Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Zoomobjektiv till min D70?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jånta

Medlem
Hej,

har rätt nyligen skaffat mig ett D70-kit och blivit helt såld. Nu vill jag ha ett kraftfullare zoom.

Jag vill köpa ett objektiv som är åtminstone lika skarpt, snabbt och ljusstarkt (ljussvagt) som mitt AF-S DX Zoom-Nikkor ED 18-70 f/3.5-4.5G IF.

Jag har tittat på ett AF 70-300/4-5,6D ED. Kan det vara något eller finns det andra i den prisklassen som är bättre?

Jag är mest intresserad av att plåta utomhus: människor, situationer och miljöer.

Tackar på förhand,
/Jonas

Jånta skrev:
Hej,

har rätt nyligen skaffat mig ett D70-kit och blivit helt såld. Nu vill jag ha ett kraftfullare zoom.

Jag vill köpa ett objektiv som är åtminstone lika skarpt, snabbt och ljusstarkt (ljussvagt) som mitt AF-S DX Zoom-Nikkor ED 18-70 f/3.5-4.5G IF.

Jag har tittat på ett AF 70-300/4-5,6D ED. Kan det vara något eller finns det andra i den prisklassen som är bättre?

Jag är mest intresserad av att plåta utomhus: människor, situationer och miljöer.

Tackar på förhand,
/Jonas

Hej,

i den prisklassen är det nog tvilsomt om du får något som är bättre.

Men, om du skall plåta människor, situationer och miljöer är nog en ljussvag 70-300 tvilsom. Om zoom iaf är önskemålet så skulle jag begränsat mig till 200 mm. Här har Nikon bra zoomer, men till högre pris än vad du kanske tänker betala. Beakta även begagnat i så fall.

Mvh
Tor

Nikon Objektiv AF 55-200/4-5,6 DX G IF ED AF-S?

Hej Jonas!

Kul att du skaffat D70, en mycket kompetent kamera!

Jag är inte så duktig på kameraprylar och sådant, men jag läste att Nikon kommit med 2 objektiv i samband med D50, och "Nikon Objektiv AF 55-200/4-5,6 DX G IF ED AF-S" var ett av dem.

De är ju något dyrare än det du nämnde (2 595 kr) men det kanske kan vara värt att titta på?

URL: http://www.scandinavianphoto.se/?11384

Hej,

Jag tror att du snart skulle bli ganska besviken på 70-300-objektivet, särskilt om du förväntar dig samma slags resultat som ifrån 18-70-gluggen.

Alla kanske inte håller med mig om detta, men jag är beredd att påstå att 70-300 G samt ED är ett av Nikons sämsta objektiv någonsin.

Objektivet är alldeles för oskarpt och för ljussvagt för att vara användbart för annat än för fotografering i starkt solljus där du kan blända ner till f/8. Speciellt i omfånget 200-300 mm är objektivet bedrövligt dåligt vad gäller skärpa, kromatiska aberrationer, halo-effekter samt distortion. Objektivet jagar efter fokus och upplevs både som slött och högljutt - det är helt enkelt inte ett kul objektiv att fota med.

Sigmas 70-300 är något bättre men även det är ett nybörjarobjektiv som du nog snart kommer att vilja ersätta med något bättre när du börjar bli varm i kläderna.

Om du kan acceptera att stanna vid 200 mm, så skulle jag rekommendera dig att leta efter en begagnad 80-200 2.8 - om du kan tänka dig att leva med vikten och storleken. T o m skjutzoomsversionen av detta objektiv ger ett resultat som är helt osannolikt mycket bättre än 70-300-objektivet.

Tompa

Jånta skrev:
Hej,

Tackar på förhand,
/Jonas

Sigma 70-300/4-5.6 APO II presterar rätt bra, men man måste blända ner det ett steg för att få bra resultat. Bättre än båda Nikons 70-300:eek:r.

Mitt tips är dock ett 70-210/4-5.6(D)som kan hittas får 1000kr och uppåt begagnat.
Det duger till mycket, men man är ju, såklart, lite begränsad av ljusstyrkan.
145mm, f/5.6, ISO800:
http://dumbo.mine.nu/bilder/elin01.jpg

Om man nu inte har råd med ett begagnad 80-200/2.8 då...

Hej,

Jag håller med, 70-210D är ett överraskande bra objektiv men kan vara svårt att få tag på begagnat här i Sverige i fint skick. För 1000 kronor är det rena stölden!

Tompa

dumbo skrev:
Sigma 70-300/4-5.6 APO II presterar rätt bra, men man måste blända ner det ett steg för att få bra resultat. Bättre än båda Nikons 70-300:eek:r.

Mitt tips är dock ett 70-210/4-5.6(D)som kan hittas får 1000kr och uppåt begagnat.
Det duger till mycket, men man är ju, såklart, lite begränsad av ljusstyrkan.
145mm, f/5.6, ISO800:
http://dumbo.mine.nu/bilder/elin01.jpg

Om man nu inte har råd med ett begagnad 80-200/2.8 då...

Stort tack och följdfrågor

Hej,

stort tack för snabba svar. Uppskattas verkligen!

Är 80-200/2.8-objektivet ni rekommenderar det som recenseras här: http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=4051 och som presenteras på Nikons sajt här: http://www.europe-nikon.com/details.aspx?countryid=12&languageid=12&catId=121&prodId=292 ?

Jag kollade YFO och Scandinavian Photo och jag hittade inte objektivet på någon av dessa sajter. Däremot hittade jag det på några amerikanska sajter till nypriset 6 500-7 000 kr.

Är det någon som har erfarenhet av att köpa gluggar från amerikat, är det lönt eller käkar frakt, skatter och långa leveranser upp fördelarna?

Det känns nämligen lite halvjobbigt att köpa begagnat när jag är så grön som jag är.

Tackar på förhand,
/Jonas

Lägg på 30% på USA-priset (inkl frakt) så ser du på ett ungefär vad det slutliga priset blir.

Tycker du dig ha råd med en ny 80-200 (titta gärna på Sigmas 70-200/2.8 åxå) så kör på en sådan (jag vill själv ha :).
Annars tycker jag att du kan köpa nämnda Sigma 70-300. Bländar man ner den ett steg så presterar den riktigt bra för pengen, medan den är lite mjuk vidöppen. Du får åxå "fuskmakro" med det objektivet och kan komma rätt nära.
En 70-210 är såpass billig att man mer eller mindre kan chansa på skicket om man köper begagnat. Ser den bara någorlunda fin ut på utsidan är den troligen i bra skick även invändigt. Tyska ebay är bra, även om de dyker upp på Tradera lite då och då åxå. :)
80-200/4.5-5.6 är inte heller så dum. Ungefär likvärdig med 70-210:n optiskt, men mindre och halva vikten (och således inte lika bra byggd förstås).

Så det beror ju på hur stadd vid kassa du är helt enkelt. :)
Jag är mycket nöjd med min 70-210 och den valde jag över Sigma 70-300 mest för att den har snabbare AF.
Det sagt så vill jag gärna ha något ljusstarkare. :)

Re: Stort tack och följdfrågor

Hej,

80-200-objektiven har numera utgått ur Nikons sortiment och har blivit ersatta av 70-200 VR, så ditt enda val är att skaffa begagnat, såvida inte någon webshop fortfarande har kvar ett par exemplar i lager.

Att köpa ifrån USA kan löna sig, i alla fall om du själv eller någon bekant åker över och hämtar det. I annat fall måste du räkna med frakt och försäkring samt även både moms, tull och speditionsavgift vilket gör att priset hamnar väsentigt högre än vad som är angivet. Som en grov tumregel kan du räkna med 50% högre pris än angivet. Du får också tänka på att garantier inte nödvändigtvis gäller i Europa.

Jag tycker inte du ska vara alltför rädd att köpa begagnat i Sverige, det brukar för det mesta lösa sig ganska bra om du bara inte är rädd att ställa frågor och undviker objektiv som har varit proffskörda, de brukar vara ganska så kantstötta.

Tompa

Jånta skrev:
Hej,

stort tack för snabba svar. Uppskattas verkligen!

Är 80-200/2.8-objektivet ni rekommenderar det som recenseras här: http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=4051 och som presenteras på Nikons sajt här: http://www.europe-nikon.com/details.aspx?countryid=12&languageid=12&catId=121&prodId=292 ?

Jag kollade YFO och Scandinavian Photo och jag hittade inte objektivet på någon av dessa sajter. Däremot hittade jag det på några amerikanska sajter till nypriset 6 500-7 000 kr.

Är det någon som har erfarenhet av att köpa gluggar från amerikat, är det lönt eller käkar frakt, skatter och långa leveranser upp fördelarna?

Det känns nämligen lite halvjobbigt att köpa begagnat när jag är så grön som jag är.

Tackar på förhand,
/Jonas

Re: Re: Re: Stort tack och följdfrågor

dumbo skrev:
Det är väl bara AF-S-varianten som utgått, eller har de fasat ut även den "vanliga"?

Nej, AF-D versionen är också utgången från och med i år och säljs inte längre.

Tompa

Re: Re: Stort tack och följdfrågor

Tompa2003 skrev:
Hej,

80-200-objektiven har numera utgått ur Nikons sortiment och har blivit ersatta av 70-200 VR...

Tompa

Ok, då får det bli begagnat. Tittade på 70-200: an, inte nyttigt, akut köpsug uppstod.

Det verkar finnas 80-200/2.8 med vrid- respektive skjutzoom. Jag kan inte riktigt föreställa mig hur det senare funkar. Är skjutzoom något att ha?

Det finns även en del begagnade 80-200/2.8 AF-S, är det värt två, tre gånger pengarna att få ett tystare objektivt eller är finns det andra fördelar med det objektivet?

Hälsningar,
/Jonas

Re: Re: Re: Stort tack och följdfrågor

Hej,

Ja, 70-200 VR är ett helt fenomenalt objektiv - det är i särklass det dyraste objektivet jag någonsion köpt, men det är värt varenda krona!

Vilket 80-200 du vill ha beror dels på hur mycket pengar du kan avvara samt vilket resultat du eftersträvar. Man kan säga att både skjutzoomsversionen och tvåringsversionen har i stort sett samma optiska prestanda, men tvåringszoomen är väsentligt snabbare vid fokusering, samt har ett inbyggt stativfäste.

AF-S versionen är något skarpare än de tidigare versionerna samt är betydligt tystare och snabbare. Men den största skillnaden är att det är endast AF-S versionen som är helt kompatibel med D70's autofokus. De övriga typerna kräver manuell fokusering i området 150-200 mm för optimal skärpa. D70's motor är också aningen för svag för att orka driva icke-AF-S versionerna av 80-200. Så om du har en D70, är prisskillnaden högst motiverad.

Mvh
Tompa

Jånta skrev:
Ok, då får det bli begagnat. Tittade på 70-200: an, inte nyttigt, akut köpsug uppstod.

Det verkar finnas 80-200/2.8 med vrid- respektive skjutzoom. Jag kan inte riktigt föreställa mig hur det senare funkar. Är skjutzoom något att ha?

Det finns även en del begagnade 80-200/2.8 AF-S, är det värt två, tre gånger pengarna att få ett tystare objektivt eller är finns det andra fördelar med det objektivet?

Hälsningar,
/Jonas

Re: Re: Re: Re: Stort tack och följdfrågor

Tompa2003 skrev:
D70's motor är också aningen för svag för att orka driva icke-AF-S versionerna av 80-200. Så om du har en D70, är prisskillnaden högst motiverad.
Har själv plåtat med D70 och icke-AF-S version av 80-200. Hade inga större problem även om jag självfallet inte kan garantera andra samma resultat. Jag lånade det av en kompis som även han kör det på en D70 till vardags.

Upplevde till och med att fokuseringen var smidigare än på min budgetglugg, 70-300 G. Dock har jag inga tvivel om att motorn på D70 (och F80 och liknande) är i underkant av vad man kan önska av autofokusmotorer. Men så får man ju också vad man betalar för.

Varför inte också titta på "Sigma EX 70-200/2,8 HSM DG" som alldeles nyligen blivit uppdaterat med reflexbehandling av det bakre linselemet för att fungera bättre med digitala systemkameraor.

För runt 8000 kr får man väldigt mycket zoom för pengarna.

t595sp skrev:
Varför inte också titta på "Sigma EX 70-200/2,8 HSM DG" som alldeles nyligen blivit uppdaterat med reflexbehandling av det bakre linselemet för att fungera bättre med digitala systemkameraor.

För runt 8000 kr får man väldigt mycket zoom för pengarna.

Det objektivet verkar intressant, såg att även Robert Petterson rekommenderade denna tidigare i tråden.

Funkar denna glugg med D70: s AF, inga problem med för svag motor?

/Jonas

Sigman har inbyggd ultraljudsmotor. Samma sorts motor som sitter i AF-S-objektiven alltså. Så den har snabbare fokusering än de gamla 80-200:eek:rna (särskilt på en D70), men sägs däremot vara något lite långsammare än AF-S 70-200/2.8 VR.
Jag har inte läst om att den skulle ha några andra problem med AF:en heller.

Re: Re: Re: Re: Stort tack och följdfrågor

Tompa2003 skrev:
Vilket 80-200 du vill ha beror dels på hur mycket pengar du kan avvara samt vilket resultat du eftersträvar. Man kan säga att både skjutzoomsversionen och tvåringsversionen har i stort sett samma optiska prestanda, men tvåringszoomen är väsentligt snabbare vid fokusering, samt har ett inbyggt stativfäste.
Kan ju vara värt att nämna att skjutzoomen kan man hitta i bra skick för runt 3000:-. Om pengarna nu spelar en viss roll.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto