Advertisement

Annons

Zoomar till EOS 450D

Produkter
(logga in för att koppla)
Skall komplettera min väska med en slags zoom. (Har Tamron 17-50mm)

Till att börja med. Vad är det egentligen för skillnadet mellan superzoom och telezoom? Är det bara brännvidderna?

Funderar lite på detta objektivet:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=793532&infArtnr=450D1855 Någon som har testat detta någon gång elelr som vet något/har några åsikter om det?

Tacksam om ni kunde ge tips åt en person som aldrig ägt ett tele/zoomobjektiv

Den där länken fungerar inte för mig.

Vad gäller superzoom kontra telezoom så tror jag att den enda egentliga skillnaden är att en superzoom har många fler gångers zoom. En sådan skulle t.ex. kunna vara Sigmas 28-300 då det nästan är 11x. Generellt sett kan man nog säga att en sådan har lite sämre bildkvalité då det är svårt att bygga ett objektiv som är bra på så mycket så att säga.

(Dina länk funkar inte för mig heller.)

Det beror lite på vilken prisklass du har tänkt dig, men jag har själv Canon 70-300 mm IS och är väldigt nöjd. Det ger i stort sett lika skarpa bilder som mina andra objektiv (24-105L och 50/1.4), fast är inte i samma klass när det gäller byggkvalitet, och autofokus är väl inte heller den snabbaste, så till att fota flygande fåglar är det kanske inte det bästa.

Canon 55-250mm IS har jag hört ska vara nästan lika bra som mitt 70-300, men har ännu lite plastigare konstruktion.

Går du uppåt i prisklasserna finns det flera 70-200-objektiv (F2.8 och 4 med och utan IS) som ska vara otroligt bra.

Jag har förresten också en 450D.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar