ANNONS
Annons

Zoom?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jayzee

Avslutat medlemskap
Hej, jag är nybörjare när det kommer till att ta bra foton samt alla finesser på min Canon EOS 20D kamera. Jag köpte kameran tillsammans med ett 85mm 1.8/f objektiv för att kunna ta fina foton på mitt barn. Efter lite experimentende märkte jag att det inte går att zooma överhuvudtaget.Finns det någon trick man har för att kunna zooma eller skall jag köpa ett zoomobjektiv till?

Med ett objektiv med fast brännvidd (ex 85/1,8) kan du inte zooma. Då behöver du en vidvinkel-zoon (ex 18-50mm) eller en telezoom (ex 70-300mm). Inga trix kan hjälpa dig med ditt objektiv. Du kan ju beskära i ex-vis Photoshop efteråt såklart. Men zomma kan du inte göra med ditt objektiv. De fasta objektiven har sin förtjänst i att dem ofta är ljusstarkare och skarpare är zoomarna.

Det låter på din beskrivning av objektivet som att det är en fast brännvid. Då kan du inte zooma med objektivet. Du får helt enkelt zooma med fötterna istället. :)

Notera dock att ditt 85mm-objektiv är ett av Canons bästa objektiv. Om du ska köpa ett zoom-objektiv i samma klass så får du betala ett många gånger högre pris. Dessutom finns inget zoom-objektiv till Canon med så hög ljusstyrka som 1.8.

Du har ett jättebra objektiv som du kommer att kunna växa i under en lång tid.

Så småningom kommer du att komma underfund med vad du saknar. Om du märker att du inte kan backa tillräckligt mycket för att få med det du vill i bilden så behöver du ett objektiv med kortare brännvidd. Om du märker att motivet inte fyller ut bilden ordentligt så behöver du ett objektiv med längre brännvidd. Vid det laget kan du fundera på om du ska skaffa flera objektiv med fast brännvidd eller om du ska satsa på zoom-objektiv.

PD

Håller med ovanstående person 85/1.8 är ett superobjektiv. Har du testat zoomar lite så kommer du att märka och uppskatta den bättre bildkvaliteten i det fasta objektivet. Sedan har du en riktigt snygg och kort bokeh (oskärpa) i det objektivet.

Du måste upp i 10000kr för en zoom, och då får du ändå inte riktigt lika bra bildkvalitet som med 85:an.

Skaffa en billig 35/2.0 som komplement, som också är billigt och bra.

Eller så prova det billiga EF-S 18-55, som är sådär. Märker du att kvaliteten i det objektivet inte var vad du ville ha så kasta den. :)

Det är en klassiker när man tar med sig 350d:n och 85/1,8:an till någon tillställning och börjar plåta. Efter ett tag kommer det fram någon nyfiken som frågar lite om kameran (vad den kostade, hur många megapixlar - det vanliga). När man visat några bilderm man tagit vill han/hon själv testa att ta några bilder. Efter lite fumlande frågar dom hur man zoomar, och då förklarar jag snällt att det är ett fast objektiv med en enda brännvidd. Då får man oftast höra "Va, har du köpt en så dyr kamera och så kan du inte ens zooma med den!?" =)

Grattis till en fantastisk kamera och ett grymt bra objektiv!

Brännvidden blir dock ganska lång med den lilla sensorn på 20D och du kommer säkert att köpa en normalzoom snart. Men din nuvarande glugg kommer du att vilja ha kvar!

35mm f/2 som komplement är inget dumt förslag om du inte har något emot att byta objektiv då och då och inte behöver zoom. Den klassiska Leica-kombinationen är 35+90mm och har använts av massor av fotografer. Nu blir dock bildvinkeln lite mindre ("förstoringen lite större") med 20D. Fundera därför på en 17-40mm f/4 när du har råd, ca 4500-5000kr begagnad.

/Pontus

Jag tänkte mig en Canon EF 28-135/3,5-5,6 IS USM som zoomobjektiv till mitt nästa köp. Tycker ni det verkar vara ett bra köp?

Det är ett helt ok objektiv, men du kommer att sakna vidvinkel med det (1.6x28=45). 45mm är ingen vidvinkel alls.

Kolla in Sigma 18-50/2.8 EX i stället.

nej en 85mm Canon EF F1.8 är inget zoomobjektiv!det här med zoomobjektiv och ickezoom (de kallas visst för fasta) fick jag reda av en polare som höll på slå ihjäl mig när han fick reda på att jag skulle köpa en dyr kamera och ett dyrt L objektiv utan att veta vad det egentligen var för något och hur det fungerade!!

jag tycker iofs inte det är något fel med att lägga ut jättemycket pengar på saker man inte vet vad det är liksom.jag gjorde det också och jag lärde mig sen vad allting var och det kommer du också göra!

Men Roland (och även trådstartaren): utan att mena detta på något elakt eller spydigt sätt, hur kommer det sig att man väljer ett visst objektiv när man inte vet vad det objektivet är/gör för något?

Skulle själv aldrig köpa nån dyr sak på måfå om jag inte visste vad den saken gjorde, även om andra sagt att de var nöjda med sina.

när jag köper något så måste det vara bra saker!skitsamma om jag aldrig använder alla funktioner eller kan hantera grejen det måste vara bra och dyrt för annars är det bara skit!

låt mig och jasmin vara oansvariga med pengar.det är vår grej liksom

Du får givetvis göra av med dina pengar hur du vill, men hur vet du vad som är en "bra sak" om du inte vet hur den fungerar?

PMD skrev:
Du får givetvis göra av med dina pengar hur du vill, men hur vet du vad som är en "bra sak" om du inte vet hur den fungerar?

är det dyrt så måste det ju vara bra!

varför tror du jag köpte en Canon D20 och inte en Canon D350??för att D20 är mycket bättre

för att den är dyrare och bättre byggd.mycket stabilare i handen än en D350 tror jag.

har inte hunnit känna på en D350 men jag tror att den är för liten för att vara kamera i alla fall!!

Håller med om att 20 känns bättre i handen. En sån har jag haft, 350 har jag bara jämfört så jag har sett skillnaderna..

Men handlar det om priset kanske en bladare med digitalt bakstycke eller en mkII hade varit ett bra val? De är ju både dyrare och faktiskt bättre också;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar