ANNONS
Annons

zoomobjektiv eller fast men ljusstarkt?

Produkter
(logga in för att koppla)

morgondis

Avslutat medlemskap
Jag ska köpa ett bättre objektiv til min Nikon D 80, har nu endast ett 18-55. Helst skulle jag vilja ha ett mer ljusstarkt zoomobjektiv men hittar inget som är något sånär prisvärt. Alternativen jag fick på fotoaffären var att köpa ett 55-200 VR och fota med hög ISO eller att köpa ett fast 85 mm F/1.8 Jag har kollat runt lite och funderar också på om jag om jag väljer det fasta verkligen behöver 85 mm, hur stor är skillnaden på ett 50 mm? Anledningen till att köpa nytt objektiv är att jag ska fota på ett bröllop men jag vill även kunna använda objektivet till lite all round fotografering. Vad skulle ni välja?

På bröllop inomhus så är det bra med ljusstarka objektiv. F2.8 eller bättre är att föredra. En 85:a är ett trevligt val men då får du inte krypa för nära. Om du är huvudfotografen så skulle jag nog rekommendera att låna en standardzoom av någon, 17-50mm F2.8 eller liknande. Din nuvarande zoom kräver nog att du använder blixt och har du bara inbyggda så blir det nog inte så snygga bilder tyvärr.

En 50mm F1.8 är inte så tokigt det heller, blir mindre känsligt för skakig kamera då.

Jag ska köpa ett bättre objektiv til min Nikon D 80, har nu endast ett 18-55. Helst skulle jag vilja ha ett mer ljusstarkt zoomobjektiv men hittar inget som är något sånär prisvärt. Alternativen jag fick på fotoaffären var att köpa ett 55-200 VR och fota med hög ISO eller att köpa ett fast 85 mm F/1.8 Jag har kollat runt lite och funderar också på om jag om jag väljer det fasta verkligen behöver 85 mm, hur stor är skillnaden på ett 50 mm? Anledningen till att köpa nytt objektiv är att jag ska fota på ett bröllop men jag vill även kunna använda objektivet till lite all round fotografering. Vad skulle ni välja?

Jag skulle nog också säga antingen 50/1.8 eller 35/1.8 om du skall plåta bröllop. Detta på grund av att 85mm komdinerat med cropfaktorn hos en D80 gör att du troligen kommer att få problem att komma tillräckligt långt ifrån motivet om du inte har väldigt gott om plats.

55-200/4.5-5.6 skulle jag definitivt inte rekommendera eftersom D80 (ärligt talat) är riktigt tråkig brusmässigt på högre ISO.

Fast att låna/hyra något i stil med 17-55/2.8 eller 18-50/2.8som föregående talare sade är nog egentligen det bästa rådet av alla.

Jag är nog också mest inne på fast objektiv. Hur bra är ett 50 på att ta annat då? Porträtt t.ex.?

Jag är nog också mest inne på fast objektiv. Hur bra är ett 50 på att ta annat då? Porträtt t.ex.?

En 50:a på en D80 blir väldigt bra till porträtt. Oskärpan brukar vara fin på dessa och skärpedjupet kan göras riktigt kort.
Kan hålla med föregående talare att en 35:a + en 85:a är bättre men vill man bara köpa ett så är 50:an bäst.

Fast speciellt mycket vidvinkel får man ju inte med en 35a. Vore ju OP så skulle jag leta upp nån 24a också. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar