Annons

Zoom vs DSLR

Produkter
(logga in för att koppla)

ps82

Aktiv medlem
Funderar på att gå över till digital fotografering, använder i dag film..

Nu funderar jag på vilket som är bäst.. Zoom kamera eller dslr.. båda har ju sina för och nackdelar.

Ska säga det att jag inte är bunden till något märke utan ska börja helt från början med digitalt.

Vad är eran åsikt att man bör sattsa på?
 
typ fujifilm s56,95, kodak p 750,850,880.
sony dsc - h2. KM dimage z serien, panasonic dmc och liknande
 
Helt klart en ekonomisk fråga, en DSLR är i princip alltid bättre. Men en långzoomare kan vara väldigt prisvärd, t.ex. http://www.cyberphoto.se/info.php?article=s3is

Men har du råd så köp en systemkamera med ett bra allround objektiv, så har du något du kan bygga vidare på sen. Eftersom de flesta långzoomare inte kan kompletteras speciellt mycket.
 
ps82 skrev:
...Vad är eran åsikt att man bör sattsa på?...

Har du råd, köp en systemkamera.
Skaffade själv en Pentax K100D för några dagar sedan, och det är nog det bästa köp jag gjort.
Svårt att förklara vad som gör en systemare till så mkt mer än en zoomare - det bara är så mkt mer! :)
 
Som ägare av en Panasonic DMC-FZ5 tycker jag så här om "superzoomkompakter":

Fördelar: storlek, vikt, pris. Ofta stabilisering.

Nackdelar: långsam autofokus, brusigare bilder (vid ISO > 200).
Sämre möjlighet att kontrollera skärpedjup. Sämre möjlighet till vidvinkel (FZ5 har som mest motsv. 36 mm). Den lilla bildskärmen i sökaren är inte speciellt bra, och begränsar möjligheten att använda manuell fokus (om kameran öht klarar det).
Begränsade möjligheter till helt manuell kontroll (kan t.ex inte använda alla slutartider som kameran klarar i auto-läge).

Usch, det blev en lång lista med nackdelar, men fördelarna är ju tungt vägande de också.

Själv börjar jag tröttna på nackdelarna och funderar på en DSLR, kanske en Pentax K100D. Men jag uppskattar format & vikt på min FZ5.
 
då kommer den klassiska frågan.. vilken dslr, ska man sattsa på.

har kännt på amatör kamrorna (eos350, d50, e-500,ist dl)om man kan kalla dom så,
dom jag fastnat för är d50, och ist dl då dom känns skönt att hålla i. eos 350 och e-500 känns liten i greppet.

Mellan nikon d50 och pentax ist dl skiljer det 895kr på cyberphoto.

och som jag sa i början.. är inte bunden till något märkt utan ska börja från noll och bygga mig uppåt vad nu för utrustning ja kan behöva för att kunna ta dom bilder jag vill (solnedgång, natur, människor, mm)
 
K100D och istDL är mycket lika i konsruktion och byggkvalié. Jag skulle rekommendera K100D av dessa två pga av bildstabiliseringen och den snabbare autofocusen.

Till att börja med kommar man rätt långt med kitoptiken och efterhand kan man utöka med tex macro, telen, ljusstarka porträttgluggar eller vad man nu behöver för sitt fotograferande.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.