Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Zoomtele till min Nikon D40

Produkter
(logga in för att koppla)

johnnynu

Aktiv medlem
Är på jakt efter ett bra zoomtele till min D40.
Tyckte det blev väldigt svårt att välja iom att det inte finns inbyggd autofokusmotor i kamerahuset.
Har listat några som kan tänkas vara intressanta. Helst så skulle jag vilja ha bränvidderna 70-300 för att fota hästa, djur, fåglar och blommor. f2.8 vore ju väldigt nice men det verkar inte finnas någon för runt 10k med inbyggd autofokus.

Denna var jag först sugen på: Nikon AF 80-200/2,8 D IF ED men inget inbyggd autofokus i objektivet.
Jag är iof inne i banorna att köpa en D300 men det blir mycket pengar om jag ska köpa ett zoomobjektiv för ca 10k. Så det dröjer ett tag, skulle helst vilja ha ett bra objektiv till sommaren. Vill helst ha egenskaperna snabb autofokus och ljusstark.

Har ni några tips?

Sigma EX 50-500 / 4.0
http://prisjakt.nu/produkt.php?p=32690

Sigma EX 70-200/2,8 APO HSM DG
http://prisjakt.nu/produkt.php?p=32048

Sigma EX 80-400/4,5-5,6 DG APO OS
http://prisjakt.nu/produkt.php?p=32086

Nikon AF-S 70-300/4,5-5,6 G VR IF-ED
http://prisjakt.nu/produkt.php?p=111704

Sigma EX 100-300/4 och nya EX 70-200/2.8 mk2 finns båda med HSM. Den senare kan kompletteras med 1.4 extender och ger ganska bra resultat, dock inte som 100-300/4 som tydligen är Sigmas bästa telezoom.

marooned skrev:
Sigma EX 100-300/4 och nya EX 70-200/2.8 mk2 finns båda med HSM. Den senare kan kompletteras med 1.4 extender och ger ganska bra resultat, dock inte som 100-300/4 som tydligen är Sigmas bästa telezoom.

Har ni några testbilder?

Är det inte lite oskarpt med f/4?

Är AF-S'en snabb? Fungerar bra att fota hästar m.m?
Är bara lite rädd att 100m kan bli lite för mkt närgräns men det kanske inte är någon fara?

Jag kan tipsa om att Tamron har en ny modell med motor i, den heter 70-300 f/4-5.6 om jag inte minns fel. 1995 ligger den på bla hos expert och även hos en lokal handlare. När jag körde den på prisjakt fick jag bara upp träff på expert, men gå till fotohandlaren å fråga. Helt klart prisvärd glugg. Har inte testat den men jag tror ändå du får mycket för pengarna.

Que?

Vad menar du att det skulle vara oskarpt med f/4???. Snarare tvärtom- Ju mindre bländare (större tal desto sörre skärpedjup. Sigmas 100-300/4,0 är en av marknadens skarpaste telezoomar. Och vad menar du med närgränsen? Närgränsen är 1,8 m.

Re: Que?

Tonyeagle skrev:
Vad menar du att det skulle vara oskarpt med f/4???. Snarare tvärtom- Ju mindre bländare (större tal desto sörre skärpedjup. Sigmas 100-300/4,0 är en av marknadens skarpaste telezoomar. Och vad menar du med närgränsen? Närgränsen är 1,8 m.

Jag menar man måste ju iaf stå en bit ifrån om minsta brännvidden är 100mm ifall man fotar ridning t.ex men det kanske är perfekt med 100-300 i det fallet?

Behöver man köpa till något objektivstativ till den gluggen?
Lite synd att det inte är någon bildstabilisator annars hade jag inte varit lika kluven.

Jag har version I av Sigma 70-200/2.8 HSM Macro och är väldigt nöjd med den. Det blir mycket bra bilder. Det som kan vara lite sämre med den är tyngden óch att den kan ha lite svårt att hitta fokus i bland.

/Alex

Nikon Zoom-Nikkor AF-S VR 70-200 mm f/2.8G ED-IF

Föresten, vad tror ni om denna?

Finns för ca 10k inkl frakt från usa.

Ang bländare

En sak jag undrar över bländaren bara som jag gärna skulle vilja få avklarat.

Varför köper man ett objektiv med så hög bländare som möjligt (lågt f värde) kontra en med lite högra.

2.8 vs 4.0? Fördelar nackdelar. Verkar ju skilja en del i pris. Blir det skarpare med en 2.8? Bättre bokeh?

Re: Ang bländare

johnnynu skrev:
En sak jag undrar över bländaren bara som jag gärna skulle vilja få avklarat.

Varför köper man ett objektiv med så hög bländare som möjligt (lågt f värde) kontra en med lite högra.

2.8 vs 4.0? Fördelar nackdelar. Verkar ju skilja en del i pris. Blir det skarpare med en 2.8? Bättre bokeh?
2 skillnader: 2,8 är ett steg snabbare än 4, dvs med 2,8 kan du fota på 1/60 sekund, där du måste gå ner till 1/30 med ett objektiv med bländare 4. Sen får du kortare skärpedjup på bländare 2,8 också. Skärpan och bokehn har inget med bländare att göra, men generellt sett är objektiv med stor största bländare är mer påkostade, och därav ha bättre skärpa.

Tack. Det lutar åt en Nikon 70-200m 2,8.
Fortfarande osäker hur jag ska göra med kamerahus. Antingen en D80 eller D300. D80 kanske räcker? Ser att många kör med D80 och ibland till o med D50 fast får riktigt fina bilder.

johnnynu skrev:
Tack. Det lutar åt en Nikon 70-200m 2,8.
Fortfarande osäker hur jag ska göra med kamerahus. Antingen en D80 eller D300. D80 kanske räcker? Ser att många kör med D80 och ibland till o med D50 fast får riktigt fina bilder.
Bildkvaliteten är inte den största (snarare en av de minsta) orsakerna till att man vill ha en D300 istället för en D80. De orsakerna som för mig gör D300 till den kameran jag skulle välja är byggkvaliteten (vädertätning! kan vara skönt att slippa oroa sig för kameran när det regnar.), autofokusen och ljusmätning med gamla objektiv samt eventuellt serietagningskapaciteten, om man gillar att fota action såsom snowboard (där ju vädertätningen också är en stor fördel). Sen är det ju mindre brus, samt en del nymodigheter såsom live-view som faktiskt kan vara användbara.

Okej.
Då står valet mer mellan en D80 och D200.
Borde helt klart räcka för mina foton.

Då kan jag istället välja ett objektiv som endast har AF. Är VR mycket användbart?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar