQ mellan olika länder. Forskningsrapporten som är skriven av Richard Lynn och Tatu Vanhanen heter ”Intelligence and the Wealth of Nations”.

1. Hong Kong ………………………………………….. …. 107
2. Sydkorea ………………………………………….. ….. 106
3. Japan ………………………………………….. …….. 105
4. Nordkorea ………………………………………….. …. 105
5. Taiwan ………………………………………….. ……. 104
6. Österrike ………………………………………….. …. 102
7. Tyskland ………………………………………….. ….. 102
8. Italien ………………………………………….. …… 102
9. Nederländerna ………………………………………….. 102
10. Luxemburg ………………………………………….. …. 101

11. Sverige ………………………………………….. …… 101
12. Schweiz ………………………………………….. …… 101
13. Belgien ………………………………………….. …… 100
14. Kina ………………………………………….. ……… 100
15. Nya Zeeland ………………………………………….. .. 100
16. Singapore ………………………………………….. …. 100
17. Storbritannien …………………………………………. 100
18. Ungern ………………………………………….. ……. 99
19. Polen ………………………………………….. …….. 99
20. Spanien ………………………………………….. …… 99

21. Frankrike ………………………………………….. …. 98
22. Australien ………………………………………….. … 98
23. Danmark ………………………………………….. …… 98
24. Island ………………………………………….. ……. 98
25. Mongoliet ………………………………………….. …. 98
26. Norge ………………………………………….. …….. 98
27. USA ………………………………………….. ………. 98
28. Kanada ………………………………………….. ……. 97
29. Tjeckien ………………………………………….. ….. 97
30. Estland ………………………………………….. …… 97

31. Finland ………………………………………….. …… 97
32. Lettland ………………………………………….. ….. 97
33. Litauen ………………………………………….. …… 97
34. Argentina ………………………………………….. …. 96
35. Vitryssland ………………………………………….. .. 96
36. Ryssland ………………………………………….. ….. 96
37. Slovakien ………………………………………….. …. 96
38. Ukraina ………………………………………….. …… 96
39. Uruguay ………………………………………….. …… 96
40. Vietnam ………………………………………….. …… 96

Den passande titeln på denna artikel jag citerat är:

IQ-nivån faller i Skandinavien

" i en ny artikel i tidskriften Intelligence så visar James Flynn att de skandinaviska länderna nu faller i IQ. Norge, Danmark och Finlands utveckling är påtagligt lika under sent 1900-tal och tidigt 2000-tal. Det handlar om en genomsnittlig förlust på 0.23 IQ-poäng per år sedan 1990-talet. Inte mycket per år – men på sikt en kraftig effekt. Både Finland och Norge har alltså tappat flera poäng sedan 1990-talet, i Danmark är tappet något svagare. Sverige saknar data för senare år, men ligger mycket nära grannländerna i mätningarna för 1990-talet. James Flynn tror att Sverige följer sina grannländer i utvecklingen.

– Det är tydligt att alla skandinaviska länder har en fallande trend sedan 1995, säger James Flynn. Det verkar som att de faktorer som gjort att IQ har ökat har tappat kraften."

Det skiljer så mycket som ca 10 poäng eller ca 10% mellan exv. Hong Kong (107) och Kanada och Finland (97) och USA 98. Sverige ligger i denna lista på 101.

I Sverige har vi enligt en DN-artikel för någon vecka sedan en majoritet av befolkningen som helst bara vill göra ingenting (över 50%) om de får välja och som dessutom i praktiken inte längre klarar av att läsa längre och mer avancerad text, medan man i dessa toppnationer samtidigt pluggar stenhårt för att förkovra sig för framtidens krav. Som ni säkert vet så har Kina (100 som Sverige) i decennier haft en ekonomisk tillväxt med tvåsiffriga tal medan vi i Väst samtidigt legat kring 2-3 % i bästa fall - det är ingen tillfällighet. Vi ser alltså idag tydligt resultatet av skillnaderna mellan dessa länder. Det finns säkert många faktorer som samverkar men med så stora skillnader i IQ och arbetsetik mellan toppnationerna och både det alltmer lata och bekväma väst, men inte minst övriga världen, så är det inte konstigt att vågskålen håller på att tippa ordentligt nu.

Skillnaden mot den samlade arabvärlden är mer än 30 poäng och skillnaden mellan Hong Kong och Sydkorea på 107 och 106 och de afrikanska länder som ligger i botten är mer än 50 poäng.

Jag läste en artikel för några år sedan om skillnaden mellan antalet patent som tagits ut i Israel och den samlade Arab-världen och det året man valde i Israel var det så att bara det året hade man i Israel tagit ut fler patent ÄN SOM NÅGONSIN TAGITS UT UNDER
ALLA ÅR I DEN SAMLADE ARABVÄRLDEN. Så den intellektuella bildningsnivån betyder även om ingen riktigt vet hur och hade den inte gjort det skulle dessa många hundratals miljoner araber stödda av stora delar av den övriga muslimska världen på gott och väl över en miljard för länge sedan ha gjort processen kort med Israel 5-6 miljoner judar men även dessa har sedan barnsben övat sig i att läsa och tolka långa texter.
 
Senast ändrad:
Att DPReview och Imaging Resource lägger ner har nog mer med formatet ( skriven text med bilder) som de jobbat med numera är föråldrat. Nu ska det vara YouTubers och influerare på Instagram och TikTok.
Ingen orkar läsa en lång text. Sanningen är kort, tio sekunder, idag.
Ja, när det t.o.m. finns snabbvisningsläge i streamingtjänsterna så att man beta av en långfilm på halva tiden, då förstår man läget. Men undrar vad poängen är. Att se en film är avkoppling och njutning. Varför vill man göra den så kort som möjligt?
Är det bara en bock att pricka av och meddela på sociala medier att: ”ja den har jag också sett - såklart. Jag är mannen som hinner med allt!”

Det är kanske inte egentligen förmågan att läsa långt vi har tappat. Det är förmågan att koncentrerats oss på en sak i taget som fattas. Vi ska hinna med så mycket som möjligt på den tillgängliga tid vi har här på jorden.
Kanske också därför som systemkameran hamnar lite i skymundan. Med mobilen ständigt redo och ständigt uppkopplad har vi både fotograferat, lagt på filter och publicerat innan systemkamerafotografen valt perspektiv för bilden han vill ta.

Även personer i mycket hög ställning är ivriga att tweeta något om någon så fort de får chansen. Hellre än att tänka efter och skriva något ordentligt hasplar de ur dig saker som de sedan får göra avbön för.

Meningsbyggnad, stavning och syftning är något som dagens journalister verkar ha väldigt svårt för. Helt obegripliga rubriker och meningar dyker upp i de stora tidningarna varje dag. Det är viktigare att det går fort än att det blir bra.
 
Hela världen verkar bli måltavla för den slutbehandling som vi i många år har haft där jag jobbar och vi avslutat ett utvecklingsprojekt.
Då blir det hyllning av de som inte gjort något och bestraffning av de oskyldiga.
 
... men jag tycker fortfarande att mina mobilbilder oftast blir bättre än mina systemkamerabilder direkt ur kameran i JPEG om inte ljusvillkoren är alltför krävande och det finns ju många som vittnat om det på fotosidena genom åren.

Alla efterbehandlar ju inte sina bilder.
Där är åtminstone något som den allmänt uppjagade stressen i samhället medfört en förbättring för. Strävan att så snabbt som möjligt gå från tryckt på knappen till publiceringsfärdig bild har gjort att den ekonomiskt inflytelserika gruppen fotografer med specialisering på sportfoto krävt att deras systemkameror (nej, där duger fortfarande inte mobiler) på snabbast möjliga sätt ska åstadkomma en bild som både duger för publicering och dyker upp på bildredaktörens skärm sekunder efter det att den togs. Det har ställt krav på kamerornas förmåga att rendera vettiga jpeg, då det inte finns tid för något meckande med råfiler, och på kamerornas möjlighet att kommunicera i trådbundna och trådlösa nätverk. Det sistnämnda har inte alla vi andra någon omedelbar nytta av, men att sportbilder i jpeg-format från en bra kamera, utrustad med ett ändamålsenligt objektiv, slår mobilerna på fingrarna idag, det har många av oss nytta av. Det är sällan jag behöver göra något mer än beskära lite för att mina egna bilder ska vara dugliga både i webalbum och för tidningstryck, trots att de är jpeg direkt från kameran.
Då slipper jag att byta minneskort stup i kvarten också, eftersom jpegarna inte brer ut sig tillnärmelsevis lika mycket.
 
Där är åtminstone något som den allmänt uppjagade stressen i samhället medfört en förbättring för. Strävan att så snabbt som möjligt gå från tryckt på knappen till publiceringsfärdig bild har gjort att den ekonomiskt inflytelserika gruppen fotografer med specialisering på sportfoto krävt att deras systemkameror (nej, där duger fortfarande inte mobiler) på snabbast möjliga sätt ska åstadkomma en bild som både duger för publicering och dyker upp på bildredaktörens skärm sekunder efter det att den togs. Det har ställt krav på kamerornas förmåga att rendera vettiga jpeg, då det inte finns tid för något meckande med råfiler, och på kamerornas möjlighet att kommunicera i trådbundna och trådlösa nätverk. Det sistnämnda har inte alla vi andra någon omedelbar nytta av, men att sportbilder i jpeg-format från en bra kamera, utrustad med ett ändamålsenligt objektiv, slår mobilerna på fingrarna idag, det har många av oss nytta av. Det är sällan jag behöver göra något mer än beskära lite för att mina egna bilder ska vara dugliga både i webalbum och för tidningstryck, trots att de är jpeg direkt från kameran.
Då slipper jag att byta minneskort stup i kvarten också, eftersom jpegarna inte brer ut sig tillnärmelsevis lika mycket.

Innan jag ställde mig vid sidan av ekorrhjulet hade jag jobbat i mer än ett par decennier med att effektivisera både affärssystemsflöden och en del museifotografers bildflöden. Så jag är rejält yrkesskadad av det fortfarande, vilket klart präglat mitt eget sätt att rationalisera exv. min metadatasättning av mina bilder.

Jag kommer också speciellt ihåg när Canon lanserade 5D MK IV och särskilt tryckte på att den kameran gjorts särskilt bra på att spotta ur sig JPEG-filer av så pass bra kvalitet att de kunde användas rakt av i exv. tidningarna. Jag kommer ihåg att jag då tänkte att det var konstigt att det inte hänt långt tidigare, för det bara måste ju vara en jättestor konkurrensfördel mot de vars bilder INTE höll för en sådan betydligt snabbare process. I det fallet har jag själv aldrig förstått att samtliga mina Sony-kameror alltid överexponerat 0,7-1 EV i starkt dagsljus. Alltså i princip aldrig annars men faktiskt just då. Varför har mina Samsung telefoner kunnat det mina dedikerade Sony-systemkameror A6300, A7, A7 II, A7III eller A7 IV och alla mina gamla Sony DSLR-er haft så svårt för? (möjligen med ett litet undantag av A7IV)

Under senare år så tycker jag dock att jag kunnat se att flödena i exv. RAW-konverterarna jag använder blivit betydligt mycket mer effektiva från RAW till färdig bild och att kvaliteten på slutresultaten höjts en hel del men frågan är väl om det egentligen betytt något överhuvudtaget för exv. dagspressen, för de bilderna kommer ändå sällan helt till sin rätt både eftersom de trycks på papper av dålig kvalitet, sällan trycks i större storlekar och dessutom ofta sabbas rejält i tryckprocessen i skitiga tryckpressar som ändå lägger ett grådaskigt filter över tidningssidorna. Ibland stämmer inte ens färgernas "passning" som den ska även om säkert det också blivit bättre med nyare generationers automatiserade system som ersatt det tidigare beroendet av tryckarnas handlag,
 
Hela världen verkar bli måltavla för den slutbehandling som vi i många år har haft där jag jobbar och vi avslutat ett utvecklingsprojekt.
Då blir det hyllning av de som inte gjort något och bestraffning av de oskyldiga.

Du har just beskrivit vad jag själv noterat under många års erfarenheter av JT-projekt jag själv drivit eller ingått i. Om vi brottats med större tekniska problem i större och viktigare projekt under längre tid, så brukade det bli väldigt tyst efter ett tag. (Inga ville då befinna sig i närheten om det helt skulle gå åt helvete och skiten skulle riskera att stänka även på de kostymer som stod en bit ifrån).

För mig har det gällt arbeten med att bygga databasklusters, ett datalager, samt utmaningen i att replikera stora mängder analysdata från AS400-system till PC-system och att lösa problem med system som använt olika teckenuppsättningar som resulterade i problem med att hantera våra skandinaviska bokstäver. Då blev vi väldigt ensamma ett tag - ca ett år. Sedan när datalagret väl kommit på plats tillsammans med fantastiska verktyg för dataanalys och kostymerna vågat sig fram efter att faran blivit väl undanröjd, så var det dags att fortsätta de karriärer som tillfällit gått i stå.

.... eller när vi trots problemen med att stånga oss igenom en hart när omöjlig byråkrati i Stockholms Stad med 5-6 lager av byråkrati i Stadsledningskontor, Serviceförvaltning, Kulturförvaltningens IT, Stadsmuseets dåvarande ängsliga och teknikrudis ledning samt ovanpå detta Volvo IT:s tidsbegränsade driftmonopol ändå lyckades bygga och integrera ett nytt DAM-system och integrera detta med alla museets viktigaste datakällor och databaser.

Även då blev det väldigt tyst efter ett tag och utan stöd från en oerhört driven och skicklig äldre chef närmast mig som verkligen visste hur man tar sig igenom Stockholms mördande byråkrati och under alla typer av störningar ändå höll kursen och aldrig sviktade skulle det aldrig ha blivit något "Digitalt Stadsmuseum" i Stockholm. Hon såg till att vi blev osårbara och ostoppbara ekonomiskt genom att fixa 10 miljoner till museets IT-utvecking och den vägen skyddade hon oss mot allt krypskytte vi länge levde med.
 
Ibland stämmer inte ens färgernas "passning" som den ska även om säkert det också blivit bättre med nyare generationers automatiserade system som ersatt det tidigare beroendet av tryckarnas handlag,
Registerhållning (som det heter) är en vetenskap i sig självt. I en bra press, med vettigt papper, är det inte speciellt svårt att få det att fungera. Med sämre förutsättningar och ont om tid händer det att de får skita i hur det ser ut, för annars hinner tidningen inte ut i tid. Sånt som många andra kunder vägrat att betala för offras på tidsbristens altare.

Sportbilder passerar ingen råkonverterare. Jag tittade på lösningarna på något större idrottsevenemang. Där stod fotograferna med nätverkskabeln i kameran och plåtade, där så var möjligt. Där det rent praktiskt inte gick körde de WiFi till en närbeläget placerad accesspunkt. Därifrån gick det via kabel till bildredaktören. Via FTP till en hotfolder fick han upp bilderna på en skärm, där han kunde banka till på de som han bedömde som säljbara. Den som först fick in en bra bild på någon störtloppsåkare eller höjdhoppare eller vad det nu var, fick ut den bilden som platshållare på medias förstasidor. Många gånger fick den som kom först stå kvar där, även om det kom någon bild som bildtekniskt sett var bättre lite senare. Men då hade nyhetsvärdet devalverats i bilder på den personen, så även den som var lite bättre, men senare, fick stryka på foten.

Inte tid att fundera på gammakurvor eller "hue" där, inte.
 
ANNONS