Annons

ZOOM till hundmotiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: TACK alla ni som så vänligt svarat

rottis skrev:
Hej
Tackar så mycket för alla svar jag fått. Är det bästa köpet då: Canon EF 70-200/2,8 L USM för det jag ska ha det till? Är det något annat tillbehör som är bra att köpa till? Det finns ju en massa filter o grejer?

Jag kollar forumet ikväll igen om jag fått några nya svar eller svar om tillbehör för att beställa senare ikväll.

Ska bli kul att få beställa ett nytt objektiv....

Tack än en gång..

Mvh Marika
Sigma EX 70-200/2.8 DG APO HSM Macro (macro är det inte på mitt) är likvärdigt med Canonen du nämde, i vissa tester nästan bättre och du sparar 4-5 tusen.

Jag äger det själv och är riktigt nöjd med det. Dock bör men komplitera med ett enbensstativ så går det att köra tider neråt 1/50 på 200 mm.

Jag har även Sigma EX 1.4x TC (har jag ett sigma objektiv känns det dumt med en Canon TC) och det kostar 1000 kr mindre än Canons. Och använda Sigmas TC på Canon objektiv känns fel också.

/ Erik
 
Re: TACK alla ni som så vänligt svarat

rottis skrev:
Hej
Tackar så mycket för alla svar jag fått. Är det bästa köpet då: Canon EF 70-200/2,8 L USM för det jag ska ha det till? Är det något annat tillbehör som är bra att köpa till? Det finns ju en massa filter o grejer?



Mvh Marika

Precis det skall du köpa! (även bästa andrahandsvärde)

IS har du ingen nytta av vid actionfotografering. Då gäller bara korta tider vilket innebär ljusstark optik.

Att du har en kamera som hanterar brus hyggligt kommer väl till pass då du ganska ofta kommer att bli tvingad till lite högre iso-tal.

Att fota hundar (Agility) är väldigt lika sportfotografering.
 
Tillbehör glömde jag. Ett skylight- eller UV-filter av god kvalitet (ex. Hoya super i rätt diameter). Ett enbensstativ är bra till telen, manfroto verkar bra och till rätt pris. Det är inte motljusskydd och stativfäste med till alla (speciellt Canon)utan det är tillbehör, köp.

/ Erik
 
Med tanke på att det i en annan tråd har uttryckts att vissa filter eventuellt kan försämra skärpan så kanske du ska ta det säkra före det osäkra och först testa med ett lånat filter om du har möjlighet. Bara ett tips.
Kan dock tillägga att jag inte lyckats se någon försämring med Hoyas UV HMC Super monterat på min 70-200/2.8 L IS USM.
 
lastrand skrev:
Med tanke på att det i en annan tråd har uttryckts att vissa filter eventuellt kan försämra skärpan så kanske du ska ta det säkra före det osäkra och först testa med ett lånat filter om du har möjlighet. Bara ett tips.
Kan dock tillägga att jag inte lyckats se någon försämring med Hoyas UV HMC Super monterat på min 70-200/2.8 L IS USM.
Riktigt !
Jag läste samma tråd. Fast jag undrar också om det verkligen kan märkas någon skilnad, tror inte det. Hoya UV/Skylight HMC Super heter det visst, Det var nog med ett enklare filter någon märkte skillnad så snåla inte med hundringarna.

/ Erik ! PS. Det ingår alltid motljusskydd och stativfäste till Sigmas objektiv DS.
 
ekemannen skrev:
Fast jag undrar också om det verkligen kan märkas någon skilnad, tror inte det. Hoya UV/Skylight HMC Super heter det visst, Det var nog med ett enklare filter någon märkte skillnad så snåla inte med hundringarna.

Ja, jag var osäker på den saken, och eftersom jag hade ett dylikt filter på min 17-40/4 L så tyckte jag att det kunde vara värt att testa innan man rusar åstad och köper ett till. Vare sig på 70 eller 200mm kunde mina trötta ögon se någon skillnad. Sedan vet jag inte om det egentligen är värt att köpa ett så pass dyrt filter bara för att skydda linsen (motljusskyddet är trots allt ganska kraftigt), men ett extra UV-skydd tycks ju inte göra någon skada i alla fall.
 
Jo, mitt 77 mm Hoya Skylight HMC Super kostade nära 500 kr och det är ett rejält motljusskydd till Sigmat. Kanske inte nödvändigt med filter.. men tryggt.

/ Erik
 
Jag har ett Canon 70-200L, detta brukar jag använda vid hundfotografering och det fungerar ypperligt. Vist är bländarre 2,8 kanon men kan kräva en hel del träning på djur i rörelse. Oftast vill man ju ha skärpan på huvudet och 2,8 ger ett väldigt lågt skärpedjup så det gäller att både sikta rätt och trycka av rätt,
Lycka till
 
INHANDLAT NU

Hej igen alla ni som besvarat min fråga. Nu har jag beställt från Hegethorns. Det blev lite extra grejer också till de andra objektiven. Jag tackar er alla för hjälpen. Nu ska jag bara lära mig att fotta med det här nya objektivet också....Mvh Marika

HOYA58UVSUPER HOYA 58 UV HMC SUPER 1 295,00 kr 295,00 kr
024066778031 HOYA 77 UV HMC SUPER 1 495,00 kr 495,00 kr
67UVSUPER HOYA 67 UV HMC SUPER 1 395,00 kr 395,00 kr
CANON7020028 CANON 70-200/2,8 L USM 1 12.990,00 kr 12.990,00 kr
5360003861 CARDSAFE EXTREME ONYX 4 KORTPLATSER 1 150,00 kr 150,00 kr
55046 SANDISK COMPACTFLASH 4GB EXTREME III 1 2.390,00 kr 2.390,00 kr
 
HEHE

Det gör det nog så fort jag får mina grejer. sen ska jag bara lära mig o använda det också. Men det är ju det som är det roliga också. Mvh Marika
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.