Klotterplanket
Bli medlem i gruppen för att skriva
Jag har för mig att någon här postade en bild av dessa fotografer - här är förklaringen :) http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/de-fotar-framlingar-pa-hipsterboulevarden/repqkg!44XRDVyCikvUT8c9Oqnlw/
Hej alla
Nu har jag kommenterat en hel massa bilder här i gruppen. I dagsform. Ögonblicksform. Ja, jag har inte varit nådig alla gånger. ( Jag måste ha drabbats av abstinens som den nyblivne pensionerade fotolärare jag är.) Men. Det finns uppenbara problem i den här genren- gatufotografi. Om det vill jag återkomma.
Nu har jag kommenterat en hel massa bilder här i gruppen. I dagsform. Ögonblicksform. Ja, jag har inte varit nådig alla gånger. ( Jag måste ha drabbats av abstinens som den nyblivne pensionerade fotolärare jag är.) Men. Det finns uppenbara problem i den här genren- gatufotografi. Om det vill jag återkomma.
Konnotation behöver inte vara så krångligt att förstå. Bosse Bergström har skrivit mycket lättförståeligt om detta.
Konnotation är en tolkning av ett budskap som omfattas av flera som har en gemensam referensram. Den kan vara kulturell, social eller nåt annat. Motsatsen är en denotation, en beskrivning av budskapets delar, beskrivna utan associationer. Exempel: en häst. Hästen är vit. Hästen hoppar. ramför hästen står en man med en piska. Han håller hästen med en tygel. Han har en piska. I ena handen. (Osv.) Beskrivningen kan göras långt mer detaljerad. Konnotation: en uppvisning med hästar, lippizanare. Det är inomhus. Det luktar sågspån. (Osv.) Konnotationen kan så klart innehålla fler komponenter.
Därutöver finns den privata associationen. Jag minns när jag gick på cirkus med pappa. ( den privata tolkningen behöver inte ens överenstämma med vare sig denotation eller konnotation).
Och nu kommer frågan (quiz). Jag beskriver en bild av en känd svensk fotograf. Vem är hen?
Trevlig helg!
Konnotation är en tolkning av ett budskap som omfattas av flera som har en gemensam referensram. Den kan vara kulturell, social eller nåt annat. Motsatsen är en denotation, en beskrivning av budskapets delar, beskrivna utan associationer. Exempel: en häst. Hästen är vit. Hästen hoppar. ramför hästen står en man med en piska. Han håller hästen med en tygel. Han har en piska. I ena handen. (Osv.) Beskrivningen kan göras långt mer detaljerad. Konnotation: en uppvisning med hästar, lippizanare. Det är inomhus. Det luktar sågspån. (Osv.) Konnotationen kan så klart innehålla fler komponenter.
Därutöver finns den privata associationen. Jag minns när jag gick på cirkus med pappa. ( den privata tolkningen behöver inte ens överenstämma med vare sig denotation eller konnotation).
Och nu kommer frågan (quiz). Jag beskriver en bild av en känd svensk fotograf. Vem är hen?
Trevlig helg!
Detta hör inte till GF men kan vara kul att se hur poeten (ä konstnär) Carl Fredrik Reuterswärd bar sig åt i en av sina böcker, Prix Nobel. Med anledning av tidigare inlägg om ordet konnotation inom foto och hur det förklarats, se nedan.
Citat:
"Att tecknen verkligen har potential visar Carl Fredrik Reuterswärd när han i texten Prosa återger enbart skiljetecknen i ett inledningstal till Svenska Akademien. I en inspelning från tidigt 1960-tal kan man höra hur tecknen signalerar rytm, tempo, ton och emfas i den bortretuscherade verbala texten:
Anföringstecken komma komma punkt slut på anföringen
punkt komma punkt punkt punkt komma utropstecken
kolon komma tankstreck frågetecken punkt punkt
komma punkt frågetecken komma punkt anföringstecken
punkt slut på anföringen."
Så inleder Reuterswärd den suggestiva uppläsningen, och jag lovar: tecknens uttrycksfullhet fascinerar. Texten utan ord blir en lyrisk upplevelse.
Och lyrik är det. Några år senare publicerade Reuterswärd en samling konkret poesi: Prix Nobel. Boken omfattar 96 ”textsidor”, uteslutande fyllda med skiljetecken!"
Skrivet av Siv Strömquist
Citat:
"Att tecknen verkligen har potential visar Carl Fredrik Reuterswärd när han i texten Prosa återger enbart skiljetecknen i ett inledningstal till Svenska Akademien. I en inspelning från tidigt 1960-tal kan man höra hur tecknen signalerar rytm, tempo, ton och emfas i den bortretuscherade verbala texten:
Anföringstecken komma komma punkt slut på anföringen
punkt komma punkt punkt punkt komma utropstecken
kolon komma tankstreck frågetecken punkt punkt
komma punkt frågetecken komma punkt anföringstecken
punkt slut på anföringen."
Så inleder Reuterswärd den suggestiva uppläsningen, och jag lovar: tecknens uttrycksfullhet fascinerar. Texten utan ord blir en lyrisk upplevelse.
Och lyrik är det. Några år senare publicerade Reuterswärd en samling konkret poesi: Prix Nobel. Boken omfattar 96 ”textsidor”, uteslutande fyllda med skiljetecken!"
Skrivet av Siv Strömquist
Per:
Upphovsmannens egen definition av "bildjaget", citerat ur tidigare nämnd avhandling (s. 69): "Med begreppet bildjag menar jag en position i bildens referentiella rum som kan intas av såväl fotograf som betraktare. Det är den plats där utbytet sker mellan sändare och mottagare. Bildjaget är den som ser det som fotografiet visar och är följaktligen ett osynligt ej avbildat centrum i bilden, men ibland dess viktigaste person. Det är alltså inte någon i fotografiet avbildad person, utan snarare bildens centrala medvetande. Fotografen, som före tagningen har överblick över stora delar av det potentiella referentiella rummet ersätts med ett bildjag som vet betydligt mindre än sin fotograf."
Klart som korvspad! // Per
...
Svar från Jeanna:
Bra gjort att hitta detta. Klart som korvspad skriver du, men tror du verkligen att
alla förstår innehållet meddetsamma? Kanske inte en stressad nutidsmänniska.
OK, jag förstår att fotografen "intar" en annan betraktares plats och ser eller
försöker se "med andra /s ögon" på sin bild.
Dvs att han bedömer bilden utifrån en allmän preferens.
"Hur kan andra tänkas se på min bild?".
Där har vi en KONNOTATION mellan fotograf och "den andra allmänna
betraktaren" -
och de bådas betraktande av den enas bild är bildens "centrum", vilket också
medför att fotografen delar sin betraktelse med annan och därmed minskar sitt
privata medvetande om sin egen bild (för det allmännas bästa?!).
"Centrum" tolkar jag som essens, vikt.
Nu blir det mer korvspadslikt.
Men borde inte detta gå att beskriva litet enklare, tycker jag.
Så slipper man hitta på motsägelsefulla problemlösningar
som att man lånar modellens ögon, haha.
Upphovsmannens egen definition av "bildjaget", citerat ur tidigare nämnd avhandling (s. 69): "Med begreppet bildjag menar jag en position i bildens referentiella rum som kan intas av såväl fotograf som betraktare. Det är den plats där utbytet sker mellan sändare och mottagare. Bildjaget är den som ser det som fotografiet visar och är följaktligen ett osynligt ej avbildat centrum i bilden, men ibland dess viktigaste person. Det är alltså inte någon i fotografiet avbildad person, utan snarare bildens centrala medvetande. Fotografen, som före tagningen har överblick över stora delar av det potentiella referentiella rummet ersätts med ett bildjag som vet betydligt mindre än sin fotograf."
Klart som korvspad! // Per
...
Svar från Jeanna:
Bra gjort att hitta detta. Klart som korvspad skriver du, men tror du verkligen att
alla förstår innehållet meddetsamma? Kanske inte en stressad nutidsmänniska.
OK, jag förstår att fotografen "intar" en annan betraktares plats och ser eller
försöker se "med andra /s ögon" på sin bild.
Dvs att han bedömer bilden utifrån en allmän preferens.
"Hur kan andra tänkas se på min bild?".
Där har vi en KONNOTATION mellan fotograf och "den andra allmänna
betraktaren" -
och de bådas betraktande av den enas bild är bildens "centrum", vilket också
medför att fotografen delar sin betraktelse med annan och därmed minskar sitt
privata medvetande om sin egen bild (för det allmännas bästa?!).
"Centrum" tolkar jag som essens, vikt.
Nu blir det mer korvspadslikt.
Men borde inte detta gå att beskriva litet enklare, tycker jag.
Så slipper man hitta på motsägelsefulla problemlösningar
som att man lånar modellens ögon, haha.
Jag menar, då jag sökte ökad förståelse för ordet konnotation
och i synnerhet inom fotografin i givet exempel,
lästa jag den sammanlagda texten, utsnittet (tre avdelningar
efter varandra) flera gånger, mening efter mening och gjorde
väl naturliga uppehåll där innehållet så krävde.
...
Om i ett utsnitt olika avdelningar växlar ämne och
exemplifiering, så märker jag det.
Det blir i praktiken samma sak som att läsa det
på Pers vis, medvetet från början såsom tre avdelningar
bestående av citat från tre olika källor.
Jag intresserade mig inte för upplägget
utan för ordet konnotation.
Och det ordet har jag en allmän förståelse för.
Men i det fotografiska sammanhanget blev jag
vilsekommen. Objekt - subjekt, sändare - mottagare=
konnotativ förening, gemenskap eller si och så.
och i synnerhet inom fotografin i givet exempel,
lästa jag den sammanlagda texten, utsnittet (tre avdelningar
efter varandra) flera gånger, mening efter mening och gjorde
väl naturliga uppehåll där innehållet så krävde.
...
Om i ett utsnitt olika avdelningar växlar ämne och
exemplifiering, så märker jag det.
Det blir i praktiken samma sak som att läsa det
på Pers vis, medvetet från början såsom tre avdelningar
bestående av citat från tre olika källor.
Jag intresserade mig inte för upplägget
utan för ordet konnotation.
Och det ordet har jag en allmän förståelse för.
Men i det fotografiska sammanhanget blev jag
vilsekommen. Objekt - subjekt, sändare - mottagare=
konnotativ förening, gemenskap eller si och så.
Jag blir liksom litet trött på ditt fastnande vid dessa avdelningar.
Jag förstår ändå inte svaret på min fråga, vad "bildjaget" kan betyda.
Har försökt läsa texten noga både med de intervaller som finns i Synonymer.se
och i den av mig kopierade texten ... Intervaller finns ju i de flesta texter
utom kanske författaren Carl Fredrik Reuterswärds ...
och kan tyvärr ändå inte förstå vad "bildjag" innebär och hur det menas
med att ta bildjagets plats!!
Har tydliggjort intervallerna nu. Men faktum är att jag bara klistrade in
den kopierade texten här och möjligen sammanfogade FS: s program
text -avdelningarna / exemplen.
Blir nog inte klokare ändå - läste ju i Synonymer.se MED
mer tydliga intervaller.
Faktum är att jag var ute efter att förstå meningarna i Synonymer.se.
Jag läser fort. Syftet var inte att dela upp. Jag läste nog sammanhang
efter sammanhang utan att fundera över om det var textuella intervaller
med olika exempel.
Jag ville alltså förstå ordet konnotation. Inget fel att läsa som jag gör.
Detta intresserade mig:
"Utöver att inta bildjagets plats vid betraktandet av sina egna fotografier kan fotografen dessutom för betraktaren bli en viktig indexikalitet som uppkommer som en konnotation ur den emotiva synvinkeln som utpekar kamerapositionen och vidare fotografen."
..
Räcker inte detta för att få huvudbry?
Jag förstår ändå inte svaret på min fråga, vad "bildjaget" kan betyda.
Har försökt läsa texten noga både med de intervaller som finns i Synonymer.se
och i den av mig kopierade texten ... Intervaller finns ju i de flesta texter
utom kanske författaren Carl Fredrik Reuterswärds ...
och kan tyvärr ändå inte förstå vad "bildjag" innebär och hur det menas
med att ta bildjagets plats!!
Har tydliggjort intervallerna nu. Men faktum är att jag bara klistrade in
den kopierade texten här och möjligen sammanfogade FS: s program
text -avdelningarna / exemplen.
Blir nog inte klokare ändå - läste ju i Synonymer.se MED
mer tydliga intervaller.
Faktum är att jag var ute efter att förstå meningarna i Synonymer.se.
Jag läser fort. Syftet var inte att dela upp. Jag läste nog sammanhang
efter sammanhang utan att fundera över om det var textuella intervaller
med olika exempel.
Jag ville alltså förstå ordet konnotation. Inget fel att läsa som jag gör.
Detta intresserade mig:
"Utöver att inta bildjagets plats vid betraktandet av sina egna fotografier kan fotografen dessutom för betraktaren bli en viktig indexikalitet som uppkommer som en konnotation ur den emotiva synvinkeln som utpekar kamerapositionen och vidare fotografen."
..
Räcker inte detta för att få huvudbry?
Nu har jag kollat igen.
Citatet som är visat, finns i SYNONYMER.SE
och där klickade jag på "konnotation" + "Sök".
Mitt sökord på Google var bara "konnotation".
Såg nu en fotnot under texten, det slutar såhär:
"De är medvetna om att det i den svenska kollektivtraditionen finns en negativ konnotation knuten till deras tyskhet som är förknippad med nazismen i Tyskland under andra världskriget.
Not: Exempelmeningarna kommer i huvudsak från svenska dagstidningar, tidskrifter och romaner."
Se själv, Per!
Citatet som är visat, finns i SYNONYMER.SE
och där klickade jag på "konnotation" + "Sök".
Mitt sökord på Google var bara "konnotation".
Såg nu en fotnot under texten, det slutar såhär:
"De är medvetna om att det i den svenska kollektivtraditionen finns en negativ konnotation knuten till deras tyskhet som är förknippad med nazismen i Tyskland under andra världskriget.
Not: Exempelmeningarna kommer i huvudsak från svenska dagstidningar, tidskrifter och romaner."
Se själv, Per!
Tack Per,
en intressant upplysning kommer från dig. Påstå bara inte
att det var jag som sammanslagit fler källor, aldrig i livet
att jag gör så (är en hederlig akademiker).
..
Kan tänka mig att det krävs insyn i fotografins fack -
eller fikonspråk på en litet filosofisk nivå för att förstå
innebörden.
MEN jag har inte slagit samman något, det har då FS:s progam
gjort.
Ej förvånad att det var du som svarar!
Ska se om jag kan hitta texten igen.
en intressant upplysning kommer från dig. Påstå bara inte
att det var jag som sammanslagit fler källor, aldrig i livet
att jag gör så (är en hederlig akademiker).
..
Kan tänka mig att det krävs insyn i fotografins fack -
eller fikonspråk på en litet filosofisk nivå för att förstå
innebörden.
MEN jag har inte slagit samman något, det har då FS:s progam
gjort.
Ej förvånad att det var du som svarar!
Ska se om jag kan hitta texten igen.
Om ordet "konnotation" i fotografiets sammanhang:
I samband med litteraturpriset läste jag ett värderande uttalande av en redaktör,
som använde ordet "konnotation": "Det finns ingen konnotation i Kazuo Ishiguros böcker till politisk ideologi" vilket jag ju tolkar som att böckerna är i avsaknad av detta och som redaktören skrev vidare, att böckerna är mer av rent skönlitterärt intresse av högt kvalitativt värde.
Eftersom ordet konnotation är ovanligt i Sverige ville jag se efter om det fanns fler eller liknande betydelser av ordet och slog upp det.
Fann då följande exempel!!! Kan någon fotograf förklara detta fenomen för en okunnig?
Hur intar man "bildjagets plats" alltså. Vem är bildjaget?
Då detta torde handla om bilder av människor som kan läsa av bilder tyckte jag
att GF -poolen eller möjligen porträtt -poolen är lämplig att leta en svarande på.
GF är ju störst och ofta i debatt.
Varsågoda:
Om ordet konnotation:
"Fotografiets arche är således dess konnotation och den kan uppkomma oavsett om bilden är ett fotografi eller inte.
---
Utöver att inta bildjagets plats vid betraktandet av sina egna fotografier kan fotografen dessutom för betraktaren bli en viktig indexikalitet som uppkommer som en konnotation ur den emotiva synvinkeln som utpekar kamerapositionen och vidare fotografen.
...
Författaren har således valt att argumentera utifrån välkända och förankrade tänkesätt och använde ord som hade en positiv konnotation i samtiden.
...
De är medvetna om att det i den svenska kollektivtraditionen finns en negativ konnotation knuten till deras tyskhet som är förknippad med nazismen i Tyskland under andra världskriget."
I samband med litteraturpriset läste jag ett värderande uttalande av en redaktör,
som använde ordet "konnotation": "Det finns ingen konnotation i Kazuo Ishiguros böcker till politisk ideologi" vilket jag ju tolkar som att böckerna är i avsaknad av detta och som redaktören skrev vidare, att böckerna är mer av rent skönlitterärt intresse av högt kvalitativt värde.
Eftersom ordet konnotation är ovanligt i Sverige ville jag se efter om det fanns fler eller liknande betydelser av ordet och slog upp det.
Fann då följande exempel!!! Kan någon fotograf förklara detta fenomen för en okunnig?
Hur intar man "bildjagets plats" alltså. Vem är bildjaget?
Då detta torde handla om bilder av människor som kan läsa av bilder tyckte jag
att GF -poolen eller möjligen porträtt -poolen är lämplig att leta en svarande på.
GF är ju störst och ofta i debatt.
Varsågoda:
Om ordet konnotation:
"Fotografiets arche är således dess konnotation och den kan uppkomma oavsett om bilden är ett fotografi eller inte.
---
Utöver att inta bildjagets plats vid betraktandet av sina egna fotografier kan fotografen dessutom för betraktaren bli en viktig indexikalitet som uppkommer som en konnotation ur den emotiva synvinkeln som utpekar kamerapositionen och vidare fotografen.
...
Författaren har således valt att argumentera utifrån välkända och förankrade tänkesätt och använde ord som hade en positiv konnotation i samtiden.
...
De är medvetna om att det i den svenska kollektivtraditionen finns en negativ konnotation knuten till deras tyskhet som är förknippad med nazismen i Tyskland under andra världskriget."
Händelser på klotterplanket, så bra! Har själv inte lagt in färska o intressanta gf-
bilder på en lång tid. Inte heller orkat att kommentera pga personliga krångligheter. Men gillar att kommentera o tycker att jag brukar vara hyfsat duktig på detta.
Värden Fredrik, jag tycker att du har utvecklats mycket gällande gatufoto det senaste halvåret el längre. Riktigt intressanta bilder har jag sett med ett eget sammanhang. Tycker att du skall fortsätta på den linjen, men visst kan du få ta en paus o slappna av ett tag. hälsar Ulla
bilder på en lång tid. Inte heller orkat att kommentera pga personliga krångligheter. Men gillar att kommentera o tycker att jag brukar vara hyfsat duktig på detta.
Värden Fredrik, jag tycker att du har utvecklats mycket gällande gatufoto det senaste halvåret el längre. Riktigt intressanta bilder har jag sett med ett eget sammanhang. Tycker att du skall fortsätta på den linjen, men visst kan du få ta en paus o slappna av ett tag. hälsar Ulla
Ett tips som inte nog kan upprepas när man ger respons: "Two stars and a wish."
Så kallad rak och ärlig kritik kan fungera i en nära och mycket uppriktig relation där formen för den så kallade konstruktiva kritiken ör överenskommen. För att förstå rak och ärlig kritik behövs fler involverade språk som mimik, kroppspråk med mera, vilket svårligen låter sig göras i kommentarsfält.
Detta apropos ett inlägg tidigare i tråden.
Så kallad rak och ärlig kritik kan fungera i en nära och mycket uppriktig relation där formen för den så kallade konstruktiva kritiken ör överenskommen. För att förstå rak och ärlig kritik behövs fler involverade språk som mimik, kroppspråk med mera, vilket svårligen låter sig göras i kommentarsfält.
Detta apropos ett inlägg tidigare i tråden.
Hej!
Jag har tyckt mig notera en låg aktivitet här i gatufotogruppen på senare tid. Inte katastrofdåligt men ändå tillräckligt för att reagera. Tråkigt tycker jag! Och konstigt. Vi är ändå rätt många med kärlek till just den här fotogenren. Det går väl i perioder kanske och så funkar jag ju själv. Ibland är man mer "på" än annars.
En delförklaring kanske också kan vara att vi har två olika gatufotogrupper på FS. Dels den här och även "Intryck Avtryck Ögonblick". Jag är själv med i båda och inlägget riktar sig till båda grupperna men jag postar det här. Tror att de flesta läser i båda grupperna. Det är en i mina ögon onödig uppdelning. Bättre vore att samla ihop oss. Sluta leden. Duktiga fotografer finns det gott om i båda grupperna och man har mycket att lära av andra. Som det är nu blir det splittrat.
Jag har själv inte varit speciellt aktiv på sistone. Det går som sagt i perioder. Dessutom har jag som en princip att inte spamma bildflödet med mina egna bilder. Jag vill att det ska publiceras ett antal bilder innan jag lägger ut en ny. Jag kommer under en tid att frångå principen och publicera oftare. För att bidra till högre aktivitet. Och för guds skull; kommentera! Om ni tycker bilden är kass - skriv det. Jag tar inte illa upp. Jag publicerar bilder här för att få kritik. Är det bra är det jättekul och är det sådär så vill jag ha en ärlig synpunkt. Man kan skriva negativ kritik utan att vara elak.
Det finns ett antal fotografer som jag saknar i bildflödet som det är nu. Jag kan bara hoppas på att få se fler alster av er framöver!
Allt gott till alla och som Bengt H brukar säga: Mot nya bilder!
Anders
Jag har tyckt mig notera en låg aktivitet här i gatufotogruppen på senare tid. Inte katastrofdåligt men ändå tillräckligt för att reagera. Tråkigt tycker jag! Och konstigt. Vi är ändå rätt många med kärlek till just den här fotogenren. Det går väl i perioder kanske och så funkar jag ju själv. Ibland är man mer "på" än annars.
En delförklaring kanske också kan vara att vi har två olika gatufotogrupper på FS. Dels den här och även "Intryck Avtryck Ögonblick". Jag är själv med i båda och inlägget riktar sig till båda grupperna men jag postar det här. Tror att de flesta läser i båda grupperna. Det är en i mina ögon onödig uppdelning. Bättre vore att samla ihop oss. Sluta leden. Duktiga fotografer finns det gott om i båda grupperna och man har mycket att lära av andra. Som det är nu blir det splittrat.
Jag har själv inte varit speciellt aktiv på sistone. Det går som sagt i perioder. Dessutom har jag som en princip att inte spamma bildflödet med mina egna bilder. Jag vill att det ska publiceras ett antal bilder innan jag lägger ut en ny. Jag kommer under en tid att frångå principen och publicera oftare. För att bidra till högre aktivitet. Och för guds skull; kommentera! Om ni tycker bilden är kass - skriv det. Jag tar inte illa upp. Jag publicerar bilder här för att få kritik. Är det bra är det jättekul och är det sådär så vill jag ha en ärlig synpunkt. Man kan skriva negativ kritik utan att vara elak.
Det finns ett antal fotografer som jag saknar i bildflödet som det är nu. Jag kan bara hoppas på att få se fler alster av er framöver!
Allt gott till alla och som Bengt H brukar säga: Mot nya bilder!
Anders
Jag har förstått att diskussioner inte ska föras här klotterplanket utan i forumet för gatufotografi, jag skrev ett inlägg för ett tag sedan men får ingen respons, kanske folk inte läser där så mycket?
Så, jag länkar här och hoppas att någon mer erfaren vill diskutera lite med mig ;D
https://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=170150
Så, jag länkar här och hoppas att någon mer erfaren vill diskutera lite med mig ;D
https://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=170150
Är det bara jag noterat, och reagerat på Scandinavian Photos "fotoutmaning streetfotogragering"? Och dess i mitt tycke lite märkliga "riktlinjer"? Så här kan man läsa i sista punkten i riktlinjerna: "Är det andra personer med i bilden, se till att de tycker att det är okej att vi publicerar den". En lite vag formulering om man vill skydda sig juridiskt. Och en lite märklig formulering i ett gatufotosammanhang. Vi kan visserligen diskutera definitionen av gatufoto tills fan kommer och avlöser oss, men de flesta av oss är ganska överens om att man inte ska interagera med motivet innan bilden tas. Och efteråt är det inte alltid möjligt.
Sen kan man ju leka språkpolis och ha synpunkter på ordet "streetfotografering", men det tänker jag inte ha just nu.
Sen kan man ju leka språkpolis och ha synpunkter på ordet "streetfotografering", men det tänker jag inte ha just nu.
Hej, skall inte dra i detta för att förlänga nåt trist i en tråd, men...
Har någon medlem lagt in en bild tagen av en annan person-fotograf?
Av misstag? Missförstånd? Hur har detta kommit fram? Märkligt!!
Ge mig bara en enkel o kort info, någon av värdarna.
Vill själv inte tappa tråden. Tack på förhand. /Ulla
Har någon medlem lagt in en bild tagen av en annan person-fotograf?
Av misstag? Missförstånd? Hur har detta kommit fram? Märkligt!!
Ge mig bara en enkel o kort info, någon av värdarna.
Vill själv inte tappa tråden. Tack på förhand. /Ulla
Hej alla!
Angående de senast dygnets uteslutande av en medlem och de påföljande personliga attackerna mot min poolvärdskollega så känner jag att jag kan skriva en hel del. Men, just för tillfället jag nöjer mig med följande:
- om man får kritik på en bild som man tycker är orättvis eller felaktig så bör man inte gå till kritikerns bilder och skriva negativa kommenterar om dessa. Det är så uppenbart att det handlar om "hämndkommenterer". Istället kan man under den ursprungliga kommentaren diskutera aspekter av bilden och dess kritik utan att spekulera kring kritikerns kunnighet och sin egen förträfflighet.
- om man inte följer ovanstående och dessutom är allmänt otrevlig mot någon som kritiserar ens bilder så finns det risk att man inte längre får vara medlem i gatufotopoolen om det sker för ofta och tillräckligt många gånger
- både Anders och jag har tillräckligt bra koll på gatufoto för att administrera denna pool
- oavsett hur många års erfarenhet av fotografi man har eller hur många foton man har sålt så har det ingen som helst bärighet på hur bra gatufoton man producerar. Inte heller medger det någon rätt att slippa konsekvenser pga dåligt uppförande.
Med vänlig hälsning,
Fredrik - poolvärd
Angående de senast dygnets uteslutande av en medlem och de påföljande personliga attackerna mot min poolvärdskollega så känner jag att jag kan skriva en hel del. Men, just för tillfället jag nöjer mig med följande:
- om man får kritik på en bild som man tycker är orättvis eller felaktig så bör man inte gå till kritikerns bilder och skriva negativa kommenterar om dessa. Det är så uppenbart att det handlar om "hämndkommenterer". Istället kan man under den ursprungliga kommentaren diskutera aspekter av bilden och dess kritik utan att spekulera kring kritikerns kunnighet och sin egen förträfflighet.
- om man inte följer ovanstående och dessutom är allmänt otrevlig mot någon som kritiserar ens bilder så finns det risk att man inte längre får vara medlem i gatufotopoolen om det sker för ofta och tillräckligt många gånger
- både Anders och jag har tillräckligt bra koll på gatufoto för att administrera denna pool
- oavsett hur många års erfarenhet av fotografi man har eller hur många foton man har sålt så har det ingen som helst bärighet på hur bra gatufoton man producerar. Inte heller medger det någon rätt att slippa konsekvenser pga dåligt uppförande.
Med vänlig hälsning,
Fredrik - poolvärd