Klotterplanket
Bli medlem i gruppen för att skriva
Hm, paraplybilder över hela landet några dagar nu, eller? Det gäller att passa på...snart dyker väl solen upp igen och fräter ut våra bilder.;-) Men vi skall väl passera en fullmåne först.
Ha så skönt ni alla därute... blir kanske bildsortering o perfekt lagring för en del... av er som är kloka. /ulla
Ha så skönt ni alla därute... blir kanske bildsortering o perfekt lagring för en del... av er som är kloka. /ulla
Mitt problem är att jag vill vara en positiv människa, men orkar inte formulera mig när jag tycker bilderna är ointressanta, vilket jag tycker många är nu. De som faller mig i smaken är ju lättare. Det kan man göra både ingående, och enkelt. det blir ju liksom posivt ändå. Man tröttnar på att skriva: "jag ser inget intressant i bilden", eller: "förstår inte syftet med denna bild". Man känner sig så negativ....
Kanske det är så att jag blivit bortskämd med att se bra bilder genom åren, så ribban har höjts?
Kanske det är så att jag blivit bortskämd med att se bra bilder genom åren, så ribban har höjts?
Tänkte bara följa upp Johans tidigare kommentar om kommenterandet i poolen. Under den senaste tiden har vi gått från en relativt hög (eller åtminstone godkänd) nivå när det gäller antalet kommentarer. Just nu ligger det dock rätt lågt. Under den senaste tiden har det kommit in en hel del nya medlemmar och det läggs också upp bilder realtivt flitigt. Min uppmaning till alla är att börja kommentera mer. Det är liksom hela tanken med FS, att visa upp sina bilder och att få synpunkter på dem. En annan tanke är ju att FS skall inspirera oss och utveckla oss till att bli ännu bättre. Ett sätt är just att kommentera, att titta på andras bilder och beskriva vad man känner för dem. Det är roligt/utvecklande och det ger dessutom fler kommentarer tillbaka.
Dagens gatufotostory: Finns i Göteborg under Göteborgsvarvet. Härlig stämning. Irrar mig in i stadsteatern, hittar en öppen dörr, en trappa upp, har kommit halvvägs då någon ropar;"hallå, det är abonnerat för VIP-gäster, har du varit uppe tidigare?", säger hon och tittar på min Canon 5D. Svarar blixtsnabbt; "Javisst"(men hade ingen aning om vad hon pratade om..) .Okej, säger vakten och jag går en trappa upp, träffar en massa celibriteter och blir bjuden på både mat och vin. Tänk vad man kan råka ut för som gatufotograf.... :-)
Måste bara skriva av mig några ord om upplevelsen från gårdagens TV-program (K-special) om fotografen Anders Petersen. Otroligt inspirerande och öppet porträtt om en av våra allra största fotografer, men också med en lätt tragiskt ensam känsla. Ett uttalande som dock fastnade var: "Fotografi handlar inte om att vara fotograf, det handlar om liv. Jag vill inte fotografera, jag vill vara mitt i livet" Anders blir en del av sina bilder, accepterad i miljön, närvarande. Han säger också: "Gränsen mellan uppställt/arrangerat eller inte är hårfin. Det spelar ingen roll, det viktigaste är att det är äkta". Människorna vet att han finns där, men de bryr sig inte. Han är en del av miljön...
För mig handlar manipulation mycket om det hade varit möjligt att genomföra samma åtgärd i det traditionella mörkrummet. Har stått rätt många år i mörkrum, men just det där tricket klarade jag aldrig. Antingen var det färg, eller också så var det svartvitt. Seda n har jag en alldeles egen personlig och generell åsikt om att lyfta fram en enskild detalj i färg. Den går ut på att en bra bild inte skall behöva förstärkas av att färglägga en speciell detalj. En bra bild klarar sig utan det. Sedan kan det givetvis finnas konstnärer som utnyttjar tekniken på ett sådant sätt, men jag tycker att det är en helt annan sak.
Att konvertera en bild från färg till sv/v är ju ingen manipulation, det är ju bildredigering - precis som att öka kontrasten eller ändra färgbalansen i bilden. Sen är det ju många som kör sv/v direkt i kameran (de flesta?), både bland de som kör analogt och digitalt. Att däremot spara vissa delar i bilden i färg, medan man konverterar resten av bilden till sv/v, det är ju mer bildretuschering än bildredigering. Så ser jag det iaf. Sen om det räknas som manipulation eller inte, är lite svårt att svara på.
Man får blunda och tänka, Just smoggen intresserade mig också, (märkligt Nikolaos), som jag såg framför mig lite svavelgul. ,kanske svagt gula taxibilar långt långt där nere, röda ljus, osv. Bilden kanske skulle bli kass i jämförelse.Men det vore kul att ta upp , svart vitt kontra färg. Men det tycks inte finnas något större intresse.. Ha det bra nu tycker jag vi stänger butiken
/ Bengt
/ Bengt
För de som inte känner till bilden som Bengt skriver om bifogar jag en länk här: http://www.afterimagegallery.com/nytconstructionworkers.htm.
Fantastisk bild!
Bengt du får ursäkta uttrycket, men du har satt oss på pottkanten ;-). På ett positivt och stimulerande sätt.
Hm…Jag tror att bilden skulle göra sig mycket bra i färg men ändå föredrar jag den som den är. Dels på grund av den historiska aspekten och dels för att eventuella intensiva färger i bakgrunden kunde vara störande och distraherande (bara en spekulation iom att jag inte vet vilka färger som funnits). Men å andra sidan, så tror jag att om den var i färg skulle den vara mer dramatisk och verklighetstrogen, med t ex all smog i luften, tidstypiska färger på kläderna och de eventuellt solbrända ansiktena och kropparna. Det är svårt att spekulera om färg eller inte när det gäller gamla bilder där fotografen inte hade valmöjligheten och vi inte har någon aning om hur motivet och omgivningen såg ut färgmässigt. Däremot anser jag att när man nu har valmöjligheter är det upp till fotografen att avgöra beroende på avsikten och de för fotografen kända förutsättningarna.
Nvh Nikolaos
Fantastisk bild!
Bengt du får ursäkta uttrycket, men du har satt oss på pottkanten ;-). På ett positivt och stimulerande sätt.
Hm…Jag tror att bilden skulle göra sig mycket bra i färg men ändå föredrar jag den som den är. Dels på grund av den historiska aspekten och dels för att eventuella intensiva färger i bakgrunden kunde vara störande och distraherande (bara en spekulation iom att jag inte vet vilka färger som funnits). Men å andra sidan, så tror jag att om den var i färg skulle den vara mer dramatisk och verklighetstrogen, med t ex all smog i luften, tidstypiska färger på kläderna och de eventuellt solbrända ansiktena och kropparna. Det är svårt att spekulera om färg eller inte när det gäller gamla bilder där fotografen inte hade valmöjligheten och vi inte har någon aning om hur motivet och omgivningen såg ut färgmässigt. Däremot anser jag att när man nu har valmöjligheter är det upp till fotografen att avgöra beroende på avsikten och de för fotografen kända förutsättningarna.
Nvh Nikolaos