Klotterplanket
Bli medlem i gruppen för att skriva
Hej Inger,
Du har rätt som vanligt. Reklamen använder sig av denna egenskap, vilken är mycket effektiv då den ligger i det undermedvetna.
Dock verkar vissa tidskrifter och publikationer inte tänka på detta så det kan uppstå kontraproduktiva helheter och förmedla ett budskap som utgivaren inte vill.
Eftersom den enda vägen till betraktaren sinne är att använda sig av form och innehåll så har jag under de sista åren koncentrerat mig på detta. Genom att läsa böcker och studera andra fotografers bilder. Jag läser också mer reklaminriktade böcker som Effektiv visuell kommunikation.Samt fackböcker i ämnet. Man måste också praktisera det så att det inte stannar på en intellektuell nivå. Jag använder din grupp som hjälpmedel att utveckla mitt innehåll i bilden. Mitt medlemskap i konst gruppen var först tänkt för detta men gruppen verkar inte fungera för några djupare återkopplingar och diskussioner.
Jag tror att man måste observera sig själv och reflektera över vad som gör att jag fastar på denna bild, vilket känsla väcker den, visuellt intryck, kontext, vilka underliggande budskap förmedlar den till mig, finns det fler en ett? osv..
Sedan finns det som av National Geographic fotografer kallar Wow - känslan.
Något nytt visuellt expressionist uttryck. Detta är min främsta svaghet som fotograf då jag personligen är mer nyplatonsk i mitt förhållningssätt och vill hitta kärnan, den underliggande formen i motivet eller i min tanke som jag vill förmedla..
Göran Segeholm tror jag är inne på samma tankegångar när han skriver följande För att dröja kvar vid en bild krävs det oftast känslan av att genom bilden få syn på någonting som jag inte sett förut, något som får mig att tänka på ett oväntat sätt. Så man kan väl sammanfattningsvis säga att jag är mindre intresserad av bilder som bekräftar min syn på världen och mer intresserad av bilder som vidgar den. Om jag till exempel märker att jag tycker bättre om en bild än om en annan bild, så frågar jag mig nästan tvångsmässigt varför det är på det sättet.
Sedan kommer man till det där som kallas glädje att berätta något att förmedla
Verktygen får inte hindra denna känsla utan man måste lära sig dessa eller använda enklare verktyg så man kan bevara skaparglädjen.
Julia Cameron skriver följande om detta. Konsten är inte programmatisk. Vi kan inte "förvandla" oss till stora konstnärer med hjälp av kreativa situps. Stora konstnärer är i grund och botten stora amatörer - från det latinska verbet amare, "att älska". De har lärt sig hur man slingrar sig ur den rigida kategoriseringens hårda famntag och tar sig friheten att följa glädjens lockrop."
Det tog mig lång tid att inse detta men nu minskar jag ner på min utrustning till det väsentliga så att lusten inte dränks i detaljer och måsten.
Jag har nu hunnit halsvägs i denna omvandling och den tar nog något år till att slutföra.
/Thomas
Du har rätt som vanligt. Reklamen använder sig av denna egenskap, vilken är mycket effektiv då den ligger i det undermedvetna.
Dock verkar vissa tidskrifter och publikationer inte tänka på detta så det kan uppstå kontraproduktiva helheter och förmedla ett budskap som utgivaren inte vill.
Eftersom den enda vägen till betraktaren sinne är att använda sig av form och innehåll så har jag under de sista åren koncentrerat mig på detta. Genom att läsa böcker och studera andra fotografers bilder. Jag läser också mer reklaminriktade böcker som Effektiv visuell kommunikation.Samt fackböcker i ämnet. Man måste också praktisera det så att det inte stannar på en intellektuell nivå. Jag använder din grupp som hjälpmedel att utveckla mitt innehåll i bilden. Mitt medlemskap i konst gruppen var först tänkt för detta men gruppen verkar inte fungera för några djupare återkopplingar och diskussioner.
Jag tror att man måste observera sig själv och reflektera över vad som gör att jag fastar på denna bild, vilket känsla väcker den, visuellt intryck, kontext, vilka underliggande budskap förmedlar den till mig, finns det fler en ett? osv..
Sedan finns det som av National Geographic fotografer kallar Wow - känslan.
Något nytt visuellt expressionist uttryck. Detta är min främsta svaghet som fotograf då jag personligen är mer nyplatonsk i mitt förhållningssätt och vill hitta kärnan, den underliggande formen i motivet eller i min tanke som jag vill förmedla..
Göran Segeholm tror jag är inne på samma tankegångar när han skriver följande För att dröja kvar vid en bild krävs det oftast känslan av att genom bilden få syn på någonting som jag inte sett förut, något som får mig att tänka på ett oväntat sätt. Så man kan väl sammanfattningsvis säga att jag är mindre intresserad av bilder som bekräftar min syn på världen och mer intresserad av bilder som vidgar den. Om jag till exempel märker att jag tycker bättre om en bild än om en annan bild, så frågar jag mig nästan tvångsmässigt varför det är på det sättet.
Sedan kommer man till det där som kallas glädje att berätta något att förmedla
Verktygen får inte hindra denna känsla utan man måste lära sig dessa eller använda enklare verktyg så man kan bevara skaparglädjen.
Julia Cameron skriver följande om detta. Konsten är inte programmatisk. Vi kan inte "förvandla" oss till stora konstnärer med hjälp av kreativa situps. Stora konstnärer är i grund och botten stora amatörer - från det latinska verbet amare, "att älska". De har lärt sig hur man slingrar sig ur den rigida kategoriseringens hårda famntag och tar sig friheten att följa glädjens lockrop."
Det tog mig lång tid att inse detta men nu minskar jag ner på min utrustning till det väsentliga så att lusten inte dränks i detaljer och måsten.
Jag har nu hunnit halsvägs i denna omvandling och den tar nog något år till att slutföra.
/Thomas
När jag läste fotografi så trycke läraren på att det är en känsla som binder ihop bilderna. Den skappas av den första bilden och ligger kvar i minnethos betraktaren när den andra bilden betraktas. Vilket skall skapa ytterliggare en tredje dimension.
Man kan givetvis använda sig av andra begrepp och en mer interlektuell bildanalys. Men jag arbetar med detta.
Exempel på denna typ av diptyp
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/168468/2302844.htm?set=mp&_target=_blank
Göran Segeholm skriver följande om form och känsla
En bild kan nte innehålla någon känsla, den uppstår ju först när någon tittar på bilden och känner något. För att en konstnär ska ha tillträde till din känsla så måste han in i ditt huvud, och den enda vägen dit är att få dig att reagera på form och innehåll
Man kan givetvis använda sig av andra begrepp och en mer interlektuell bildanalys. Men jag arbetar med detta.
Exempel på denna typ av diptyp
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/168468/2302844.htm?set=mp&_target=_blank
Göran Segeholm skriver följande om form och känsla
En bild kan nte innehålla någon känsla, den uppstår ju först när någon tittar på bilden och känner något. För att en konstnär ska ha tillträde till din känsla så måste han in i ditt huvud, och den enda vägen dit är att få dig att reagera på form och innehåll
Hej Inger
Tack ! Jo, jag har lämnat in en kollektion men det var på gamla bilder.
För att utvecklas vidare så vill jag skapa en kollektion direkt till uttryck med nytagna bilder på ett tema.
Jag tror också att diptyker kan vara ett bra verktyg att utvecklas med och vill prova på detta efter jag är klar med kollektionen..
/Thomas
Tack ! Jo, jag har lämnat in en kollektion men det var på gamla bilder.
För att utvecklas vidare så vill jag skapa en kollektion direkt till uttryck med nytagna bilder på ett tema.
Jag tror också att diptyker kan vara ett bra verktyg att utvecklas med och vill prova på detta efter jag är klar med kollektionen..
/Thomas
Hej Inger,
Jag har ett behov av att utvecklas och sätta ihop mina fotografier till en större enhet.
Jag håller på att förbereda en utställning men jag har just nu för få bilder som hänger ihop, och jag behöverockså träna på Sv/v utsskrifter, skärpning och brusreducering samt passpertouer.
Jag håller nu på att sammaställa en grupp bilder som skall skickas till en tidning vilka är en del av den framtida utställningen och jag får se om någon kommer in i tidningen.
Jag kommer att ladda upp en ny kollektion men jag vill ta nya bilder till denna som tas fram enbart till kollektionen. Mitt problem just nu är att lägga tid på fotograferingen så den har blivt fördröjd. Jag kan komma åt att fotografera någon enstaka bild men har svårt att jobba systematiskt..
/Thomas
Jag har ett behov av att utvecklas och sätta ihop mina fotografier till en större enhet.
Jag håller på att förbereda en utställning men jag har just nu för få bilder som hänger ihop, och jag behöverockså träna på Sv/v utsskrifter, skärpning och brusreducering samt passpertouer.
Jag håller nu på att sammaställa en grupp bilder som skall skickas till en tidning vilka är en del av den framtida utställningen och jag får se om någon kommer in i tidningen.
Jag kommer att ladda upp en ny kollektion men jag vill ta nya bilder till denna som tas fram enbart till kollektionen. Mitt problem just nu är att lägga tid på fotograferingen så den har blivt fördröjd. Jag kan komma åt att fotografera någon enstaka bild men har svårt att jobba systematiskt..
/Thomas
Viktiga böcker som hjälper mig med bildskapandet
Och som jag rekommenderar som läsning
Wassily Kadinsky Concerning the spirutal of Art
Wassily Kadinsky Point And Line to Plane
Susan Sontag om fotografi
John Szarkowski Looking at Photograps
John Szarkowski The photographers Eye
Nordström Rum Relation Retorik
Rudolf Arnheim Art and Visual Perception
Hoffman Visual Inteligence
Jag för in flera böcker med tiden
Och som jag rekommenderar som läsning
Wassily Kadinsky Concerning the spirutal of Art
Wassily Kadinsky Point And Line to Plane
Susan Sontag om fotografi
John Szarkowski Looking at Photograps
John Szarkowski The photographers Eye
Nordström Rum Relation Retorik
Rudolf Arnheim Art and Visual Perception
Hoffman Visual Inteligence
Jag för in flera böcker med tiden
Nu har jag enkla bronsmedlem lagt upp en kollektion, "Tystnader". Det är redan publicerade bilder, men det var väl OK?
http://www.fotosidan.se/member/photos/view.htm?ID=336922
/Svante
http://www.fotosidan.se/member/photos/view.htm?ID=336922
/Svante
Endast silver och guldmedlemmar kan skapa kollektioner! Med andra ord utesluts vi andra som inte är det, ur denna utrycksgrupp. Detta efter som dessa nya reglerna om kollektioner har kommit att bli så viktigt....Tyvärr så har / eller vill inte alla bli guld eller silvermedlemmar. Jag har inget emot kollektioner men ....tyvärr blir det problem....
Det har blivit mycket prat om kollektioner på sista tiden, och jag håller nog med Ronald. Jag har själv haft många utställningar under åren och då jobbar man ihop till en utställning som på ett eller annat vis hänger ihop.(så tänker i varie fall jag)
För någon stans måste ju det finnas en samhörighet mellan bilderna som ingår i en kollektion.
Jag har inte varit med i gruppen så länge och vet inte bakgrunden riktigt till varför vi måste komma med en kollektion Efter vad jag anar så beror det på att många i gruppen inte är så aktiva och att man då skulle bli tvungen att visa sitt intresse. Men det måste väll finnas andra vägar att gå. Arbetar man inte med serier eller kollektioner så tycker inte jag man ska behöva vara tvungen att lägga upp en sådan.
MVH/Jan.
För någon stans måste ju det finnas en samhörighet mellan bilderna som ingår i en kollektion.
Jag har inte varit med i gruppen så länge och vet inte bakgrunden riktigt till varför vi måste komma med en kollektion Efter vad jag anar så beror det på att många i gruppen inte är så aktiva och att man då skulle bli tvungen att visa sitt intresse. Men det måste väll finnas andra vägar att gå. Arbetar man inte med serier eller kollektioner så tycker inte jag man ska behöva vara tvungen att lägga upp en sådan.
MVH/Jan.
Jag måste säga att jag blir mer och mer förtjust i att lägga samman bilder till kollektioner. Var tveksam i början, men tycker att det är ett spännande kreativt arbete att sätta samman kollektioner. Man får testa sig fram, det behöver inte vara ett budskap eller liknande med kollektionen, utan jag tycker det räcker med att man sätter samman bilder som känns intressanta tillsammans. Kollektionens starkaste sida är väl att den kan skapa något som är "större" än de enskilda bilderna.
P.S.
Lade precis in en ny kollektion :-)
/Johan
P.S.
Lade precis in en ny kollektion :-)
/Johan
Hej!
Jag håller helt med Göran eftersom jag är en av dom som inte jobbar med kollektioner.
Jag tror också att just gruppen UTTRYCK är en pool där de flesta som är med är det för att de har ett genuint intresse för fotografi och friheten att få se en stor bredd på innehållet.
Viktigt är dock att få veta vad som verkligen gäller för medlemskap både för gammal som ny.
Ha de!
Ronald
Jag håller helt med Göran eftersom jag är en av dom som inte jobbar med kollektioner.
Jag tror också att just gruppen UTTRYCK är en pool där de flesta som är med är det för att de har ett genuint intresse för fotografi och friheten att få se en stor bredd på innehållet.
Viktigt är dock att få veta vad som verkligen gäller för medlemskap både för gammal som ny.
Ha de!
Ronald
Hej!
Jag tycker att om man har varit inaktiv under en lång tid kan poolvärden ställa frågan om intresse kvarstår.
Det är bra om vi alla arbetar för att ha en grupp som "lever", där man intresserar sig för varandras bilder och tankar kring foto.
För mig personligen känns kravet på kollektion onödigt, alla arbetar inte så. Men samtidigt har det visats upp många spännade kollektioner efter det att Inger formulerade det kravet.
/Göran
Jag tycker att om man har varit inaktiv under en lång tid kan poolvärden ställa frågan om intresse kvarstår.
Det är bra om vi alla arbetar för att ha en grupp som "lever", där man intresserar sig för varandras bilder och tankar kring foto.
För mig personligen känns kravet på kollektion onödigt, alla arbetar inte så. Men samtidigt har det visats upp många spännade kollektioner efter det att Inger formulerade det kravet.
/Göran
Hej alla!
Jag är ny här i denna gruppen, ville bara Heja,Hej hej!
Och det första som hände mig då jag kom med i gruppen var att ni ville att jag skulle rösta på en kille som sökte inträde.
Jag röstade självklart, Jätte bra idé, med röstning.
Men då måste vi i gruppen ta ställning och hjälpa till.
Jan.
Jag är ny här i denna gruppen, ville bara Heja,Hej hej!
Och det första som hände mig då jag kom med i gruppen var att ni ville att jag skulle rösta på en kille som sökte inträde.
Jag röstade självklart, Jätte bra idé, med röstning.
Men då måste vi i gruppen ta ställning och hjälpa till.
Jan.
Form och/eller färg utan fysisk sammankoppling som tillsammans bildar en tredje bild?
Den tredje bilden byggs av vad betraktaren har med i bagaget, förförståelsen?
Bruno Erhs verk "Memories Of" har jag sett utställd två gånger i sommar. Presenterades på två vitt skilda sätt i respektive utställningslokaler.
De berörde mig djupt oavsett omgivande miljö.
Uppslagen i boken där bilderna sammanställts fungerar som diptyker för mig. Vet inte om jag tolkar dem rätt, kanske är de "bara" ihop-parade bilder men jag kan absolut inte se dem som så, de är för många beröringspunkter. Boken är fantastisk. Hoppas ni har möjlighet att bläddra i den. För mig berättar den om liv och död och är en stark påminnelse om den korta tid vi spenderar i våra olika stadier.
http://www.brunoehrs.com/art.php
/Katja