Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Zykkor, Tamaron, Sankor, Zeitz Quartz objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

solouplay

Medlem
Hej! Är det någon som har en aning om vad dessa objektiv kan vara värda? Dom ska snart läggas upp på tradera, men jag vill gärna ha en utgågnspunkt för priset :)

Jag har...
- En Sankor Wide Angle lins,
- En Zeitz Quartz Marco 0.42X lins,
- En Zykkor Hi-Resolution AF. lins,
- Och en enorm "Tamaron Zoom" lins
Vad tror ni det kan vara värt?

Sankor = http://tinypic.com/view.php?pic=ekf980&s=5
Zeitz Quartz = http://tinypic.com/view.php?pic=euiz4n&s=5
Zykkor = http://tinypic.com/view.php?pic=2hz1x6u&s=5
Tamaron Zoom = http://tinypic.com/view.php?pic=1zgcphh&s=5

Bered dig på att känna samma besvikelse som nära nog alla människor upplever när de kommer till Antikrundan eller nåt med en hög gamla prylar de hittat på vinden eller på källaren och med förhoppningen om att de ska kunna göra sig en rejäl hacka. Mycket, mycket lite av allt det skrot vi samlar på oss har något värde överhuvudtaget.

Och jag är rädd att dina objektiv tyvärr tillhör den kategorin...

Först och främst, ifall du inte gör mer än vad du gjort här, dvs bara lägger ut dessa bilder, så kommer du garanterat inte att få något enda bud överhuvudtaget.

Grejerna måste kunna IDENTIFIERAS. Först och främst måste du ange vilken objektivfattning de har. Du känner väl till att de flesta tillverkarna nuförtiden var och en har sin egen fattning? Ingen, absolut ingen, är intresserad av att köpa ett objektiv som man inte vet vilken kamera det passar till.

Man kan sluta sig till vilken fattning det rör sig om när det gäller originalobjektiv - tillverkarens namn står direkt på objektivet. Ifall det handlar om s.k. piratobjektiv är det inte säkert att det framgår direkt. (samtliga objektiv du har är "pirater"). Det är enklast att du kollar fabrikat och modell på den/de kameror dessa objektiv har använts till.

Sedan måste du noggrannt ange vilka brännvidder och ljusstyrkor objektiven har. Det räcker inte med att bara skriva t.ex. brännvidd 50 mm och ingenting mer. Vilket man ofta ser i annonser på Blocket eller Tradera (fast det är första gången jag ser avsaknad av sådana uppgifter här på Fotosidan - ett 50 mm objektiv kan nämligen ha ett värde mellan typ 25 kr och bortåt 15.000 kr...).

Och när du skriver ner dessa uppgifter kan du absolut inte slarva - då blir det genast problem. T.ex. finns det inga objektiv som heter Tamaron. Ett av dem du har heter Tamron.

De väsentliga uppgifterna finner du vanligen graverade runt frontlinsen, och ibland också runt objektivfattningen.

Det kan stå t.ex. Minolta AF Zoom 28-80mm 1:3,5(22)-5,6D Ø55mm runt fronten, och t.ex. 93206010 Malaysia runt bajonetten. Obs! Detta är bara exempel på uppgifter du behöver titta efter - just dessa uppgifter gäller förstås inte för dina objektiv.

Dessutom är inte allt du har objektiv ens, utan tillsatser som är avsedda att skruvas i ett objektiv med passande filtergänga (filtergängans diameter står någonstans på dessa tillsatser).

Dock måste jag dock tyvärr säga att detta handlar om äldre grejer av enklaste och billigaste slag, och det är tveksamt ifall det ens är värt besväret att lägga ut dem på Tradera. Åtskilliga tillverkare har dessutom bytt fattning, så att inte ens äldre manuella originalobjektiv passar till de nyare autofokuskamerorna. Tyvärrl
.

Och jag är rädd att dina objektiv tyvärr tillhör den kategorin....

Attans, jag hoppas iallfall på 1000kr för hela bunten? Det borde väl inte vara några större problem?

Först och främst, ifall du inte gör mer än vad du gjort här, dvs bara lägger ut dessa bilder, så kommer du garanterat inte att få något enda bud överhuvudtaget.

Nej, nej, precis. Jag kommer att identifiera vartenda siffra och bokstav. Jag hoppas också kunna ta reda på när var och en har tillverkats (årtal)

Först och främst måste du ange vilken objektivfattning de har. Du känner väl till att de flesta tillverkarna nuförtiden var och en har sin egen fattning?

Tack!
Nej jag hade ingen aning, detta är farfars gamla objektiv, han tyckte om att fota...

Sedan måste du noggrannt ange vilka brännvidder och ljusstyrkor objektiven har.

Check!

Och när du skriver ner dessa uppgifter kan du absolut inte slarva - då blir det genast problem. T.ex. finns det inga objektiv som heter Tamaron. Ett av dem du har heter Tamron.

Ohnej, nu känner jag mig så dum :(
Jag som blir förbannad när folk skriver Saab 95, istället för 9-5 osv...

Dock måste jag dock tyvärr säga att detta handlar om äldre grejer av enklaste och billigaste slag, och det är tveksamt ifall det ens är värt besväret att lägga ut dem på Tradera. Åtskilliga tillverkare har dessutom bytt fattning, så att inte ens äldre manuella originalobjektiv passar till de nyare autofokuskamerorna. Tyvärrl
.

Antingen så blir det tradera eller skroten... jag har ingen användning för dom, men jag tycker absolut att det kan vara värt att försöka lägga ut objektiven, och tillsatserna.
Another man's trash is another man's treasure. Hoppas någon nappar.

hehe suveränt fint svar du fick :)
det är inte lätt med objektiv inte.

jag letar själv gamla objektiv just nu men som sagt så är det ju väldigt viktigt att det står i annonsen vad objektivet passar till och vad det är för brännvid och bländare.
behöver ju inte stå all info som finns om den i och för sig bara nog för att man ska kunna google mer själv sen.

är det gammal m42 gänga på dom så är jag kanske intresserad :)

Här är lite text som står på objektiven och tillsatserna

...

Tamron Zoom:

0-30 meter
0-100 feet

f=95-205mm, 1:6.3

Markeringar: 6.3, 8, 11, 16, 22, 32 (22.32?)

No.375473

Lens made in Japan

Sankor:

10 meter
30 feet

f=28mm, 1:3.5

Markeringar 3.5, 4, 5.6, 8, 11, 16

No.136340E

Wide Angle Lens

Zykkor:

Det står bara "52/46mm", och...

"Zykkor, Video, Telephoto, 2.0X, Hi-Resolution, Af. lens"

Zeitz Quartz:

Det står bara "Zeitz Quartz, Panoramic, Macro 0.42X

...

Det var allt. Hur vet jag vad som är objektiv och inte? Jag antar att Tamron Zoom är mitt enda riktiga objektiv och resten är bara tillsatser, eller?

Och hur vet jag vad som är bränvidden, och ljusstyrkan, och gängor och ljusfattning osv, osv?

Karlsson skrev att gängdiametern kunde stå på objektiven, men jag hittade inga spår efter något sånt.

Här är lite text som står på objektiven och tillsatserna

...

Tamron Zoom:

0-30 meter
0-100 feet

f=95-205mm, 1:6.3

Markeringar: 6.3, 8, 11, 16, 22, 32 (22.32?)

No.375473

Lens made in Japan

Verkar vara en Tamron telezoom.
Brännvidd 95-205mm.
Största bländare f6.3 (mindre tal = större bländare).
De markeringar du räknat upp är valbara bländarvärden. Högsta är tydligen 32.
Avståndsskalorna går hela vägen upp till oändligheten (den liggande åttan) och tillhör fokusringen, så att man vet på vilket avstånd fokus är inställt.

Sankor:

10 meter
30 feet

f=28mm, 1:3.5

Markeringar 3.5, 4, 5.6, 8, 11, 16

No.136340E

Wide Angle Lens

Ett Sankor vidvinkelobektiv.
Fast 28mm (alltså ingen zoom), största bländare 3.5.
Återigen markeringar för bländarringen, men detta går bara ner till 16.
Och återigen avståndsskala från 0-oändligt för fokusering.

Zykkor:

Det står bara "52/46mm", och...

"Zykkor, Video, Telephoto, 2.0X, Hi-Resolution, Af. lens"

Knepigare. Låter som en telekonverter. Sätts mellan kamera och objektiv för att förlänga brännvidden med 2.0x.

Zeitz Quartz:

Det står bara "Zeitz Quartz, Panoramic, Macro 0.42X

Ännu knepigare. Låter nästan som en försättsdel för att öka förstoring för makrofoto, men det är en ren gissning.

Vad gäller fattning på objektiven så tror jag att det skulle hjälpa oerhört mycket om du kunde lägga upp bilder på dem.
Ta bild på "nederänden" (utan locket på) så kan säkert någon expert på forumet hjälpa till att identifiera dem.

/P

Senast ändrad:
holycrap sa:
Knepigare. Låter som en telekonverter. Sätts mellan kamera och objektiv för att förlänga brännvidden med 2.0x.

+

Ännu knepigare. Låter nästan som en försättsdel för att öka förstoring för makrofoto, men det är en ren gissning.

Jag fotar undersidan, och översidan, några gängor kanske dyker upp...

holycrap sa:
Vad gäller fattning på objektiven så tror jag att det skulle hjälpa oerhört mycket om du kunde lägga upp bilder på dem.
Ta bild på "nederänden" (utan locket på) så kan säkert någon expert på forumet hjälpa till att identifiera dem.

Det ska jag göra!

Här är en uppdatering!!

Tamron Zoom;
~5.9cm omkrets toppen
~4.1cm omkrets botten

Sankor;
~4.9cm omkrets toppen
~4.1cm omkrets botten

Zykkor;
~6.3 omkrets toppen
~5.2 omkrets botten

Zeitz Quartz;
~Har inga gängor!
~5.4 omkrets botten

...

Alltså alla objektiv och dylikt har alltså gängor! Zeitz Quarts har inga gängor på toppen, så den antar jag att man ska ha "i slutet" på ett objektiv?

Här är en uppdatering!!

Tamron Zoom;
~5.9cm omkrets toppen
~4.1cm omkrets botten

Sankor;
~4.9cm omkrets toppen
~4.1cm omkrets botten

Zykkor;
~6.3 omkrets toppen
~5.2 omkrets botten

Zeitz Quartz;
~Har inga gängor!
~5.4 omkrets botten

...

Alltså alla objektiv och dylikt har alltså gängor! Zeitz Quarts har inga gängor på toppen, så den antar jag att man ska ha "i slutet" på ett objektiv?

Antar att du menar diameter snarare än omkrets. De första två skulle kunna ha M42 fäste enligt dina siffror.

Tamron zoomen verkar ha runt 59mm (58 kanske?) filtergänga medan Sankor-objektivet har något mindre.

Jag försökte också forska lite mer om Zeits- och Zykkordelarna.

"Zeitz Quartz, Panoramic, Macro 0.42X" tror jag är en kombinerad Macro 0.42X och fisköga panorama lins som monteras fram på. Med en diameter på ~54mm verkar den dock inte passa något av objektiven. Om det är en sådan borde den dessutom gå att skruva isär i två delar. En "bakre" som är makrodelen samt en främre fiskögelins.

"Zykkor, Video, Telephoto, 2.0X, Hi-Resolution, Af. lens" ska (enligt samma efterforskningar) vara en 2X brännviddsförlängande lins. Monteras frampå objektiven i deras filtergänga helt enkelt.

Kan det hända att du har några metallringar som enbart har olika stora gängor på vardera sidan? Sådana används vanligtvis för att montera tillbehör med "fel" gängdiameter.

Efterlyser fortfarande fler bilder för närmare identifiering av objektivens fästen.

/P

Antar att du menar diameter snarare än omkrets. De första två skulle kunna ha M42 fäste enligt dina siffror.

Ja diameter... tyvärr hade jag inte tillgång till ett skjutmått, så jag mätte med linjal, och försökte få det så precist som möjligt.

Tamron zoomen verkar ha runt 59mm (58 kanske?) filtergänga medan Sankor-objektivet har något mindre.

Filtergänga, vad är det då? Gängan på botten, eller toppen?

Jag försökte också forska lite mer om Zeits- och Zykkordelarna.

ZQ; Om det är en sådan borde den dessutom gå att skruva isär i två delar. En "bakre" som är makrodelen samt en främre fiskögelins.

Nja, nä... en liten uppdatering; Zeitz Quartz har gängor på toppen, om man skruvade lite på den så dök det upp några gängor!

Zeitz Quartz...
Toppen: 7.3cm
Botten: 5.4cm

"Zykkor, Video, Telephoto, 2.0X, Hi-Resolution, Af. lens" ska (enligt samma efterforskningar) vara en 2X brännviddsförlängande lins. Monteras frampå objektiven i deras filtergänga helt enkelt.

Ja det är troligt! ... Finns det ett namn för det? Alltså, Tamron Zoom är ju antagligen ett objektiv, är Zykkor då ett slutobjektiv, eller hur säger man?

Kan det hända att du har några metallringar som enbart har olika stora gängor på vardera sidan? Sådana används vanligtvis för att montera tillbehör med "fel" gängdiameter.

Menar du på Zykkor nu? ... Ja, intressant! Om man skruvar på en metallring på botten så kommer det fram en ny gänga som du säger! Det förklarar varför det står 52/46mm på metallringen antar jag?

Samma sak på Sankor, man kan skruva av botten, då får man en finare gänga.

... Och samma sak på Tamron Zoom.

Zeitz Quartz är den enda som inte verkar ha en annorlunda gänga.

Efterlyser fortfarande fler bilder för närmare identifiering av objektivens fästen.

Så snart jag bara kan.

Filtergänga, vad är det då? Gängan på botten, eller toppen?

Filtergänga är en innergänga på objektivets främre ände, alltså den änden som pekar mot objektet när objektivet sitter på kameran.
Den gängan är främst till för att skriva fast filter framför objektivet, såsom polariserande filter (reducerar reflektioner), gråfilter (blockerar ljus) färgade filter (släpper endast igenom en färg, användbart för analogt foto) etc.

Även vissa andra optiska tillbehör kan skruvas fast i filtergängan, bland annat närbildslinser (ger kortare närgräns, ungefär som makro) och om jag analyserat din Zykkor rätt, denna typ at teleförlängare.
Moderna telekonverters (samma sak fast med annat namn, används alltså för att förlänga optikens brännvidd) monteras vanligtvis mellan kameran och objektivet.

Nja, nä... en liten uppdatering; Zeitz Quartz har gängor på toppen, om man skruvade lite på den så dök det upp några gängor!

Zeitz Quartz...
Toppen: 7.3cm
Botten: 5.4cm

Intressant att veta vad du skruvade på för att få gängor att dyka upp.

Ja det är troligt! ... Finns det ett namn för det? Alltså, Tamron Zoom är ju antagligen ett objektiv, är Zykkor då ett slutobjektiv, eller hur säger man?

Jag skulle kalla det för teleförlängare. Kanske skulle undvika telekonverter eftersom åtminstone jag då tänker på den typ som monteras mellan kamera och objektiv.

Menar du på Zykkor nu? ... Ja, intressant! Om man skruvar på en metallring på botten så kommer det fram en ny gänga som du säger! Det förklarar varför det står 52/46mm på metallringen antar jag?

Samma sak på Sankor, man kan skruva av botten, då får man en finare gänga.

... Och samma sak på Tamron Zoom.

Zeitz Quartz är den enda som inte verkar ha en annorlunda gänga.

Låter som en stepring. Stepringar är ringar som har olika gänga på vardera sidan, en yttergänga och en innergänga. Dessa används för att montera ihop delar med olika gängdiameter.

Sidan med innergängan kan skruvas fast i filtergängan på objektivet och tillbehöret skruvas sedan fast i ringen.
Bra att ha om man har dyra filter flera objektiv med olika diameter framtill. Man köper du ett filter för ett objektiv, vanligtvis det med störst diameter, och sedan billiga stepringar för att kunna montera filtret på samtliga objektiv.

/P

PS. Appropå värde, här är delar som liknar din Zeitz Quarts: http://picclick.com/Super-Wide-Macro-042X-Fisheye-220672842283.html .

PPS. Så här ska objektiven se ut för att vara M42: http://en.wikipedia.org/wiki/M42_lens_mount .

Intressant att veta vad du skruvade på för att få gängor att dyka upp.

Jag skrev inte vad jag skruvade på... men som tur var så tog jag två bilder!

http://tinypic.com/view.php?pic=16a6v5e&s=5
http://tinypic.com/view.php?pic=28t9d8h&s=5

PPS. Så här ska objektiven se ut för att vara M42: http://en.wikipedia.org/wiki/M42_lens_mount .

Se ut, och se ut, man får väl mäta sig fram? Använda ett skjutmått för att få ett precis svar?

Det är en god ide att använda skjutmått. M42-objektivgängan har 42 mm diameter (yttermått).

M42x1 betyder Metrisk gänga med 42 mm gängytterdiameter och 1 mm gängstigning.

Kallas ofta också för Pentax-gänga, och ibland för Praktica-gänga. Fast Praktica var faktiskt före Pentax med denna gänga. :)

På sin tid fanns det femtoelva olika kamera- och objektivtillverkare som använde denna gänga - detta är det närmaste vi har kommit en standardgänga i fotohistorien.

Men sedan kom bajonettfattningarna. Det gick snabbare och bekvämare att byta objektiv, och kameratillverkarna tog förstås genast chansen att ta fram var och en sin egen bajonett, för att låsa kunderna till sig... :-(
.

Kallas ofta också för Pentax-gänga, och ibland för Praktica-gänga. Fast Praktica var faktiskt före Pentax med denna gänga. :)
Praktiflex för att vara exakt (1947). Eller möjligen Contax med Contax S. Vilken som var den första av dessa med M42-gänga tycks det råda lite delade meningar om.

Jag känner väl till att det råder osäkerhet om vem som var FÖRST med denna objektivfattningsgänga. Därför var det inte alls det jag skrev heller. :)

Jag har aldrig sett att den har kallats för Praktiflex- eller Contax-gänga, utan bara Praktica- eller Pentaxgänga (förutom M42 eller universalgänga då).

Vad jag skrev var bara att Praktica var före Pentax med att använda denna gänga. :)

Trots detta används benämningen Pentax-gänga mycket oftare än Praktica-gänga. Förmodligen för att Pentax sålde väldigt mycket mer "i det stora landet i väster" än vad Praktica gjorde. Där ville man inte ha några "kommunist-prylar"...
:)

Här har du en tråd om Tamron-zoomen. Den verkar vara helt ok när ljuset räcker till men som sagts tidigare inte värd många kronor. Lägg ut den för 1kr så får folk buda upp det, vore synd att skrota ett eventuellt välfungerande objektiv som hållit i minst 50 år! Ett stycke historia minsann.

Zoomen verkar ha en univarsal T-mount (T-gänga) på vilken det troligtvis sitter en adapter för M42-fattning eller liknande för att montera på kameror.
http://forum.mflenses.com/tamron-95-205-6-3-the-ford-model-t-of-zooms-t9869,highlight,tamron.html

Ett tredjeparts 28mm F3.5 får man nog heller inte mer än några tior för, har du tur passerar den en bit över hundralappen.

Övriga saker som diverse tredjeparts tele- och vidvinkeltillsatser är svåra att prissätta men jag gissar på låga summor. Även dessa är 1kr utgångspris det rimligaste så får man se vad folk betalar.

Kortfattat är det nog enbart Tamron-zoomen som kan ha något värde men det hela beror på om det finns några som är intresserade av ren fotohistoria som budar upp priset.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar