Filtergänga, vad är det då? Gängan på botten, eller toppen?
Filtergänga är en innergänga på objektivets främre ände, alltså den änden som pekar mot objektet när objektivet sitter på kameran.
Den gängan är främst till för att skriva fast filter framför objektivet, såsom polariserande filter (reducerar reflektioner), gråfilter (blockerar ljus) färgade filter (släpper endast igenom en färg, användbart för analogt foto) etc.
Även vissa andra optiska tillbehör kan skruvas fast i filtergängan, bland annat närbildslinser (ger kortare närgräns, ungefär som makro) och om jag analyserat din Zykkor rätt, denna typ at teleförlängare.
Moderna telekonverters (samma sak fast med annat namn, används alltså för att förlänga optikens brännvidd) monteras vanligtvis mellan kameran och objektivet.
Nja, nä... en liten uppdatering; Zeitz Quartz har gängor på toppen, om man skruvade lite på den så dök det upp några gängor!
Zeitz Quartz...
Toppen: 7.3cm
Botten: 5.4cm
Intressant att veta vad du skruvade på för att få gängor att dyka upp.
Ja det är troligt! ... Finns det ett namn för det? Alltså, Tamron Zoom är ju antagligen ett objektiv, är Zykkor då ett slutobjektiv, eller hur säger man?
Jag skulle kalla det för teleförlängare. Kanske skulle undvika telekonverter eftersom åtminstone jag då tänker på den typ som monteras mellan kamera och objektiv.
Menar du på Zykkor nu? ... Ja, intressant! Om man skruvar på en metallring på botten så kommer det fram en ny gänga som du säger! Det förklarar varför det står 52/46mm på metallringen antar jag?
Samma sak på Sankor, man kan skruva av botten, då får man en finare gänga.
... Och samma sak på Tamron Zoom.
Zeitz Quartz är den enda som inte verkar ha en annorlunda gänga.
Låter som en stepring. Stepringar är ringar som har olika gänga på vardera sidan, en yttergänga och en innergänga. Dessa används för att montera ihop delar med olika gängdiameter.
Sidan med innergängan kan skruvas fast i filtergängan på objektivet och tillbehöret skruvas sedan fast i ringen.
Bra att ha om man har dyra filter flera objektiv med olika diameter framtill. Man köper du ett filter för ett objektiv, vanligtvis det med störst diameter, och sedan billiga stepringar för att kunna montera filtret på samtliga objektiv.
/P
PS. Appropå värde, här är delar som liknar din Zeitz Quarts:
http://picclick.com/Super-Wide-Macro-042X-Fisheye-220672842283.html .
PPS. Så här ska objektiven se ut för att vara M42:
http://en.wikipedia.org/wiki/M42_lens_mount .