Klotterplanket
Bli medlem i gruppen för att skriva
Ok Johan, Summitar.
Intressant konstruktion från sent 1930-tal.
Å på sent 1940-tal, då Zeiss varit tvungen att släppa sin antireflexbehndling till dom andra, kunde även Leica lägga det på sina gluggar.
Om den inte har antireflex,
så är det en kul, och bra glugg.
Är den antireflexbehandlad, så är den ännu bättre! :)
Är föregångaren till Summicron 50 mm. Man särade på några linser, räknade om, antireflexbehandlade, och så blev det Summicron!
Oj, det blev mycket tekniksnack här i Dogma, inte bra!
Ursäkta!!
Men vill bara hjälpa en medlem att komma igång! ;)
Ursäkta igen!!!;)
Men vad gäller Summitaren, allt beror på pris/skick!
Men en kul/intressant glugg att ha!
Jag har en! :)
/Bengan
Intressant konstruktion från sent 1930-tal.
Å på sent 1940-tal, då Zeiss varit tvungen att släppa sin antireflexbehndling till dom andra, kunde även Leica lägga det på sina gluggar.
Om den inte har antireflex,
så är det en kul, och bra glugg.
Är den antireflexbehandlad, så är den ännu bättre! :)
Är föregångaren till Summicron 50 mm. Man särade på några linser, räknade om, antireflexbehandlade, och så blev det Summicron!
Oj, det blev mycket tekniksnack här i Dogma, inte bra!
Ursäkta!!
Men vill bara hjälpa en medlem att komma igång! ;)
Ursäkta igen!!!;)
Men vad gäller Summitaren, allt beror på pris/skick!
Men en kul/intressant glugg att ha!
Jag har en! :)
/Bengan
Kommer nog att köra en del 35 igen på gatan vad det lider. Jag tror att den brännvidden egentligen passar mig bäst för gatufoto, ett naturligt perspektiv och snabbare än 50:an. Men som sagt det gäller att bli intuitiv och då får man bita i ;)
Det lustiga var att just denna "fota genom ett rör" känsla har jag aldrig fått tidigare. Men det beror nog på att det var första gången jag fotat så intensivt med 28:an utan att använda något annat under en längre tid. Man får ändrade perspektiv med ökad erfarenhet, såväl i foto som allt annat ;)
-affe
Det lustiga var att just denna "fota genom ett rör" känsla har jag aldrig fått tidigare. Men det beror nog på att det var första gången jag fotat så intensivt med 28:an utan att använda något annat under en längre tid. Man får ändrade perspektiv med ökad erfarenhet, såväl i foto som allt annat ;)
-affe
Hej alla!
Alf - du tolkar det helt rätt! Vi tittar på en ännu enklare formulering, det är alltid svårt att "skala av" språket.
Tyvärr tror jag inte att bara "S/V eller färg" räcker med tanke på digitaltekniken osv. Men det är ju enkelheten som eftersträvas och om den var helt självklar så skulle ju "Dogma 07" inte alls behövas, eller hur? ;-)
Mvh
Johan E
Alf - du tolkar det helt rätt! Vi tittar på en ännu enklare formulering, det är alltid svårt att "skala av" språket.
Tyvärr tror jag inte att bara "S/V eller färg" räcker med tanke på digitaltekniken osv. Men det är ju enkelheten som eftersträvas och om den var helt självklar så skulle ju "Dogma 07" inte alls behövas, eller hur? ;-)
Mvh
Johan E
Skall jag tolka det nya förslaget som att det är ok att välja olika filmer om det görs med omdöme och så att uttrycket i bilderna inte markant förändras?
I så fall är det helt ok för mig. Kanske tycker jag att formuleringen kunde förenklas så att den sa just detta. Men jag kommer att även i fortsättningen välja film efter hur mycket ljus jag har. Om detta inte passar dogma får någon tjoa till.
-affe
I så fall är det helt ok för mig. Kanske tycker jag att formuleringen kunde förenklas så att den sa just detta. Men jag kommer att även i fortsättningen välja film efter hur mycket ljus jag har. Om detta inte passar dogma får någon tjoa till.
-affe
Jag tror att det skulle funka lika bra (eller bättre) om ni i stället angav grundtanken i löftet. Något i stil med att grundtanken är att man skall lära sig sitt material så väl att det inte står i vägen för bildskapandet.
När det gäller den tekniska biten tycker även jag att det skulle räcka med en kamera, en brännvidd och sv/v eller färg. Som jag ser det är det viktiga egentligen att man tvingar sig att göra bilden färdig i exponeringsögonblicket och inte micklar med den efteråt mer än justering av nivåer, kontrast och färger.
-affe
När det gäller den tekniska biten tycker även jag att det skulle räcka med en kamera, en brännvidd och sv/v eller färg. Som jag ser det är det viktiga egentligen att man tvingar sig att göra bilden färdig i exponeringsögonblicket och inte micklar med den efteråt mer än justering av nivåer, kontrast och färger.
-affe