Annons

Zoom/telebjektiv till 450d

Produkter
(logga in för att koppla)

SagaVind

Medlem
Jag har en Canon 450d med kitobjektivet 18-55mm. Huset är jag mycket nöjd med men problemet är att objektivet känns väldigt begränsande.
Min son tävlingsseglar och jag vill givetvis kunna ta bra bilder när jag följer tävlingarna från land eller från någon annan båt. Fjällvandring, utförsåkning och paddling är stora intressen som jag gärna kombinerar med fotandet men även där känns kitobjektivet "klent".

Vad tror ni? Vilket objektiv skulle passa mitt hus och det jag fotar? Jag är nybörjare på systemkameror men vill ändå ha ett objektiv att växa med (när jag nu ändå ska lägga ut pengarna vill jag ju att det ska hålla i längden!) Tyvärr är budgeten begränsad till max 4000:-.

Hoppas på svar, själv är jag helt villrådig!
 
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=10142

http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=110624

Ger lite längre zoommöjlighet men tappar skärpan lite på 300 och ger inte samma "professionella" känsla som 70-200 4f.
Hittar du ett 70-200 4f som inte knäcker din budget så ta det. Annars tycker jag att detta objektiv är ett gott alternativ eftersom du mestadels kommer fota ute och därmed inte kommer ha några större problem med för svagt ljus osv.
En annan nackdel (enligt vissa) är att 70-300 har roterande frontlins, men det är som sagt en smaksak om man stör sig på det eller inte.
 
Jag har en Canon 450d med kitobjektivet 18-55mm. Huset är jag mycket nöjd med men problemet är att objektivet känns väldigt begränsande.
Min son tävlingsseglar och jag vill givetvis kunna ta bra bilder när jag följer tävlingarna från land eller från någon annan båt. Fjällvandring, utförsåkning och paddling är stora intressen som jag gärna kombinerar med fotandet men även där känns kitobjektivet "klent".

Vad tror ni? Vilket objektiv skulle passa mitt hus och det jag fotar? Jag är nybörjare på systemkameror men vill ändå ha ett objektiv att växa med (när jag nu ändå ska lägga ut pengarna vill jag ju att det ska hålla i längden!) Tyvärr är budgeten begränsad till max 4000:-.

Hoppas på svar, själv är jag helt villrådig!

Ett prisvärt alternativ som du kan få nytt gott och väl inom din angivna budget är är EF-S 55-250. Du får till och med råd att slänga med ett 50/1.8 dessutom om du vill känna på fasta objektiv och upptäcka en ny dimension i ditt fotograferande.

EF-S 55-250 har inte alldeles lysande egenskaper när ljuset börjar tryta, men för det du nämner ovan är det alldeles utmärkt. Autofokusen (tycker jag) är snabb och korrekt, återigen så länge ljuset räcker till.
 
Jag har en Canon 450d med kitobjektivet 18-55mm. Huset är jag mycket nöjd med men problemet är att objektivet känns väldigt begränsande.
Min son tävlingsseglar och jag vill givetvis kunna ta bra bilder när jag följer tävlingarna från land eller från någon annan båt. Fjällvandring, utförsåkning och paddling är stora intressen som jag gärna kombinerar med fotandet men även där känns kitobjektivet "klent".
Om vi börjar med det enkla...
Till fjällvandringen så funkar det du har. Men ett enbenstativ gör susen.
Kanske tom en egentillerkad vandringsstav med en kvarttumsskruv på toppen. Kraftigt enkelt & hållbart.

Till utförsåkningen funkar också det du redan har men ljusstyrkan kan bli ett problem om det är lite sämre väder. Men & andra sidan kan du skruva upp ISO istället.

Paddling ger en hel del möjligheter till fina solnedgångsbilder och då kan ljusstyrkan vara lite knaper på ditt 18-55.

Seglingen är väl den dyra boven i dramat. Jag gissar att du vill komma närmre. Teleobjektiv med kvalité kostar stora pengar och i princip så får du vad du betalar för.

Mitt råd är att börja med att låna ett xx-200 objektiv.
Tycker du att du fortfarande inte är tillräckligt nära så lånar du ett 70-300.
Om 70-300 räcker så finns det sedan flera alternativ att välja mellan.
Räcker inte 300mm då räcker inte din 4000krs budget heller.
 
Tack...

... för flera bra svar! Tipset med en kvarttumsskruv på staven ska jag fixa direkt, mycket smart!

Jag börjar nog med att testa xx-200 vs. xx-300.
Är det så att det generellt anses som att någon tillverkare (tex. Canon, Tamron eller Sigma) är bättre än någon annan? Någon som har erkänt högre kvalité än övriga tillverkare eller är det hugget som stucket?
 
Orginaltillverkaren typ Canon, är som regel ett snäpp bättre men två snäpp dyrare. Optiskt brukar det skilja mindre men mer vad gäller det fysiska/mekaniska.

... för flera bra svar! Tipset med en kvarttumsskruv på staven ska jag fixa direkt, mycket smart!

Jag börjar nog med att testa xx-200 vs. xx-300.
Är det så att det generellt anses som att någon tillverkare (tex. Canon, Tamron eller Sigma) är bättre än någon annan? Någon som har erkänt högre kvalité än övriga tillverkare eller är det hugget som stucket?
 
Är det så att det generellt anses som att någon tillverkare (tex. Canon, Tamron eller Sigma) är bättre än någon annan? Någon som har erkänt högre kvalité än övriga tillverkare ..?

Nej, så är det inte - man får helt enkelt (?) jämföra objektiv för objektiv. Det finns bra och mindre bra objektiv i båda grupperna.

Den enda generella sanningen är nog att man får betala mer för objektiv med 'orginal-logga' på. Å andra sidan kan det vara ett plus med 'orginalobjektiv' ifall nånting strular, eftersom man då slipper hamna mellan stolarna när hus- och objektivtillverkare skyller på varandra.

Per
 
... för flera bra svar! Tipset med en kvarttumsskruv på staven ska jag fixa direkt, mycket smart!

Jag börjar nog med att testa xx-200 vs. xx-300.
Är det så att det generellt anses som att någon tillverkare (tex. Canon, Tamron eller Sigma) är bättre än någon annan? Någon som har erkänt högre kvalité än övriga tillverkare eller är det hugget som stucket?
Det låter som att du missförstår mig när jag skriver xx-200.

Det jag exakt menar är att DU skall LÅNA ett objektiv med MAX-brännvidden 200mm av ngn annan. Testa om verkligen 200mm räcker för dina seglingsbilder som du vill ha.

OM det räcker så kan du sedan komma tillbaka till FS och fråga om ett specifikt råd om zoom/fast upp till 200mm.

Räcker inte 200mm, och det tror jag att du kommer att känna av direkt, DÅ skall DU låna ett objektiv med MAX-brännvidden 300mm.
 
Om du redan har några seglingsbilder, tagna med ditt EF-S 18-55 mm f/3,5-5,6 IS, behöver du knappast låna något objektiv för att fundera ut om 200 mm är långt nog.
De bilder du har är i så fall med största sannolikhet tagna med zoomen inställd på 55 mm. Beskär bilderna runt intressant båt till en fjärdedel av den ursprungliga bredden, så motsvarar det 220 mm. En tre komma sextiotredjedel ger motsvarande 200 mm, men är förstås lite joxigare att mäta ut. Kör du med ögonmått kvittar det nog.

Strunta nu i kvalitetsförlusten du får på grund av beskärningen, men betänk om du tycker båten ser stor nog ut. Är den fortfarande för liten får du betänka att handla längre brännvidd eller kompromissa och beskära även efter det att telet kommit på.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.