Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Klotterplanket


Bli medlem i gruppen för att skriva
Föregående 1 ... 4 5 6 ... 135 Nästa 
Anders F. Eriksson
för 7 år sedan sedan


Jag har för mig att någon här postade en bild av dessa fotografer - här är förklaringen :) http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/de-fotar-framlingar-pa-hipsterboulevarden/repqkg!44XRDVyCikvUT8c9Oqnlw/
k-oskarina
för 7 år sedan sedan

Ok, jag hörde en intervju med dem på radio-sthlm. /Ulla
mombasa
för 7 år sedan sedan


Hej alla
Nu har jag kommenterat en hel massa bilder här i gruppen. I dagsform. Ögonblicksform. Ja, jag har inte varit nådig alla gånger. ( Jag måste ha drabbats av abstinens som den nyblivne pensionerade fotolärare jag är.) Men. Det finns uppenbara problem i den här genren- gatufotografi. Om det vill jag återkomma.
Frekeman
för 6 år sedan sedan

Hej Gunnar! Jag är också intresserad av dina åsikter. Tänkte under julledigheten kanske få tid till att styra upp och förbättra poolreglerna för Gatufotopoolen så det vore därför tidmässigt optimalt om du kunde utveckla dina funderingar dessförinnan. Det behövs ingen "uppsats" så lägg inte ned för mycket tid.
Tack på förhand,
Fredrik - poolvärd
Thomas Åkerberg
för 6 år sedan sedan

Gunnar, berätta gärna mer utförligt vad du menar med att det finns problem i genren/gruppen! Jag, liksom Jenny.. och säkert flera andra undrar?
/Thomas
mombasa
för 6 år sedan sedan

Hej. Ja, man lovar runt och håller tunt. Har inte haft plats för gatufotografi i medvetandet den senaste månaden. Men det jag vill åt är det som synes vara ett lite egendomligt regelsystem om hur gf-bilder ska se ut. Något som påminner mig om folklorism. Behöver inte vara något fel i det, men det verkar som om regelsystemet oftast ger sig till känna i bildkommentarerna snarare än i själva bilderna. Men som sagt, får jag återkomma? :-)
Smultris Bengtsson
för 6 år sedan sedan

Berätta lite om vad du anser vara problem, du gör mig såklart väldigt nyfiken :O :)
rikitikitavi
för 7 år sedan sedan

Fick ett par av dig.Alltid trevligt med både bra och "dålig" kritik tycker jag. Och även om jag kanske inte höll med dig i vad du skrev så uppskattar jag att du tid dig tid. Sedan hoppas jag att du hittade något positivt bland de kommentarerna du skrev också, ibland kan folk behöva uppmuntran i sitt fotograferande, gatufotografi kan vara en utmaning för de flesta stundtals. Och med uppmuntran menar jag bara konstruktiv positiv kritik, det växer man också av :)
/Martin.
henningspettersen
för 7 år sedan sedan

Jeg la merke til flere av dine kommentarer. Jeg liker at du gir ærlige kommenterer, det er slikt man lærer av.

Henning
mombasa
för 7 år sedan sedan


God morgon.¨
Hans Hammarsköld, Spanska ridskolan.
Mvh
JeannaQ
för 7 år sedan sedan

Aaahhh... Du är smart Gunnar!
..
Aldrig försent att lära (mig) ...
..
Kommer förresten att tänka på Kristina Lugns
skriverier om "Det Kollektiva Medvetandet".
En bra mening i sammanhanget kring vad konnotation är.
Snart morgon ....
mombasa
för 7 år sedan sedan


Konnotation behöver inte vara så krångligt att förstå. Bosse Bergström har skrivit mycket lättförståeligt om detta.
Konnotation är en tolkning av ett budskap som omfattas av flera som har en gemensam referensram. Den kan vara kulturell, social eller nåt annat. Motsatsen är en denotation, en beskrivning av budskapets delar, beskrivna utan associationer. Exempel: en häst. Hästen är vit. Hästen hoppar. ramför hästen står en man med en piska. Han håller hästen med en tygel. Han har en piska. I ena handen. (Osv.) Beskrivningen kan göras långt mer detaljerad. Konnotation: en uppvisning med hästar, lippizanare. Det är inomhus. Det luktar sågspån. (Osv.) Konnotationen kan så klart innehålla fler komponenter.
Därutöver finns den privata associationen. Jag minns när jag gick på cirkus med pappa. ( den privata tolkningen behöver inte ens överenstämma med vare sig denotation eller konnotation).
Och nu kommer frågan (quiz). Jag beskriver en bild av en känd svensk fotograf. Vem är hen?
Trevlig helg!
JeannaQ
för 7 år sedan sedan

Hej, tack Gunnar Staland, för intresse och engagemang.
Jag förstår vad du menar med konnotation och de - konnotation,
det gemensamma i refernsramar som olika betraktare har av något.
Men inte helt lätt att beskriva så det når ut snabbt.
Om jag inte läst innan hade det tagit mig en god stund att få en aha -
upplevelse av din text, tack för den!
Man är olika duktig på det där med abstrakt förståelse.
Fotografer med sinne för teknik kanske har lättare att förstå
beskrivningar som behövs till användningen av detta ord.
Men när man tänker efter så går det inte att beskriva med andra ord
eller uttryck, även svårt att ersätta ordet konnotation med ett mer vanligt.
..
Blev irriterad över att jag inte behärskade ordet i sin helhet och i sådana fall
blir det uppslagsverk,

Håhå jaja, nu har vi ockuperat GF -sidan!

Nej jag kan inte gissa vem du beskriver!

God natt.
JeannaQ
för 7 år sedan sedan


Detta hör inte till GF men kan vara kul att se hur poeten (ä konstnär) Carl Fredrik Reuterswärd bar sig åt i en av sina böcker, Prix Nobel. Med anledning av tidigare inlägg om ordet konnotation inom foto och hur det förklarats, se nedan.

Citat:
"Att tecknen verkligen har potential visar Carl Fredrik Reuterswärd när han i texten Prosa återger enbart skiljetecknen i ett inledningstal till Svenska Akademien. I en inspelning från tidigt 1960-tal kan man höra hur tecknen signalerar rytm, tempo, ton och emfas i den bortretuscherade verbala texten:

Anföringstecken komma komma punkt slut på anföringen
punkt komma punkt punkt punkt komma utropstecken
kolon komma tankstreck frågetecken punkt punkt
komma punkt frågetecken komma punkt anföringstecken
punkt slut på anföringen."

Så inleder Reuterswärd den suggestiva uppläsningen, och jag lovar: tecknens uttrycksfullhet fascinerar. Texten utan ord blir en lyrisk upplevelse.

Och lyrik är det. Några år senare publicerade Reuterswärd en samling konkret poesi: Prix Nobel. Boken omfattar 96 ”textsidor”, uteslutande fyllda med skiljetecken!"

Skrivet av Siv Strömquist
JeannaQ
för 7 år sedan sedan


Per:
Upphovsmannens egen definition av "bildjaget", citerat ur tidigare nämnd avhandling (s. 69): "Med begreppet bildjag menar jag en position i bildens referentiella rum som kan intas av såväl fotograf som betraktare. Det är den plats där utbytet sker mellan sändare och mottagare. Bildjaget är den som ser det som fotografiet visar och är följaktligen ett osynligt ej avbildat centrum i bilden, men ibland dess viktigaste person. Det är alltså inte någon i fotografiet avbildad person, utan snarare bildens centrala medvetande. Fotografen, som före tagningen har överblick över stora delar av det potentiella referentiella rummet ersätts med ett bildjag som vet betydligt mindre än sin fotograf."

Klart som korvspad! // Per
...

Svar från Jeanna:
Bra gjort att hitta detta. Klart som korvspad skriver du, men tror du verkligen att
alla förstår innehållet meddetsamma? Kanske inte en stressad nutidsmänniska.
OK, jag förstår att fotografen "intar" en annan betraktares plats och ser eller
försöker se "med andra /s ögon" på sin bild.
Dvs att han bedömer bilden utifrån en allmän preferens.
"Hur kan andra tänkas se på min bild?".
Där har vi en KONNOTATION mellan fotograf och "den andra allmänna
betraktaren" -
och de bådas betraktande av den enas bild är bildens "centrum", vilket också
medför att fotografen delar sin betraktelse med annan och därmed minskar sitt
privata medvetande om sin egen bild (för det allmännas bästa?!).
"Centrum" tolkar jag som essens, vikt.

Nu blir det mer korvspadslikt.
Men borde inte detta gå att beskriva litet enklare, tycker jag.
Så slipper man hitta på motsägelsefulla problemlösningar
som att man lånar modellens ögon, haha.
JeannaQ
för 7 år sedan sedan


Jag menar, då jag sökte ökad förståelse för ordet konnotation
och i synnerhet inom fotografin i givet exempel,
lästa jag den sammanlagda texten, utsnittet (tre avdelningar
efter varandra) flera gånger, mening efter mening och gjorde
väl naturliga uppehåll där innehållet så krävde.
...
Om i ett utsnitt olika avdelningar växlar ämne och
exemplifiering, så märker jag det.
Det blir i praktiken samma sak som att läsa det
på Pers vis, medvetet från början såsom tre avdelningar
bestående av citat från tre olika källor.

Jag intresserade mig inte för upplägget
utan för ordet konnotation.

Och det ordet har jag en allmän förståelse för.
Men i det fotografiska sammanhanget blev jag
vilsekommen. Objekt - subjekt, sändare - mottagare=
konnotativ förening, gemenskap eller si och så.
JeannaQ
för 7 år sedan sedan


Jag blir liksom litet trött på ditt fastnande vid dessa avdelningar.
Jag förstår ändå inte svaret på min fråga, vad "bildjaget" kan betyda.
Har försökt läsa texten noga både med de intervaller som finns i Synonymer.se
och i den av mig kopierade texten ... Intervaller finns ju i de flesta texter
utom kanske författaren Carl Fredrik Reuterswärds ...
och kan tyvärr ändå inte förstå vad "bildjag" innebär och hur det menas
med att ta bildjagets plats!!
Har tydliggjort intervallerna nu. Men faktum är att jag bara klistrade in
den kopierade texten här och möjligen sammanfogade FS: s program
text -avdelningarna / exemplen.

Blir nog inte klokare ändå - läste ju i Synonymer.se MED
mer tydliga intervaller.
Faktum är att jag var ute efter att förstå meningarna i Synonymer.se.
Jag läser fort. Syftet var inte att dela upp. Jag läste nog sammanhang
efter sammanhang utan att fundera över om det var textuella intervaller
med olika exempel.
Jag ville alltså förstå ordet konnotation. Inget fel att läsa som jag gör.

Detta intresserade mig:

"Utöver att inta bildjagets plats vid betraktandet av sina egna fotografier kan fotografen dessutom för betraktaren bli en viktig indexikalitet som uppkommer som en konnotation ur den emotiva synvinkeln som utpekar kamerapositionen och vidare fotografen."
..
Räcker inte detta för att få huvudbry?
Per Larson
för 7 år sedan sedan

Upphovsmannens egen definition av "bildjaget", citerat ur tidigare nämnd avhandling (s. 69): "Med begreppet bildjag menar jag en position i bildens referentiella rum som kan intas av såväl fotograf som betraktare. Det är den plats där utbytet sker mellan sändare och mottagare. Bildjaget är den som ser det som fotografiet visar och är följaktligen ett osynligt ej avbildat centrum i bilden, men ibland dess viktigaste person. Det är alltså inte någon i fotografiet avbildad person, utan snarare bildens centrala medvetande. Fotografen, som före tagningen har överblick över stora delar av det potentiella referentiella rummet ersätts med ett bildjag som vet betydligt mindre än sin fotograf."

Klart som korvspad! // Per
JeannaQ
för 7 år sedan sedan


Nu har jag kollat igen.
Citatet som är visat, finns i SYNONYMER.SE
och där klickade jag på "konnotation" + "Sök".
Mitt sökord på Google var bara "konnotation".

Såg nu en fotnot under texten, det slutar såhär:

"De är medvetna om att det i den svenska kollektivtraditionen finns en negativ konnotation knuten till deras tyskhet som är förknippad med nazismen i Tyskland under andra världskriget.

Not: Exempelmeningarna kommer i huvudsak från svenska dagstidningar, tidskrifter och romaner."

Se själv, Per!
JeannaQ
för 7 år sedan sedan

På min dator finns inga rutor, bara vanliga intervaller mellan några rader.
jag har KOPIERAT AV texten - med andra ord inte rört text -intervallerna
som kunde utgöra de olika citaten!
...
Jag får väl försöka dela upp dem efter förmåga då.
Nu Per, gällde det inte riktigt hur man delar av ett stycke.
Även här i denna text använder jag intervaller - i ett textstycke -
utan MIN FRÅGA gällde hur man TAR BILDJAGETS PLATS?
VAD ÄR BILDJAGET?
Jag undrar om någon kan förklara vad som menas rent
praktiskt.
Vågar mig inte på försök till tolkning om jag inte vet vad "Bildjag"
innebär.
Den avbildade personen / personerna?
I så fall menas att fotografen ska se den avbildade / eventuellt
fotograferade (måste inte vara just foto) med dennes ögon när han
betraktar bilden?

Vore intressant att få veta mer, om någon kan se innehållet.
Per Larson
för 7 år sedan sedan

Där står det ju i klartext att det är exempelmeningar, och exemplen står inom varsin ruta. Man behöver inte vara akademiker för att se att exempelmeningarna inte hänger samman. Varje exempelmening borde alltså ha citerats för sig. Lite källkritik skadar aldrig.

Marners avhandling finns för övrigt att läsa på nätet:
https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:142769/FULLTEXT01.pdf
JeannaQ
för 7 år sedan sedan


Tack Per,
en intressant upplysning kommer från dig. Påstå bara inte
att det var jag som sammanslagit fler källor, aldrig i livet
att jag gör så (är en hederlig akademiker).
..
Kan tänka mig att det krävs insyn i fotografins fack -
eller fikonspråk på en litet filosofisk nivå för att förstå
innebörden.

MEN jag har inte slagit samman något, det har då FS:s progam
gjort.

Ej förvånad att det var du som svarar!
Ska se om jag kan hitta texten igen.
JeannaQ
för 7 år sedan sedan


Om ordet "konnotation" i fotografiets sammanhang:

I samband med litteraturpriset läste jag ett värderande uttalande av en redaktör,
som använde ordet "konnotation": "Det finns ingen konnotation i Kazuo Ishiguros böcker till politisk ideologi" vilket jag ju tolkar som att böckerna är i avsaknad av detta och som redaktören skrev vidare, att böckerna är mer av rent skönlitterärt intresse av högt kvalitativt värde.
Eftersom ordet konnotation är ovanligt i Sverige ville jag se efter om det fanns fler eller liknande betydelser av ordet och slog upp det.
Fann då följande exempel!!! Kan någon fotograf förklara detta fenomen för en okunnig?
Hur intar man "bildjagets plats" alltså. Vem är bildjaget?
Då detta torde handla om bilder av människor som kan läsa av bilder tyckte jag
att GF -poolen eller möjligen porträtt -poolen är lämplig att leta en svarande på.
GF är ju störst och ofta i debatt.
Varsågoda:

Om ordet konnotation:

"Fotografiets arche är således dess konnotation och den kan uppkomma oavsett om bilden är ett fotografi eller inte.
---
Utöver att inta bildjagets plats vid betraktandet av sina egna fotografier kan fotografen dessutom för betraktaren bli en viktig indexikalitet som uppkommer som en konnotation ur den emotiva synvinkeln som utpekar kamerapositionen och vidare fotografen.
...
Författaren har således valt att argumentera utifrån välkända och förankrade tänkesätt och använde ord som hade en positiv konnotation i samtiden.
...
De är medvetna om att det i den svenska kollektivtraditionen finns en negativ konnotation knuten till deras tyskhet som är förknippad med nazismen i Tyskland under andra världskriget."
Per Larson
för 7 år sedan sedan

Det citat du ger verkar fullständigt osammanhängande, och vid kontroll visar det sig vara flera lösryckta citat från minst två källor som du slagit samman. De två första meningarna (från två skilda sammanhang) är hämtade ur Anders Marners avhandling "Burkkänslan" (1999) om surrealismen i Christer Strömholms fotografi. I den finns mycket att läsa om konnotation i semiotiska och fotografiska sammanhang, men den är inte lättläst och kräver en viss förtrogenhet med postmodernt språkbruk och resonemang. // Per
k-oskarina
för 7 år sedan sedan


Händelser på klotterplanket, så bra! Har själv inte lagt in färska o intressanta gf-
bilder på en lång tid. Inte heller orkat att kommentera pga personliga krångligheter. Men gillar att kommentera o tycker att jag brukar vara hyfsat duktig på detta.
Värden Fredrik, jag tycker att du har utvecklats mycket gällande gatufoto det senaste halvåret el längre. Riktigt intressanta bilder har jag sett med ett eget sammanhang. Tycker att du skall fortsätta på den linjen, men visst kan du få ta en paus o slappna av ett tag. hälsar Ulla
Frekeman
för 7 år sedan sedan

Tack, Ulla för de orden. Hoppas verkligen att ditt personliga krångel får en lösning inom kort.
Mvh
Fredrik
mombasa
för 7 år sedan sedan


Ett tips som inte nog kan upprepas när man ger respons: "Two stars and a wish."
Så kallad rak och ärlig kritik kan fungera i en nära och mycket uppriktig relation där formen för den så kallade konstruktiva kritiken ör överenskommen. För att förstå rak och ärlig kritik behövs fler involverade språk som mimik, kroppspråk med mera, vilket svårligen låter sig göras i kommentarsfält.
Detta apropos ett inlägg tidigare i tråden.
Frekeman
för 7 år sedan sedan

@Mattias: du har en poäng! Tycker dock att det är bäst att vi antar, då det inte står något annat, att vi kan kommentera fritt. Ungefär som med organdonering – vid olycka antas att man har rätt att tillvarata organ för att rädda andra om man inte uppgivit något annat. Det leder tydligen till många fler organ som kommer andra människor till godo i de länder som lagstiftar på så sätt. Och här hoppas jag att de leder till mer kommentarer än annars!
MattiasL
för 7 år sedan sedan

Kanske skulle det hjälpa om man som avsändare också är mer specifik i vad man vill ha tips på och själv inleder samtalet. Jag har blivit jätteslö på att kommentera, därför att det känns som att mina kommentarer blir ungefär samma, när man så att säga kommenterar i största allmänhet.
Frekeman
för 7 år sedan sedan

Jag vet att rak och ärlig kritik fungerar utan överenskommelser och/eller nära relationer eftersom jag har fått bra respons på sådana kommenterar som jag givit. De allra flesta här i gf-poolen är vuxna människor och skall inte behöva behandlas som barn som jag ser det. Hur fungerar "two stars and a wish" på en bild som är usel om man skall säga något? Och om man tiger, gör man inte fotografen en otjänst då? Så länge kommenterar och kritik handlar om själva bilden så är det väl rätt omoget av fotografen att ta det som personkritik? Så, uppenbarligen så håller jag inte med dig, Gunnar!
Mvh
Fredrik
bassa
för 7 år sedan sedan


Hej igen Fredrik. Jag hoppas också att GF poolen kommer igång. Jag gillar verkligen poolen.
Ha det fint. Hoppas också att du kommer i gång igen med dina bilder. Har själv varit nere i svackor, men det brukar vända när man minst anar det.
Mot nya bilder!
Bengt H.
Frekeman
för 7 år sedan sedan

Tack, Bengt. Det är mest en känsla av att stå och stampa med samma typ av bilder. Jag måste försöka att försöka se på ett annat sätt, angripa gatufotot från en annan vinkel. Om det går. Svårt. Realistiskt sett så blir det nog inte så stor skillnad som jag skulle vilja men förhoppningsvis ett par diffusa steg i rätt riktning.
bassa
för 7 år sedan sedan


Hej Fredrik. Glöm inte att det var jag som föreslog att du skulle bli värd för gatufotopoolen.
Att du sen tycks ha en svacka och tröttna en smula är väl ändå inte mitt fel. Kom igen glöm gammalt groll.
/ Bengt H.
Frekeman
för 7 år sedan sedan

Om du föreslog mig som värd eller inte har väl knappast nåt med saken att göra? Och var skyller jag på att du skulle ha nån som helst inverkan på mitt gatufoto – svacka eller inte? Vad gäller aktivitet i gatufotopoolen så är det väl självklart att den blir lidande av att du har en i högst grad konkurrerande pool själv. Inget konstigt med det. Det lustiga är att du ibland kommer till gatufotopoolen och klagar på att det är för lite aktivitet när du själv har skapat något som faktiskt minskar den potentiella aktiviteten här. Men, det är ju upp till dig hur du vill ha det. Jag bestämmer lyckligtvis inte om andra pooler men visst har jag åsikter.

Återigen, jag tror att poolen kommer igång lite mer inom kort.
tezmon
för 7 år sedan sedan


Hej!

Jag har tyckt mig notera en låg aktivitet här i gatufotogruppen på senare tid. Inte katastrofdåligt men ändå tillräckligt för att reagera. Tråkigt tycker jag! Och konstigt. Vi är ändå rätt många med kärlek till just den här fotogenren. Det går väl i perioder kanske och så funkar jag ju själv. Ibland är man mer "på" än annars.

En delförklaring kanske också kan vara att vi har två olika gatufotogrupper på FS. Dels den här och även "Intryck Avtryck Ögonblick". Jag är själv med i båda och inlägget riktar sig till båda grupperna men jag postar det här. Tror att de flesta läser i båda grupperna. Det är en i mina ögon onödig uppdelning. Bättre vore att samla ihop oss. Sluta leden. Duktiga fotografer finns det gott om i båda grupperna och man har mycket att lära av andra. Som det är nu blir det splittrat.

Jag har själv inte varit speciellt aktiv på sistone. Det går som sagt i perioder. Dessutom har jag som en princip att inte spamma bildflödet med mina egna bilder. Jag vill att det ska publiceras ett antal bilder innan jag lägger ut en ny. Jag kommer under en tid att frångå principen och publicera oftare. För att bidra till högre aktivitet. Och för guds skull; kommentera! Om ni tycker bilden är kass - skriv det. Jag tar inte illa upp. Jag publicerar bilder här för att få kritik. Är det bra är det jättekul och är det sådär så vill jag ha en ärlig synpunkt. Man kan skriva negativ kritik utan att vara elak.

Det finns ett antal fotografer som jag saknar i bildflödet som det är nu. Jag kan bara hoppas på att få se fler alster av er framöver!

Allt gott till alla och som Bengt H brukar säga: Mot nya bilder!

Anders
Frekeman
för 7 år sedan sedan

@Pär: jag är en av de som förordar och ger vad man förmodligen kan kalla "rak och ärlig kritik". Tycker dock att vara "rak och ärlig" inte är detsamma som att vara ohövlig eller bufflig? Jag lever efter devisen att behandla andra som jag vill bli behandlad själv. Och jag vill ha rak och ärligt, gärna brutal, kritik på mina alster. Jag har haft möjlighet att lyssna på mången känd fotograf de senaste åren och något som ofta återkommer är hur viktigt det är att någon vågar ge ärlig kritik. När David Hurn (83-årig Magnumfotograf) hade blivit medlem så berättade han om hur andra fotografer tittade på hans bilder och gav ärligt kritik och hur pass värdefullt det var. Var skall inte vi kunna göra det och hjälpa varandra? Så länge som man ger kritik på bilden och inte fotografen så borde det väl vara okej? Ja, kanske är du överkänslig.
Mvh
Fredrik
Pär S.
för 7 år sedan sedan

Hej!
Det som gjorde att jag inte är så aktiv på denna poolen är den tråkiga tonen i kommentarerna som uppstod för en tid sedan. Vissa kallar det rak och ärlig kritik men jag tycker bara att det är en ohövlig och bufflig ton i en del av kommentarerna. Den tonen är inte något som jag gillar och då är det naturligt att man drar sig bort från denna poolen. Trots det tittar jag in ibland för själva bilderna tycker jag ju fortfarande är lockande. Kanske är jag överkänslig och den ende som känner så här, men det var orsaken till mitt minskade engagemang i gatupoolen.
/Pär
tezmon
för 7 år sedan sedan

Fredrik, du har onekligen en poäng angående de dubbla medlemskapen. Har inte tagit mina tankar till vägs ände förut. Får ta mig en funderare.
Vad gäller aktiviteten i stort tror jag också att det blir bättre framöver. Hösten är här. Utmärkt tid för gatufoto. Plus alla sommarbilder som bara ligger och väntar på publicering!

Anders
Frekeman
för 7 år sedan sedan

Hej Anders och alla andra! Jag har också noterat detta och vet själv med mig att jag inte är så aktiv som förut. Befinner mig lite i en, förhoppningsvis välbehövlig, svacka just nu med gatufotandet. Försöker att ta ett steg tillbaka och ifrågasätta samt ta ny sats med mitt gatufoto. Överdoserade nog i augusti då jag var på två stora gf-event i London (London Street Photography Symposium och London Street Photography Festival). Såg så mycket bra gatufoto där och detta i samband med mina egna funderingar fick mig att sakta ned lite i mitt gatufotande. Fotar fortfarande förstås men inte lika intensivt. Det smittar lite på aktiveten i GF-poolen. Så småningom så kommer jag nog igång igen med förnyad styrka!

En anledning till att gruppen inte är lika stark längre, och som du korrekt har uppmärksammat, är ju Bengt Hansons grupp som han startade som en reaktion på stridigheter i gf-poolen, som han vid det tillfället också gick ur. Han svor dyrt och heligt att så länge jag var kvar i gf-poolen så skulle han aldrig bli medlem igen! Vi kan ju se hur det gick med den saken! :-) Hursomhelst, flera av de som var aktiva i gf-poolen blev medlemmar i Bengts grupp. Vissa som du är aktiva i båda grupperna. Andra bara i Bengts grupp. Om du tycker att det är synd att det finns två grupper så varför går du inte ur Bengts? Som det är nu så är du lite av problemet kan jag tycka.

Vad beträffar kommenterandet så är jag rädd att jag måste hålla igen lite för det känns som att jag har höjt ribban för mitt eget gf och det lär ju påverka vad jag tycker om andras bilder också! :-) Nåja, jag kan nog uttrycka mig hyfsat vänligt men bestämt hoppas jag så visst kan jag kommentera.

Överlag är jag inte så oroad över aktiviteten som jag tror kommer att komma igång igen under hösten. Jag har det på känn! :-)

Mvh
Fredrik
Peter Eskilsson
för 7 år sedan sedan

Jag tillhör den skara som lägger in bilder alltmer sällan. Detta beror mest på personliga orsaker, men även den nedåtgående kurvan för gf;s totala aktivitet. Det avvikande intresset från våra medlemmar har nog också fler orsaker, såsom andra forum som Instagram, FB,osv. Det hjälper heller inte med två pooler för att förändra detta. De få tillfällen som jag lägger in något, så slänger jag in bilder som jag själv är nöjd med, eller tveksam, och vill då få input från andras tankar. Tror inte att ex kommentarstvång är någon lösning, tror snarare att det blir sämre, utan vi får nog hoppas att medlemmarna själva vill mobilisera.
Smultris Bengtsson
för 7 år sedan sedan


Jag har förstått att diskussioner inte ska föras här klotterplanket utan i forumet för gatufotografi, jag skrev ett inlägg för ett tag sedan men får ingen respons, kanske folk inte läser där så mycket?
Så, jag länkar här och hoppas att någon mer erfaren vill diskutera lite med mig ;D

https://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=170150
Hundblues
för 7 år sedan sedan


Är det bara jag noterat, och reagerat på Scandinavian Photos "fotoutmaning streetfotogragering"? Och dess i mitt tycke lite märkliga "riktlinjer"? Så här kan man läsa i sista punkten i riktlinjerna: "Är det andra personer med i bilden, se till att de tycker att det är okej att vi publicerar den". En lite vag formulering om man vill skydda sig juridiskt. Och en lite märklig formulering i ett gatufotosammanhang. Vi kan visserligen diskutera definitionen av gatufoto tills fan kommer och avlöser oss, men de flesta av oss är ganska överens om att man inte ska interagera med motivet innan bilden tas. Och efteråt är det inte alltid möjligt.

Sen kan man ju leka språkpolis och ha synpunkter på ordet "streetfotografering", men det tänker jag inte ha just nu.
Smultris Bengtsson
för 7 år sedan sedan

Jag har reagerat och även ifrågasatt deras "regler" under blogginlägget dom skrivit, just för att det går emot själva genren gatuftoto. På min fråga fick jag absolut inget svar utan ett svamlande om annat. Mycket knepigt.
k-oskarina
för 7 år sedan sedan


Hej, skall inte dra i detta för att förlänga nåt trist i en tråd, men...
Har någon medlem lagt in en bild tagen av en annan person-fotograf?
Av misstag? Missförstånd? Hur har detta kommit fram? Märkligt!!
Ge mig bara en enkel o kort info, någon av värdarna.
Vill själv inte tappa tråden. Tack på förhand. /Ulla
Frekeman
för 7 år sedan sedan

Ja. En f d medlem gjorde det och inte av misstag. Märk att detta inte har något att göra med den senaste medlemmen som uteslöts från poolen.
Frekeman
för 7 år sedan sedan


Hej alla!

Angående de senast dygnets uteslutande av en medlem och de påföljande personliga attackerna mot min poolvärdskollega så känner jag att jag kan skriva en hel del. Men, just för tillfället jag nöjer mig med följande:
- om man får kritik på en bild som man tycker är orättvis eller felaktig så bör man inte gå till kritikerns bilder och skriva negativa kommenterar om dessa. Det är så uppenbart att det handlar om "hämndkommenterer". Istället kan man under den ursprungliga kommentaren diskutera aspekter av bilden och dess kritik utan att spekulera kring kritikerns kunnighet och sin egen förträfflighet.
- om man inte följer ovanstående och dessutom är allmänt otrevlig mot någon som kritiserar ens bilder så finns det risk att man inte längre får vara medlem i gatufotopoolen om det sker för ofta och tillräckligt många gånger
- både Anders och jag har tillräckligt bra koll på gatufoto för att administrera denna pool
- oavsett hur många års erfarenhet av fotografi man har eller hur många foton man har sålt så har det ingen som helst bärighet på hur bra gatufoton man producerar. Inte heller medger det någon rätt att slippa konsekvenser pga dåligt uppförande.

Med vänlig hälsning,
Fredrik - poolvärd
Föregående 1 ... 4 5 6 ... 135 Nästa 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar