Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Zoom till Lofotens folkhögskola ??

Produkter
(logga in för att koppla)

ColdPlay

Medlem
Jag ska gå Proffoto på Lofotens Folkhögskola till hösten & känner att jag måste skaffa ett zoomobjektiv av något slag. Men, vilket ska jag ha !? Inte lätt i denna objektivdjungel ...
Jag är egentligen inte så förtjust i zoom, gillar mitt fasta 35 mm Nikkor bra. Har ett 16-85 mm som jag inte alls trivs med ... kan bero på de dåliga ljusinsläppet. Men de flesta zoomobjektiven har rätt höga bländarvärden om man inte vill spendera en förmögenhet, vilket jag inte känner för!
Har kollat ett Sigma AF 18-200/3,5-6,3 DC OS för Nikon som har rätt ok recensioner här på FS men lite klagomål på ljusinsläppet vilket oroar mig ... har ni några andra förslag ? eller kan detta vara passande trots den låga ljusinsläppeta??

tacksam för hjälp! je.

Låg ljusstyrka är förstås alltid låg ljusstyrka, så om det är det du hänger upp dig på med din för övrigt utmärkta normalzoom kanske du borde satsa på en begagnad Sigma eller Tamron 17(18)-50/2,8 istället till din D90? Eller varför inte bara en telezoom, om du tror du bara skulle låta en ny normalzoomen ligga i väskan som din gamla? Ljusstarka telezoomar kostar ju förstås precis som du säger en hel del, men kanske du kan hitta en begagnad Nikkor AF 80-200/2,8 skjutzoom eller en Sigma EX 50-150/2,8 DC HSM för rimliga pengar?

Låg ljusstyrka är förstås alltid låg ljusstyrka, så om det är det du hänger upp dig på med din för övrigt utmärkta normalzoom kanske du borde satsa på en begagnad Sigma eller Tamron 17(18)-50/2,8 istället till din D90? Eller varför inte bara en telezoom, om du tror du bara skulle låta en ny normalzoomen ligga i väskan som din gamla? Ljusstarka telezoomar kostar ju förstås precis som du säger en hel del, men kanske du kan hitta en begagnad Nikkor AF 80-200/2,8 skjutzoom eller en Sigma EX 50-150/2,8 DC HSM för rimliga pengar?

ja jag vet inte riktigt varför jag inte trivs med 16-85 objektivet för det har mkt bra lovord från andra ägare... borde kanske ge det en ny chans...

men det är verkligen en bra ide! finns en annons här på FS med ett Sigma EX 50-150 ... får man fråga om 4000 är rimliga pengar ?

tack för ett snabbt & bra svar :)

Hej,
Jag har inte så mycket att säga om telezoomar, då jag inte äger någon själv ännu. Men däremot tycker jag verkligen att du måste skaffa dig en telezoom om du ska fota på Lofoten! Fågellivet kräver det :) Jag var själv där för någon vecka sedan och kommer nu införskaffa Nikons 70-300 innan nästa besök. Även vidvinkel är roligt på Lofoten, om man vill få in hela det maffiga landskapet i kameran :) Inte utan att jag blir lite avvundsjuk på dig som får vara där uppe under en längre tid! Det finns ju så många pärlor där, och i olika ljus och olika årstider...

Jag kan också rekommendera Nikon 70-300 VR. Annars så kanske 180/2.8 är ett alternativ? Har själv funderat på att köpa ett. De ultimata zoomarna är väl annars 17-55/2.8 och 70-200/2.8 för DX.

Lofoten är otroligt och du kommer ha många saker att fota. Klart man blir lite avundsjuk!

ja jag vet inte riktigt varför jag inte trivs med 16-85 objektivet för det har mkt bra lovord från andra ägare... borde kanske ge det en ny chans...

men det är verkligen en bra ide! finns en annons här på FS med ett Sigma EX 50-150 ... får man fråga om 4000 är rimliga pengar ?

tack för ett snabbt & bra svar :)

Har ingen aning om priset är rimligt, men jämfört med nypris borde det väl ligga på ca 60-80 % gissar jag.

Jag kan också tycka att ett vidvinkel borde vara roligt att ha där uppe. Sigma 10-20 är bra. För vidvinkel behöver du oftast inte så ljusstarka objektiv så även den gamla varianten funkar tror jag.

Men fundera lite mer på varför du inte gillar 16-85. Jag har hört mycket bra om det, dock aldrig provat det själv.

Har ingen aning om priset är rimligt, men jämfört med nypris borde det väl ligga på ca 60-80 % gissar jag.

Jag kan också tycka att ett vidvinkel borde vara roligt att ha där uppe. Sigma 10-20 är bra. För vidvinkel behöver du oftast inte så ljusstarka objektiv så även den gamla varianten funkar tror jag.

Men fundera lite mer på varför du inte gillar 16-85. Jag har hört mycket bra om det, dock aldrig provat det själv.

tack för visat intresse jonas :)

jag slog faktiskt till på ett sigma 50-150 & gjorde en riktigt trevlig affär, har fotat med det första gången idag & det känns fint.
men visst hade ett vidvinkel varit fint där uppe.... absolut! har varit sugen på det bra länge nu men får väll nöja mig ett tag med mitt nya köp. det ska bli fantastiskt roligt att få alla möjligheter där uppe, att få utveckla sitt bildspråk & ha uppleva naturen! har bara hört gott om både platsen & skolan faktiskt!

som från Jenny, tack för kommentaren Jenny :)

/je.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar