Annons

Zoomtele till Nikon D70

Produkter
(logga in för att koppla)

Jinge

Avslutat medlemskap
Jag har en rykande försk D70 hemma på bordet. Köpte "kitet" på Expert i Stockholm. Men telegluggen jag skulle ha kommer inte innan slutet på nästa vecka om jag vill ha den som Nikon säljer (70-300). Expert tycker att jag ska välja Sigmas variant. Synpunkter? Känner ngn till om det är gjort några oberoende tester av zoomar i det segmentet?

Mvh Jinge
 
SJälv funderade jag lite på Nikons 80-200 IF-ED f2.8, men kommer nog beställa mig en Sigma EX 70-200 f2.8 istället, blir lite billigare och den har fått bra kritik har jag läst.
 
jag funderar också på detta, jag vill bara skriva det. funderat på nikon af 70-300mm, men jag vet inte om det är värt. g-objektivet kostar ju runt 1800kr. så det är ju inte så fasligt mycket pengar. men hur bra är det?
 
acey skrev:
jag funderar också på detta, jag vill bara skriva det. funderat på nikon af 70-300mm, men jag vet inte om det är värt. g-objektivet kostar ju runt 1800kr. så det är ju inte så fasligt mycket pengar. men hur bra är det?

Hur bra förväntar du dig att en glugg för 1800 kr ska vara?
Jämför detta med t ex en AS-S 80-200 f2,8 som kostar drygt det tiodubbla eller så.

Därmed inte sagt att du får ett objektiv som är en tiondel så bra men i kalkylen ligger att du får vad du betalar för.
 
Självklart så får man inte så mycket för 1800.- Men det var ju inte det saken gällde. Även om jag är tvungen att handla ett objektiv som är sämre än de dyraste så vill jag ju ändock handla det minst dåliga. Hade det ramlat ner en säck pengar i huvudet på mig så hade jag troligen valt en dyrare glugg,. :)
 
70-300G verkar ju bra...!

Jan-Inge:

Jag har inte ALLS mycket erfarenhet eller kunskap om zoomobjektiv, men det verkar som om det kan leverera väldigt bra bilder (framförallt till priset) Här är ett exempel:

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1034&message=8292581

Till er som redan har använt detta objektiv: Är det inte jobbigt/skumt att inte kunna ställa in bländare på objektivet? Måste man knappa in den i kameran (om man inte har på auto förstås!)

MvH// Leffe
 
Re: 70-300G verkar ju bra...!

RockLeffe skrev:
Jan-Inge:

Jag har inte ALLS mycket erfarenhet eller kunskap om zoomobjektiv, men det verkar som om det kan leverera väldigt bra bilder (framförallt till priset) Här är ett exempel:

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1034&message=8292581

Till er som redan har använt detta objektiv: Är det inte jobbigt/skumt att inte kunna ställa in bländare på objektivet? Måste man knappa in den i kameran (om man inte har på auto förstås!)

MvH// Leffe

Bländare måste du ställa in på kameran i vilket fall som helst. Även med ett objektiv med bländarring så måste man göra så.
/Micha
 
michap skrev:
Bländare måste du ställa in på kameran i vilket fall som helst. Även med ett objektiv med bländarring så måste man göra så.
/Micha

Micha: Åh, jaså? Hmm..verkar som om jag fått en hel del om bakfoten här =)
Vad är poängen med att ha bländarring på objektivet om den ändå måste ställas in manuell i kameran igen? Trodde att en av DSLR:ens fördelar mot en "prosumer" kamera var just att man kan zooma, ställa in bländare, och fokusera med objektivet?

Tacksam för hjälp ;-) // Leffe - som trodde han hade fattat!

Jan-Inge: Förstår inte riktigt vad du menar angående texten...vilken text är det du menar?
 
Hej

Har både 70-300/G och 80-200/2.8 sedan tre år tillbaka.

"Plastgluggen" följde med när jag köpte min F80 och "tegelstenen" köpte jag begagnad för 4000 kr.

Givetvis är 80-200 bättre, skam vore det ju annars. Många menar att just 80-200 är Nikons skarpaste zoom någonsin och detta betvivlar jag inte (möjligtvis 35-70/2.8 som kan ge det en match).Jämförelsen är orättvis då det skiljer en faktor tio (nästan) mellan gluggarna.

70-300 är inget dåligt objektiv,tvärtom.....för de pengarna är det riktigt bra. Jag har blivit positivt överraskad många gånger. Har man bara ljus så det räcker tycker jag det är helt OK.

Ingen risk att man knäcker ryggen med denna glugg. Inga problem att släpa runt på en hel dag, vilket knappas kan sägas om 80-200.

/Anders
 
RockLeffe skrev:
Vad är poängen med att ha bländarring på objektivet om den ändå måste ställas in manuell i kameran igen? Trodde att en av DSLR:ens fördelar mot en "prosumer" kamera var just att man kan zooma, ställa in bländare, och fokusera med objektivet?
Bländaring på objektivet behövs för äldre Nikonhus. Med alla moderna systemkameror från Nikon, Canon, Minolta mm ställer man både tid och bländare på kamerahuset. Vitsen med att köpa objektiv med bländarring är att objektiven då går att använda på alla Nikonhus, t ex ett äldre mekaniskt för film.
 
sagan skrev:
70-200/2.8G VR är skarpare.

Skulle jag i dag förlora mitt 80-200 skulle jag i morgon köpa ett nytt.
Men jag har funderat lite på 70-200/2.8G VR.
Har du några belägg eller tester som stärker det du säger Kim.
Mvh/-Anders G
 
Chano skrev:
Skulle jag i dag förlora mitt 80-200 skulle jag i morgon köpa ett nytt.
Men jag har funderat lite på 70-200/2.8G VR.
Har du några belägg eller tester som stärker det du säger Kim.
Mvh/-Anders G

Japp, kolla FOTO:s tester.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.