ANNONS
Annons

Zoom?

Produkter
(logga in för att koppla)
rolandolofsson skrev:
för att den är dyrare och bättre byggd.mycket stabilare i handen än en D350 tror jag.

har inte hunnit känna på en D350 men jag tror att den är för liten för att vara kamera i alla fall!!

Nu köpte jag en 350D för att den passade mina händer perfekt. Bildmässigt så kan då inte jag se skilnad mellan dessa kameror. Har du små händer, köp 350:an och lägg pengarna på objektiv.

rolandolofsson skrev:
är det dyrt så måste det ju vara bra!

varför tror du jag köpte en Canon D20 och inte en Canon D350??för att D20 är mycket bättre

vilket tomte snack.

jävligt dålig stil mot jasmin som starta tråden.

mvh anders (har en 350d och den kan som 20d inte ta widescreen foto. mmm närkligt???!!!)

Jag köpte min nuvarande objektiv (85mm) för ett enda syfte - plåta mitt barn, vilket den gör perfekt.
Jag har kollat runt och undersökt länge innan jag köpte min kamera samt objektiv, ca. 1 år faktiskt.. Så att jag vill säga att jag inte slänger mina pengar (eller tänker att göra) på saker jag inte vet något om utan jag ville helt enkelt ha den bästa kameran då jag anser att jag inte kommer att byta den på ett tag.
Jag vet exakt vad min objektiv är kapabel till och hur man använder den men jag kan tyvärr inte säga samma sak om min kamera eftersom den har extremt många funktioner, men jag lär mig... :) Tyvärr är jag inte redo att slänga ut hur mycket pengar som helst på ett zoom objektiv (upp till 4500kr) och därför undrar jag vilket som är bäst i den prisklassen..

Senast ändrad:
Tamrons 28-70 har ju fått ruggit bra kritik på det optiska,, känslan och material (=ev hållbarheten) är väl inte direkt superlovande.

Ett bra val tror jag utan att ha direkt koll på Tamronläget:)

Mvh Niclas,

Jayzee skrev:

Jag vet exakt vad min objektiv är kapabel till och hur man använder den

Men hur kommer det sig då att du frågar hur man zoomar?

Vill du ha en bra normalzoom i 5000kr klassen rekommenderar jag Sigma 18-50/2.8 EX, det motsvararar 28-80 på din 20D.

Vill man inte gå så är nog det bästa tricket att köpa ett zoomobjektiv. Alternativt kan man luta sig bakåt.

Sigma 18-50/2,8 blir ett bra komplement till din 85'a. Ett annat prisvärt objektiv är Canons 50/1.8 II. Lite över tusenlappen kostar det.

rolandolofsson skrev:
är det dyrt så måste det ju vara bra!

varför tror du jag köpte en Canon D20 och inte en Canon D350??för att D20 är mycket bättre

Varför köpte du inte en 1DsMKII istället för en simpel 20D ? Den är ju mycket dyrare !

MEN HALLÅ!
Detta är Jasmins tråd och vill ni gnälla på varanndra så gör det någon annanstans!.

Jag har ett Tamron 28-75 som kostar 4000:- nytt på t.ex cyberphoto.se, jag är mycket nöjd med objektivet, men man saknar vidvinkel med det på en 20D (i mitt fall 10D), men det är ju mycket mera vidvinkel på det än ditt fasta 85, vill du ha mycket vidvinkel så ska ju sigmat som nämns ovan vara värt pengarna, annars kan man ju fundera på ett Canon 17-40L men då är ju prislappen högre, runt 6000:- begagnat och 8000:- nytt...

Jag tror ett Tamron 28-75 f2.8 skulle vara rätt för dig om du inte vill lägga ut mer än 4500:- Funkar jättebra som allround objektiv och hyllas av många. Finns att hitta för 2500-3000:- begagnat, men jag föredrar garani på grejerna, handlar du dessutom hos cyberphoto så kan du få en superb försäkring förmedlad via dom.

Skulle du fortfarande vilja ha mer vidvinkel till bra pris så har Tokina fått rätt bra kritik för sitt 19-35, som ligger på 2000:- nytt, det blir nog mitt nästa köp iaf.

MVH Artur

Senast ändrad:
Roland...
Eftersom du inte riktigt vet vad som är bra eller dåligt, utan går helt på hur dyrt något är så kan man väl säga att du inte hade behövt en 20D för dina ändamål. En 350D ihop med ett tamron 28-75 hade du sparat en hel del pengar på.

20D är ungefär detsamma som en 350D, fast med vissa förbättrade funktioner och bättre byggkvalité. Jag tvivlar på att du ger dig in i situationer där du behöver 20D:s alla extrafunktioner.

Observera att (kanske) det är så att en person som är van vid en bra kompaktkamera är van vid att kunna zooma 3x.

Att då gå över till systemkamera upplevs som en stor försämring i just denna funktion. Det är många systemkameror som säljs med fast objektiv, bara för att den anses vara det allra bästa.

Så egentligen inte alls konstigt att man saknar möjligheten att zooma, det var ju så självklart innan liksom och att kameran ändå var så mycket dyrare, så undrar man om det finns något sätt trixa.

T ex så finns ju även begreppet digital zoom som ytterligare förvirrar för folk. Är ju bara en knapp att trycka på, så kommer man ännu närmare objektet.

Om folk inte känner till vad ganska självklara funktioner är, så bör de kanske se igenom sitt köp en gång till.
Att skaffa en 20D bara för att den är dyrare än en 350 är ju bara dumt. Ihop med ett dyrt objektiv så slösar man bort nära 10000 kr i onödan.

Christoffer Glans skrev:
Om folk inte känner till vad ganska självklara funktioner är, så bör de kanske se igenom sitt köp en gång till.
Att skaffa en 20D bara för att den är dyrare än en 350 är ju bara dumt. Ihop med ett dyrt objektiv så slösar man bort nära 10000 kr i onödan.

Jo, håller med dig här. Men oftast är det väl just när man är osäker på alla funktioner vad de innebär som man köper en överdyr kamera.

Jag tror att många gör det enkelt för sig och tänker att dyrt är bäst. Nästan alla som har råd vill ha det absolut bästa även om det vida överstiger det egna behovet. En stor fördel med köpa dyrt = bäst är just att man inte behöver sätta sig in i detaljerna och göra sig medveten om vad man avstår ifrån. De allra flesta kan sedan i flera år framåt lära känna kameran i lugn och ro och samtidigt skryta lite för grannen.

Men just i denna tråden tänkte jag lite grann på frågan om trix att zooma. Att är det självklart att man inte har digital zoom i en systemkamera? Skulle en vanlig svensson förstå det? Jag tror att det är rätt vanligt missförstånd. Speciellt som digital zoom dyker upp nästan överallt annars.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar